ترفند های وبمستری آشنایی با هاست لینوکس: سریع، امن و پرطرفدار - سایت سنگان

دوست دارید سایت‌تان در هاستی میزبانی شود که خیال‌تان از امنیت آن راحت باشد، نگران به‌روزرسانی آن نباشید، استفاده از آن آسان باشد و … ؟ هاست لینوکس تمام این نیازها را برطرف می‌کند! به آمار زیر توجه کنید:

  • ۳ درصد از ۱ میلیون سرور برتر موجود در جهان، از سیستم‌عامل لینوکس استفاده می‌کنند! پنگوئن نماد لینوکس
  • از هر ۲۵ سایت، ۲۳ سایت روی هاست‌های لینوکس قرار گرفته‌اند!
  • گوگل بیش از ۱۵ هزار سرور لینوکس برای ارائه محتواهایش در اختیار دارد!

این اعداد و ارقام دلایل محکمی برای کارآمدی این سیستم‌عامل برای سرورها و هاستینگ هستند. در این مقاله می‌خواهیم هاست لینوکس را به‌همراه مزایای آن بررسی کنیم و آن را با بزرگ‌ترین رقیبش، یعنی هاست ویندوز مقایسه کنیم؛ اما اول از همه باید بدانیم لینوکس چیست؟

مروری مختصر بر ماهیت لینوکس

در سال ۱۹۹۱ دانشجوی فنلاندی لینوس توروالد، سیستم عاملی را خلق کرد که حالا یکی از سرسخت‌ترین رقبای ویندوز و دیگر سیستم‌عامل‌ها محسوب می‌شود. بزرگ‌ترین تفاوت لینوکس با دیگر رقبایش، متن‌باز بودن آن است و به همین خاطر هم از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

متن باز بودن امکان ایجاد هرگونه تغییری را برای فرد استفاده‌کننده فراهم می‌کند؛ یعنی شخصی‌سازی به‌سادگی انجام می‌شود و هرکس می‌تواند از لینوکس متناسب با نیاز خودش استفاده کند.

قبلاً در یک مقاله با نام لینوکس چیست؟ مفصل و کامل راجع به این سیستم عامل صحبت کرده‌ایم؛ خواندن آن مقاله می‌تواند برایتان مفید باشد؛ اما این مقاله در رابطه هاست لینوکس است!

هاست لینوکس چیست و چه مزایایی دارد؟

قبل از اینکه با هاست لینوکس آشنا شویم، باید معنی هاست را بدانیم.؛ به زبان ساده هاست (یا به فارسی میزبان) یعنی فضایی که تمام محتویات سایت روی آن قرار می‌گیرند!

 هر سایتی برای فعالیت، به فضایی نیاز دارد که از آن میزبانی کند. این فضا روی سرور قرار دارد و به آن هاست می‌گویند.  از طرف دیگر، سرورها مانند هر کامپیوتر دیگری به سیستم عامل نیاز دارند. برخی از سرورها از سیستم عامل ویندوز برخوردارند و برخی دیگر (بیشتر آن‌ها) از سیستم عامل لینوکس استفاده می‌کنند.

سرورهایی با سیستم عامل لینوکس

 به هاست‌هایی که روی سرورهای لینوکسی (سرورهایی که سیستم عامل لینوکس دارند) قرار گرفته‌اند، هاست لینوکس می‌گویند!  استفاده از این نوع هاست‌ها، فواید بسیاری دارد.

مزایای هاست لینوکس چیست؟

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، بیشتر هاست‌های فضای اینترنت، هاست لینوکس هستند؛ یعنی بیشتر سرورهای فعال از این سیستم عامل استفاده می‌کنند. قاعدتاً باید دلایلی برای این برتری عددی وجود داشته باشد و تمام این دلایل از متن‌باز بودن لینوکس نشات می‌گیرند.

یکی از مهم‌‌ترین مزایای هاست لینوکس امنیت بالای آن است.

کنترلپنلهای Direct Admin و cPanel به‌عنوان کاربردی‌ترین و البته ساده‌ترین کنترل‌پنل‌های موجود در دنیای هاستینگ برای هاست‌های لینوکس ارائه می‌شوند.

در مقاله آشنایی با لینوکس گفتیم که استفاده از لینوکس ارزان‌تر از سیستم‌عامل‌های دیگر تمام می‌شود. این موضوع راجع به هاست لینوکس هم صادق است؛ یعنی هزینه تهیه این هاست کم‌تر از هاست‌های دیگر است.

