ترفند های وبمستری با آپاچی، وب سرور محبوب دنیای اینترنت، آشنا شوید! - سایت سنگان

برای اینکه یک برج قد علم کند، به مصالح گوناگونی نیاز است! آجر، بتن، میلگرد، سیمان و … . برای اینکه یک سایت ایجاد شود هم اجزای مختلفی باید کنار یکدیگر قرار گیرند و یکی از این اجزا وب‌ سرور است.

ساختن یک سایت شاید فرایند ساده‌ای به‌نظر برسد، اما جدا از طراحی بخش‌های مختلف سایت، مواردی مثل خرید نام دامنه، خرید هاست و البته وب سرورتهیه وب سرور مناسب جزو فرایند طراحی و شروع فعالیت یک وب‌سایت هستند.

وب سرورها انواع مختلفی دارند. این مقاله راجع به یکی از معروف‌ترین آن‌ها، یعنی وب سرور آپاچی (Apache) است! قبل از اینکه سراغ این برند برویم، باید با مفهوم و کارکرد وب‌ سرور کاملاً آشنا شویم.

وب سرور چیست و چگونه کار می‌کند؟

برویم سراغ مثال همیشگی، که حق مطلب را خوب ادا می‌کند ?. بیایید تمام اجزای یک سایت را به اجزای یک خانه در دنیای فیزیکی تشبیه کنیم. در این صورت نام دامنه همان آدرس خانه است و هاست زمینی است که خانه در آن بنا نهاده شده. وقتی وارد خانه‌ای می‌شوید، میزبان به استقبال شما می‌آید و به سمت اتاق نشیمن راهنمایی‌تان می‌کند، وب سرور هم تقریباً همین کار را انجام می‌دهد.

وب‌سرور، نرم‌افزاری است که وظیفه پذیرایی از بازدیدکننده سایت را برعهده دارد!

میزبان غذا سرو کرده و از شما به‌عنوان مهمان پذیرایی می‌کند. وب سرور هم به درخواست‌های شما جواب می‌دهد و پس از پیدا کردن صفحه مدنظر، آن را برایتان سرو می‌کند.

کمیک سرور

حالا بیایید تعریف وب‌سرور را به دور از فضای مثال بررسی کنیم.  وب سرور وظیفه دارد درخواست شما را برای بازدید از یک وب‌سایت و صفحات مختلف آن بررسی کند و درصورت تائید اطلاعات، شما را به آن صفحات هدایت کند. 

این نرم‌افزارها علاوه بر میزبانی از بازدیدکنندگان، وظیفه دارند تا از درستی ارائه سرویس توسط بخش‌های دیگر هم اطمینان حاصل کنند.

مقاله‌ای با نام وب‌ سرور چیست؟ در وبلاگ وجود دارد که اگر دوست داشته باشید می‌توانید با خواندن آن اطلاعات کاملی در این رابطه به دست آورید.

طرز کار وب سرور

اما وب‌سرور با چه فرایندی این کارها را انجام می‌دهد؟ در بخش بعدی می‌خوانیم.

چگونگی انجام کار توسط وب سرور

در اولین مرحله وب‌سرور درخواست شما را دریافت می‌کند و پروتکل HTTP آن را برای مسائل امنیتی بررسی می‌کند. سپس در مرحله بعدی اگر درخواست شما تائید شود، محتویات سایت مدنظر به صفحه مرورگر شما منتقل می‌شود تا وارد سایت شوید. این محتویات شامل تمام اطلاعات موجود روی سایت اعم از کدهای HTML، کدهای جاوا و عکس و متن و فیلم است. البته کار اینجا تمام نمی‌شود.

نحوه کار وب سرور

وب‌سرور همچنان در خدمت‌گزاری حاضر است! مسئولیت هماهنگ کردن ارتباطات شما با وب‌سایت همچنان برعهده این نرم‌افزار است. این وب‌سرور است که درخواست‌های شما را حین بازدید از سایت پاسخ می‌دهد و مطمئن می‌شود دیگر قسمت‌ها هم به‌درستی به شما در قامت یک بازدیدکننده سرویس‌رسانی می‌کنند.

در مرحله آخر، وظیفه پاکسازی قسمت‌های مختلف سایت هم برعهده وب‌سرور است. این نرم‌افزار باید کش‌، مموری و ماژول‌ها را پاک‌سازی کند تا سایت آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان جدید باشد.

پس وب‌سرور درخواست شما را برای بازدید از یک سایت (یعنی همان آدرسی که در نوار URL نوشته‌اید) دریافت می‌کند؛ سپس با تائید امنیت، سایت مدنظر را به شما نمایش می‌دهد و تا آخرین لحظه‌ای که در آن سایت حضور دارید مسئول رسیدگی به خواسته‌های شما است.

