ترفند های وبمستری پرستاشاپ (PrestaShop) چیست؟ چه وِیژگی‌های مهمی دارد؟ - سایت سنگان

مقاله سیستم مدیریت محتوا چیست را در وبلاگ سایت سنگان خوانده‌اید؟

ما در این مقاله راجع‌به انواع CMS ها (همان سیستم‌های مدیریت محتوا)، صحبت کردیم و از مزایا و معایب محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا گفتیم. یکی از این CMS ها، پرستاشاپ بود که می‌خواهیم در مقاله امروز مفصل‌تر راجع‌به آن صحبت کنیم.

پرستاشاپ، یکی از نرم‌افزارهایی است که راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی را برای شما ساده کرده است. بعد از خواندن این مقاله می‌توانید متوجه شوید که PrestaShop به دردتان می‌خورد یا نه!

پرستاشاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

پرستاشاپ یک سیستم مدیریت محتواست که با هدف ایجاد وب‌سایت فروشگاهی به‌وجود آمد. با استفاده از این نرم‌افزار آنلاین می‌توانید در زمانی کوتاه، فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کرده و محصولات خود را به فروش برسانید.

پرستاشاپ اولین فروشگاه ساز اینترنتی نیست؛ اما از قدیمی‌های این صنعت است و در سال ۲۰۰۷ فعالیت خود را در پاریس آغاز کرد. پرستا این روزها، این شرکت در بسیاری از کشورهای جهان شعبه دارد.

در حال حاضر تنوع در بین فروشگاه سازها برای ساخت فروشگاه اینترنتی بسیار زیاد است؛ اما در بین آن‌ها، ووکامرس، پرستاشاپ، مجنتو و اپن کارت از پرطرفدارترین‌ها هستند. پرستاشاپ بعد از ووکامرس، شاپیفای و مجنتو، به عنوان چهارمین فروشگاه ساز محبوب و پراستفادۀ دنیا شناخته می‌شود.

راستی بد نیست بدانید که PrestaShop با زبان Php و پایگاه داده MySQL طرح‌ریزی و برنامه‌نویسی شده است.

پرستاشاپ فارسی از چه زمانی شکل گرفت؟

پرستاشاپ در سال ۱۳۹۰ برای اولین بار در ایران، تحت نام نمایندگی رسمی شروع به کار کرد. در حال حاضر از نسخه ۱.۷.۳ این CMS به بعد کاملا بومی سازی شده و از سایت رسمی پرستاشاپ قابل دانلود است.

با ویژگی‌های کلیدی PrestaShop آشنا شوید

قطعاً PrestaShop ویژگی‌های زیادی دارد که باعث شده تا در دسته پرطرفدارترین‌ها قرار بگیرد؛ ولی ما ۶ تا از کلیدی‌ترین ویژگی‌های آن را در این بخش بررسی می‌کنیم. فکر می‌کنم آشنایی با این ویژگی‌هابه دردتان بخورد و به تصمیم‌گیری‌تان کمک کند.

ویژگی های پرستاشاپ

۱. سهولت استفاده

اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم، انجام کارهای معمول و پیش‌افتاده، مثل ایجاد کردن محصول، مدیریت سفارشات و موجودی محصولات در پرستاشاپ راحت است. حتی اگر اولین بارتان باشد که از پرستاشاپ استفاده می‌کنید، یک نسخۀ دمو برایتان آماده شده که همه‌چیز در آن مرحله به مرحله مشخص است.

دقت کنید که اگر بخواهید فروشگاه‌تان را توسعه دهید یا ماژول‌های مختلف را برای آن طراحی کنید، نیاز به دانش فنی یا استخدام یک توسعه‌دهنده دارید.

۲. Open Source بودن

وقتی نرم‌افزاری اُپن سورس یا متن‌باز است، افراد مختلف می‌توانند آن را تغییر دهند یا بهینه و شخصی‌سازی کنند. برای همین است که پرستاشاپ به عنوان یک نرم ‌افزار اُپن سورس، قابیلت شخصی‌سازی زیادی دارد!

