ترفند های وبمستری آموزش نصب افزونه در وردپرس - سایت سنگان

حالا که اینجا هستید و می‌خواهید با نحوه نصب افزونه در وردپرس آشنا شوید، ۱۰۰% وردپرس و کاربرد آن را به‌خوبی می‌شناسید. پس خیلی وارد بحث چیستی وردپرس نمی‌شویم.

فقط برای مرور بد نیست نگاهی به تعریف افزونه یا پلاگین داشته باشیم و بعد، آموزش نصب پلاگین را به‌صورت عملی با هم پیش ببریم.

افزونه وردپرس یعنی چه؟

افزونه، تکه کدی است که به کدهای فعلی سایت‌تان اضافه می‌شود و معمولاً ۲ تا کار را انجام می‌دهد:

۱) ویژگی‌ها یا ابزارهای موجود را بهینه‌تر می‌کند

۲) ویژگی یا ابزار جدیدی به سایت اضافه می‌کند

برای مثال، YOAST یک افزونه که وقتی آن را روی وردپرس نصب می‌کنیم، یک ابزار برای سئوی بهتر مطالب سایت‌مان، اضافه می‌شود.

یک نکتۀ خیلی مهم: نصب افزونه در وردپرس کار پیچیده‌ای نیست؛ اما حواس‌تان باشد که اگر تعداد زیادی افزونه که خیلی به دردتان نمی‌خوردند را نصب کنید، خیلی زود دچار سردرگمی و مواجه شدن با ارورهای پیاپی خواهید شد.

پیشنهاد می‌کنم برای اینکه چنین اتفاقی نیافتد، مقاله افزونه وردپرس چیست را بخوانید. ما در این مقاله توضیح داده‌ایم که افزونه‌ها چه جاهایی به دردتان می‌خورد و پرکاربردترین افزونه‌ها برای سایت شما کدامند.

بیایید برویم سر اصل مطلب:

نصب افزونه در وردپرس چگونه است؟

چشم بسته غیب بگوییم: برای استفاده از افزونه در وردپرس، ابتدا باید آن را در محیط این CMS نصب کنیم!! کاملاً بدیهی است!! مگر نه؟!

اما چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟

 نصب افزونه در وردپرس، به ۳ روش ممکن است :

۱) نصب افزونه در داشبورد و از طریق مخزن وردپرس

در این روش که اتفاقاً بسیار هم ساده هست، نصب افزونه داخل داشبورد وردپرس سایت انجام می‌شود. به این ترتیب که با ورود به بخش افزونه‌ها و پس از کلیک کردن روی نصب افزونه وارد مخزن افزونه‌های وردپرسی می‌شوید و می‌توانید افزونه‌ای که به آن نیاز دارید را انتخاب و نصب نمایید.

نکته: در مخزن وردپرس، فقط افزونه‌های رایگان وجود دارند. برای نصب افزونه‌هایی که آن‌ها را خریداری کرده‌اید یا از جایی دیگر دانلود شده‌اند، باید مطابق روش دوم که در ادامه به آن می‌پردازیم عمل کنید.

اگر موافق باشید برویم سراغ آموزش نصب افزونه از طریق مخزن وردپرس:

  • وارد داشبورد سایت‌تان شوید و نشانگر موس را روی قسمت افزونه‌ها در منوی سمت راست ببرید. سپس از بین گزینه‌هایی که نمایان می‌شوند، روی افزودن کلیک کنید.

آموزش نصب افزونه در وردپرس

  • در این مرحله وارد قسمتی می‌شوید که چند افزونه به‌صورت پیش‌فرض نمایش داده شده‌اند و بالای آن‌ها، نواری برای جداسازی افزونه‌ها و البته جست‌و‌جوی افزونه‌ مدنظر وجود دارد. مانند تصویر زیر:

آموزش نصب افزونه در وردپرس

  • پس از جست‌و‌جوی افزونه مدنظر و پیدا کردن آن، روی نصب کلیک کنید.
  • با اتمام فرایند نصب، دکمه فعال نمایید ظاهر می‌شود. با کلیک روی آن، افزونه آماده استفاده است.

آموزش نصب افزونه در وردپرس

۲) نصب افزونه به روش بارگذاری

همان‌طور که گفتیم، در مخزن وردپرس فقط افزونه‌های رایگان پیدا می‌شوند. پس، در صورتی که افزونه‌ای را خریده‌اید، از جای دیگری دانلود کرده‌اید، یا اصلا آن را اختصاصی برای سایت خودتان نوشته‌اید، باید از روش بارگذاری فایل افزونه، برای نصب استفاده کنید.

شروع کار مثل روش اول است:

  • وارد داشبورد سایت‌تان شوید و از منوی سمت راست، گزینه افزودن که در منوی افزونه‌ها است را انتخاب کنید.
  • صفحه جدیدی باز می‌شود که در بالای آن، سمت راست، گزینه بارگذاری افزونه را مشاهده خواهید کرد. روی آن کلیک کنید.

