ترفند های وبمستری هاست چیست؟ آشنایی با هاستینگ به زبان ساده + نکات مهم - سایت سنگان

تا به حال فکر کردید که یک وبسایت کجاست؟ یا اصلا ماهیتش چیست؟ ما معمولا کامپیوترمان را روشن می‌کنیم، مرورگر را باز می‌کنیم و بقیه کار را به گوگل می‌سپاریم. اما وقتی در حال بازدید از یک وب‌سایت هستیم دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؟ اینجاست که مفاهیم جذابی مثل هاست و دامنه وارد عمل می‌شوند!

اگر شما هم می‌خواهید بدانید هاست چیست قول میدهم از خواندن این مقاله پشیمان نمی‌شوید. امروز قرار است به ساده‌ترین و مفهومی‌ترین شکل یاد بگیریم که هاست چیست؟ بتوانیم هاست مناسبِ سایتمان را تشخیص دهیم، و تمام دانستی‌های لازم مفهوم هاست را فوت آب بشویم.

نقش هاست در سایت‌های اینترنتی

بیایید اول ببینیم هنگام راه‌اندازی سایت، هاست دقیقا کجای کار قرار دارد. برای درک بهتر، لازم است کمی درباره ساختار سایت بدانیم. ساخت وب‌سایت اینترنتی، درست مثل افتتاح یک مغازه آداب خودش را دارد. تصور کنید همین حالا قرار است بوتیک کیف و کفش خودمان را باز کنیم:

مفهوم هاست

۱. انتخاب نام (بخش دامنه)

هنگام راه‌اندازی فروشگاه یا مغازه واقعی، بعد از اینکه فکرهایمان را کردیم باید یک اسم برای آن انتخاب کنیم. برای طراحی سایت هم قدم اول انتخاب نام یا دامنه است. Domain یا دامنه به صورت «پسوند دامنه.نام دامنه.www» مشخص می‌شود. برای انتخاب و خرید انواع آدرس سایت می‌توانید سری به بخش ثبت دامنه در سایت سنگان بزنید.

۲. اجاره مغازه (بخش هاست)

خب، حالا وقتش رسیده سری به بنگاه‌ها بزنیم و مغازه مناسبی پیدا کنیم. این مرحله همان مرحله‌ای است که تا انتهای مقاله با آن سروکار داریم. هاست درست مثل فضای فروشگاه، برای یک سایت اینترنتی است. در یک فروشگاه فیزیکی باید مغازه‌ای اجاره کنیم که اجناس را در آن قرار بدیم. به همین ترتیب در سایت هم به اجاره فضایی برای قرار دادن اطلاعات، عکس‌ها و فایل‌ها نیاز است. این فضا و حافظه هاست نام دارد.

وظیفه هاست

۳. مدیریت فروشگاه (سیستم مدیریت محتوا)

مغازه ما قرار نیست خالی بماند. هر روز اجناس جدیدی به آن اضافه می‌شوند. در یک سایت اینترنتی هم دائما مطالب جدید قرار می‌گیرد، محتوا به‌روز می‌شود و… وارد کردن مداوم این اطلاعات با کدنویسی خیلی سخت و پیچیده است. در عوض می‌توان از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده کرد. این سیستم‌ها مدیریت و افزودن محتوای جدید به سایت را برایمان آسان می‌کنند. برای مثال وردپرس را می‌توان نام برد؛ محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوای جهان!

۴. دکور و جذابیت (بخش قالب سایت)

و مرحله آخر، چیدمان و دکوراسیون فروشگاه است. این مساله در سایت‌ها هم اهمیت دارد. حتما سایت‌هایی می‌شناسید که طراحی شیک و گرافیک آن جذب‌تان کرده. طراحی ظاهری سایت با قالب انجام می‌شود. قالب سایت مثل یک پوسته روی اطلاعات سوار می‌شود و فونت، رنگ، ابعاد و در کل محیط سایت را تعیین می‌کند. قالب‌های آماده متنوعی برای سایت قابل خریداری هستند. اما اگر طرح خاصی مدنظرتان بود می‌توانید آن را به یک طراح بسپارید.

هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

خب حالا که با نمای کلی قضیه آشنا شدید، وقتش رسیده هاست را به طور دقیق تعریف کنیم:  هاست (host) بخشی از یک سرور است که اطلاعات سایت شما روی آن قرار می‌گیرد. در فضای هاست می‌توانید صفحات وبسایت، تصاویر، عکس‌ها، و انواع فایل‌ها را وارد کنید. به این ترتیب سایت شما در سراسر جهان در اختیار کاربران قرار میگیرد. 

با اجاره هاست در فضای وب، انگار مغازه‌ای در اختیار دارید که محصولات‌تان را در آن قرار دهید. حالا کاربران در هر ساعت از شبانه روز با وارد کردن آدرس سایت شما، می‌توانند از صفحات‌تان بازدید کنند. راستی به هاست میزبانی وب هم می‌گویند (کلمه انگلیسی host به معنی میزبانی است.)

هاست و کاربرد آن

سرور چیست؟ چه فرقی با هاست دارد؟

 سرور نوعی کامپیوتر است اما با عملکرد خاص خودش. این دستگاه‌های قدرتمند از قطعات سخت‌افزاری تشکیل شدند که بالاترین پردازش را دارند. از سرورها برای مواردی مثل میزبانی وب استفاده می‌شود. به دلیل همین کاربرد مهم، این دستگاه‌ها باید همیشه روشن، متصل به اینترنت و در دسترس باشند. 

وقتی دسترسی فقط محدود به یک شبکه باشد با سرور تحت شبکه روبرو هستیم. (شاید شما هم در شرکت‌تان سرور مخصوصی دیده باشید که فقط در اختیار شما و همکارانتان است) اما وقتی دسترسی سرور بین تمام کامپیوترهایی باشد که از طریق اینترنت به هم متصل‌اند، منظور سرورهای اینترنتی هستند. همین سرورها هستند که وقتی موضوعی را سرچ می‌کنید اطلاعات آن را در اختیار شما قرار می‌دهند.

و اما تفاوت این سرورها با هاست

یک سرور میزبان وب، فضای خود را تقسیم می‌کند و هر بخش آن را در اختیار یک مشتری قرار می‌دهد. وقتی شما هاست اجاره می‌کنید، صاحب فضای کوچکی از این سرور می‌شوید. از یک تا ۱۰۰ سایت می‌توانند همزمان از سرور به صورت مشترک استفاده کنند. برای درک بهتر،  سرور را ساختمان بزرگی تصور کنید که یک واحد کوچک از آن را به عنوان هاست اجاره می‌کنید. (البته اگر شرکت‌تان بزرگ است می‌توانید کل ساختمان را اجاره کنید! به این حالت سرور اختصاصی می‌گویند. عجله نکنید در ادامه با انواع سرور آشنا می‌شویم.)

تصویری از یک دیتاسنتر

استفاده از کامپیوتر شخصی به جای هاست

شاید بپرسید خب چرا از فضای کامپیوترم برای قرار دادن اطلاعات سایت استفاده نکنم؟ جواب اینجاست: چنین کاری تقریبا ممکن نیست! کامپیوترهای شخصی بسیار ضعیف و محدودتر از سرور هستند. سروری که هاست میزبانی ارائه می‌دهد قدرتمند و با پهنای باند بالاست. به علاوه برای دسترسی شبانه روزی سایت، به صورت ۲۴ ساعته روشن است.