غیر از این، آدم‌های زیادی در جهان هستند که جامعۀ بزرگ پرستاشاپ را تشکیل داده‌اند و با نگارش مقالات آموزشی یا توسعه ماژول‌های مختلف، به بهبود این نرم‌افزار کمک می‌کنند. به عنوان مثال، در حال حاضر بیش از ۶۰ مختلف ماژول برای مدیریت پرداخت‌ها طراحی شده است که حاصل کار همین اجتماع است.

۳. مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

با امکاناتی که پرستاشاپ در اختیارتان می‌گذارد می‌توانید ارتباطتان با مشتری‌ها را مدیریت و آن‌ها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید. مثلاً شما می‌توانید:

  • برای مشتری‌هایتان، ایمیل خودکار بفرستید و آن‌ها را از وضعیت سفارش‌شان باخبر کنیدامکانات پرستاشاپ
  • تبلیغات خود را بر اساس گروه‌های مختلف مشتریان یا محصولات، گروه‌بندی کنید.
  • به مشتری‌ها پیامک یا ایمیل بزنید و بگویید هنوز سبد خریدشان بلاتکلیف است و بهتر است این فرصت را از دست ندهند!

۴. بازاریابی

پرستاشاپ به فکر بازاریابی هم بوده و به همین خاطر آیتم‌هایی برای تنظیمات این بخش قرار داده است. حالا اگر شما می‌خواهید کمپین تبلیغاتی برای سایت خود برگزار کنید یا پیشنهادات شگفت‌انگیزی را به مشتریان خود ارائه دهید، می‌توانید از گزینه‌هایی مثل تخفیف، ارسال رایگان، پیشنهادات ویژه، ایمیل مارکتینگ، افیلیت مارکتینگ، ارسال هدیه، کوپن‌های تخفیفی و بسیاری موارد دیگر استفاده کنید.

۵. سفارشی‌سازی آسان

یکی دیگر از ویژگی های جذاب و خوب پرستاشاپ ماژول های مختلفی است که آن را ارائه می دهد. از جمله اشتراک فروش خبرنامه که می‌توان با فقط یک کلیک فعال کرد. این ماژول‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا سایت را متناسب با نیاز خود سفارشی کنید.

پرستاشاپ بیشتر از ۵۰۰۰ ماژول دارد که می‌توانید بنا به نیازتان از آن استفاده کنید. فقط دقت کنید که ابتدا نیازسنجی کنید و از نصب ماژول‌هایی که به دردتان نمی‌خورند خودداری کنید. چون این کار باعث سردرگمی شما و سنگین شدن سایت‌تان می‌شود.

۶. مناسب برای هر نوع محصولی

پرستاشاپ برای هر نوعی از کسب‌وکار قابل استفاده بوده و محدودیتی از نظر نوع کسب‌وکار برای آن وجود ندارد. می‌خواهید چه چیزی بفروشید؟ محصول فیزیکی؟ محصول دانلودی؟ خدمات؟ هیچ مشکلی نیست، پرستاشاپ برای انواع کسب‌وکار آنلاین قابل استفاده است.

۷. امکانات سئو و بهینه‌سازی سایت

حتماً می‌دانید که سئو نقش پررنگی در رتبه گرفتن سایت شما در گوگل و جذب مشتری دارد. امکاناتی که پرستاشاپ برای سئو در اختیارتان می‌گذارد، شاید به اندازۀ وردپرس نباشد؛ اما هنوز هم از خیلی فروشگاه‌سازهای دیگر جلوتر است.

مثلاً شما می‌توانید عنوان و توضیحات سئو را برای محتواها وارد کنید، URL ها را ویرایش کنید و امکاناتی از این دست.

خب، این از ویژگی‌های کلیدی این سیستم مدیریت محتوا! حالا وقت چیست؟

حالا بد نیست کمی هم آن سمت قضیه را ببینیم و با معایب Prestashop آشنا شویم!

