ترفند های وبمستری یک راهنمای کامل، برای فریلنسرهای تازه‌کار (+یک آفر جذاب) - سایت سنگان

مدت زیادی است که کارهای فریلنسری بین افراد متخصص رایج شده، اما اخیرا این کلمه را بیشتر از گذشته می‌شنویم؛ چون وضعیت اشتغال، اقتصاد، امنیت شغلی و این اواخر هم کرونا، باعث شده که سبک کاری فریلنسری افراد بیشتری جذب کند. اما اصلاً فریلنسینگ یعنی چه؟ تصور درستی از آن دارید؟

ما در این راهنمای کامل و ساده می‌خواهیم ببنیم که فریلنسری چیست، چند نوع فریلنسری داریم و اصلا شما برای کارهای فریلنسینگ آماده هستید یا نه! بعد هم یادتان می‌دهیم که چگونه فریلنسر شوید.

راستی، در مقالات قبلی، راجع‌به دورکاری هم صحبت کرده بودیم اگر تازگی‌ها شما هم دورکار شده‌اید، پیشنهاد می‌کنم برای بهره‌وری بیشتر، مقالۀ چطور بهتر دورکاری کنیم را بخوانید.

فعلا بیایید از تعریف فریلنسری شروع کنیم.

فریلنسری چیست؟

معمولاً وقتی بخواهید جایی استخدام شوید، باید رزومه‌تان را برای بررسی بفرستید و اگر رزومه خوبی داشتید، شما را برای مصاحبه‌ای دعوت می‌کنند تا کارفرما و کارمند یکدیگر را کمی بیشتر بشناسند و نیز در مورد جزئیات کار (مثلا ساعات کاری، حقوق، مزایا و…) صحبت کنند؛ در نهایت هم قراردی بین دو طرف بسته می‌شود.

فریلنسری اما کمی متفاوت است.  در شغل فریلنسری، شما به‌جای اینکه برای یک شرکت کنید و سر ساعت ورود و خروج خود را ثبت کنید، به صورت پروژه‌ای (معمولاً در خانه) با شرکت‌های مختلف کار می‌کنید و خودتان مسئول همه چیز هستید.  

مسئول همه‌چیز بودن یعنی مدیریت پروژه بر عهدۀ خودتان است، حساب و کتاب کردن و نوشتن صورت مالی را باید خودتان انجام دهید، زمان را باید مدیریت کنید و یک سری کارهای دیگر که در همین مقاله خواهیم گفت.

 این روزها بیشتر نویسنده‌ها و تولیدکننده‌های محتوا هستند که در به صورت فریلنسری کار می‌کنند اما فریلنسینگ از محتوا گرفته تا برنامه‌نویسی و طراحی اپلیکیشن و تدریس و کلی زمینه دیگر را شامل می‌شود. پس وقتی از فریلنسینگ حرف می‌زنیم ذهنتان را محدود به یک حوزه خاص نکنید.

فریلنسر کیست

فریلنسر کیست؟

فریلنسر، آزادکار یا خویش‌فرما، فردی است که به یک یا چند شرکت مختلف، خدمات ارائه می‌دهد. خدمات فریلنسرها، معمولاً به شکل پروژه‌ای و کوتاه‌مدت است و پولی که می‌گیرند بر اساس سختی پروژه یا ساعت کاری محاسبه می‌شود.

وضعیت و درآمد فریلنسری در سراسر دنیا چطور است؟

وقتی به کار کردن به عنوان یک Freelancer فکر می‌کنید، به نظر جذاب می‌آید. چرا؟ چون شما در عین اینکه درآمد دارید، مستقل هستید و می‌توانید تصمیم بگیرید که چه زمانی کار کنید و چه زمانی استراحت؛ همچنین از آنجایی که هیچ محدودیتی در تعداد همکاری‌هایتان وجود ندارد، می‌توانید با مدیریت مناسب زمان، درآمدتان را تا سقف بسیار زیادی بالا ببرید.

