ترفند های وبمستری آموزش افزایش سرعت وردپرس با ۱۰ تکنیک طلایی - سایت سنگان

فرقی ندارد از آن دسته وبمسترانی باشید که فقط هدف‌تان سئو کردن سایت و رسیدن به صفحات اول گوگل است یا آن دسته که به شدت، به راحتی کاربران‌شان اهمیت می‌دهند. در هر حال همیشه یک جای کارتان به سرعت سایت گیر است! در واقع یکی از پایه‌ای‌ترین اقدامات لازم برای بهینه سازی تجربه کاربری و همینطور سئو، افزایش سرعت سایت است.

با توجه به اهمیت این موضوع، قرار است در این مقاله مهم‌ترین راهکارهای افزایش سرعت سایت وردپرسی را به شما آموزش بدهیم. این مقاله شامل بهترین راهکارها برای بهینه سازی سرعت وردپرس و همینطور معرفی پرکاربردترین افزونه‌های بالا بردن سرعت سایت وردپرسی است. با ما همراه باشید.

آموزش افزایش سرعت سایت وردپرسی

افزایش سرعت سایت

تکنیک‌های افزایش سرعت سایتی که در ادامه به شما آموزش می‌دهیم، همه تکنیک‌هایی هستند که توسط خودمان روی سایت‌های مختلف اجرا شده‌اند. بنابراین نسبت به کارایی آنها هیچ شکی نداشته باشید. همینطور با توجه به تجربه‌های قبلی که داشتیم، توصیه‌های‌مان در مورد هر راهکار از جنس تجربه بوده و کاملا قابل اجراست.

۱) از سرویس میزبانی بهینه استفاده کنید

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید اغلب سایت‌های وردپرسی که با مشکل سرعت پایین روبرو هستند، به دلیل مشکلات فضای میزبانی‌شان دچار این دردسر شده‌اند! در واقع هاستی که اطلاعات سایت شما روی آن قرار گرفته، تاثیر زیادی روی سرعت سایت تان دارد. در مورد این موضوع، چند راهکار وجود دارد که در ادامه به شما توضیح می‌دهیم:

سرور اختصاصی اجاره کنید

اگر در مورد بودجه مالی نگرانی ندارید، برای افزایش سرعت سایت وردپرسی خودتان، به جای هاست اشتراکی به سراغ سرویس‌هایی مثل سرور اختصاصی بروید. در حالت عادی که سایت شما روی یک هاست اشتراکی میزبانی می‌شود، مقداری از قدرت سخت افزاری فضای میزبانی شما با دیگر سایت‌ها به شکل مشترک استفاده می‌شود. این موضوع ممکن است دلیل اصلی کاهش سرعت سایت شما باشد. بنابراین با اجاره سرور اختصاصی، تمامی منابع یک سرور را به سایت خودتان اختصاص ‌دهید.

هاست وردپرس بخرید

اگر علاقه‌ای به صرف هزینه برای اجاره سرور اختصاصی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم برای خرید هاست اشتراکی به سراغ شرکت‌هایی بروید که هاست بهینه شده برای وردپرس را به شما عرضه می‌کنند، نه هاست‌های عادی.

هاست وردپرس سایت سنگان، با سرعت باورنکردنی، یکی از بهترین گزینه‌ها، برای کسانی است که حجم دیتای نسبتاً بالایی دارند و به سرعت شاستشان اهمیت می‌دهند.

در انتخاب شرکت هاستینگ دقت کنید

در انتخاب شرکت هاستینگ خودتان دقت کنید! متاسفانه در حال حاضر و در وب فارسی، شرکت‌هایی وجود دارند که قیمت خدمات خودشان را به شدت کاهش داده‌اند، اما در مقابل، هاست و سرورهایی را در اختیارتان می‌گذارند که منابع ضعیفی داشته و باعث کاهش سرعت سایت شما می‌شوند.

۲) یک افزونه کش وردپرس نصب کنید

افزونه کش وردپرس برای افزایش سرعت سایت

در حالت عادی وقتی یک کاربر وارد وب‌سایت شما می‌شود، مرورگر او باید تمام اطلاعات هر صفحه از سایت شما را دانلود کند. این موضوع در مرحله اول باعث می‌شود خود کاربر زمان زیادی را بابت دانلود این اطلاعات صرف کند. در مرحله دوم هم زمانی که سایت شما چند بازدید کننده همزمان داشته باشد، دانلود یکجای این اطلاعات توسط مرورگر چندین کاربر، می‌تواند باعث افزایش فشار به هاست یا سرور شما و در نتیجه کاهش سرعت سایت شود.