۸. مهاجرت آسان

امکان مهاجرت از پلتفرم‌های فروشگاه ساز دیگر همچون ووکامرس، مجنتو و … به پرستاشاپ وجود دارد. بنابراین با انتخاب پرستاشاپ به بن‌بست نمی‌رسید. البته عکس این موضوع هم امکان پذیر است.

نقاط ضعف پرستاشاپ چیست؟

۶ موردی که در این بخش مطرح می‌کنیم، ممکن است برای بعضی از شما نکات حیاتی باشند و برای برخی دیگر هم نکاتی باشند که می‌شود آن‌ها را تحمل کرد!

معایب پرستاشاپ

۱. مقیاس‌پذیری محدود

منظور مقیاس‌پذیری این است که اگر بخواهید فروشگاه‌تان را توسعه دهید، پرستاشاپ تا کجا جوابگو خواهد بود؟

پرستاشاپ، برای فروشگاه‌های کوچک تا متوسط عالی است؛ اما اگر بخواهید آن را توسعه دهید و فروشگاهی به بزرگی دیجی‌کالا داشته باشید، باید به فکر یک سیستم مدیریت محتوای دیگر بیافتید.

۲. هزینه بالای توسعه

یکی از مشکلات رایج در مورد پرستاشاپ مربوط به افزونه‌های پرستاشاپ است. افزونه‌های این پلتفرم در مقایسه با پلتفرم‌های فروشگاه ساز دیگر تنوع کمتری دارد. علاوه بر این در بسیاری از موارد، افزونه‌های نصب شده با هم تداخل ایجاد کرده و باعث به وجود آمدن مشکلات فنی می‌شوند. بنابراین احتمالاً باید هزینه حقوق برنامه‌نویس جهت رفع مشکلات فنی را هم در نظر بگیرید.

۳. پشتیبانی ضعیف

اگر یادتان باشد، قبلاً اشاره کردیم که پرستاشاپ اجتماع بزرگی از توسعه‌دهنده‌ها را دارد که آموزش‌های مختلفی را تالیف کرده‌اند یا می‌توانند یکدیگر را راهنمایی کنند. اما …

اگر فروشگاه‌تان مشتری‌های زیادی داشته باشد و به مشکل بخورد، نمی‌توانید صبر کنید که یک نفر در آن سر دنیا جواب سوال‌تان را بدهد یا نمی‌توانید زمان زیادی را برای جستحو و تحقیق بگذارید؛ چون همه این‌ها نارضایتی مشتری‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

برای اینکه همیشه سایت‌تان به‌روز باشد و مشکلات زود حل شوند، نیاز به یک پشتیبانی خوب و رسمی دارید. در ایران شرکت‌هایی هستند که با پرداخت هزینۀ ماهانه یا سالانه این کار را برای شما انجام می‌دهند.

۴. قالب‌های پرستاشاپ

قالب‌ها، ساختارهای از پیش آماده شده هستند که به شما این امکان را می‌دهند تا بدون نیاز به نوشتن کد، ظاهر و امکانات فروشگاه اینترنتی خود را شخصی‌سازی کنید. انتخاب پرستاشاپ به دلیل مزایایی که این سیستم فروشگاه ساز دارد، انتخاب خوبی است، اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که قالب‌های موجود برای پرستاشاپ (مخصوصا قالب‌های فارسی) شاید چندان زیاد نباشد. قالب پرستاشاپ

یک سوال: قالب رایگان پرستاشاپ برای شروع کسب‌وکار مناسب است؟

وجود بیش از ۳۵۰ قالب رایگان برای پرستاشاپ یکی از ویژگی‌های اصلی این فروشگاه ساز است، اما تعداد قالب‌های پولی برای این پلتفرم بسیار بیشتر از این تعداد است. معمولاً امکانات و قابلیت شخصی‌سازی ظاهر وب‌سایت فروشگاهی در قالب‌های پولی بیشتر از قالب‌های رایگان است. با توجه به اینکه قالب‌های پرستاشاپ قیمت چندان بالایی ندارند استفاده از قالب‌های غیر رایگان را توصیه می‌کنیم.