بله، تمام این ایده‌ها خیلی جذاب به نظر می‌آیند، مخصوصا برای افرادی که دیگر از محیط یکنواخت و کسل‌کننده کار خسته شده‌اند و می‌خواهند کمی در کنار کارشان، زندگی کنند. دقیقا به خاطر همه این مسائل، کار به سبک فریلنسری در سراسر جهان ریشه دوانده و بدون اغراق، هر روز تعداد افرادی که فریلنسر هستند بیشتر و بیشتر می‌شود.

برای اینکه خودتان هم شاهد این ماجرا باشید، چند نمونه تحقیق و بررسی انجام شده را به همراه منبع برای شما آورده‌ایم:

در کشور آمریکا که حدودا ۳۵۰ میلیون نفر جمعیت دارد، بیش از ۵۵ میلیون نفر فریلنسر مشغول به کار هستند و جالب‌تر اینکه تقریبا ۵۰ درصد این جمعیت را نسل جوان تشکیل داده (منبع). اگر دنبال جزئیات بیشتری در این مورد هستید و می‌خواهید ببینید که فریلنسری در آن کشور به چه مهارت‌هایی نیاز دارد و چقدر می‌تواند درآمد داشته باشد، می‌توانید از این اینفوگرافیک استفاده کنید.

همچنین مطالعاتی که انجام شده نشان می‌دهد که تا انتهای دهه‌ی فعلی، بخش بزرگی از نیروی کار این کشور به شکل فریلنسری خواهد بود (منبع).

وضعیت فریلنسری در ایران هم بد نیست و با توجه به شرایط اقتصادی و البته جا افتادن فرهنگ فریلنسری، خیلی از کارفرماها ترجیح می‌دهند کار خود را به فریلنسرها بسپارند.

از طرف دیگر، تعداد زیادی از کارمندانی که کار ثابت داشتند، دارند به کار فریلنسری روی می‌آورند. اما …

آیا همه می‌توانند فرینسرهای موفقی شوند؟ فریلنسری به درد همه می‌خورد؟

در ادامه می‌فهمیم.

آیا کار فریلنسری برای شما مناسب است؟

قبل از اینکه کار فعلی‌تان را ترک کنید یا بخواهید تغییر دیگری ایجاد کنید تا فریلنسر شوید، بهتر است اول خودارزیابی کنید. یعنی چه؟ یعنی ببینید که آیا اصلا شما برای کار فریلنسری ساخته شده‌اید یا نه!

شاید بگویید خب از کجا بدانم که این کار مناسب من هست یا نه. در ادامه چند سوال برای شما آورده‌ایم که اگر به جواب این سوال‌ها فکر کنید تا حدودی می‌توانید متوجه شوید که برای این کار ساخته شده‌اید یا نه.

چرا می‌خواهید فریلنسر شوید؟

فریلنسری در خانواده ها

آیا صرفا می‌خواهید زمان کاری‌تان منعطف‌تر باشد یا می‌خواهید دیگر در مسیر رفت و آمد به محل کارتان نباشید؟ آیا می‌خواهید با کار فریلنسری، روابط بیشتری به دست آورده و حرفه‌ای‌تر شوید یا فقط از محل کار فعلی‌تان خسته شده‌اید؟

حتما شنیده‌اید که می‌گویند «مرغ همسایه غاز است». اگر قبل از اینکه فریلنسر شوید واقعا به این کار فکر نکنید و یا با دلایلی نادرست و غیرمنطقی پا در این راه بگذارید، بعد از مدتی دلسرد شده و حتی ممکن است از نظر مالی ضرر کنید.

این مورد خیلی شفاف و ساده است؛ اما باز هم می‌خواهم تاکید کنم که هیچ درست و غلطی وجود ندارد که برای همه صادق باشد؛ شما فقط و فقط باید ببینید که چه نوع کاری برای شما، خانواده‌تان و مسیر شغلی‌تان بهینه است.