حالا در مقابل این مشکل، راهکاری وجود دارد به اسم کش یا cash. زمانی که شما یک افزونه کش وردپرسی روی سایت‌تان نصب کرده و این قابلیت را فعال کنید، کاربران صرفا در زمان اولین بازدیدشان اطلاعات هر صفحه از سایت‌تان را دانلود می‌کنند. اما در بازدیدهای بعدی، مرورگر به جای دانلود دوباره، اطلاعاتی که قبلا دانلود کرده را به کاربر نمایش می‌دهد! به این ترتیب با نصب افزونه کش می‌توانید باعث افزایش سرعت وردپرس‌تان شده و البته از فشار به منابع هاست خودتان جلوگیری کنید. در حال حاضر بهترین افزونه‌های کش وردپرس این‌ها هستند:

  • WP Rocket
  • WP Super Cache
  • W3 Total Cache

۳) برای افزایش سرعت سایت وردپرسی، تصاویر را بهینه کنید!

حتی اگر یک افزونه کش قدرتمند وردپرسی را هم روی سایت‌تان نصب کنید، باز هم تعداد زیادی از کاربران‌تان جدید هستند و مرورگر آنها مجبور است برای اولین بار اطلاعات هر صفحه را دانلود کند. در این شرایط، تصاویر پرحجم‌ترین چیزهایی هستند که مرورگر کاربر باید دانلودشان کند. این یعنی وجود تصاویر بهینه نشده در سایت‌تان، می‌تواند باعث کاهش سرعت آن شود.

بنابراین برای بهینه سازی سرعت سایت وردپرسی، یکی از بهترین راهکارها بهینه کردن تصاویر است. در این راهکار شما به کمک یک سری ابزار، حجم تصاویر را نسبت به قبل به شدت کاهش می‌دهید. البته اگر این کاهش حجم را به شکل درست و اصولی انجام بدهید، هیچ مشکلی در کیفیت تصاویر به وجود نمی‌آید. اما چطور این کار را بکنیم؟

خب یک راهکار، بهینه سازی تصاویر به شکل دستی است. در این راهکار باید به سراغ فایل‌های درون هاست رفته، همه تصاویر که احتمالا در پوشه upload قرار دارند را روی رایانه‌تان دانلود کنید، سپس به کمک ابزارهای آنلاین مثل سایت Optimizilla، tinypng یا ابزار save for web در فتوشاپ، همه آنها را بهینه کرده و دقیقا با همان نام قبلی در هاست بارگذاری کنید.

اما یک راهکار آسان‌تر هم برای بهینه سازی تصاویر وردپرس وجود دارد: استفاده از افزونه وردپرسی wp smush!

WP Smushit بهترین افزونه بهینه سازی تصاویر وردپرس

افزونه wp smush یک افزونه قدرتمند برای فشرده سازی تصاویر وردپرس است. سازندگان این افزونه، همان سازندگان افزونه wp rocket هستند. نحوه کار این افزونه به این صورت است: ابتدا بعد از نصب، تمامی تصاویری که در هاست شما وجود دارد را طبق الگوریتم‌های خودش فشرده سازی کرده و در عین نگهداری از کیفیت آنها، باعث کاهش حجم‌شان می‌شود. در ادامه هم هر تصویر جدیدی که در سایت شما بارگذاری شود، ابتدا به دست افزونه wp smush بهینه و فشرده می‌شود.

البته دقت کنید که اگر می‌خواهید از همه این قابلیت‌ها استفاده کنید، باید حتما افزونه wp smush pro را خریداری کنید. می‌توانید این افزونه را از مارکت‌های فروش افزونه ایرانی بخرید.

۴) هسته وردپرس، قالب و افزونه‌ها را به روز کنید!