خب، همانطور که ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، وب‌سرورها انواع مختلفی مانند IIS، Nginx، LiteSpeed و …؛ اما معروف‌ترین آن‌ها وب سرور آپاچی است!

آپاچی چیست؟ وب سرور محبوب و همه‌فن‌حریف

آپاچی (Apache) یک وب سرور است که در سال ۱۹۹۵ منتشر شد و با سرعت شگفت‌انگیزی توانست بیشترین سهم بازار وب‌سرورها را به خود اختصاص دهد. بد نیست بدانید که غول‌های بزرگ تکنولوژی مثل ویکی‌پدیا و گوگل، از وب سرور آپاچی استفاده می‌کنند.

بنا بر ادعای سایت Wpbeginner بیش از ۶۷ درصد از وب‌سایت‌ها از برند آپاچی (Apache) که محصول یک کمپانی با همین نام است به‌عنوان وب‌سرور استفاده می‌کنند. خوب است بدانید این وب‌سرور معروف و محبوب لوگوی آپاچی ماهیتی متن‌باز دارد.

مهم‌ترین خصوصیاتی که باعث محبوبیت زیاد این وب‌سرور شده‌اند عبارتند از:

  1. برای استفاده از آن نیاز به هیچ‌گونه مجوزی ندارید.
  2. به‌خاطر ماهیت متن‌باز به‌راحتی می‌توان تغییرات دلخواه را در آن اعمال کرد.
  3. امکان افزودن ماژول‌ها و قابلیت‌های گوناگون به‌خاطر متن‌باز بودن وجود دارد.
  4. کاملاً قابل‌اعتماد و دارای عملکرد مناسب است.
  5. نصب آن آسان است.
  6. تغییرات اعمال‌شده بلافاصله اجرا می‌شوند، حتی بدون اینکه سرور را ری‌استارت کنید.
  7. با انواع سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس سازگاری دارد.

این ۷ ویژگی آپاچی را تا این حد محبوب و پراستفاده کرده‌اند. البته مشکلات جزئی هم در این وب‌سرور وجود دارد که بد نیست راجع به آن‌ها هم بدانید.

  1. یکی از ویژگی‌های مثبت آپاچی، امکان ایجاد تغییرات گسترده در وب‌سرور است. اگر این تغییرات به‌درستی انجام نشوند، می‌توانند امنیت سایت را تهدید کنند. پس این خصوصیت یک شمشیر دو لبه است که می‌تواند هم مثبت باشد و هم منفی!
  2. شخصی‌سازی کردن پروتکل‌ها منجر به ایجاد باگ می‌شود. بر همین اساس نیاز به رفع باگ به وجود می‌آید.
  3. آپاچی نیازمند به‌روزرسانی منظم و مداوم است که حتماً باید انجام شود.

در مجموع اگر بخواهیم مزایا و معایب را روی ترازو بگذاریم و باهم مقایسه کنیم، قطعاً کفه ترازو در سمت مزایا سنگینی می‌کند. به همین خاطر است که وب‌سرور آپاچی توسط بیشتر سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

برای اینکه یک وب‌سایت به‌درستی فعالیت کند، اجزای زیادی باید کنار یکدیگر قرار بگیرند. یکی از مهم‌ترین این اجزا، وب‌سرور است.  وب‌سرور نرم‌افزاری است که روی سیستم‌عامل سرور هاست نصب می‌شود و وظیفه دارد درخواست بازدید را دریافت کند. وب‌سرور پس از تائید درخواست، سایت‌ را به درخواست‌کننده یا همان بازدید‌کننده نمایش می‌دهد. 

انواع مختلفی از وب‌سرورها در دنیای اینترنت وجود دارند که آپاچی معروف‌ترین آن‌ها است. مزایای این وب‌سرور مانند تغییرپذیری به‌خاطر ماهیت متن‌بازی که دارد و سازگاری با انواع سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس، باعث شده‌اند تا توسط بیش از نیمی از سایت‌های موجود در اینترنت مورداستفاده قرار گیرد.

شما می‌توانید پس از خرید هاست مدنظرتان، وب‌سروری که می‌خواهید از آن استفاده کنید را هم انتخاب کنید.

برای نوشتن این مقاله از سایت‌های زیر کمک گرفته‌ایم:

اگر سوال یا نظری در رابطه با وب‌سرور آپاچی دارید زیر همین مقاله کامنت بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 245 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 20 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.