ترفند های وبمستری چگونگی نصب آپاچی روی CentOS 8 و Ubunto 20.04 - سایت سنگان

آموزش نصب آپاچی روی CentOS 8

آپاچی پراستفاده‌ترین وب‌سرور در سرتاسر دنیا است. توصیه می‌کنیم دو مقاله وب‌سرور چیست؟ و آشنایی با آپاچی را بخوانید. در ادامه چگونگی نصب این وب‌سرور روی توزیع CentOS 8 لینوکس را به شما آموزش خواهیم داد.

خب برای انجام این کار، برخی پیش‌نیازها را لازم خواهید داشت:

پیش‌نیازهای نصب آپاچی روی CentOS 8

برای اینکه بتوانید از آپاچی روی توزیع سنتوس ۸ بهره ببرید، باید این دو پیش‌نیاز را داشته باشید:

  • یک کاربر non-rootو sudo که روی سرور CentOS تعریف شده باشد.
  • اطمینان از فعال بودن فایروال که بازهم در تنظیمات اولیه CentOS تعریف شده است.

خب برویم سراغ انجام کار:

مرحله اول: نصب آپاچی

برای پیدا کردن آپاچی، کافی است به مخزن توزیع CentOS بروید. با هویت کاربر non-root و sudo، دستور زیر را به‌منظور نصب آپاچی اجرا کنید:

پس از تائید شما، آپاچی و تمام تعلقات ضروری آن نصب خواهند شد. ما فرض می‌گیریم که قبلاً فایروال را روی توزیع سنتوس نصب کرده‌اید.

اگر می‌خواهید آپاچی را طوری تنظیم کنید که روی پروتکل HTTPS هم محتوا را ارائه کند، باید پورت ۴۳۳ را با دستور زیر باز کنید:

سپس فایروال را مجدداً بارگذاری (Relaod) کنید تا این تغییرات جدید اعمال شوند. با استفاده از دستور زیر:

حالا همه‌چیز برای بررسی وب‌سرور مهیا است.

مرحله دوم: وب‌سرور را بررسی کنید

آپاچی به‌صورت خودکار روی CentOS نصب نمی‌شود و باید این کار را به‌صورت دستی انجام دهید. با کمک دستور زیر:

سپس باید با دستور زیر اجرای درست سرویس را تائید کنید:

اگر همه‌چیز درست پیش برود، پیام زیر را دریافت خواهید کرد:

اگرچه این پیام نشان می‌دهد که نصب موفقیت‌آمیز بوده است، اما بهترین راه برای کسب اطمینان، درخواست یک صفحه از وب‌سرور آپاچی است!

می‌توانید از طریق آدرس IP، به صفحه اصلی آپاچی دسترسی پیدا کنید تا مطمئن شوید که درست کار می‌کند. اگر آی پی سرورتان را نمی‌دانید، وارد صفحه Command Prompt شوید و دستور زیر را وارد کنید:

این دستور تمام آدرس‌های شبکه را به شما نشان خواهد داد. آدرس‌های آی پی را به‌صورت جدا از هم دریافت خواهید کرد که می‌توانید هرکدام را در مرورگرتان بررسی کنید تا ببینید کدام‌یک کار می‌کند؟

همچنین می‌توانید توسط فرمان curl، آدرس IPتان را از icanzip.com دریافت کنید. این کار آی پی عمومی IPv4 را در اختیارتان قرار می‌دهد:

خب حالا که آدرس IP سرورتان را دارید، آن را در نوار مرورگرتان وارد کنید. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش رفته باشد، باید با صفحه‌ای مثل صفحه زیر مواجه شوید. لندینگ پیج توزیع محبوب CentOS 8:

صفحه اصلی توزیع سنتوس 8

این صفحه نشان می‌دهد که آپاچی به‌درستی روی توزیع CentOS 8 نصب شده است. همچنین برخی اطلاعات پایه‌ای مثل فایل‌های مهم آپاچی و مکان دایرکتوری‌ها را در این صفحه خواهید دید.

