ترفند های وبمستری ووکامرس چیست؟ (آموزش مقدماتی ووکامرس) - سایت سنگان

سیستم‌های مدیریت محتوای زیادی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان یک فروشگاه آنلاین ایجاد کرد، اما ووکامرس (Woocommerce) با اینکه یک افزونه در وردپرس به شمار می‌رود، طرفداران زیادی دارد.

پشتیبانی از زبان فارسی، فروش محصولات خدماتی (فروش فایل)، ایجاد تعداد نامحدود محصولات برای فروش و کلی مزیت‌های دیگر باعث شده تا ووکامرس تعداد دانلودهای فعال زیادی داشته باشد. هنگام نصب این پلاگین به میزان دانلودهای آن دقت کنید.

در این آموزش می‌خواهیم نحوه استفاده از ووکامرس را با هم مرور کنیم. اگر می‌خواهید فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کنید این آموزش را از دست ندهید.

یک آشنایی مختصر قبل از هرچیز کمک می‌کند تا با آگاهی کامل سراغ فروشگاه‌ساز ووکامرس برویم.

ووکامرس چیست؟

WooCommerce یک افزونه فروشگاه ساز وردپرس است که روی این سیستم مدیریت محتوا نصب شده و یک بخش فروشگاهی به سایت‌تان اضافه می‌کند.

وقتی این افزونه در سال ۲۰۱۱ راه اندازی شد، به سرعت جای خود را در بین کاربران باز کرد. به طوری که تا الان بیش از ۲۷ میلیون بار دانلود شده و میلیون‌ها نصب فعال دارد. به جرات می‌توانم بگویم خیلی از سایت‌های فروشگاهی اول کار خود را با ووکامرس شروع کرده‌اند.

شما از طریق این پلاگین به راحتی می‌توانید محصولات‌تان را داخل یک فروشگاه قرار بدهید و به فروش برسانید. لابد می‌پرسید چطور؟ اول این افزونه را با چند کلیک نصب کنید و بعد از تمام شدن کار سایت خود را تبدیل به یک فروشگاه آنلاین کنید.

براساس آمار سایت BuiltWith.com در حال حاضر ۲۹ درصد سایت‌ها با ووکامرس طراحی شده‌اند.

در مقابل شاپیفای و مجنتو به عنوان سیستم‌های مدیریت محتوای مختص راه‌اندازی سایت فروشگاهی در رتبه‌های بعدی هستند. این آمار نشان دهنده محبوبیت و قابلیت‌های ووکامرس در مقابل رقبای خود است.

کاربران ووکامرس

قابلیت‌های ووکامرس

ووکامرس دارای ویژگی‌های کم نظیری است که آن را از دیگر سیستم‌های فروشگاه ساز متمایز می‌کند. اصلی‌ترین تفاوت آن با سایر سیستم‌ها موارد زیر است:

  • سیستم انبار داری
  • زبان فارسی
  • تنظیم قیمت براساس تومان و ریال
  • قابلیت اتصال درگاه پرداخت اینترنتی
  • قابلیت اضافه کردن محصول
    • قابلیت اضافه کردن وزن محصول
    • اضافه کردن توضیحات محصول
    • سیستم مدیریت محصول پیشرفته
    • امتیازدهی به محصولات
  • فروش بین‌المللی
  • کاربری ساده و آسان

و ده‌ها قابلیت دیگر که هنگام کار با ووکامرس متوجه آن خواهید شد. در این مقاله قصد داریم تا با چند قدم ساده به توضیح و آموزش ووکامرس بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

هاست وردپرس

گام اول: انتخاب هاست مناسب ووکامرس

کاربران اینترنت صبری ندارند، این حقیقتی است که باید آن را بپذیریم و تفاوت کاربران اینترنت را با مشتریان فروشگاه فیزیکی خود قبول کنیم. سرعت سایت یکی از موارد حائز اهمیت در ساخت و راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی است و اگر وب‌سایت، فروشگاه اینترنتی، فرم و یا اصلا هر چیزی که آنلاین ساخته‌اید از سرعت مناسبی برخوردار نباشد، نمی‌توانید فروش مناسبی داشته باشید و تمام زحمات شما از بین می‌رود