اصلا همه این‌ها به کنار! شرکت‌های هاستینگ برای محافظت از سرورها آنها را در فضاهای مخصوص به نام دیتاسنتر (عکس بالا) نگهداری می‌کنند. در دیتاسنترها تمام تمهیدات مثل برق اضطراری، مقابله با زلزله، آتش‌سوزی و… در نظر گرفته شده است. یک تیم کاردان هم برای رفع مشکلات احتمالی نرم افزاری آماده به گوش هستند. اما کامپیوتر شخصی شما با هر مشکل کوچکی از دسترس خارج شده و مخاطبان سایت‌تان از دست خواهند رفت.

منظور از انواع هاست چیست؟

هنگام خرید هاست با انواع متفاوت آن روبرو می‌شوید. چون شرکت‌های هاستینگ، هاست های متفاوتی را برای نیاز هر مشتری ارائه می‌دهند. مثلا اگر شما فقط یک وبلاگ‌نویس ساده باشید، هاست متفاوتی از یک وب‌سایت تجاری بزرگ نیاز دارید. در ادامه با تعریف انواع host آشنا می‌شویم.

آشنایی با انواع هاست

۱. هاست اشتراکی (Shared Web Hosting)

یک سرور را تصور کنید که به چندین بخش تقسیم شده است. حالا هر کدام از این بخش‌ها یک هاست اشتراکی هستند. سرور می‌تواند تا ده‌ها هاست اشتراکی داشته باشد. این نوع از هاست قیمت مناسبی دارند چون هزینه نگهداری سرور بین همه کاربران تقسیم می‌شود. در کل اگر سایت‌تان ترافیک بالایی ندارد، تازه‌کار هستید و نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید، هاست اشتراکی نیازتان را رفع می‌کند.

۲. هاست اختصاصی (Dedicated Web Hosting)

در این نوع هاست یک سرور فقط در اختیار یک مشتری قرار می‌گیرد. پس طبیعتا مزایای آن بیشتر از نوع اشتراکی است. امنیت بالا، پهنای باند اختصاصی، افزایش سرعت (که خودش بهبود سئو را در پی دارد) از مزایای هاست اختصاصی هستند. البته اگر انتخاب‌تان این نوع است، حواستان به مرحله راه‌اندازی و تعرفه هم باشد. توصیه می‌کنیم فقط در صورتی که سایت بزرگ و پربازدیدی دارید (مثلا بیشتر از ۱۰۰ هزار بازدید در ماه) به سراغ این نوع هاست بروید. هاست اختصاصی هزینه بالایی دارد.

هاست اختصاصی

۳. هاست یا سرور مجازی (VPS)

هاست مجازی (یا سرور مجازی که اکثراً با نام VPS آن را می‌شناسیم) چیزی بین هاست اختصاصی و اشتراکی است. در این سرویس فضای یک سرور به کمک تکنولوژی hypervisor تقسیم‌بندی می‌شود. اما این هاست تقسیم شده، استقلال بیشتری نسبت به هاست اشتراکی دارد. چون شما می‌توانید طبق نیازتان سیستم عامل، یا برنامه مورد نظرتان را نصب کنید. بدون اینکه با هاست‌های همسایه کاری داشته باشید! علاوه بر این، VPS نسبت به هاست اختصاصی هم مزیت دارد. هزینه این سرویس بسیار مقرون به صرفه و حدود یک پنجم تا یک دهم هاست اختصاصی است.

توصیه می‌کنم برای آشنایی کامل با این نوع سرویس میزبانی سایت، حتماً سری به مقاله VPS چیست بزنید. در این مقاله کامل توضیح داده‌ایم که سرور مجز چیست، چه فرقی با بقیه هاست‌ها و سرورها دارد و به درد چه کسانی می‌خورد.