علاوه بر تمام این مسائل، از آنجایی که با یک سیستم‌عامل متن‌باز طرف هستیم، افراد بسیاری هم از آن استفاده می‌کنند. این افراد اجتماع بسیار بزرگی از کاربران لینوکس به وجود آورده‌اند که با یک‌دیگر تعامل دارند و پاسخ سوالات یک‌دیگر را می‌دهند؛ پس اگر با مشکلی مواجه شوید، جای هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد. خیلی راحت می‌توانید سوال‌تان را از دیگر استفاده‌کنندگان بپرسید.

 راستی هاست لینوکسی که توسط ایران‌سرور ارائه می‌شود هم مزایای خاص خودش را دارد. 

مزایای هاست لینوکس سایت سنگان

در کنار تمام مزایایی که در بخش قبل به آن‌ها اشاره کردیم، هاست لینوکسی که توسط ایران‌سرور ارائه می‌شود برخی مزایای منحصر‌به‌فرد خود را هم دارد.

برای مثال می‌توانیم به پشتیبانی دائمی اشاره کنیم (همان ۲۴/۷)؛ یعنی هر روز هفته و هر زمان از شبانه‌روز که مشکلی برایتان پیش بیاید، می‌توانید روی کمک کارشناسان ما حساب کنید.

 تضمین آپتایم و پایداری تا ۹۹ درصد، بکاپ‌گیری منظم هفتگی، ۱۴ روز گارانتی بازگشت وجه درصورت ناراضی بودن، تحویل آنی و تنظیمات امنیتی پیشرفته  از دیگر مزایای هاست‌های لینوکس ایران‌سرور هستند.

برای تهیه این هاست می‌توانید به صفحه خرید هاست لینوکس مراجعه کنید.

مزایای هاست لینوکس

❌ به یک نکته مهم توجه کنید! ❌

بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهندۀ خدمات میزبانی وب، هاست لینوکس را به‌صورت اشتراکی ارائه می‌کنند. در هاست‌های اشتراکی، تعدادی کاربر، به‌طور مشترک از منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سرور استفاده می‌کنند؛ همین موضوع روی سرعت و کیفیت هاستی که می‌خرید تاثیر می‌گذارد.

پس اگر قصد خرید هاست اشتراکی داشتید، حتماً مطمئن شوید که تعداد کاربران مشترک متناسب است و منابع به حد کافی وجود دارد.

موقع خرید هاست یا سرور لینوکسی، ممکن است که چشم‌تان به کلمه LAMP بخورد. در بخش بعدی درباره LAMP صحبت می‌کنیم.

LAMP چیست؟

LAMP یک بسته (به زبان فنی Stack) است که برای نصب شدن روی سرور یا هاست لینوکس ارائه می‌شود. LAMP رایج‌ترین بسته‌ای است که این روزها توسط بسیاری از اپلیکیشن‌های تحت وبِ متن‌باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. هاست‌های لینوکسی هم عموماً از این بسته برای فعالیت بهره می‌برند. هریک از حروف این عبارت نشان‌دهنده یکی از اِلِمان‌های LAMP هستند:

  • L: سیستم‌عامل Linux
  • A: وب‌سرور Apache
  • M: پایگاه داده MySQL
  • P: زبان برنامه‌نویسی PHP

پس اگر جایی دیدید هاست یا سروری را با LAMP ارائه می‌کنند، منظور این است که فضا مجهز به ۴ المان بالایی است.

حالا برویم سراغ یک سوال پرتکرار دیگر.

هاست لینوکس یا هاست ویندوز؟ کدام یک بهتر است؟

در این بخش از مقاله، تصمیمگیری برعهده شما است. ما فقط پارامترهای مختلف این دو نوع هاست را با یکدیگر مقایسه میکنیم. هم ویندوز و هم لینوکس خوبیهای مخصوص به خودشان را دارند و برای نیازهای مختلف ساخته شده‌اند.

از نظر قیمت

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات هاست ویندوز، به‌خصوص برای سایت‌های شخصی و سایت کسب‌و‌کارهای کوچک، قیمت بالای گواهی‌های استفاده از آن است. به‌طوری که هزینه‌های هاست لینوکس در مقایسه با هزینه‌های هاست ویندوز حتی به چشم هم نمی‌آیند.