خوشبختانه، ما در سایت سنگان، این مشکل را با هاست وردپرس حل کرده‌ایم، هاست‌های وردپرس سایت سنگان، در ایران معروف است و همه آن را قبول دارند. پس اولین کاری که شما قبل از راه‌اندازی کسب و کار آنلاین نیاز دارید، این است که یک هاست خریداری کنید. اگر علاقه‌مند به استفاده از هاست‌های وردپرس سایت سنگان بودید، می‌توانید با کد تخفیف زیر هاست وردپرس سایت سنگان تهیه کنید:

wp-iranserver

قالب وردپرس

گام دوم‌: انتخاب و تهیه قالب مناسب

ظاهر فروشگاه اینترنتی، مثل ظاهر و دکور یک مغازه یا یک فروشگاه در دنیای بیرون تاثیر به‌سزایی در افزایش فروش شما دارد. خوشبختانه برای تهیه قالب و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی با ووکامرس، نیاز به صرف هزینه‌های میلیونی بابت کدنویسی و ظاهر قالب ندارید. شما با نهایتا ۳۰۰ هزار تومان، می‌توانید یک قالب فروشگاهی وردپرس برای خود تهیه کنید که مادام‌العمر برای شما است و هرجا که خواستید، از آن استفاده کنید.

چطوری ؟

از طریق وب‌سایت‌های فروش قالب، مثل ژاکت و راست چین، به راحتی می‌توانید قالب وردپرس مدنظر خودتان را تهیه کنید و از آن استفاده کنید. تنها چالش پیش روی شما یادگیری چینش و تنظیم کردن قالب است که با مشاهده ویدیوهای آموزشی خود قالب، می‌توانید به راحتی این مورد را یاد بگیرید.

گام سوم: شروع یادگیری تنظیمات ووکامرس

پس از خرید قالب ووکامرس، و نصب ووکامرس، نوبت به تنظیم کردن آن می‌رسد، که در ادامه به این موضوع می‌پردازیم …

تنظیمات اولیه ووکامرس

تنظیمات اولیه ووکامرس زیاد کار سخت و پیچیده‌ای نبوده و به راحتی، با چند کلیک ساده امکان‌پذیر است، در ویدیوهای آموزشی زیر، آموزش تنظیمات اولیه ووکامرس را مرور می‌کنیم.

همانطور که مشاهده کردید، با مراجعه به قسمت پیکربندی ووکامرس می‌توانید تنظیمات مربوط به ووکامرس را انجام دهید و تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنید، همچنین شما هنگامی که WooCommerce را نصب می‌کنید، پیامی با عنوان “اجرای راه‌انداز سریع” برای شما نمایش داده خواهد شد که با استفاده از راه‌انداز سریع می‌توانید تمام این مراحل را در ۵ دقیقه طی کنید.

راه‌اندازی سیستم حمل و نقل

یکی دیگر از قابلیت‌های ووکامرس، تنظیمات و گستردگی کانفیگ‌های آن برای حمل و نقل محصول، براساس وزن، نوع کالا، مکان و … است. این موارد به کمک هم، ووکامرس را تبدیل به یکی از بهترین سیستم‌های فروشگاه‌ساز می‌کند.

برای راه‌اندازی سیستم حمل و نقل از گزینه ووکامرس در قسمت پیکربندی روی تب حمل و نقل کلیک کنید (اگر نمی‌توانید پیدا کنید، گیف زیر را مشاهده کنید).

اگر می‌خواهید به سرتاسر ایران سفارشات خود را ارسال کنید، نام منطقه را یک نام دلخواه تنظیم کنید و پس از آن ایران را تنظیم کنید. همچنین، جهت آموزش و یادگیری بهتر، می‌توانید ویدیوی زیر را تماشا کنید.

راه‌اندازی درگاه پرداخت اینترنتی

همانطور که قبل‌تر اشاره کرده بودیم، یکی از اصول و واجبات یک فروشگاه اینترنتی؛ قابلیت پرداخت آنلاین وجه محصول است. خوشبختانه در سیستم ووکامرس به راحتی و با چند کلیک ساده، می‌توانید یک درگاه پرداخت اینترنتی راه‌اندازی کنید. به این ترتیب مشتری بعد از خرید محصول، به صورت آنلاین و با دارا بودن رمز دوم اینترنتی، خیلی راحت خرید خود را انجام می‌دهد.

برای راه اندازی درگاه پرداخت اینترنتی دو راه وجود دارد؛ راه اول این است که به صورت مستقیم از بانکی که در آن حساب دارید، مثل بانک ملت یا بانک سامان، درخواست درگاه کنید؛  راه دوم هم این است که از درگاه‌های واسط استفاده کنید که برای کسب و کارهای نوپا و افرادی که تعداد تراکنش‌های کمی دارند، بسیار مناسب است.