مرحله سوم: مدیریت فرایندهای آپاچی

حالا که وب‌سرور با موفقیت نصب شده، می‌توانید با استفاده از دستورات مختلف، چگونگی عملکرد آن را مدیریت کنید.

برای توقف وب‌سرور، می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

برای راه‌اندازی آن می‌توانید از دستور زیر کمک بگیرید:

برای ری‌استارت کردن وب‌سرور، دستور زیر را به کار ببرید:

اگر می‌خواهید در تنظیمات تغییری ایجاد کنید، آپاچی می‌تواند بدون قطعی اتصال آن‌ها را اعمال کند و مجدداً بارگذاری شود. برای استفاده از این قابلیت از دستور زیر کمک بگیرید:

به‌صورت پیش‌فرض، وقتی سرور boot می‌شود، آپاچی خودکار اجرا می‌شود؛ اگر نمی‌خواهید چنین اتفاقی بیفتد، از دستور زیر کمک بگیرید:

برای اینکه تنظیمات را به حالت قبل برگردارنید، یعنی حالتی که پس از Boot کردن سرور، آپاچی خودکار اجرا شود، باید از دستور زیر استفاده کنید:

تنظیمات پیش‌فرض آپاچی به سرورتان اجازه می‌دهد تا از یک وب‌سایت میزبانی کند. اگر قصد دارید از چندین دامنه روی سرورتان میزبانی کنید، باید چند هاست مجازی را روی وب‌سرور آپاچی تعریف کنید.

مرحله چهارم: تنظیم چند هاست مجازی

یکی از قابلیت‌های وب‌سرور آپاچی، امکان استفاده از هاست‌های مجازی‌سازی و درکل سازگاری مناسب با تکنولوژی مجازی‌سازی است. این کار کمک می‌کند بیش از یک دامنه را در یک سرور میزبانی کنید.

در ادامه، برای مثال از دامنه example.com استفاده کنید. البته که شما باید از دامنه خودتان استفاده کنید.

وب‌سرور آپاچی روی توزیع سنتوس ۸، به‌صورت پیش‌فرض یک هاست مجازی دارد که داکیومنت‌ها را از /var/www/html ارائه می‌کند. اگر بخواهید از یک سایت و دامنه استفاده کنید، همه‌چیز خوب پیش می‌رود؛ اما زمانی که پای چند سایت و دامنه در میان باشد، اوضاع فرق خواهد کرد.

در این حالت، باید در /var/www یک دایرکتوری برای example.com بسازید. همچنین دایرکتوری اصلی که همان /var/www/html است را در همان حال بگذارید تا اگر درخواست بازدیدکننده با هیچ‌کدام از سایت‌ها همخوانی نداشت، به‌عنوان دایرکتوری اصلی ارائه شود.

جهت ساخت دایرکتوری html برای دامنه example.com باید از دستور زیر استفاده کنید. از پارامتر -p برای ساخت هرگونه دایرکتوری والد کمک بگیرید:

با استفاده از دستور زیر، یک دایرکتوری دیگر برای ذخیره‌سازی فایل‌های log سایت بسازید:

سپس، مالکیت دایرکتوری html را برای $user تعیین کنید:

اطمینان حاصل کنید که در Web Rootتان، اجاز‌های پیش‌فرض تنظیم شده‌اند:

در مرحله بعدی، یک صفحه نمونه index.html را با کمک vi یا با استفاده از ویرایشگر مدنظرتان بسازید:

بعد از آن، با فشردن دکمه i به حالت INSERT بروید و HTML نمونه را به فایل اضافه کنید:

با فشردن ESC، تایپ :wq و فشردن کلید ENTER، کارهایی که انجام داده‌اید را ذخیره کنید و صفحه را ببندید.