۵. امنیت پرستاشاپ

یکی از انتقاداتی که در مورد پرستاشاپ مطرح می‌شود، بحث امنیت است. البته این چالش در بیشتر فروشگاه سازها وجود دارد و با به‌روزرسانی مداوم و رعایت یکسری از موارد فنی، تا حد زیادی قابل حل است.

وقتی شما از پرستاشاپ استفاده می‌کنید، باید این نکته را بدانید که پرستاشاپ تنها جوابگو نیست و باید اقدامات امنیتی زیادی مثل نصب SSL را برای سایت خود انجام دهید.

بعد از مرور نقاط ضعف و ویژگی‌های کلیدی PrestaShop، وقت آن است که به برخی از پرتکرارترین سوالات شما پاسخ دهیم. اگر سوال دیگری داشتید حتما در بخش نظرات آن را مطرح کنید.

پرستاشاپ رایگان است؟

معمولاً یکی از نگرانی‌های کاربران هزینه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی با پرستاشاپ است. پرستاشاپ برای دانلود و استفاده، کاملاً رایگان است. اما رایگان بودن این نرم‌افزار به این معنی نیست که ساخت یک فروشگاه با استفاده از آن هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد. هزینه توسعه‌دهنده، خرید دامنه، خرید هاست، استفاده از ماژول‌های پولی و … برخی از هزینه‌هایی هستند که باید در مسیر ساخت و توسعه یک فروشگاه اینترنتی در نظر داشته باشید. در واقع این نرم‌افزار رایگان قرار است و به شما در ساخت یک فروشگاه اینترنتی کمک می‌کند تا هزینه‌های شما را کاهش دهد.

راه‌اندازی فروشگاه با پرستاشاپ به چه کسانی توصیه می‌شود؟

این فروشگاه ساز در مجموع برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که امکان تشکیل تیم فنی در مجموعه خود را ندارند بهترین انتخاب است؛ اما برای کسب‌وکارهای بزرگ که یک تیم مستقل فنی را در مجموعه خود جای‌داده‌اند راه‌حل‌های بهتری وجود دارد. اگر می‌خواهید با هزینه‌ای معقول و نسبتاً کم برای پرستاشاپراه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی و شروع کسب‌وکار آنلاین اقدام کنید، پرستاشاپ انتخاب ایده‌آلی است.

نکته دیگر اینکه اگر هیچ دانشی در زمینه تجارت الکترونیک و راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین ندارید توصیه می‌کنیم از انتخاب پرستاشاپ اجتناب کنید؛ در این شرایط بهترین انتخاب فروشگاه ساز آماده سایت سنگان است. پیشنهاد می‌کنیم با این محصول جذاب هم آشنا شوید.

از پرستاشاپ استفاده کنیم یا نه؟

اگر تا این نقطه همراه ما بودید، احتمالاً با پرستاشاپ کاملاً آشنا شده‌اید و با در نظر گرفتن نیازهای خود می‌توانید تصمیم بگیرید که از آن استفاده کنید یا نه.

در مجموع نظر ما این است که اگر آشنایی کافی با ابزارها و راهکارهای تجارت الکترونیک دارید و ارتباطاتی هم در این زمینه دارید، پرستاشاپ می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

اگر دانشی معمولی در زمینه طراحی و توسعه وب دارید، قابلیت شخصی سازی بالا در این پلتفرم، این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که در کمترین زمان و با کمترین هزینه یک فروشگاه اینترنتی ایده آل راه‌اندازی کنید.

در پایان منتظر نظرات و تجربیات شما در مورد پرستاشاپ هستیم. به نظر شما پرستاشاپ برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی ابزار مناسبی هست یا خیر؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 215 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 20 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.