بروزرسانی افزونه ها در وردپرس برای افزایش سرعت

یکی از دلایلی که باعث همه‌گیر شدن سیستم وردپرس در کل دنیا شده، این است که سازندگان آن به شکل دائمی این سیستم را به روزرسانی می‌کنند و نقاط ضعف قبلی‌اش را از بین می‌برند. علاوه بر خود هسته وردپرس، احتمالا شما در سایت‌تان تعداد زیادی افزونه هم نصب دارید. اگر افزونه‌های خوبی روی سایت‌تان نصب کرده باشید، آنها هم دائما باید به روزرسانی شده و علاوه بر ایجاد قابلیت‌های جدید، نقاط ضعف قبلی‌شان از بین می‌رود.

در این بین اگر از آن دسته از وبمسترهایی هستید که اصلا به بروزرسانی هسته وردپرس، قالب و افزونه‌های سایت اهمیت نمی‌دهید، مطمئن باشید در آینده‌ای نزدیک با یکی از این مشکلات روبرو می‌شوید:

  • کاهش سرعت سایت،
  • کاهش کارایی سایت،
  • مشکلات امنیتی!

بنابراین برای جلوگیری از ایجاد مشکلات امنیتی، کاهش کارایی و در نهایت بهینه‌سازی سرعت سایت وردپرسی خودتان، سعی کنید همیشه تمام اجزای سایت را به روز نگاه دارید.

۵) نظرات را صفحه‌بندی کنید!

البته این راهکار افزایش سرعت سایت وردپرس، بیشتر به درد آن دسته از وبمسترانی می‌خورد که سایت‌شان ترافیک زیادی دارد. در هر حال، باید این نکته را بدانید که وجود نظرات کاربران در صفحات سایت شما، باعث کاهش سرعت آن می‌شود! در واقع زمانی که کاربر شما وارد سایت‌تان می‌شود، اگر نظرات زیادی در صفحه وجود داشته باشد، باید زمانی را صرف کند تا مرورگرش بتواند این نظرات را دانلود کرده و نمایش بدهد.

بعضی از وبمستران برای افزایش سرعت سایت‌شان، ترجیح می‌دهند کلا بخش نظرات را به شکلی برنامه نویسی کنند که در حالت عادی در سایت نمایش داده نشود و در صورت نیاز، کاربر بتواند با کلیک روی یک دکمه آنها را ببیند. نمونه این قابلیت را در سایت دیجی کالا مشاهده می‌کنید. اما خب باید بدانید که وجود نظرات زیاد، روی سئو صفحه تاثیر مثبت دارد و در مقابل استفاده از این راهکار، باعث بی‌اثر شدن آنها در سئو می‌شود. (گوگل در این حالت نمی‌تواند نظرات را مشاهده کند.)

بنابراین راهکار بعدی که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم، استفاده از قابلیت صفحه بندی کردن نظرات است. در واقع ما پیشنهاد می‌کنیم از طریق بخش تنظیمات و گزینه گفتگو، تعیین کنید که در هر صفحه از سایت شما نهایتا ۵۰ نظر نمایش داده شود و مابقی آن، به صفحات بعدی برود. به این ترتیب فشار زیادی روی مرورگر کاربر برای دانلود این نظرات ایجاد نمی‌شود.

صفحه بندی نظرات در سایت وردپرسی

برای انجام این تنظیمات، از تصویر بالا کمک بگیرید.

۶) برای سایت‌تان CDN فعال کنید

تصور کنید برای میزبانی سایت وردپرسی خودتان، از هاست سایت سنگان استفاده می‌کنید که سرورهای آن در تهران واقع شده. در این شرایط زمانی که یک کاربر بخواهد از جنوب کشور به سایت متصل شده یا اصلا برای اتصال به سایت شما، از VPN استفاده کند، باید زمان بیشتری را نسبت به کاربری که در تهران است صرف کند. چرا؟ چون مرورگر آن باید به سرورهای سایت سنگان در تهران متصل شده و اطلاعات سایت‌تان را دانلود کند.

تاثیر CDN

البته این اختلاف زمان شاید در نگاه اول چیز زیادی به نظر نرسد اما با توجه به تجربه‌ای که در سئو داریم، حتی گاها ۱ ثانیه اختلاف زمان در سرعت سایت وردپرسی شما، باعث کاهش رتبه سایت‌تان در گوگل می‌شود. حالا چه راهکاری وجود دارد؟ CDN!