حالا که دایرکتوری سایت و فایل ایندکس نمونه‌تان آماده است، تقریباً همه‌چیز برای ساخت یک هاست مجازی آماده به‌نظر می‌رسد. هاست‌های مجازی تنظیمات سایت‌های جداگانه شما را مشخص می‌کنند و اینطوری آپاچی می‌داند که به هر درخواست برای هر دامنه چگونه پاسخ دهد.

فقط قبل از اینکه هاست‌های مجازی‌تان را بسازید، باید یک دایرکتوری sites-available برای ذخیره‌سازی آن‌ها ایجاد کنید. همچنین به یک دایرکتوری sites-enabled نیاز دارید تا به آپاچی بگوید که هاست مجازی آماده خدمت‌رسانی به بازدیدکنندگان است.

ساخت هردوی این دایرکتوری‌ها با دستور زیر انجام می‌شود:

پس از ساخت این دایرکتوری‌ها، باید از آپاچی بخواهید تا داخل دایرکتوری sites-enabled به‌دنبال هاست‌های مجازی بگردد! برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید، باید تنظیمات اصلی این وب‌سرور را تغییر دهید. برای این کار هم می‌توانید از vi استفاده کنید و هم از text editor مدنظر خودتان. باید خطی را اضافه کنید که یک دایرکتوری اختیاری برای فایل‌های تنظیمات معرفی می‌کند:

دکمه G را فشار دهید تا به انتهای فایل برسید. سپس از دکمه i استفاده کنید تا به حالت INSERT بروید و خط زیر را به انتهای فایل‌تان اضافه کنید:

ابتدا باید یک فایل در دایرکتوری sites-available ایجاد کنید:

دستور زیر را در فایل /etc/httpd/sites-available/example.com.conf اضافه کنید:

این کار مشخص می‌کند که آپاچی کجا باید دنبال داکیومنت‌های وب بگردد. همچنین محل ذخیره‌سازی خطاها و لاگ‌های درخواست برای این سایت (example.com) را تعیین می‌کند.

بعد از آن، تغییرات‌تان را ذخیره کنید و صفحه را ببندید.

حالا باید فایل‌های هاست مجازی را فعال کنید تا آپاچی بتواند آن‌ها را به بازدیدکنندگان نمایش دهد. جهت انجام این کار، باید یک لینک سمبولیک برای هر هاست مجازی در دایرکتوری sites-enabled بسازید. از دستور زیر استفاده کنید:

حالا هاست مجازی‌تان تنظیم شده و آماده خدمت‌رسانی به بازدیدکنندگان است؛ اما قبل از restart کردن آپاچی، باید از درستی سیاست‌های SELinux برای هاست‌های مجازی‌تان اطمینان حاصل کنید.

مرحله پنجم: تنظیم دسترسی‌های SELinux برای هاست‌های مجازی

SELinux یک ماژول امنیتی برای کرنل سیستم‌عامل لینوکس است که نهایت امنیت را برای این OS فراهم می‌کند. سنتوس ۸ همراه با SELinux ارائه می‌شود که برای کار با تنظیمات پیش‌فرض آپاچی آماده شده است.

اما از آنجایی که شما تنظیمات پیش‌فرض را با ایجاد یک دایرکتوری لاگ در تنظیمات فایل‌های هاست مجازی تغییر داده‌اید، هنگام اجرای آپاچی با یک خطا مواجه خواهید شد. برای رفع این مشکل، باید سیاست‌های مربوط به SELinux را به‌روزرسانی کنید.

بسته به نیازتان، راه‌های مختلفی برای این کار و تنظیم سطح امنیتی وجود دارد. در این بخش دو متد تنظیم آپاچی را بررسی خواهیم کرد. نوع جهانی و نوعی که به یک دایرکتوری مشخص بستگی دارد.

