ترفند های وبمستری رونمایی از نسخه جدید سایت ایران‌سرور! - سایت سنگان

یکی از برنامه‌هایی که در ابتدای سال برای ایران‌سرور داشتیم، طراحی سایت جدید و برطرف کردن نقاط ضعف فعلی بود. در همین راستا، تیم‌های مارکتینگ، فروش، تحقیق و توسعه و سئو، دور هم جمع شدند و فکرهای‌شان را روی هم گذاشتند.

البته، با برگزاری جلسات اولیه، تازه کار شروع شد و هر کدام از تیم‌ها باید بر اساس دیتاهای جمع‌آوری شده، نظرات و پیشنهادات خود را ارائه می‌کردند.

خروجی این جلسات، رسیدن به لیستی از نقاط ضعف و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن‌ها بود.

در نسخه جدید سایت ایران‌سرور به چه نکاتی توجه کردیم؟

تیم ارزیابی ایران‌سرور با استفاده از ابزارهای مختلف (مانند Yandex و GTMetrix) سایت را از ۲ جهت مورد آنالیز و بررسی قرار داد:

  1. رفتار کاربران و تعامل‌شان با بخش‌های مختلف
  2. کدنویسی و مباحث تکنیکال

با بررسی رفتار کاربران، ما متوجه شدیم که تعامل کاربران با سایت در برخی جاها به مشکل می‌خورد یا اینکه نمی‌توانند، به‌راحتی به بخش مورد نظرشان، دسترسی پیدا کنند. مثلاً ویدئوهایی که از یاندکس تهیه کرده بودیم، به ما نشان می‌داد که کاربران برای رسیدن به یک سری بخش‌ها، تاخیر داشتند و خیلی خوب نمی‌توانستند با منو ارتباط برقرار کنند.

از نظر تکنیکال هم، فهمیدیم که برخی فرآیندها نیاز به بهینه‌سازی دارند و باید تغییراتی را در بخش‌های زیرساختی اعمال کنیم.

خب، شاید بپرسید که نتیجه این تحقیقات چه شد و نسخه جدید چه نقاط قوتی دارد. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

۱) طراحی UI Kit اختصاصی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در نسخۀ جدید لحاظ شده، طراحی و تهیۀ یک UI Kit اختصاصی است. این UI Kit بازدهی تیم را به‌شدت افزایش داده است؛ طوریکه اعضای تیم می‌توانند هماهنگی بیشتری داشته باشند و کارها را سریع‌تر به پایان برسانند.

اما این UI Kit شامل چه چیزهایی است؟

این کیت از یک مجموعه آیکون، یک مجموعه عکس و یک مجموعه اِلِمان تشکیل شده است. این مجموعه‌ها یکپارچگی بصری سایت ایران‌سرور را بالا برده‌اند و ساختار را در تمام بخش‌های سایت یکدست کرده‌اند.

در ضمن، این UI Kit قرار است به شیوۀ Open Innovation در اختیار عموم قرار بگیرد تا بتوانیم از نقد و نظرات و تجربیات شما عزیزان هم بهره‌مند شویم.

۲) تایپوگرافی جدید

در تایپوگرافی جدید، ۳ نوع فونت مختلف داریم:

  1. تیترها
  2. نوشته‌های انگلیسی
  3. متن

علاوه‌براین، اندازه تیترها، نوشته‌ها، فاصله‌های بین خطوط و … نیز بهینه‌سازی شده است.

۳) اختصاص پالت رنگ‌ها

در پالت جدید، روی انتخاب رنگ‌ها تحقیق کردیم، تا ترکیبی بسازیم که به خوانایی بیشتر متن کمک می‌کند، مخاطب را خسته نمی‌کند، همسو با برند است و چشم را خسته نمی‌کند.

برای مثال ما متوجه شدیم که هنگام انتخاب متن، رنگ پس‌زمینه خوانایی را پایین می‌آورد. به همین خاطر، تغییراتی از این دست را در بخش‌های مختلف سایت اعمال کردیم.