CDN سیستمی است که می‌توانید آن را برای فضای میزبانی سایت خودتان فعال کنید. در این شرایط، اطلاعاتی که روی هاست شما قرار دارد، روی یک سری هاست دیگر که در اقصی نقاط جهان و کل کشور پخش شده‌اند، قرار می‌گیرد. به این ترتیب دیگر کاربری که از جنوب کشور یا حتی از کشورهای اروپایی قصد ورود به سایت شما را دارد، نیاز نیست به هاست سایت‌تان در تهران متصل شود! بلکه به دلیل وجود CDN، مرورگر رایانه کاربر به نزدیک‌ترین دیتاسنتری که اطلاعات هاست شما را در خود ذخیره کرده متصل می‌شود.

البته دقت کنید که CDN صرفا راهکاری برای افزایش سرعت وردپرس نیست! بلکه با فعال‌سازی CDN علاوه بر افزایش سرعت، باعث کاهش مصرف منابع سرور و علاوه بر آن، افزایش امنیت سایت می‌شوید.

۷) فایل‌های چند رسانه‌ای را مستقیما در وردپرس آپلود نکنید!

احتمالا می‌دانید که وجود محتواهای چند رسانه‌ای مثل صوت و ویدیو در صفحات سایت شما، باعث بهبود سئو و بهینه سازی سایت تان می‌شود. اما در این بین، اگر محتواهای چند رسانه ایاین فایل‌های چند رسانه‌ای را به طور مستقیم در وردپرس آپلود کنید، نتیجه عکس می‌بینید! یعنی چه؟ این یعنی اگر برای نمایش یک ویدیو ۲ دقیقه‌ای در صفحه، آن را در وردپرس آپلود کرده و در اختیار مخاطب قرار بدهید، فضا و منابع هاست را دچار فشار چند برابر می‌کنید.

این فشار در مرحله اول باعث کاهش سرعت سایت و در ادامه باعث ایجاد مشکلات دیگری مثل مشکلات فنی، مشکلاتی در بازگردانی بکاپ‌های سایت و… می‌شود. پس چه راهکاری برای استفاده از محتواهای چند رسانه‌ای داریم؟

در مرحله اول می‌توانید از هاست‌های مخصوص دانلود و آپلود ویدیو استفاده کنید. این هاست‌ها به شما این اجازه را می‌دهند که بدون نگرانی از منابع هاست اصلی، اطلاعات خودتان را در سایت قرار بدهید. در مرحله دوم هم می‌توانید محتوای مورد نظرتان را در سایت‌هایی مثل آپارات آپلود کرده و لینک آن را در سایت خودتان قرار بدهید.

۸) برای افزایش سرعت سایت وردپرسی، از قالب بهینه استفاده کنید

اگر همین حالا سری به یک مارکت فروش قالب و افزونه وردپرسی بزنید، تعداد زیادی قالب متفاوت مشاهده می‌کنید که به دلیل زیبایی‌شان حتی نگاه کردن به آنها مثل یک تفریح می‌ماند! اما شما به عنوان یک وبمستر نباید اجازه بدهید که این زرق و برق‌ها گول‌تان بزند! در واقع خیلی از این قالب‌های وردپرسی، در نگاه اول ظاهر به شدت جذابی دارند اما برنامه نویس‌ها برای بهینه کردن ظاهر این قالب‌ها، کدهای زیادی در آن قرار داده و این موضوع باعث کاهش سرعت آنها شده.

بنابراین همیشه قبل از خرید قالب وردپرسی، سرعت آن را در سایت‌های دیگر بررسی کنید، نظرات مخاطبانی که قبلا از آن استفاده کرده‌اند را بخوانید و حتی از یک سئوکار یا برنامه‌نویس در موردش مشاوره بگیرید. چه بسا سایت‌های وردپرسی که صرفا با یک تعویض قالب سرعت‌شان بهینه می‌شود.

پیشنهاد: با توجه به اینکه مشتریان وردپرسی زیادی در سایت سنگان داریم، پیشنهاد می‌کنیم در بخش نظرات، نام قالب سایت وردپرسی خودتان را بنویسید تا هم کارشناسان ما و هم بقیه کاربران طبق تجربه قبلی، نظرشان را در مورد سرعت قالب سایت شما یا قالبی که قرار است از آن استفاده کنید، بگویند.