اعمال سیاست‌های آپاچی به‌صورت جهانی

استفاده از این متد، این پیام را به SELinux می‌دهد که با تمام فرایندهای آپاچی به‌طور یکسان و از طریق http-unified برخورد کند. http-unified در علوم کامپیوتری یک Boolean است؛ یعنی تنها می‌تواند یکی از دو جواب درست یا غلط را داشته باشد.

از دستور زیر برای اجرای این متد استفاده کنید:

فرمان setsebool، مقادیر Boolean ماژول SELinux را تغییر می‌دهد. پارامتر -P مقدار boot-time را به‌روزرسانی می‌کند. هنگام انجام rebootها، انجام این تغییر ضروری خواهد بود. http-unified به SELinux می‌گوید تا با تمام فرایندهای آپاچی به‌صورت یکسان برخورد کند. پس آن را مقدار ۱ فعال کنید.

اعمال سیاست‌های آپاچی روی یک دایرکتوری مشخص

تنظیم جداگانه دسترسی‌های SELinux برای دایرکتوری /var/www/esample.com/log اختیارات بیشتری را برای کنترل سیاست‌های آپاچی در اختیارتان قرار می‌دهد؛ اما خب نیازمند نگهداری بیشتر هم می‌شود.

انجام این تنظیمات به‌صورت دستی انجام می‌شود. ابتدا فرمان زیر را اجرا کنید:

سپس خروجی‌ای مشابه آنچه در زیر می‌بینید دریافت خواهید کرد:

متن کنونی http_sys_content_t, است که به SELinux می‌گوید آپاچی تنها می‌تواند فایل‌هایی که در این دایرکتوری قرار دارد را بخواند. در این آموزش، شما متن موجود در دایرکتوری /var/www/example.com را به httpd_log_t. تغییر خواهید داد. این کار باعث می‌شود آپاچی بتواند فایل‌های log وب‌اپلیکیشن را بسازد و ضمیمه کند.

سپس از فرمان restorecon برای اعمال این تغییرات و اجرای آن‌ها حین ریبوت‌ها استفاده کنید:

پارامتر -R در این فرمان به‌صورت بازگشتی اجرا می‌شود؛ یعنی تمام فایل‌های موجود را برای استفاده از متن جدید به‌روزرسانی می‌کند. پارامتر -v تغییراتی که با دستور اعمال شده را نشان می‌دهد. اگر همه‌چیز درست انجام شود، خروجی زیر را برای تائید اعمال تغییرات دریافت خواهید کرد:

برای دیدن مجدد تغییرات، می‌توانید از دستور زیر کمک بگیرید:

خروجی، متن به‌روزرسانی‌شده را نمایش می‌‌دهد:

حالا که دایرکتوری /var/www/example.com/log از httpd_log_t استفاده می‌کند، همه‌چیز برای بررسی تنظیمات هاست مجازی‌تان آماده است!

مرحله ششم: بررسی هاست مجازی

بعد از اینکه SELinux را با هرکدام از متدهای بالا به‌روزرسانی کردید، آپاچی می‌تواند در دایرکتوری /var/www/example.com/log فعالیت کند. حالا می‌توانید با دستور زیر، وب‌سرور Apache را ری‌استارت کنید:

با استفاده از فرمان زیر، فهرست‌های موجود در دایرکتوری /var/www/example.com/log را ببینید. از این طریق می‌فهمید که آیا آپاچی فایل‌های لاگ را ساخته است یا نه:

اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش رفته باشد، خروجی زیر را می‌بینید که می‌گوید آپاچی توانسته است تا error.log و requests.log را برای فایل‌های مشخص‌شده در تنظیمات هاست مجازی بسازد.

خب حالا هم هاست مجازی‌تان را تعریف و هم دسترسی‌های SELinux را به‌روزرسانی کرده‌اید. حالا آپاچی می‌تواند دامنه‌تان را به بازدیدکنندگان ارائه کند. برای بررسی این موضوع می‌توانید به http://example.com بروید. باید چیزی شبیه تصویر را زیر را ببینید:

موفقیت تنظیم آپاچی روی سنتوس 8

یادآوری: فراموش نکنید که به‌جای example.com که در تمام دستورات استفاده شد، از نام دامنه‌ خودتان استفاده کنید!