پالت رنگ های سایت سنگان

 ۴) پاکسازی کدها

ما با بررسی‌های فنی و کمک گرفتن از ابزارهایی مثل GTMetrix، متوجه شدیم که در بعضی بخش‌ها، کدها نیاز به پاکسازی دارند تا سرعت و پرفورمنس سایت بهتر شود؛ برای همین هم دست به کار شدیم و یک‌سری کدها را فشرده ، یک سری را حذف کردیم و برخی جاها را از اول نوشتیم!

۵) بهبود تجربه کاربری

ما با استفاده از ابزارهایی مانند Yandex رفتار کاربران‌مان را در صفحات مختلف سایت ایران‌سرور بررسی کردیم و با استفاده از ویدیوهای ضبط شده و اطلاعات به‌دست‌آمده، متوجه شدیم که کاربران در بعضی صفحات نمی‌توانند اطلاعات مورد نظرشان را راحت پیدا کنند، یا بخش‌های مهم، آنطور که باید در دسترس مخاطبان نیستند.

نتیجه این تحقیق باعث شد تا:

  • پلن‌های قیمتی را به‌روزرسانی و اطلاعات را تکمیل کردیم
  • بخش جستجوی دامنه را بازطراحی کنیم
  • Pop-Up های مزاحم را به صفر رساندیم
  • برای جابجایی راحت‌تر کاربران، منوها را تغییر دادیم و از مگامنو استفاده کردیم
  • یک سیستم جدید را برای نمایش ویدئوها جایگزین کردیم

البته، این‌ها تنها تعدادی از تغییرات ایجاد شده هستند. پیشنهاد می‌کنم سری به سایت بزنید و ریز به ریز تغییرات را کشف کنید!

ریدیزاین صفحه قیمت ها در سایت سنگان

۶) اضافه کردن صفحۀ ارتباط با ما

با بزرگتر شدن خانوادۀ ایران‌سرور، دوست داشتیم که ارتباطمان را با شما عمیق‌تر کنیم و بیشتر از قبل، در دسترستان باشیم؛ برای همین صفحه ارتباط با ما را راه‌اندازی کردیم. این صفحه حاوی اطلاعات تماس است و همینطور اطلاعات مهم و مورد نیاز کاربران را در اختیارشان می‌گذارد.

اگر دوست داشتید صدایتان را به گوش‌مان برسید یا انتقادها و پیشنهادهای خود را برای ما بفرستید، یکی از راه‌ها، صفحۀ ارتباط با ما در سایت سنگان است.

۷) رونمایی از صفحۀ دانلودها

یکی از بخش‌های جدید و البته جذابی که به سایت سایت سنگان اضافه شده، صفحۀ دانلودهاست. این صفحه قرار است مرجعی باشد برای دانلود تمام نرم‌افزارها و برنامه‌های مورد نیاز کاربران.

مثلاً شما می‌توانید با سر زدن به این بخش، خیلی راحت و بدون دردسر، آخرین نسخه از CMS دلخواهتان را دانلود کنید. یا مثلاً شاید به‌دنبال برنامه‌های کاربردی که در مقاله‌ها معرفی می‌کنیم باشید؛ باز هم می‌توانید روی کمک سایت سنگان حساب کنید!

۸) بهبود معماری اطلاعات

ما در Sitemap جدید تلاش خودمان را کردیم که معماری اطلاعات را بهتر کرده و مسیر ساده‌تر و منطقی‌تری برای کاربران ترسیم کنیم.

معماری اطلاعات یعنی کاری کنیم تا هر کاربر، بتواند اطلاعات لازم را از بین حجم وسیعی از اطلاعات پیدا کند. معماری اطلاعات یعنی اطلاعات را طوری سازماندهی کنیم که کاربر بتواند به‌راحتی با محصول ارتباط برقرار کرده و مسیر خود را پیدا کند.

