ترفند های وبمستری علت نمایش خطای ۴۰۳ چیست؟ آیا واقعاً ممنوعیتی هست؟ - سایت سنگان

احتمالاً شما هم حداقل یک بار هنگام کار کردن با اینترنت و سرچ در گوگل با خطاهای مختلفی روبه‌رو شده‌اید. بیشتر آن‌ها مانند خطای ۴۰۴ و خطای ۴۰۳، توسط یک عدد (کد) شناسایی می‌شوند.

البته جالب است که بسیاری از این خطاها با چند کلیک ساده برطرف می‌شوند و برخی دیگر حسابی ما را اذیت می‌کنند!

ارور ۴۰۳، جزء آن خطاهایی است که ممکن است دردرسارساز شود؛ به همین دلیل، در این مقاله می‌خواهیم چند روش کاربردی را به شما آموزش دهیم تا از شر این خطا راحت شوید؛ پس اگر موافقید شروع کنیم …

دلیل نمایش خطای ۴۰۳ چیست؟

ارور ۴۰۳ نشان دهنده‌ی ممنوع بودن است؛ در حقیقت، شکل اصلی این خطا به صورت Forbidden error 403 نوشته می‌شود که خبر از ممنوعه بودن چیزی دارد. در تعریف این خطا،  به صورت خیلی ساده باید بگوییم که از نوع خطاهای HTTP است که از دسترسی شما به صفحه و آدرس سایت مربوطه جلوگیری می‌کند. 

قبلاً در مقاله‌ای تمام خطاهای HTTP را معرفی کردیم که می‌توانید برای داشتن اطلاعات بیشتر آن را بخوانید.

احتمالاً از خودتان بپرسید که چرا باید دسترسی به یک صفحه ممنوع شود؟ اصلا چه کسی این ممنوعیت را برایمان ایجاد کرده تا ما با ارور ۴۰۳ مواجه شویم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در بسیاری از مواقع، این خطا به صورت تصادفی رخ می‌دهد و هیچ دلیل خاصی نمی‌توان برای آن پیدا کرد؛ اما در سایر موارد، دلایل زیر می‌توانند باعث بروز این خطا شوند:

  • تنظیمات نامناسب روی هاست
  • بالا بردن امنیت از طرف مسئولان سایت مربوطه
  • مشکلات امنیتی در ارائه دهندگان سرویس اینترنت
  • وجود تحریم‌ها و ممنوع شدن دسترسی به سایت‌های خاص
  • بروز خطاهای نرم‌افزاری و خطاهای انسانی

البته فراموش نکنید که ممکن است دلایل بیشتری نیز برای وقوع خطای ۴۰۳ در وردپرس وجود داشته باشد! هر کدام از این دلایل، ناشی از تنظیمات شخصی نرم‌افزارها و سایت‌های ارائه دهنده خدمات هستند.

ممنوع بودن دسترسی

در ادامه با نحوه نمایش خطای ۴۰۳ نیز آشنا خواهیم شد.

خطای ۴۰۳ چگونه نشان داده می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم، ارور ۴۰۳ به خاطر ممنوع بودن دسترسی به یک وبسایت نمایش داده می‌شود. در ضمن، احتمال رخ دادن آن در همه پلتفرم‌های ویندوز، اندروید و IOS وجود دارد؛ اما نکته اینجاست که  در هر سایت و هر پلتفرمی، ممکن است نحوه نمایش کد خطا متفاوت باشد.  این کد معمولاً به شکل‌های زیر نمایش داده می‌شود:

  • HTTP 403
  • Forbidden
  • Forbidden 403
  • ۴۰۳ Forbidden Request Forbidden By Administrative Rules
  • Access Denied You Don’t Have Permission To Access
  • Error 403
  • Error 403- Forbidden
  • HTTP Error 403- Forbidden
  • HTTP Error 403.14- Forbidden

بنابراین اگر هنگام ورود به یک وبسایت دچار مشکل شدید و یکی از کدهای گفته شده در بالا را مشاهده کردید، نگران نباشید و راه حل‌های گفته شده در بخش بعدی را اجرا کنید.