برای استفاده از روش اول، شما نیاز به نماد اعتماد الکترونیکی یا ای نماد دارید، اما در روش دوم، نیاز به هیچ چیزی ندارید و به راحتی می‌توانید از این روش استفاده کنید.

پیشنهاد ما به شما، اگر اول کار هستید و می‌خواهید درگاه پرداختی برای خود راه بیاندازید، Pay.IR و Payping بهتر است. این دو سیستم کاملا ایرانی و تایید شده توسط بانک مرکزی هستند و با اتصال حساب بانکی خود به یکی از این سیستم‌ها می‌توانید فروش اینترنتی خودتان را آغاز کنید.

همچنین، برای مشاهده آموزش نحوه اتصال درگاه پرداخت اینترنتی به سیستم ووکامرس، می‌توانید ویدیوی زیر را تماشا کنید.

اضافه کردن محصول به ووکامرس

محصولات، یکی از مهم‌ترین بخش‌های ووکامرس است. در واقع اگر روی یک سیستم فروشگاه ساز نتوانید محصولی را اضافه کنید، سیستم ناکارآمد است و اصلا سیستم فروشگاه ساز محسوب نمی‌شود. برای همین در ویدیوی آموزشی زیر، نحوه ایجاد محصول در ووکامرس را آموزش خواهیم داد.

محصولات در سیستم ووکامرس انواع مختلفی دارند:

  • محصول ساده: به نوعی از محصول گفته می‌شود که به آسانی با وارد کردن ویژگی و قیمت می‌توانید آن را اضافه کنید و هیچ قابلیت خاصی ندارد.
  • محصول گروه‌بندی شده: به فروش محصولات عمده گفته می‌شود. برای مثال اگر قصد دارید یک فروشگاه اینترنتی فروش لباس راه بیاندازید و می‌خواهید مشتریان شما به‌صورت عمده سفارشات خودشان را ثبت کنند، می‌توانید از این گزینه استفاده کنید.
  • محصول معرفی/خارجی: این دسته از محصولات، محصولاتی هستند که در سیستم همکاری در فروش ثبت می‌شوند. برای مثال شما بازاریابی را استخدام می‌کنید و به او لینک مخصوص به خودش را می‌دهید. هنگامی که مشتری با لینکی که به بازاریاب داده‌اید ثبت سفارش کند، درصد بازاریاب کم می‌شود و شما به راحتی متوجه می‌شوید که بازاریاب شما چقدر فروخته است.
  • محصول متغیر: نوعی خاص از محصول است و دارای ویژگی‌هایی است. بگذارید با یک مثال ساده برایتان توضیح دهم.

فرض کنید فروشگاه اینترنتی در زمینه فروش لباس راه‌اندازی کرده‌اید. مطمئنا لباس‌هایی که شما قصد فروش آنها را دارید، دارای سایز، رنگ، جنس و … هستند که هرکدام از این ویژگی‌ها ممکن است قیمت آن را تغییر دهد. محصولات متغیر دقیقا داخل این دسته قرار می‌گیرد که با تغییر یک حالت، برای مثال با تغییر رنگ، قیمت محصول هم تغییر کند.

تنظیمات ووکامرس فارسی

هنگامی که افزونه ووکامرس را نصب می‌کنید، بهتر است کنار آن افزونه ووکامرس فارسی را هم نصب کنید. به این صورت علاوه‌بر بومی‌سازی فروشگاه اینترنتی، ویژگی‌هایی هم مطابق با ذائقه ایرانی روی فروشگاه اینترنتی شما اضافه می‌شود. برای مثال یکی از قابلیت‌هایی که می‌توانید اضافه کنید، فارسی‌سازی اعداد از لاتین به فارسی است که می‌تواند برای کاربرانتان بهتر باشد و حس رضایت‌مندی آنها را از وب‌سایت شما بالاتر ببرد.

افزونه‌های ضروری و پیشنهادی ووکامرس

مطمئنا هیچ چیزی به خودی خود کامل نیست و نیاز به افزودنی‌هایی دارد، ووکامرس هم از این قائده مستثنی نبوده و نیاز به چندین افزونه برای بالاتر بردن کارایی دارد.

حمل و نقل فارسی

افزونه حمل و نقل فارسی ووکامرس

با استفاده از این افزونه می‌توانید با روش‌های ارسال پستی متنوع، محصولات فیزیکی ووکامرس خود را به فروش بگذارید.