همچنین اگر قصد استفاده از دامنه‌های بیشتر را دارید، فقط کافی است مراحل ۴ و ۵ را برای هرکدام تکرار کنید.

حالا می‌خواهید سراغ یکی دیگر از توزیع‌های شناخته‌شده لینوکس برویم. می‌خواهیم ببینیم چطور می‌توان آپاچی را روی Ubuntu 20.04 نصب کرد.

آموزش نصب وب‌سرور آپاچی روی توزیع Ubunto 20.04 لینوکس

درست مثل نصب آپاچی روی سنتوس ۸، قبل از هرچیزی نیاز به یک کاربر non-root و البته sudu روی سرورتان دارید. همچنین باید یک فایروال پایه‌ای را به‌منظور بستن پورت‌های غیرضروری فعال کنید.

بعد از فراهم کردن این پیش‌نیازها، سراغ مراحلی که در ادامه خواهیم گفت بروید:

مرحله اول: نصب آپاچی

وب‌سرور Apache در ریپازیتوری اوبنتو وجود دارد و می‌توانید از این طریق آن را روی این توزیع نصب کنید.

خب اول از همه، با استفاده از دستور زیر Local Package را نصب کنید:

سپس پکیج Apache2 را نصب کنید:

بعد از تائید این فرایندها، آپاچی نصب خواهد شد.

مرحله دوم: تنظیم فایروال

قبل از تست کردن وب‌سرور آپاچی، باید فایروال را به‌منظور دسترسی خارجی به پورت‌های پیش‌فرض سرور تنظیم کنید. فرض را بر این می‌گیریم که پیش‌نیازهایی که در ابتدا گفتیم را رعایت کردید؛ یعنی فایروال‌تان را برای محدود کردن دسترسی به سرور تنظیم کرده‌اید.

طی فرایند نصب، آپاچی خودش را با UFW تطبیق می‌دهد تا بتواند برخی از اپلیکیشن‌ها را که دسترسی به فایروال از طریق آن‌ها انجام می‌شود را فعال یا غیرفعال کند.

با وارد کردن دستور زیر، لیست این اپلیکیشن‌های ufw را دریافت کنید:

لیستی که دریافت می‌کنید به‌ شکل زیر خواهد بود:

همان‌طور که در خروجی مشخص شده است، ۳ اپلیکیشن برای آپاچی وجود دارند:

  • Apache: این اپلیکیشن فقط پورت ۸۰ را باز می‌کند.
  • Apache Full: این اپلیکیشن دو پورت ۸۰ و ۴۴۳ را باز می‌کند.
  • Apache Secure: این اپلیکیشن فقط پورت ۴۴۳ را باز می‌کند.

بهتر است محدودکننده‌ترین اپلیکیشن را انتخاب کنید که همچنان اجازه ترافیکی که تنظیم کرده‌اید را می‌دهد. از آنجایی که در این آموزش هنوز گواهی SSL را برای سرورمان تعریف نکرده‌ایم، فقط باید از پورت ۸۰ استفاده کنیم. (گزینه اول)

برای تائید تغییرات از فرمان زیر کمک بگیرید:

خروجی یک لیست از ترافیک HTTP مجاز را نمایش می‌دهد:

همان‌طور که در خروجی نمایان است، اپلکیشن به‌گونه‌ای تنظیم شده که اجازه دسترسی به وب‌سرور آپاچی را داشته باشد.