در واقع، معماری اطلاعات، بخش کوچکی از تجربه کاربری یا همان UX است. ما با یک معماری خوب، محتواها و اطلاعات سایت را طوری می‌چینیم که کاربر به‌راحتی آب خوردن از یک هزارتو عبور کند و به مقصدش برسد.

مگا منو سایت سنگان

۹) ریسپانسیو کردن برخی صفحات

در نسخۀ قبلی، برخی از صفحات اصلی و داخلی سایت ایران‌سرور ریسپانسیو (واکنش‌گرا) نبودند. این نقطه‌ضعف در نسخه جدید برطرف شده و کاربران از وسیله‌های مختلف می‌توانند با سایت ارتباط برقرار کنند.

۱۰) بهبود زیرساخت برنامه‌نویسی

نداشتن زیرساخت کدنویسی مناسب در بخش برنامه‌نویسی باعث شده بود برای اضافه کردن بخش‌های جدید، مشکلات اساسی داشته باشیم و کلی زمان را هدر بدهیم. چرا؟

چون مثلاً برای تغییر بخش‌ها یا ایجاد بخش جدید، باید به همان بخش می‌رفتیم و کلی وقت صرف طراحی می‌کردیم. اما الان به‌خطر زیرساخت منظم، با یک کلیک این کار حل می‌شود.

***

خب؛ مواردی که گفتیم، تغییرات کلی ایجاد شده در نسخۀ سوم بودند. بد نیست کمی هم از چالش‌هایمان بخوانید.

چه چالش‌هایی را پشت سر گذاشتیم؟

یکی از چالش‌هایی که خیلی‌ها مثل ما این مدت آن را تجربه کرده‌اند، دورکاری، کرونا و تشکیل جلسات آنلاین است! اوایل کار (یعنی قبل از کرونا) جلسات به‌صورت حضوری برگزار می‌شد و خب مشکل خاصی هم نداشتیم؛ اما بعداً جلسات آنلاین در ابتدا باعث کندی ما شده بودند.

کم‌کم با تست پلتفرم‌های مختلف و ارائه توضیحات لازم به اعضای تیم، توانستیم بازدهی جلسات آنلاین را نیز بالا ببریم. لازم به ذکر است که ما از پلتفرم ادوبی کانکت برای برگزاری جلسات مجازی استفاده می‌کنیم.

چالش بعدی، اختلاف نظرهایی بود که بین تیم‌های مختلف وجود داشت. ما برای حل این چالش مدیریت جلسات را به یک فرد کاربلد سپردیم و تصمیم گرفتیم که بر اساس تحلیل دیتاها، به جمع‌بندی نهایی برسیم. البته ناگفته نماند که همین اختلاف نظرها خود محرک انگیزه و اشتیاق تیم بود.

در نهایت هم مشکل چالش دیتاهای خالص را داشتیم که با بن کردن آی‌پی‌های جمعیت ۱۵۰ نفری کارمندان ایران‌سرور آن را حل کردیم. در واقع الان آماری که از سایت در دست داریم، منهای بازدیدها، جستجوها و تعامل خودمان با سایت است.

پیش به سوی آینده …

تمام قدم‌های کوچکی که برداشتیم و در مقالۀ امروز به آن‌ها اشاره کردیم، آغاز راهی هستند که یک سال پیش آن را شروع کردیم. این راه همچنان ادامه دارد و قرار نیست به این زودی‌ها متوقف شویم!

به‌زودی تغییرات دیگری هم در سایت سنگان اتفاق می‌افتد. مثلاً قرار بر این است که صفحه تیکت‌ها را از نو بسازیم، پنل مشتریان را بازطراحی کنیم و از نسخۀ جدید وبلاگ ایران‌سرور رونمایی کنیم!

به زودی با تجربه‌های بیشتر و تغییرات بزرگتری برمی‌گردیم.

تا اینجا خوشحال می‌شویم نظرات شما را بدانیم. طراحی جدید چطور بود؟ برای بهتر شدن چه پیشنهادی دارید؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 532 views بار دسته بندی : اخبار تاريخ : 20 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.