ترفند های وبمستری آموزش کامل داشبورد بیگ بلو باتن - سایت سنگان

یکی از بهترین نرم‌افزارهای برگزاری کلاس‌های آنلاین بیگ بلو باتن (BigBlueButton) است. این نرم‌افزار متن‌باز معمولا روی توزیع اوبونتو لینوکس نصب می‌شود و امکان برگزاری کلاس و سمینار را در هر مقیاسی فراهم می‌کند.

در مقاله «بیگ بلو باتن چیست؟» با تنظیمات اولیه سمت سرور این نرم‌افزار آشنا شدیم. در این مطلب می‌خواهیم با پنل بیگ بلو باتن آشنا شویم و تنظیمات لازم را انجام دهیم.

ورود به پنل بیگ بلو باتن

برای ورود به محیط نرم‌افزار باید وارد آدرس پنل خود شوید. بعد از ورود صفحه‌ای مانند تصویر زیر را خواهید دید:

ورود به داشبورد بیگ بلوباتن

گوشه سمت راست بالا دو گزینه «Sign in» و «Sign up» قرار دارد. اگر حساب کاربری ندارید باید روی «Sign up» کلیک کنید. با کلیک روی این گزینه پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که در آن باید اطلاعات را مانند شکل زیر تکمیل کنید.

ساخت اکانت

اطلاعاتی مانند نام، ایمیل و پسورد. بعد از اینکه اطلاعات کادرهای مختلف را تکمیل کردید «Sign up» کلیک کنید تا وارد داشبورد بیگ‌بلوباتن شوید.

اگر حساب کاربری از قبل دارید روی «Sign in» کلیک کنید. با کلیک روی این گزینه، پنجره زیر را خواهید دید:

ورود به پنل بیگ بلو باتن

در این پنجره ایمیل و پسورد خود را مانند تصویر زیر وارد کرده و روی «Sign in» کلیک کنید تا وارد پنل شوید.

sign in to bbb

ایجاد یک اتاق جدید در بیگ بلو باتن

ورود به داشبورد بیگ بلو باتن به تنهایی کارایی ندارد و شما یا به عنوان مدرس و ارائه دهنده و یا به عنوان محصل یا عضو کنفرانس باید وارد اتاق مربوط به خود شوید. فرض می‌کنیم در حالت اول شما یک ارائه دهنده هستید و باید اتاقی را ایجاد کنید و از طریق آن سایر کاربران را هم عضو کنید.

تا اینجا دیدیم که چطور باید وارد داشبورد شد. تصویر زیر را ببینید:

داشبورد BBB

حالا اگر می‌خواهید به عنوان یک مدرس کلاس جدیدی را ایجاد کنید روی «ایجاد یک اتاق» یا «Create Room» کلیک کنید.

ایجاد اتاق در BBB

با کلیک روی این گزینه پنجره‌ای مانند تصویر زیر را خواهید دید:

تنظیمات ایجاد اتاق در BBB

در کادر شماره «۱» نام اتاق را به دلخواه وارد کنید.

با استفاده از کادر شماره «۲» می‌توانید با کلیک روی تاس یک رمز تصادفی ایجاد کنید و آن را با کاربران به اشتراک بگذارید. به این صورت کاربران با وارد کردن رمز عبور می‌توانند وارد کلاس شوند.

در کادر شماره «۳» شما می‌توانید برای کاربران سطح دسترسی تعیین کنید. با خاموش یا روشن کردن هرکدام از این گزینه‌ها این کار انجام می‌شود.

در نهایت با اعمال تغییرات، روی ایجاد اتاق که با شماره «۴» مشخص شده کلیک کنید.

به همین راحتی یک اتاق برای تشکیل کنفرانس یا کلاس شما ایجاد شد. تصویر زیر نشان می‌دهد که کلاس ما با نام «آموزش بیگ‌بلوباتن» ایجاد شده است.

اتاق ایجاد شده در بیگ بلو باتن

برای ورود به کلاس روی آغاز کلیک کنید.

با کلیک روی این گزینه پنجره‌ای مانند تصویر زیر را خواهید دید:

تنظیمات BBB

همانطور که می‌بینید، دو گزینه پیش روی شما قرار دارد. شما می‌توانید با انتخاب گزینه «Microphone» در کلاس صحبت کنید. اما اگر انتخاب شما «Listen Only» باشد، تنها می‌توانید در کلاس حاضر بوده و فقط صحبت‌های دیگران را گوش دهید.

چون در اینجا به صورت مدرس وارد شده‌ایم، پس روی حالت میکروفون کلیک کنید. البته ناگفته نماند حین برگزاری کلاس می‌توانید مجدد بین این حالت جابجا شوید.

به‌هرحال بعد از کلیک روی هرکدام از گزینه‌ها پنجره بیگ‌بلوباتن به صورت زیر در خواهد آمد:

ورود به اتاق BBB

خب همانطور که می‌بینید، وارد کلاس شده‌اید و تنها کاربر حاضر در کلاس فعلا شما هستید.