خطای 403

روش‌های رفع خطای ۴۰۳

برای حل هر مشکل، حداقل یک راه حل مناسب و کابردی وجود دارد! با این اوصاف، برای رفع خطای ۴۰۳ نیز می‌توان راه‌حل‌های مختلفی را امتحان کرد تا بلاخره یکی از آن‌ها جواب داده و خیال ما را راحت کند. استفاده از روش‌های زیر معمولاً در رفع این خطا کارساز ظاهر می‌شوند:

۱- صفحه را رفرش (Refresh) کنید

ساده‌ترین کاری که می‌توانید پس از دیدن ارور ۴۰۳ انجام دهید، رفرش کردن صفحه مورد نظر است. با این کار، فرایند نمایش دادن سایت دوباره تکرار می‌شود و در صورت تصادفی بودن خطا، مشکل شما حل خواهد شد.

۲- حافظه کش (Cache) مرورگر خود را پاک کنید

زمانی که وارد یک سایت می‌شوید، تمام اطلاعات آن در حافظه کش مرورگر ذخیره می‌شود. حال اگر وبسایت دارای خطای ۴۰۳ باشد، اطلاعات آن نیز ذخیره و در دفعات بعدی هم همان خطا نمایش داده می‌شود؛ حتی اگر مشکل برطرف شده باشد!

بنابراین پس از مشاهده ارور ۴۰۳، بهتر است تمام حافظه کش و کوکی‌ها پاک شوند و مجدداً صفحه رفرش شود.

با پاک کردن حافظه مرورگر خطای 403 برطرف میشود

۳- از درستی آدرس سایت (URL) مطمئن شوید

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما  اگر آدرس سایت یا URL اشتباه باشد، امکان مشاهده خطای ۴۰۳ وجود دارد!  بنابراین می‌توانید با بررسی مجدد آدرس سایت و پیشوندها و پسوندهای آن، از بروز این خطا جلوگیری کنید.

نمایش خطای 403

۴- امکان دسترسی به سایت را چک کنید

سرورهای یک وبسایت ممکن است طوری پیکربندی شده باشند که دسترسی شما را با اختلال روبه‌رو کنند. در بسیاری از موارد، این اختلال به صورت سهوی رخ می‌دهد و پس از رفع اشکال از طرف مدیران سایت، دسترسی شما نیز برقرار خواهد شد.

البته ناگفته نماند که در بعضی موارد،  انجام تعمیرات بر روی سرورهای سایت هم ممکن است باعث ممنوعیت دسترسی سایرین شده و خطای ۴۰۳ نمایش داده شود. در چنین موارد باید تا پایان تعمیرات سایت صبور باشید.

در ضمن همیشه می‌توانید برای حل مشکل خود با مسئولان سایت تماس گرفته و دلیل عدم دسترسی به سایت را از آن‌ها بپرسید.

۵- با شرکت ارائه دهنده اینترنت خود (ISP) تماس بگیرید

اگر حس می‌کنید که فقط شما هنگام ورود به یک سایت دچار مشکل هستید و سایرین بدون دردسر وارد آن می‌شوند، باید راه حل را در جای دیگری پیدا کنید!

در چنین شرایطی ممکن است شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت یا ISPها، IP شما را بنا به دلایلی در لیست ممنوعه سایت قرار داده باشند. اگر فکر می‌کنید این اتفاق به صورت تصادفی رخ داده، بهتر است با مسئولان ISP خود تماس گرفته و مشکل‌تان را با آن‌ها در میان بگذارید.

نمایش کد خطای 403

۶- چند دقیقه بعد مجددا تلاش کنید

گاهی اوقات پیش می‌آید که یک سایت دارای خطای ۴۰۳ باشد، اما مشکلش پس از به‌روزرسانی و برطرف کردن حفره‌های امنیتی حل شود. بنابراین اگر چند دقیقه بعد دوباره وارد سایت شوید، خبری از ارور ۴۰۳ نخواهد بود!

و اما حرف آخر…

همان‌طور که مشاهده کردید، مواجه شدن با ارور ۴۰۳، لزوماً به این معنی نیست که هیچ‌گونه دسترسی‌ای به سایت مدنظرتان ندارید. در بسیاری از مواقع، رفع این خطا فقط نیازمند چند کلیک ساده است. 

آیا شما هم تجربه‌ی برخورد با ارور ۴۰۳ را داشته‌اید؟ برای رفع آن از چه روشی استفاده کردید؟ پاسخ این سوالات را می‌توانید در بخش نظرات با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

منتظرتان هستیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 220 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 20 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.