امکانات

  • دارای چهار روش ارسال: پیشتاز، سفارشی، تیپاکس و پیک موتوری
  • قابلیت افزودن بی‌نهایت استان، شهر و محله
  • قابلیت شخصی‌سازی کامل قیمت‌ها برای هر آدرس
  • قابلیت افزودن هزینه ثابت یا درصدی به قیمت نهایی
  • محاسبه اتوماتیک هزینه پست پیشتاز و سفارشی براساس وزن
  • سازگار با چهار واحد پولی ایران در ووکامرس
  • سازگار با تمامی افزونه‌های فاکتور و برچسب‌ساز
  • و …

بانک ملت

افزونه درگاه پرداخت بانک ملت

بانک ملت یکی از بانک‌های معروف و خوشنام جمهوری اسلامی ایران است. همچنین این بانک در دنیای وب فارسی هم محبوب و خوشنام است. به طوری که اکثر فروشگاه‌های اینترنتی از درگاه پرداخت این بانک و یا بانک سامان استفاده می‌کنند. خوشبختانه، بانک ملت امکانی را برای مشتریان خود ایجاد کرده است که به راحتی بتوانند برای تراکنش‌های فروشگاه اینترنتی خودشان از سیستم این بانک استفاده کنند.

برخی از امکانات افزونه درگاه پرداخت بانک ملت:

  • سازگار با ووکامرس ۲.۲.x و ۲.۳.x و سری ۳.x
  • پنل تنظیمات ساده و کاربرپسند
  • تنظیم پیام دلخواه در هنگام پرداخت موفقیت آمیز، انصراف از پرداخت و یا لغو پرداخت
  • قابلیت نمایش کد رهگیری و شماره ارجاع بانک ملت همراه با کد میانبر
  • نمایش خطاهای درگاه پرداخت
  • قابلیت پرداخت بر اساس واحد پولی ریال و یا تومان و یا هزار تومان و …

سئوی ووکامرس

افزونه سئوی ووکامرس

پس از تکمیل فروشگاه اینترنتی و اضافه کردن محصولات خودتان روی آن، نیاز به سئو و نشان دادن آن در موتورهای جستجو هستید، خوشبختانه، تیم Yoast، افزونه‌ای را ایجاد کرده است که تمام این کارها را برای شما انجام می‌دهد. این افزونه سئوی محصولات شما را بر عهده گرفته و به شما کمک می‌کند تا در موتورهای جستجو رتبه بگیرید.

فاکتور ووکامرس

افزونه فاکتور ووکامرس

فاکتورهای آنلاین، یکی دیگر از نیازهای هر فروشگاه اینترنتی به شمار می‌رود و کسب و کارهای آنلاین نیاز به فاکتورهای آنلاین دارند. یکی از افزونه‌هایی که از آن برای ایجاد فاکتورهای آنلاین می‌توانید استفاده کنید، افزونه فاکتور ووکامرس یا Woocommrce Invoice  است.

افزونه ارسال پیامک ووکامرس

هنگامی که سفارشی ثبت می‌شود، برای کاربرهای‌تان پیامک ارسال کنید. هنگامی که سفارشی ثبت می‌شود، به شما اطلاع داده می‌شود تا با کاربران‌تان در ارتباط باشید. SMS.IR یکی از سامانه‌های مطرح کشور در زمینه ارسال پیامک برای کاربران است که می‌توانید با استفاده از این سامانه، برای مشتریان‌تان پیامک ارسال کنید.

سوالات متداول درباره ووکامرس

ووکامرس چیست؟ ووکامرس سیستم فروشگاه‌ساز است که با استفاده از آن می‌توانید سایت بسازید

آیا روی ووکامرس می‌شود نماد دریافت کرد؟ بله، می‌توانید روی ووکامرس اینماد دریافت کنید.

آیا با ووکامرس می‌شود پرداخت آنلاین انجام داد؟ بله، تنها کاری که نیاز است انجام دهید، نصب افزونه درگاه پرداخت است که باید از بانک مبدا دریافت کنید.

چه میزان محصول می‌شود روی ووکامرس اضافه کرد؟ شما آزاد هستید بینهایت محصول اضافه کنید و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

نتیجه گیری

به پایان آموزش ووکامرس رسیدیم، این مقاله را در مرورگر خود بوکمارک کنید، چون مقاله هر ماه آپدیت می‌شود و توضیحات بیشتری به آن اضافه خواهد شد.

همچنین اگر می‌خواهید از تمام دردسرهای طراحی سایت با ووکامرس و ساخت فروشگاه اینترنتی با ووکامرس راحت شوید، پیشنهاد ما به شما فروشگاه ساز سایت سنگان است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 227 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 25 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.