۹) Lazy load سایت را فعال کنید

افزایش سرعت سایت وردپرس

تصور کنید یکی از مقالات سایت شما حاوی ۱۲ تصویر است. در حالت عادی زمانی که کاربر وارد این صفحه از سایت شما می‌شود، باید صبر کند تا مرورگرش تمام این ۱۲ تصویر را دانلود کند. مطمئنا این فرآیند زمان زیادی را طلب می‌کند، مخصوصا اگر سرعت اینترنت کاربر شما پایین باشد.

اما به عنوان راهکار، می‌توانید از قابلیت بارگذاری تنبل یا LAZY LOAD کمک بگیرید. این چیست؟ زمانی که قابلیت لود تنبل روی سایت شما فعال باشد، مرورگر کاربر در زمان ورود صرفا یکی‌دو تصویر ابتدای صفحه را دانلود کرده و مخاطب سریع وارد سایت شما می‌شود. در ادامه هم زمانی که صفحه را به پایین اسکرول کند، مرورگر مابقی تصاویر را دانلود می‌کند.

به این ترتیب عملا سرعت ورود به سایت افزایش شدیدی پیدا می‌کند. برای فعال سازی لود تنبل می‌توانید از افزونه های تخصصی افزایش سرعت مثل Lazy Load کمک بگیرید. همینطور به تازگی افزونه اسموش ایت هم به قابلیت‌های خودش، گزینه لود تنبل را اضافه کرده.

۱۰) کدهای سایت را بهینه کنید

یکی از مهم‌ترین راهکارهای بهینه سازی سرعت وردپرس، بهینه کردن کدهای قالب سایت است. ببینید، برنامه‌نویسان در زمان کدنویسی قالب سایت شما، از کدهای مختلفی مثل کدهای CSS، JS، HTML و… در ساختار آن استفاده کرده‌اند. یعنی بخش زیادی از حجم صفحات سایت شما، دقیقا همین کدها هستند.

اگر به دنبال راهکاری برای کاهش سرعت بارگذاری سایت هستید، می‌توانید این کدها را بهینه کرده و حجم صفحات را کم کنید. مثلا می‌توانید با فشرده کردن کد تمیزکدهای CSS و HTML، حجم بخش اعظمی از سایت‌تان را کم کنید. همینطور می‌توانید با عقب انداختن لود کدهای JS، باعث افزایش سرعت سایت شوید. (در این تکنیک کدهای js بعد از ورود کامل کاربر به سایت دانلود و بارگذاری می‌شوند.) اما چطور این کارها را انجام بدهیم؟

خب اگر با موضوعات فنی آشنایی داشته باشید، می‌توانید به شکل دستی اقدام به فشرده کردن کدهای CSS و HTML کنید و همینطور بارگذاری کدهای JS را به تعویق بیندازید. اما با توجه به اینکه اغلب مخاطبان این مقاله خیلی با مسائل فنی آشنا نیستند، یک راهکار آسان‌تر را به شما معرفی می‌کنیم: افزونه های سرعت وردپرس!

آشنایی با چند افزونه وردپرس؛ برای افزایش سرعت

ببینید، در سطح وب یک سری افزونه وجود دارند که خیلی از کارهای فنی مورد نیاز برای افزایش سرعت سایت‌های وردپرسی را به شکل راحتی انجام می‌دهند. مثلا افزونه‌ای که با یک دکمه، تمام کدهای CSS سایت شما را فشرده می‌کند، افزونه‌ای که باعث به تعویق افتادن لود کدهای JS می‌شود، افزونه‌ای برای فعال سازی کش سایت با یک دکمه و… .

اگر شما هم از آن دسته وبمسترانی هستید که خیلی زمان برای یادگیری مسائل فنی ندارید، مطمئنا استفاده از این افزونه‌ها به شدت کمک‌تان می‌کند. اما یک نکته مهم وجود دارد که باید همین‌جا به شما یادآوری کنیم:

سایت‌های وردپرسی گاها در زمان نصب افزونه‌های مختلف، دچار مشکلات زیادی می‌شوند. بنابراین، ممکن است نصب افزونه افزایش سرعت سایت روی وردپرس شما، مشکلات فنی مختلفی را در آن ایجاد کند. با توجه به این موضوع، باید قبل از نصب هر نوع افزونه خاصی روی سایت، ابتدا یک بکاپ کامل از آن بگیرید.