یکی از چیزهایی که می‌تواند دیدِ خوبی به شما بدهد این است که با چند نفر که قبلا فریلنسر شده‌اند صحبت کنید و ببینید که چه نظری در این مورد دارند. حتما دور و برتان چند نفر را می‌شناسید، اما ما هم نظر چند نفر را پرسیده و برای شما آورده‌ایم:

«من کار تمام وقت داشتم اما به خاطر هزینه‌هایم چند پروژه هم کنار آن گرفتم. بعد از مدتی، درآمد پروژه‌های جانبی به جایی رسید که تصمیم گرفتم به صورت تمام وقت فریلنسری کار کنم. می‌دانستم که اگر این کار را نکنم تا آخر عمرم با خودم فکر می‌کردم که اگر انجام می‌دادم چه می‌شد.»

«بعد از سه سال تدریس در دبیرستان متوجه شدم که نمی‌توانم در درازمدت این کار را انجام بدهم و تصمیم به ترک این کار گرفتم. قبل از تدریس، کار اداری و دفتری داشتم که سوهان روحم بود و اصلا دلم نمی‌خواست به این نوع کارها برگردم. در حین چند ماه آخر تدریس، چند پروژه فریلنس گرفته بودم تا از عهده قبض‌ها و مخارجم بربیایم. بعد از یک مدت، فرصت رشد بیشتری در این مسیر دیدم و به صورت تمام وقت به فریلنسری رو آوردم.»

«برای من فریلنسینگ به معنی آزادی هست؛ چند سال پیش به جایی رسیده بودم که فکر کردن به گذراندن چند دهه از زندگی‌ام را در یک مکان با یک کار ثابت برایم خفه‌کننده بود. یک روز بالاخره تصمیم گرفتم که تکانی به خودم بدهم. کمی در اینترنت جستجو کردم و بالاخره یک کار فریلنسری آنلاین پیدا کردم. هر چیزی که داشتم را فروختم و دل را به دریا زدم. تا الان تعداد زیادی سفر رفته‌ام و در تمام این سفرها، کار خودم را هم انجام داده‌ام.»

«کار فریلنسری مناسب من نبود؛ چون آدم برونگرایی هستم و دور بودن از همکاران و به‌تنهایی کار کردن، اصلاً با روحیاتم سازگار نبود. ترجیح می‌دهم در محیط کار و در کنار هم‌تیمی‌هایم باشم.»

«در کار فریلنسری موفق نبودم؛ چون آدم منظمی نیستم، مدیریت زمان برایم چالش بزرگی بود و سریع به مشکلات مالی برخوردم.»

«مهم‌ترین چالشی که من در حوزه فریلنسری محتوا داشتم، این بود که بازار کار ایران خیلی به کیفیت اهمیت نمی‌دهد و حاضر نیست برای آن هزینه کند. بیشتر کارفرماها دنبال یک خروجی سریع و ارزان هستند و  اغلب به‌علت نداشتن دانش و تجربه کافی، مجبور می‌شوند چندین بار هزینه کنند.»

این‌ها همه از زبان افرادی بود که خودشان قبلا کارهای اداری یا رسمی داشته‌اند؛ ولی از یک جا به بعد دیگر تصمیم گرفته‌اند که کار فریلنسری را شروع کرده و کمی تغییر در زندگی‌شان ایجاد کنند. استفاده از تجربه دیگران خوب است؛ ولی یادتان نرود که اول باید خودتان را بشناسید.

آیا کار فریلنسری از نظر مالی به درد شما می‌خورد؟

مسیر شغلی فریلنسری همه را به حقوق‌های بالا و پتانسیل درآمد نامحدود امیدوار می‌کند، چون در هر صورت، شمایید که به عنوان فریلنسر تصمیم می‌گیرد چه کاری را در چه زمانی انجام دهید. اما یادتان باشد که این درآمد و حقوق قرار نیست در لحظه یا خیلی زود به دست شما برسد. معمولا چند ماه (یا حتی سال) اول فریلنسری می‌طلبد که درآمدتان را تا حدودی قربانی کنید تا شناخته شوید و مشتری پیدا کنید.