آموزش نصب افزونه در وردپرس

  • در صفحه جدید، باید افزونه مدنظرتان را روی سایت آپلود کنید. توجه کنید که فایل آپلودی حتماً باید zip باشد.

آموزش نصب افزونه در وردپرس

  • پس از اتمام آپلود فایل، مجدداً نمایشگر موس را روی افزونه‌ها ببرید و این بار روی افزونه‌های نصب‌شده کلیک کنید.

آموزش نصب افزونه در وردپرس

  • در صفحه جدید تمام افزونه‌هایی که در سایت‌تان وجود دارند را می‌بینید. افزونه مدنظر را پیدا کرده و روی گزینه فعال نمایید کلیک کنید. افزونه با موفقیت نصب شد!

آموزش نصب افزونه در وردپرس

۳) نصب افزونه روی هاست از طریق FTP

قبل از اینکه آموزش این روش را شروع کنیم، باید بگوییم انجام کار از این راه نسبت به دو روش قبلی سخت‌تر است. به همین خاطر شاید کمی برای تازه‌کارها نامفهوم به‌ نظر برسد. اگر دوست داشته باشید، می‌توانید با خواندن مقاله FTP چیست با این پروتکل قدیمی آشنا شوید.

  • در قدم اول باید فایل افزونه مدنظرتان را دانلود کنید. بر خلاف روش دوم که باید افزونه را به‌صورت zip آپلود می‌کردید، در این روش باید فایل را از حالت زیپ خارج کنید!
  • سپس باید از طریق FTP به سرور هاست‌تان متصل شوید. برای اینکار نیاز به Username و Password دارید. می‌توانید با ارائه‌دهنده هاست‌تان تماس بگیرید و این اطلاعات را از آن‌ها بخواهید.
  • پس از وارد شدن به کنترل پنل هاست (فرقی نمی‌کند از چه کنترل پنلی استفاده می‌کنید)، وارد پوشه Public-html و به دنبال آن wp-content شوید. سپس پوشه Plugins را برای ورود انتخاب کنید.

آموزش نصب افزونه در وردپرس

  • اینجا همان‌جایی است که باید افزونه‌ مدنظر را آپلود کنید. تکرار می‌کنیم: فایل را از حالت زیپ خارج و سپس آپلود کنید.
  • حالا به داشبورد وردپرس سایت‌تان برگردید و نشانگر موس را روی افزونه‌ها در منوی سمت راست ببرید. از بین گزینه‌هایی که ظاهر می‌شوند، افزونه‌های نصب ‌شده را انتخاب کنید.
  • در این قسمت که تمام افزونه‌های موجود روی سایت را نمایش می‌دهد، افزونه‌ای که به‌تازگی از طریق FTP و کنترل‌پنل هاست به سایت‌تان اضافه کرده‌اید را پیدا کنید. در نهایت با کلیک روی فعال کردن، کار نصب تمام می‌شود.

نصب افزونه در وردپرس با این ۳ روش انجام می‌شود؛ اما یک اشتباه رایج وجود دارد که اتفاقاً در فضای وب فارسی هم زیاد دیده می‌شود.

روشی با عنوان نصب افزونه از طریق گیت هاب وجود ندارد!!

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، بسیاری از سایت‌ها، روشی را آموزش می‌دهند با عنوان نصب افزونه از طریق گیت هاب!! اگر این روش را بخوانید، متوجه خواهید شد که همان روش دوم، یعنی نصب افزونه از طریق بارگذاری است.

گیت هاب سایتی است که برنامه‌نویس‌ها می‌توانند برنامه‌های خود را در آن آپلود کنند. نیازی به گفتن نیست که بسیاری از دولوپرها، افزونه‌هایی که برای وردپرس می‌نویسند را در این سایت قرار می‌دهند. به این ترتیب هرکس می‌تواند آن افزونه را دانلود و روی سایتش نصب کند.

برای نصب افزونه‌ای که از گیت هاب دانلود می‌شود، باید مطابق روش دوم عمل کرد. درست مثل هر افزونه دیگری که از جاهایی غیر از مخزن وردپرس دانلود می‌شوند.

حرف آخر

همان‌طور که دیدید، نصب افزونه در وردپرس اصلاً کار سختی نیست. حالا اگر بخواهیم روش سوم را کمی حرفه‌ای حساب کنیم، دو روش اول با هر نگرشی ساده هستند.

در اصل این وردپرس است که انجام بیشتر کارها در آن به‌سادگی انجام می‌شود. فقط کافی است کمی حوصله کنید و آموزش ببینید. به همین خاطر می‌خواهیم شما را به قسمت آموزش وردپرس در وبلاگ‌مان ارجاع دهیم. این بخش هم مثل بخش‌های دیگر وبلاگ، دائماً به‌روزرسانی می‌شود و پر است از مطالب مفید و کاربردی.

اگر سوال یا نظری در رابطه با نصب افزونه در CMS وردپرس دارید، زیر همین پست، در قسمت کامنت‌ها، منتظرتان هستیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 259 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 25 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.