۴. هاست ابری (Cloud Web Hosting)

هاست ابری جدیدترین تکنولوژی میزبانی وب است. تا اینجا فقط یک سرور میزبان سایت شما بود. اما در هاست ابری چندین سرور از سایت شما پشتیبانی می‌کنند. به این صورت که نسخه‌های وب‌سایت روی چند سرور قرار می‌گیرد و به طور موازی میزبانی می‌شود. حالا اگر گفتید فایده این کار چیست؟

اگر یکی از سرورها در سرویس‌دهی به مشکل خورد، سرور بعدی سایت را در دسترس کاربر قرار می‌دهد. یا اگر یک زمانی سرور به ارتقاء و تعمیر نیاز داشت، سایت شما همچنان روی سرور دیگر کار می‌کند. به این ترتیب down time سایت تقریبا به صفر می‌رسد. شرکت‌های بزرگی مثل گوگل از این هاست برای در دسترس بودن دائم استفاده می‌کنند. اطلاعات بیشتر را می‌توانید در مقاله اختصاصی هاست ابری بخوانید.

معرفی هاست ابری

۵. هاست رایگان (Free Web Hosting)

و در آخر هاست وسوسه‌انگیز رایگان را بررسی کنیم ?. شرکت‌های هاستینگ این سرویس را معمولا با هدف جذب مشتری و تست خدمات ارائه می‌دهند. قضیه اینجاست که نگهداری سرور در دیتاسنتر، پشتیبانی هاست و خود شرکت هاستینگ کلی هزینه دارند. حالا به نظرتان منطقی است که هاست به صورت رایگان تقدیم مشتری شود؟ قطعا نه! هاست رایگان وجود دارد. اما قضیه این است که هر چقدر پول بدهیم همان‌قدر آش می‌خوریم! این نوع سرویس محدودیت‌های زیادی دارد که به ریسکش نمی‌ارزد.

محدودیت نام دامنه، پهنای باند، فضای دیسک، امنیت و… از معایب میزبانی رایگان هستند. مثلا اگر سایتتان را با نام www.iranserver.com به هاست متصل کنید، ممکن است به صورت www.iranserver.freehost.com به شما تحمیل شود. که خب جنبه خوبی برای اعتبار برندتان ندارد. در کل هاست رایگان فقط برای تست روی پروژه‌های کوچک و آزمایشی توصیه می‌شود.

خب، کم‌کم داریم به مرحله خرید هاست نزدیک‌تر می‌شویم. برای یک خرید خوب، بهتر است با ویژگی‌های بهترین هاست آشنا شویم.

یک هاست عالی چه ویژگی‌هایی دارد؟

تا اینجا انواع هاست را شناختیم. حالا برای خرید این هاست‌ها، باید به چه پارامترهایی توجه کنیم؟ در سرویس‌هایی که شرکت‌های میزبانی وب ارائه می‌دهند آیتم‌های مختلفی وجود دارد. در این بخش با ویژگی‌ها و مشخصات یک هاست خوب آشنا می‌شویم. تا بتوانید خودتان درست و غلط را یاد بگیرید و بهترین هاست را با توجه به نیازتان تهیه کنید.

ویژگی های یک هاست خوب

۱. پهنای باند (Bandwidth)

هنگام خرید هاست حتما با عبارت پهنای باند روبرو می‌شوید. احتمالا شما هم تجربه کرده‌اید که در مواقع شلوغی سایتی برایتان باز نشود. گرفتن کارنامه کنکور در لحظه اعلام نتایج را یادتان هست؟ یا ثبت نام پیش فروش ایران خودرو. برای اینکه تعداد زیادی از کاربران بتوانند همزمان یک سایت را ببینند به پهنای باند بالا نیاز است. پهنای باند درست مثل یک اتوبان است. هر چقدر این اتوبان عریض‌تر باشد خودروهای بیشتری از آن حرکت می‌کنند و کسی پشت ترافیک نمی‌ماند.

در مقاله پهنای باند چیست، به‌طور کامل با پهنای باند آشنا شوید.