جدا از این، باید راه و چاه پروژه گرفتن را هم یاد بگیرید. بعضی پروژه‌ها از نظر نمونه کار برای شما خوبند اما درآمد آنچنانی ندارند؛ بعضی دیگر اما درآمد خوبی دارند، ولی زمان زیادی می‌گیرند. خلاصه که باید تجربه کنید تا به مرور بتوانید تشخیص دهید که چه پروژه‌هایی ارزش وقت گذاشتن دارند!

 آیا آماده چالش‌های فریلنسری هستید؟

کار کردن به صورت فریلنسری چالش‌های خاص خودش را دارد. مثلا شما همیشه نمی‌دانید که درآمد و پرداخت بعدی‌تان کی انجام می‌شود، ممکن است چندین و چند بار پشت سر هم رد شوید و کاری نگیرید و حتما روزهایی هم پیش می‌آید که به خودتان می‌گویید «واقعا چرا من این تصمیم را گرفتم! مگر رفت‌وآمد به شرکت چقدر سخت بود؟!»

غیر از درآمد، کار کردن در خانه هم خودش گاهی یک چالش بزرگ است. شما باید طوری برنامه‌ریزی کنید که هم به کارهای خودتان برسید، هم برای اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی (مثل آمدن یک مهمان) آماده باشید و هم شانس بیاورید که خانواده درک کنند که شما در خانه، سر کار هستید!

به یاد داشته باشید که این افکار و احساسات خیلی طبیعی هستند و در حین گسترش و رشد حتما باید از چنین مرحله‌های دردناکی بگذرید. دیگر خودتان هم می‌دانید که اگر کاری شما را به چالش نکشد، باعث رشدتان هم نخواهد شد.

مزایا و معایت فریلنسری دقیقا چیست؟

تا الان کمی در مورد اینکه فریلنسری چیست حرف زدیم و دیدیم که بقیه با چه دیدگاهی به این کار رو می‌آورند. کمی هم در مورد چالش‌های احتمالی فریلنسری حرف زدیم.

حالا بهتر است که یک قدم به عقب برگشته و نگاهی کلی به فریلنسینگ بیندازیم. جدا از اینکه دقیقا در چه حوزه‌ای مشغول فریلنسری هستید، یک سری مزایا و معایب هست که تقریبا در همه کارهای فریلنسری به چشم می‌خورد.

مزایای فریلنسر شدن

مزایای فریلنسری

  • خودتان رئیس خودتان هستید: خیلی ساده بگویم، خودتان انتخاب می‌کنید که چه زمانی کار کنید، با چه نرخی کار کنید و دقیقا با چه مجموعه‌هایی همکاری داشته باشید. شاید دلتان بخواهد که با لباس راحتی در خانه کار کنید و یا یک مسافرت سه هفته‌ای بروید بدون اینکه کاری کنید. اختیار همه این‌ها دست خودتان است.
  • مالیات و بیمه پرداخت نمی‌کنید: زمانی که شما مستقیما با کارفرما در ارتباط هستید و پرداخت بدون فیش حقوقی برای خودتان انجام می‌شود، دیگر مجبور نیستید که بخشی از درآمدتان را به خاطر بیمه و مالیات از دست بدهید.
  • درآمد شما محدودیتی ندارد: کار فریلنسری ریسک و همچنین بازگشت سرمایه بالایی دارد. درآمد شما هر چقدر که خودتان بخواهید می‌شود. همه چیز بستگی به این دارد که نرخ کاری‌تان چقدر است و هر روز چقدر کار می‌کنید.
  • تعادل بیشتری بین کار و زندگی‌تان برقرار است: به جای این که هر روز در رفت‌وآمد باشید می‌توانید در یکی از کافه‌های اطراف محل‌تان نشسته و کار کنید. برای بقیه کارهای روزمره‌تان (مثلا ورزش و باشگاه، کارهای اداری، مراسمات و دیدارها و…) وقت بیشتری هم خواهید داشت. در کل دیگر مجبور نیستید که از ۹ صبح تا ۵ عصر (که زمان اداری رایج است) در یک مکان مشخص مشغول به کار باشید.