از نظر وب‌سرور، پایگاه داده و زبان برنامه‌نویسی

تفاوت‌های دیگر این دو نوع هاست در وب‌سرور، پایگاه داده و زبان‌های برنامه‌نویسی مورداستفاده مشاهده می‌شود. عموم هاست‌های لینوکس از وب‌سرور Apache استفاده می‌کنند و اطلاعات‌شان را در پایگاه داده MySQL نگه می‌دارند. همچنین هاست لینوکس از زبان‌های برنامه‌نویسی رایجی مثل PHP پشتیبانی می‌کند.

در نقطه مقابل هاست‌ ویندوز از وب‌سرور IIS که مختص مایکروسافت است بهره می‌برد. پایگاه داده آن SQL Server نام دارد که از زبان‌های برنامه‌نویسی ASP و ASP.net پشتیبانی می‌کند.

پس اگر سایت‌تان با Php نوشته شده هاست لینوکس و اگر با ASP نوشته شده، هاست ویندوز برایتان بهتر است. البته ناگفته نماند که از هاست ویندوز برای سایت‌های PHP هم می‌شود استفاده کرد، ولی خب دردسرهای خودش را دارد!

در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، می‌توانید مقاله‌های زیر را مرور کنید ?

تفاوت مهم بعدی، در رابطه با کنترل پنل هرکدام از این هاست‌ها است.

از نظر کنترل پنل

کنترل پنل هاست نرم‌افزاری است که از طریق آن می‌توانید هاست یا سرور را خیلی راحت، با یک رابط کاربری گرافیکی مدیریت کنید.

در هاست لینوکس معمولا از کنترل پنل دایرکت ادمین و سی پنل استفاده می‌شود؛ اما هاست ویندوز در ایران معمولاً با کنترل پتل پلسک عرضه می‌شود.

پیشنهاد می‌کنم برای آشنایی بیشتر با کنترل پنل‌ها و همچنین مقایسه هزینه‌های آن‌ها، مقاله انواع کنترل پنل هاست را بخوانید.

با این توضیحات، مسلماً خودتان بهتر می‌دانید که کدام هاست به کارتان می‌آید! پس نتیجه‌گیری هم با خودتان باشد بهتر است؛ اما یک سوال بسیار مهم:

آیا برای استفاده از هاست لینوکس، باید این سیستم‌عامل را روی کامپیوترمان داشته باشیم؟

نه اصلاً جای نگرانی نیست. گرچه تعداد سرورهایی که از سیستم‌عامل لینوکس استفاده می‌کنند، بسیار بیشتر از تعداد سرورهایی هستند که سیستم‌عامل ویندوز دارند، اما این موضوع راجع به دستگاه‌های شخصی برعکس است!

گرچه لینوکس در سال‌های اخیر خیلی محبوب‌تر شده است، اما ویندوز همچنان سیستم‌عامل پیشتاز در دستگاه‌های شخصی است.

برای اینکه به هاست لینوکسی‌تان دسترسی پیدا کنید، باید وارد مرورگرتان شوید و با نوشتن آدرس آی‌پی سرورتان وارد کنترل پنل هاست شوید. حالا فرقی نمی‌کند که این مرورگر برای ویندوز باشد یا لینوکس! پس حتی اگر از ویندوز یا هر سیستم‌عامل دیگری مثل مَک هم استفاده می‌کنید، همچنان امکان استفاده از هاست لینوکس برایتان فراهم است!

جمع‌بندی

برای اینکه یک سایت بتواند فعالیت کند، باید روی یک هاست میزبانی شود! هاست‌ فضایی است که روی سرور قرار دارد و وظیفه دارد تا از محتویات یک وب‌سایت در دنیای اینترنت نگه‌داری لینوکس سیستم عامل مناسب برای هاستینگکند. سرورها مانند تمام کامپیوترهای دیگر، به سیستم‌عامل نیاز دارند. سیستم‌عامل لینوکس، محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین در میان سرورها محسوب می‌شود. هاست‌های قرار گرفته روی سرورهای لینوکسی، هاست لینوکس هستند!

منابعی که از آن‌ها برای تهیه این مقاله استفاده کرده‌ایم، سایت‌های زیر هستند:

اگر می‌خواهید یک هاست لینوکس مطمئن تهیه کنید، پلن‌های مختلف سایت سنگان کارتان را راه‌می‌اندازند. فقط کافی است وارد صفحه  هاست لینوکس شوید.

اگر نظر یا سوالی در رابطه با هاست لینوکس، هاست ویندوز یا کلاً مسائل مربوط به هاستینگ دارید، با ما در میان بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 223 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 20 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.