مرحله سوم: بررسی وب‌سرور

بعد از اتمام فرایند نصب، Ubunto 20.04 آپاچی را اجرا می‌کند. برای اینکه مطمئنی شوید وب‌سرور در حال کار کردن است، دستور زیر را تایپ کنید:

خروجی باید مشابه خروجی زیر باشد:

همان‌طور که در این خروجی تائیدشده است، سرویس به‌درستی در حال اجرا است. البته که بهترین روش برای تست این موضوع، درخواست بازدید یک صفحه از آپاچی است!

می‌توانید به لندینگ پیج آپاچی دسترسی داشته باشید تا بهمید که برنامه به‌درستی در حال اجرا است. اگر آدرس آی پی سرورتان را نمی‌دانید، با فرمان‌های مختلفی می‌توانید آن را پیدا کنید.

مثلاً می‌توانید دستور زیر را در CMD سرورتان بنویسید:

در پاسخ این دستور، تعدادی آدرس را دریافت خواهید کرد که با فاصله از هم جدا شده‌اند. می‌توانید هرکدام را در مرورگرتان وارد کنید تا بفهمید آیا کار می‌کنند یا نه.

راه‌حل دیگری که وجود دارد، استفاده از Icanhzip است که آدرس عمومی آی پی‌تان را ارائه می‌کند:

وقتی آدرس IP سرورتان را پیدا کردید، آن را در مرورگرتان وارد کنید.

قاعدتاً باید صفحه زیر را ببینید. لندینگ پیج آپاچی در توزیع اوبنتو ۲۰.۰۴:

لندینگ پیج آپاچی در توزیع اوبنتو 20.04

این صفحه تائید می‌کند که آپاچی به‌درستی در حال انجام کار است. درضمن برخی از اطلاعات مهم و پایه‌ای در این صفحه وجود دارند.

مرحله چهارم: مدیریت فرایندهای آپاچی

حالا که آپاچی به‌درستی کار می‌کند، بیایید مدیریت برخی از فرایندهای آن را به شما آموزش دهیم.

برای متوقف کردن آپاچی می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

برای راه‌اندازی مجدد وب‌سرور پس از متوقف کردن آن، باید از دستور زیر کمک بگیرید:

اگر می‌خواهید آپاچی را ری‌استارت کنید، باید از دستور زیر استفاده کنید:

اگر قصد اعمال تغییرات دارید و نمی‌خواهید آپاچی متوقف شود، از دستور زیر استفاده کنید:

آپاچی به‌صورت پیش‌فرض، بعد از بوت کردن سرور خودکار اجرا می‌شود. اگر نمی‌خواهید این اتفاق بیفتد، با استفاده از دستور زیر این قابلیت را غیرفعال کنید:

برای فعال کردن مجدد این قابلیت هم می‌توانید از فرمان زیر کمک بگیرید:

خب برویم سراغ آموزش راه‌اندازی هاست مجازی در آپاچی نصب‌شده روی اوبنتو.

مرحله پنجم: تنظیم و راه‌اندازی هاست مجازی

با استفاده از آپاچی، می‌توانید از هاست‌های مجازی استفاده کنید. این کار باعث می‌شود بتوانید از بیشتر از یک دامنه روی یک سرور میزبانی کنید. ما در ادامه برای مثال از your_domain استفاده می‌کنیم. شما هنگام اجرا از همان دامنه خودتان که قصد افزودنش را دارید استفاده کنید.

آپاچی روی توزیع اوبنتو ۲۰.۰۴ به‌صورت پیش‌فرض یک هاست مجازی دارد که داکیومنت‌ها را از /var/www/html ارائه می‌کند. اگر بخواهید از یک سایت و دامنه استفاده کنید، همه‌چیز خوب پیش می‌رود؛ اما زمانی که پای چند سایت و دامنه در میان باشد، اوضاع فرق خواهد کرد.

در این حالت، باید در /var/www یک دایرکتوری برای your_domain.com بسازید. همچنین دایرکتوری اصلی که همان /var/www/html است را در همان حال بگذارید تا اگر درخواست بازدیدکننده با هیچ‌کدام از سایت‌ها همخوانی نداشت، به‌عنوان دایرکتوری اصلی ارائه شود.