معایب فریلنسری شدن

معایب فریلنسری

  • خودتان رئیس خودتان هستید: بله این مورد را دو بار تکرار می‌کنم چون وقتی به شکل فریلنسری کار می‌کند، همه تصمیم‌ها را خودتان می‌گیرید و همچنین همه کارها را خودتان انجام می‌دهید. این مسئولیت قطعا نیاز به مهارت‌های اجتماعی و مدیریتی بیشتری دارد که اگر نداشته باشید، باید تقویت کنید و این خودش یک چالش به حساب می‌آید.
  • خودتان باید حسابداری کنید: وقتی به شکل فریلنسری کار می‌کنید، دیگر کارمند یک شرکت نیستید که حقوق ثابت و ماهیانه‌تان را به همراه هر نوع سود، پورسانت یا اضافه‌کار در زمان مشخصی برای شما واریز کند. همچنین باید خودتان به قدری یا با نرخی کار کنید که بتوانید از پس هزینه‌هایتان بربیایید و اگر به بیمه نیاز دارید، این کار را با هزینه مجزا و به صورت خویش‌فرما انجام دهید.
  • اگر کار نکنید خبری از پول هم نیست: درست است که می‌توانید یک سفر سه هفته‌ای بروید اما در این حین هیچ درآمدی هم نخواهید داشت. به عنوان یک فریلنسر، زمان شما به معنی واقعی کلمه پول است. اگر این زمان را به بی‌هدف سپری کنید ممکن است درآمدهای خوبی را از دست بدهید.
  • عدم ثبات ممکن است تعادل بین کار و زندگی‌تان را مختل کند: در مسیر شغلی فریلنسری، ناشناخته‌های زیادی وجود دارد؛ یکی از آن‌ها، موعد پرداخت بعدی است که ممکن است دست شما را از برنامه‌ریزی‌های طولانی‌مدت کوتاه کند. برای بعضی از افراد، قابلیت پیش‌بینی درآمد یک شغل و همچنین برنامه‌ریزی ارزش این را دارد که هر روز در یک مسیر تکراری رفت‌وآمد کنند.

معایب فریلنسری

برای اینکه از گفته‌هایم یک نتیجه‌گیری کلی کنم، از نتایج یک تحقیق استفاده می‌کنم که در سال ۲۰۱۷ انجام شده است. این تحقیق نشان داد که بیشترین عوامل تشویق‌کننده برای فریلنسری، انعطاف‌پذیری، آزادی عمل و پتانسیل درآمد بالاست؛ در حالی که بیشترین عوامل بازدارنده عبارتند از قابل پیش‌بینی نبودن درآمد، پیدا کردن پروژه‌های مناسب و مزایای کاری است. (منبع)

چگونه فریلنسر شویم؟

اینکه همین الان استعفا بدهید و چند پروژه از بیرون بگیرید شما را به یک فریلنسر حرفه‌ای تبدیل نخواهد کرد! اگر می‌خواهید که فریلنسینگ را به عنوان مسیر اصلی شغلی‌تان انتخاب کنید پس باید بتوانید با زیروبم آن هم آشنا شوید.

در این بخش می‌خواهم کمی دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر صحبت کنیم و ببینیم که از ساختن برند شخصی گرفته تا مدیریت مالی و نرخ‌گذاری و…، چه چالش‌هایی پیش روی شماست و چطور می‌توانید از پس این کارها برآیید. اگر یادتان باشد گفتم که ناشناخته‌های دنیای فریلنسری زیاد است؛ یاد گرفتن این موارد باعث کاهش ناشناخته‌ها و افزایش شانس شما برای موفقیت می‌شود.

کمیک فریلنسری

شروع کار به عنوان یک فریلنسر

قبل از اینکه در این دریا شیرجه بزنید، باید کسب‌وکارتان را راه بیندازید؛ به عبارت دیگر، باید بدانید که چه کاری می‌خواهید انجام بدهید و چطور باید برند خودتان را به مشتریان نشان دهید. این کار هم می‌تواند مشتریان بیشتری برای شما ایجاد کند و هم وقتی که سردرگم می‌شوید، راهنمایی برای مسیرتان باشد.