پهنای باند سایت‌مان را چطور حساب کنیم؟

برای تخمین، باید حجم اطلاعات سایت و میزان بازدید را در نظر بگیرید. (البته نوع کاربری سایت هم مهم است. مثلا سایت‌های دانلود فیلم و آهنگ به پهنای باند بالایی نیاز دارند.) در سایت‌های معمولی، می‌توانید حجم هر صفحه را حساب کنید و آن را در میانگین بازدید روزانه ضرب کنید. مثلا اگر هر صفحه سایت ۲۰۰ کیلوبایت باشد و روزانه ۴۰۰ بازدید کننده دارید، عدد ۸۰۰۰۰ کیلوبایت (یا ۸۰ مگابایت) بدست می‌آید. حالا با ابزاری مثل گوگل آنالیتیکس ببینید هر کاربر میانگین به چند صفحه از سایتتان سر میزند. مثلا ۵ صفحه. ۸۰۰۰۰ را در ۵ و نتیجه را در ۳۰ روز ماه ضرب کنید، تا پهنای باند موردنیاز ماهانه “حدودی” به‌دست بیاید.

۲. فضا یا حجم هاست (Disk space)

فضای هاست همان حجمی است که در اختیار شما قرار می‌گیرد تا اطلاعات سایت خود را روی آن قرار دهید. این مفهوم درست مثل کارت حافظه موبایل یا هارد دیسک کامپیوتر است. طبیعتا هرچه فضای هاست بیشتر باشد، می‌توان اطلاعات بیشتری روی آن قرار داد. شرکت‌های هاستینگ فضاهای متنوعی را در اختیار شما می‌گذارند.

از کجا بفهمیم به چه حجمی نیاز داریم؟

باز هم به سایت‌تان توجه کنید! سایت‌های کوچک یا وبلاگ‌های شخصی به فضای هاست کمی نیاز دارند. چون ماهیت این سایت‌ها فقط متن و تعدادی عکس کوچک است. اما اگر سایت شما شامل انواع محصولات، عکس‌ها، محتوای ویدئویی و… است به حجم بالایی نیاز دارید. بعد از نوع کاربری، به پارامترهایی مثل استاتیک یا داینامیک بودن سایت، دیتابیس‌ها، قالب، سیستم مدیریت محتوا و… هم توجه کنید. توصیه می‌کنیم برای تخمین دقیق‌تر فضای موردنیاز هاست، نظر طراح سایت خود را بپرسید.

حجم مورد نیاز هاست

۳. افزودن دامنه (Addon Domain)

اوایل مقاله با مفهوم دامنه و نام سایت آشنا شدیم. دامنه اصلی شما باید همان ابتدای کار روی هاست قرار بگیرد. در این که شکی نیست! اما نوع دیگری از دامنه هم وجود دارد. قابلیت ادان دامین به شما کمک می‌کند تا دامنه دیگری را به هاست‌تان اضافه کنید. (این کار را در مقاله افزودن دامنه به هاست یاد بگیرید.)

کاربرد ادان دامنه برای توسعه کسب و کار است. مثلا تصور کنید شما یک «فروشگاه آنلاین کتاب» دارید. با توسعه سایت، تصمیم گرفته‌اید که «بخش لوازم تحریر» را هم راه‌اندازی کنید. اگر هاستتان ادان دامین داشته باشد، دیگر نیازی نیست مجدد هاست جدیدی بخرید. کافی است به راحتی و از طریق کنترل پنل، دامنه سایت جدید را به هاست اضافه کنید. پس اگر برنامه دراز مدتی برای توسعه دارید، حتما هاستی با قابلیت ادان دامین بخرید.

۴. کنترل پنل (Control panel)

کنترل پنل به شما در مدیریت بهتر هاست کمک می‌کند. با این برنامه، بدون نیاز به کدنویسی، می‌توانید کارهای لازم را از طریق یک پنل گرافیکی ساده پیش ببرید. Cpanel، Direct admin، Plesk و… از محبوب‌ترین پنل‌های مدیریتی هستند. بعد از خرید هاست، شرکت هاستینگ شناسه و رمز دسترسی را در اختیار شما قرار خواهد داد. با ورود به این پنل می‌توانید به آسانی کارهای زیر را انجام دهید:

  • مشاهده گزارش‌های سرور
  • مدیریت حساب کاربری
  • جزئیات حافظه خالی و حافظه مصرف شده
  • افزودن دامنه به هاست
  • جزئیات مصرف پهنای باند
  • مدیریت دیتابیس
  • تنظیمات مربوط به ایمیل‌ها
  • نصب سیستم مدیریت محتوا
  • و انواع امکانات دیگر

نمایی از کنترل پنل سی پنل

۵. بکاپ گیری (Backup)

فکر می‌کنم همه ما با اهمیت بکاپ گیری آشنا هستیم. وقتی پای اطلاعات سایتمان در میان باشد این ویژگی پر رنگ‌تر هم می‌شود. برای خرید هاست حتما به قابلیت بکاپ گیری توجه کنید. شرکت‌های هاستینگ معتبر سرویس‌های بکاپ دائمی و منظم دارند. در صورت نیاز به این اطلاعات می‌توانید با پشتیبانی شرکت ارتباط بگیرید، یا خودتان بکاپ را دریافت کنید. در کنترل پنل هاست منویی برای backup وجود دارد که همیشه در دسترس شماست.

حادثه که خبر نمی‌کند! مشکلات فنی ممکن است از طرف سرور شرکت، یا از طرف خود شما باشد. مسائلی مثل خرابی و سوختگی سخت افزاری، پاک شدن اشتباهی اطلاعات سایت در هنگام توسعه نرم افزاری و… در کمین سایت شما هستند. پس برای اینکه خیالتان راحت باشد با سرویس بکاپ سایت‌تان را بیمه کنید! نحوه بکاپ گیری را از مقاله آموزش گرفتن بکاپ هاست بخوانید.

۶. آپ تایم (uptime)

آپ تایم بالا از معیارهای یک هاست خوب است. این ویژگی در دسترس بودن سایت شما را نشان می‌دهد. هیچ مخاطبی دوست ندارد به سایت‌هایی که مدام قطع هستند سر بزند. از طرفی عدم دسترسی، تاثیر بسیار منفی روی ترافیک سایت دارد. (بخصوص در سایت‌های فروشگاهی که درآمدشان از حضور کاربران در لحظه است)

آپ تایم بالا در هاست

مقدار آپتایم در طول ۱ سال و به صورت درصدی تعیین می‌شود. ایده‌آل‌ترین عدد ۱۰۰% است. اما به هر حال هر انسان و ماشینی ضریب خطا دارد. به همین دلیل اکثر شرکت‌های معتبر هاستینگ آپتایم ۹۹.۹۹% را ارائه می‌دهد. یعنی در طول یکسال ممکن است نهایتا ۱ ساعت سایت شما از دسترس خارج شود.

پیشنهاد می‌کنم اگر برای بار اول هاست تهیه می‌کنید، سری به مقاله بهترین هاست بزنید و با تمام فاکتورهای یک هاست خوب و نکات مهم در خرید هاست آشنا شوید.

منظور از سیستم عامل هاست چیست؟

گفتیم که سرورها یکجورهایی کامپیوترهای پرقدرت هستند. سرور هم مثل کامپیوتر شخصی ما به سیستم عامل نیاز دارد. دو سیستم ویندوز و لینوکس به این منظور استفاده می‌شوند. خب حالا سیستم عامل سرور چه ربطی به ما دارد؟ قضیه این است که باید ویندوز یا لینوکس بودن هاست‌مان را انتخاب کنیم. پس بیایید آشنایی مختصری با این دو سیستم عامل داشته باشیم:

هاست با سیستم عامل ویندوز

این سیستم عامل توسط شرکت مایکروسافت ارائه می‌شود. هاست ویندوزی از سایت‌هایی پشتیبانی می‌کند که با زبان برنامه نویسی ASP و NET نوشته شدند. پس اگر زبان سایتتان PHP است دور این سیستم عامل را خط بکشید! در هاست‌های ویندوزی معمولا از کنترل پنل Plesk ، Website panel و SolidCP استفاده می‌شود.