جهت ساخت دایرکتوری برای your_domain به‌صورت زیر عمل کنید:

سپس مالکیت دایرکتوری را به $user بدهید:

اگر مقدار umask را تغییر نداده باشید، قاعدتاً دسترسی‌ مسیرهای وب یا web roots باید درست باشد. برای اطمینان از این موضوع و اینکه مالک می تواند فایل‌ها را بخواند، بنوسید و اجرا کند، در حالی که دیگران تنها قابلیت خواندن اجرا کردن را دارند، از دستور زیر کمک بگیرید:

پس از آن با استفاده از nano یا ویرایشگر مدنظرتان، یک صفحه index.html نمونه بسازید:

داخل /var/www/your_doamin/index.html کد HTML زیر را وارد کنید:

Welcome to Your_domain!

Success! The your_domain virtual host is working!

وقتی کارتان تمام شد، آن را سیو کرده و صفحه را ببندید.

برای اینکه آپاچی بتواند این محتوا را ارائه کند، حتماً باید یک فایل هاست مجازی با مسیرهای درست بسازید. به‌جای اعمال تغییرات در فایل تنظیمات واقع در /etc/apache2/sites-available/000-default.conf بهتر است یک فایل جدید در /etc/apache2/sites-available/your-domain.conf بسازید.

به‌ این صورت:

در فایل بالا، تنظیمات زیر را که به‌خاطر نام دامنه و دایرکتوری جدیدمان به‌روزرسانی شده‌اند وارد کنید:

توجه داشته باشید که ما DocumentRoot را به دایرکتوری جدید و ServerAdmin را به ایمیلی که ادمین your_doamin دسترسی داشته باشد به‌روزرسانی کردیم.

همچنین دو موضوع دیگر هم تعریف کردم:

  • ServerName: نشان‌دهنده دامنه پایه‌ای که باید با این هاست مجازی همخوانی داشته باشد.
  • ServerAlias: نشان‌دهنده دامنه‌های دیگری که اگر دامنه پایه بودند باید با هاست مجازی همخوانی داشته باشند.

تغییرات‌تان را ذخیره و صفحه را ببندید.

حالا می‌خواهیم فایل را با ابزار a2ensite فعال کنیم:

سایت پیش‌فرضی که در ۰۰۰-default.conf تعریف شده را با دستور زیر غیرفعال کنید:

سپس باید خطاهای تنظیمات را بررسی کرد:

قاعدتاً باید جواب زیر را دریافت کنید:

در آخر، با دستور زیر آپاچی را ری‌استارت کنید تا تغییرات‌تان اعمال شوند:

اگر همه‌چیز درست انجام شده باشد، آپاچی وب‌سرور نام دامنه‌تان خواهد بود. برای بررسی درستی این مسئله، می‌توانید به آدرس دامنه‌تان که در اینجا http://your_domain است بروید. اگر عکس زیر را مشاهده کردید، همه‌چیز درست است!

نصب آپاچی روی اوبنتو موفقیت آمیز بوده است

حرف آخر

برای اینکه خیال‌مان از صحت و درستی مقاله راحت باشد، علاوه بر تجربیات متخصصین خودمان از دو مقاله در سایت DigitalOcean هم کمک گرفتیم.

هر سوالی در رابطه با نصب وب‌سرور آپاچی روی توزیع‌های سنتوس ۸ و اوبنتو ۲۰.۰۴ داشتید، حتماً در قسمت کامنت‌ها بنویسید تا خیلی زود پاسخ‌تان را بدهیم.

همچنین این مقاله را برای دوستان‌تان که از هاست لینوکس استفاده می‌کنند بفرستید که قطعاً به کارشان می‌آید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 271 views بار دسته بندی : اخبار تاريخ : 3 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.