از آن‌جایی که هر کدام از این موارد جزئیات زیادی دارد که خارج از حوصله این مقاله است، من فقط به صورت کلی و خلاصه به آن‌ها اشاره می‌کنم؛ ولی اگر سوالی در این زمینه داشتید حتما در کامنت‌ها بنویسید.

۱) برند شخصی خودتان را بسازید

برای اینکه بتوانید پروژه بگیرید، نیاز دارید که مردم شما را بشناسند! چطوری این اتفاق می‌افتد؟

شما باید از طریق شبکه‌های اجتماعی، سایت شخصی و پلتفرم‌هایی که مربوط به کارتان است، درباره تخصص‌تان صحبت کنید، خودتان را معرفی کنید و نمونه کارهایتان را به نمایش بگذارید. این کارها بخشی از پرسونال برندینگ (Personal Branding) هستند. پرسونال برندینگ یعنی یعنی چه تصویری از خودتان در ذهن مخاطبان می‌سازید. تصویر یک فرد مسئولیت‌پذیر؟ تصویر یک متخصص خوش‌قول؟ یا تصویر یک آدم بدقول و اهل دور زدن مشتری؟

در واقع، پرسونال برندینگ، ترکیبی از تجربه‌ها، مهارت‌ها و شخصیت شماست که دوست دارید مخاطب شما را با آن‌ها بشناسد.

۲) راه‌های ارتباطی را ساده کنید

ارتباط با شما باید برای مخاطبان ساده باشد تا اگر خواستند پروژه‌ای را پیشنهاد بدهند، زمان زیادی را صرف پیدا کردن شماره تلفن و ایمیل شما نکنند. پس چندتا نکته را یادتان باشد:

  • یک وب‌سایت شخصی برای خودتان ایجاد کنید و در بخش «تماس با ما» اطلاعات لازم را بنویسید.
  • اگر به شکل تخصصی از اینستاگرام استفاده می‌کنید، آن روی حالت Business تنظیم کنید و در بایوی اینستاگرام‌تان، ایمیل و شماره تماس را قرار دهید.
  • در لینکدین و توئیتر هم ایمیل یا راه ارتباطی را ذکر کنید.

۳) یک پورتفولیو (Portfolio) ایجاد کنید

فرقی ندارد که نویسنده، طراح وب یا گرافیست فریلنسر هستید. پورتفولیو می‌تواند کارها و توانایی‌های شما را به کارفرماها نشان بدهد و اگر متن و خدمات درستی انتخاب کرده باشید، کلی برای شما مشتری بیاورد؛ چون در حقیقت نشان می‌دهد که شما در عمل قادر به انجام چه کارهایی هستید. همچنین با دیدن پورتفولیو، کارفرما هم می‌تواند به راحتی تصمیم بگیرد که با شما کار کند یا نه و دیگر با تماس و بحث کردن سر قیمت و چون و چرای پروژه، زمانی از دست نخواهید داد.

۴) قیمت‌گذاری را دقیق انجام دهید

نرخ خدماتی که ارائه می‌دهید از اولین مواردی است که توجه کارفرما را جلب می‌کند، پس باید دقت داشته باشید. برای این کار چند راه پیش روی شماست:

  1. می‌توانید ببینید که هزینه تمام‌شده هر سرویس برای شما چقدر می‌شود و سپس ۱۰ الی ۳۰ درصد به عنوان سود به آن قیمت اضافه کنید.
  2. میانگین قیمت همان سرویس در بازار را درآورده و بر اساس آن، قیمت‌گذاری کنید.
  3. خودتان بر اساس کیفیت و ارزشی که فکر می‌کنید کارتان دارد، و البته تقاضای بازار، قیمت بدهید. در این نوع از قیمت‌گذاری ممکن است هزینه از یک پروژه به پروژه دیگر تفاوت داشته باشد (یعنی نرخ ثابتی نداشته باشید).