سرورهای ویندوزی از دیتابیس MSSQL و سیستم مدیریت محتواهای اختصاصی پشتیبانی می‌کنند. منظور از اختصاصی این است که سیستم های مدیریت محتوای رایج براساس PHP هستند؛ که خب گفتیم سرور ویندوزی تطابق خوبی با آنها ندارد. اما اگر سیستم مدیریت محتوای اختصاصی و دست نویسی با ASP و NET داشته باشید، ویندوز به خوبی جوابگوی شماست.

هاست ویندوز یا هاست لینوکس

هاست با سیستم عامل لینوکس

هر چند ما اسم ویندوز را بیشتر شنیده‌ایم، اما در زمینه هاستینگ لینوکس بیشتر مورد استقبال است. چون این هاست به خوبی از زبان برنامه‌نویسی PHP پشتیبانی می‌کند. و اینجاست که برنامه‌نویسان PHP عاشق هاست لینوکس می‌شوند! با این نوع هاست انواع سیستم‌های مدیریت محتوای وردپرس، جوملا، دروپال، پرستاشاپ و… پشتیبانی می‌شوند.

با هاست لینوکس می‌توانید از پنل‌های مدیریتی محبوبی مثلCpanel ،Direct admin ،Kloxo  و  Zpanel استفاده کنید. علاوه بر این، از نظر پشتیبانی دیتابیس، هاست لینوکس با پایگاه داده MYSQL به خوبی سازگار است. (اکثر سیستم مدیریت محتواهای معروف، برای عملکرد صحیح به پایگاه داده تحتMYSQL  نیاز دارند(

هاست لینوکس بخریم یا ویندوز؟

حقیقتا نمی‌شود برای تمام سایت‌ها یک نسخه واحد پیچید. هر کدام از این دو سیستم عامل، شرایط و تفاوت‌های خاص خودشان را دارند. به همین دلیل بهتر است انتخاب شما براساس نیاز سایتتان باشد. یعنی ببینید سایتتان با چه زبانی نوشته شده؟ (اگر نمی‌دانید از طراح سایتتان بپرسید.) سیستم مدیریت محتوایتان چیست؟ و…

به جز ویژگی‌های بالا، هاست لینوکس و ویندوز از نظر مواردی مثل سرعت و امنیت یکسان هستند. چون مواردی مثل سرعت، بیشتر از اینکه به سیستم عامل ربط داشته باشند به سخت افزار سرور وابسته‌اند.

هاست خارجی بهتر است یا ایرانی؟

حتما هاست ایرانی و خارجی به گوشتان خورده است. یک مقایسه سریع بین این دو داشته باشیم. هاست ایرانی در داخل کشور میزبانی می‌شود. در نتیجه با فاصله کم از کاربران ایرانی، سرعت لود سایت بالا می‌رود. از طرفی نگهداری از هاست ایرانی در دیتاسنترهای داخل کشور انجام می‌شود. این یعنی در خطرات احتمالی تحریم یا عدم دسترسی به اینترنت بین‌الملل، اطلاعات سایت شما همچنان محفوظ است.

توصیه می‌کنیم اگر سایتی دارید که مخاطبان آن ایران هستند، یا سرعت بارگذاری سایت برایتان مهم است از هاست ایرانی استفاده کنید. در کل این دو نوع هاست، تفاوت شدید و چشمگیری با هم ندارند. چه هاست شما داخل کشور باشد و چه خارج، تمام کاربران وب در جهان می‌توانند از آن بازدید کنند. برای جزئیات بیشتر به مقاله مقایسه هاست ایرانی و خارجی سر بزنید.