البته اگر شرکت هاستینگ معتبری داشته باشید، به شکل خودکار از سایت‌تان نسخه پشتیبانی تهیه می‌شود. اما با این‌حال باز هم کار از محکم کاری عیب نمی‌کند، بنابراین پیشنهاد می‌کنم به کمک افزونه‌هایی مثل backupbuddy یا افزونه UPDRAFT یک بکاپ کامل از سایت بگیرید و سپس با خیال راحت به سراغ نصب افزونه‌های بهینه‌سازی سرعت وردپرس بروید:

افزونه WP Rocket برای افزایش سرعت سایت

افزونه افزایش سرعت وردپرس WP ROCKET

یکی از بهترین افزونه‌های بهینه سازی سرعت سایت، افزونه راکت است. این افزونه به تنهایی چندین عمل مختلف را برای وب سایت شما انجام داده و سرعت آن را بهینه می‌کند. از جمله فعالیت‌های این افزونه که به بهینه سازی سرعت سایت وردپرسی شما کمک می‌کند، عبارتند از این‌ها:

  • فعال‌سازی کش سایت،
  • به تعویق انداختن بارگذاری کدهای JS و فشرده سازی آنها،
  • فشرده سازی و ترکیب کدهای CSS و HTML سایت،
  • ترکیب فونت‌های گوگل در جهت افزایش سرعت سایت،
  • حذف رشته کدهای اضافی،
  • فعال سازی لود تنبل رسانه‌ها،
  • بهینه سازی دیتابیس وردپرس،
  • و…

در بین افزونه های بهینه سازی سرعت وردپرس، راکت یکی از بهترین‌هاست. اما ممکن است این افزونه یا بخشی از عملکرد آن با سایت شما تداخل ایجاد کند. بنابراین می‌توانید برای بهینه سازی سرعت، از افزونه‌های دیگری هم کمک بگیرید. مثلا یکی از این افزونه‌ها که به شکل کاملا رایگان عرضه شده، پلاگین Autoptimize است. این افزونه رایگان هم کارهای مختلفی مثل بهینه سازی کدهای سایت، فعال سازی کش، فعال سازی لود تنبل تصاویر و… را برای سایت شما انجام می‌دهد.

افزونه بهینه سازی دیتابیس وردپرس

بهینه سازی دیتابیس وردپرس هم یکی دیگر از کارهایی است که انجام آن می‌تواند به افزایش سرعت سایت شما کمک کند. پیشنهاد می‌کنیم اگر با مسائل فنی آشنا هستید، خودتان این کار را به شکل دستی انجام بدهید. اگر نه، می‌توایند از افزونه‌هایی مثل wp-optimize کمک بگیرید. این پلاگین با بهینه سازی و حذف جزئیات اضافه از دیتابیس وردپرس، به سبک شدن و افزایش سرعت آن کمک زیادی می‌کند.

کلام آخر

خب، بالاخره به انتهای این مقاله جامع آموزش بالا بردن سرعت سایت وردپرس رسیدیم. در این مطلب ۱۰ راهکار اصلی برای کاهش سرعت لود سایت های وردپرسی را بررسی کرده و حدودا با ۵ افزونه پرکاربرد برای بهینه سازی سرعت سایت آشنا شدیم.

در نهایت و به عنوان کلام آخر باید این نکته مهم را یادآوری کنم که: در سطح وب فارسی و انگلیسی تعداد زیادی افزونه وردپرسی برای افزایش سرعت وجود دارند. اما به هیچ عنوان نباید بدون کسب دانش قبلی، اقدام به نصب آنها کنید. این کار ممکن است ابتدا باعث ایجاد مشکلات فنی و سپس مشکلات امنیتی در سایت‌تان شود. انتخاب بهتر استفاده از همین افزونه‌هایی است که در این مقاله آنها را به شما معرفی کردیم.

امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید، اگر سوال و نظری دارید، در بخش نظرات منتظر شما هستیم.

 

 

منابع:

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 209 views بار دسته بندی : بهینه‌سازی سایت (SEO) تاريخ : 20 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.