۴) رابطه بسازید!

وقتی تصمیم می‌گیرید که به عنوان یک فریلنسر کار کنید، دیگر مثل روزهای کاری عادی به دفتر، شرکت یا اداره نمی‌روید و بیشتر اوقات، به تنهایی در خانه یا بیرون از خانه مشغول کار هستید. شاید کمی عجیب به نظر بیاید ولی همین تنهایی و انزوایی که به همراه کار فریلنسری می‌آید، برای خیلی‌ها یک چالش بزرگ است.

اینجا وقتی می‌گویم که روابط خودتان را از دست ندهید، منظورم هم روابط کاری است و هم روابط اجتماعی که الزاما ارتباط مستقیمی با کار شما ندارد. ایجاد رابطه با چند فریلنسر یا کارفرما در حوزه تخصصی‌تان می‌تواند فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتری برای شما ایجاد کند و همچنین داشتن دوستان و آشنایانی که بتوانید کمی کنارشان زمان گذرانده و تجدید روحیه کنید، می‌تواند کیفیت کاری و روحی شما را به شدت افزایش بدهد.

دلیل اینکه این مورد را به عنوان عاملی مهم آورده‌ام این است که نداشتن روحیه مناسب برای منظم بودن و کار کردن به صورت یک‌نفره نیازمند یک روحیه شاد و مصمم است؛ اگر وضعیت روحی خوبی نداشته باشید قطعا دست و دلتان به کار کردن، آن هم به صورت تنهایی، نخواهد آمد و این هم در نهایت به بهای نابودی کار و درآمد شما تمام خواهد شد.

می‌توانید با ثبت‌نام کردن در کلاس‌های آنلاین، پیوستن به یک گروه حضوری یا مجازی فریلنسری، صحبت کردن با یک فریلنسر باتجربه‌تر و… از پس این چالش برآیید.

یک هدیه برای فریلنسرها، از طرف سایت سنگان

خب دوستان، ما برای کسانی که می‌خواهند فریلنسر شوند و تازه در ابتدای راه هستند، یک هدیه کوچک آماده کرده‌ایم.

هدیه ما یک کد تخفیف ۳۰ درصدی سرویس سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز سایت سنگان است. برای دریافت این هدیه کافی‌ست در بخش نظرات، تجربه خود را با ما به‌اشتراک بگذارید. بعد از تائید تجربه، تا ۲۴ ساعت آینده کد تخفیف برای شما ایمیل می‌شود.

حالا شما بگویید …

شاید این مقاله کمی طولانی به نظر بیاید (حتی با وجود اینکه خیلی از مفاهیم را فقط به صورت کلی توضیح دادم)! دلیلش این است که تغییر مسیر شغلی گام بزرگی است اما به این معنی هم نیست که این کار را نمی‌توانید انجام دهید یا اصلا نباید سمتش بروید.

بعد از اینکه موقعیت خودتان را به‌خوبی ارزیابی کرده و تصمیم‌تان را گرفتید، وقت اقدام و تعهد به برنامه است. پیشنهاد من این است که اگر در حال حاضر یک کار تمام وقت دارید و برای فریلنسری برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید تا چند وقت هر دو را باهم پیش ببرید تا اگر در میانه راه پیشمان شدید، کارتان را از دست نداده باشید.

به علاوه اینکه، حتماً اندازۀ ۲-۳ ماه پول پس‌انداز کنید، تا اگر اتفاق غیرقابل‌پیش‌بینی افتاد، به مشکل مالی نخورید.

هر سوال یا ابهامی دارید فقط کافیست در بخش کامنت‌ها بنویسید تا ما جواب بدهیم.

در ضمن، بخش جذاب مقاله، تجربه‌های شما از فریلنسری است. چند وقت است که فریلنسر هستید؟ چه چالشی داشتید یا دارید؟ توصیه‌ای برای مبتدی‌ها دارید؟

مشتاقیم که بشنویم 🙂

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 224 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 20 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.