از چه شرکت هاستینگی خرید کنیم؟

با تمام نکاتی که یاد گرفتیم، قدم آخر انتخاب بهترین شرکت هاستینگ و خرید هاست است. این شرکت باید بتواند به بهترین شکل نیاز سایت شما را تامین کند. طوری که دیگر خیالتان از این سمت راحت باشد و با آرامش به توسعه کسب‌وکار برسید. برای انتخاب شرکت هاستینگ به نکات زیر توجه داشته باشید.

بهترین شرکت هاستینگ

سوابق و فعالیت‌های شرکت چطور است؟ آیا رضایت مشتریان را جلب کرده؟ به تعهدات خود عمل کرده است؟ برای شروع، سایت شرکت را بررسی کنید و درباره سابقه آن جستجو کنید.

راجع‌به دیتاسنتر شرکت سوال کنید. می‌توانید راجع به تمهیدات امنیتی آن‌ها هم بپرسید. امنیت باید اولا از نظر فیزیکی در دیتاسنتر تامین باشد. و ثانیا به صورت نرم‌افزاری با فایروال، کنترل ۲۴ ساعته سرور، و محافظت از حمله‌های DOS و DDOS نظارت شود.

  • پلن‌های متنوع

تنوع پلن دست شما را در انتخاب باز می‌گذارد. در سایت شرکت هاستینگ پلن‌ها را بررسی کنید. آیا طرحی وجود دارد که مناسب شرایط شما باشد؟ آیا هاست‌ها قابلیت ارتقا دارند؟

بسته های متنوع سایت سنگان

معقول بودن قیمت و خدمات را بررسی کنید تا در خرید و تمدید طرح دچار مشکل نشوید. البته حواس‌تان باشد! گاهی قیمت پایین‌تر به ضرر سایت شماست. چون شرکت‌های نامعتبر با سخت‌افزار ضعیف و تعطیل کردن شیفت شب و… سعی در کاهش هزینه دارند!

  • پشتیبانی و خدمات

یک شرکت مناسب باید بخش پشتیبانی ۲۴ ساعته داشته باشد. راه‌های ارتباط با مشتریان را بررسی کنید و برای اطمینان، قبل از خرید هاست از آنها مشاوره بگیرید.

هاست سایت سنگان: مورد اعتماد برندهای ایرانی

سایت سنگان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های هاستینگ است که از سال ۱۳۸۱ فعالیت دارد. خیلی از سایت‌های برتر ایران مثل دیجی کالا، کافه بازار، شیپور، علی بابا و… در سایت سنگان میزبانی می‌شوند. ما در تلاش هستیم با ابزارهای بروز، سیاست‌های امنیتی استاندارد و سخت‌افزارهای برتر، حداکثر امنیت را برای شما تامین کنیم. هاست‌های سایت سنگان با ویژگی‌های زیر ارائه می‌شوند:

هاست سایت سنگان

  • طولانی‌ترین گارانتی بازگشت وجه (تا ۱۰۰ روز)
  • پلن‌ها و قیمت‌های متنوع
  • بکاپ گیری منظم و هفته‌ای
  • SSL رایگان روی Cpanel و دایرکت ادمین
  • پشیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته
  • استفاده از هاردهای پرسرعت SSD و NVMe
  • ارائه کنترل پنل‌های Plesk، Cpanel و Direct admin
  • انواع هاست ویندوز، لینوکس، ابری، اختصاصی و…

توصیه می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر، مشاوره و مشاهده پلن‌ها سری به بخش هاست در سایت سنگان بزنید.

و در آخر…

روی هم رفته، اگر شما قصد ورود به دنیای وب را دارید باید به فکر تهیه هاست باشید. داشتن یک وب‌سایت و ارتباط با صدها آدمی که نمی‌شناختید واقعا لذت بخش است. امیدوارم حالا بدانید هاست چیست و بتوانید بهترین نوع آن را انتخاب کنید. برای تجربه‌های بی‌نظیر و راه‌اندازی سایت خودتان آماده‌اید؟

در این مسیر روی کمک ما حساب کنید و هر سوالی که داشتید بپرسید ?

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 223 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 25 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.