استفاده از امکانات مهم در بیگ بلو باتن

زمانی که وارد اتاق شدید امکانات مختلفی در اختیار شما قرار دارد که می‌توانید از هرکدام از آنها استفاده کنید. در ادامه به بررسی چند نمونه از این ابزارها می‌پردازیم.

ضبط تصویر در بیگ بلو باتن

شما می‌توانید به راحتی از تمام اتفاقاتی که در صفحه نمایش شما می‌افتد فیلم بگیرید و در اختیار کاربرانی که در جلسه حاضر نبودند بگذارید. تصویر زیر را ببینید:

ضبط صدا در bigbluebutton

در بالای صفحه گزینه ای با عنوان «Start recording» قرار دارد.

با کلیک روی این گزینه می‌توانید تعیین کنید که تمام کلاس یا بخشی از آن را به دلخواه خود ضبط کنید.

به پایین صفحه اگر نگاه کنید سه گزینه در وسط قرار دارد. در ادامه به ترتیب عملکرد هرکدام از این گزینه‌ها را بررسی می‌کنیم.

اشتراک گذاری دسکتاپ در بیگ بلو باتن

به اشتراک گذاری دسکتاپ یا «Share your Screen» گزینه‌ای است که با فشار دادن این گزینه می‌توانید دسکتاپ خود را به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری دسکتاپ در Bigbluebutton

در پایین صفحه اولین گزینه از سمت راست مشخص کننده به اشتراک گذاری دسکتاپ است.

اگر روی «Share your Screen» کلیک کنید، پنجره‌ای مانند تصویر زیر خواهید دید.

اشتراک گذاری تصویر

حالا تنها کاری که باید انجام دهید، انتخاب پنجره مورد نظر و سپس کلیک روی کلید «Share» است. به این ترتیب شما صفحه نمایشگر خود را به اشتراک گذاشته‌اید.

اشتراک گذاری تصویر در بیگ بلو باتن

با کلیک روی گزینه «Share webcam» در پایین صفحه که با نماد یک دوربین نشان داده شده است، می‌توانید تصویر خود را با کاربران به اشتراک بگذارید. اگر می‌خواهید آنها تصویر شما را ببینند روی این گزینه کلیک کنید.

با کلیک روی آن مانند مرحله قبل پنجره‌ای باز می‌شود که در صورت داشتن وب‌کم امکان به اشتراک گذاری تصویر فراهم می‌شود.

اشتراک گذاری صدا در BBB

شما تنها باید روی گزینه «Start sharing» کلیک کنید.

اشتراک گذاری صدا در بیگ بلوباتن

گزینه سوم در پایین پنجره «Join audio» است که مربوط به شنیدن یا پخش صدا است. اگر روی این گزینه کلیک کنید همان پنجره‌ای که اول کار باز شد، مجددا برای شما باز می‌شود و می‌توانید حالت مربوط به شنیداری یا گفتاری را تغییر دهید. با فعال کردن حالت میکروفن علاوه بر اینکه کاربران می‌توانند صدای شما را بشنوند شما هم می‌توانید صدای آنها را شنیده و در یک مکالمه دوطرفه شرکت کنید.

اشتراک گذاری صدا در BBB

نمایش اسلاید در بیگ بلو باتن

برای نمایش اسلاید زمانی که وارد اتاق شده‌اید، در پایین پنجره روی حالت صفحه بعدی کلیک کنید. به این صورت به راحتی می‌توانید بین اسلایدها جابجا شوید. اگر خواستید به اسلاید قبلی برگردید، روی فلش سمت چپ کلیک کنید.

نمایش اسلاید در بیگ بلوباتن

همچنین با کلیک روی «Slide» می‌توانید لیست اسلایدهای موجود را ببینید.

ابزارک‌های آموزشی در بیگ‌بلوباتن

در سمت راست پنجره بیگ‌بلوباتن چهار ابزار با اشکال دست، فلش، سطل زباله و بورد دیده می‌شود. این ابزارک‌ها هم بخش دیگری از پنل هستند که هرکدام یک کار را برای ما انجام می‌دهند.

تصویر زیر را ببینید:

ابزارک های بیگ بلوباتن

اگر روی نشان دست کلیک کنید، یک زیر منوی کوچک برای شما باز می‌شود که می‌توانید با استفاده از گزینه‌های آن عملیاتی مانند خط کشیدن، رسم مربع، مثلث، دایره، خط و تایپ را به راحتی انجام دهید. کافی است روی گزینه مورد نظر خود کلیک کنید. سپس روی بخش مورد نظر شکل خود را رسم کنید.

استفاده از ابزارک

با انتخاب هرکدام از گزینه‌های موجود در این نوار ممکن است بعضی از ابزارک‌ها تغییر کند. ما در اینجا تنها چهار گزینه اصلی را توضیح می‌دهیم و بقیه آپشن‌های هرکدام را به عهده خود شما می‌گذاریم.

گزینه دوم که به شکل یک فلش است معمولا با نام «Undo annotation» شناخته می‌شود. عملکردی آشنا دارد. با کلیک روی این گزینه آخرین تغییرات اعمال شده در صفحه لغو می شود.

گزینه سوم «Clear all annotations» است. اگر روی این گزینه کلیک کنید، تمام تغییرات اعمال شده روی صفحه به یکباره پاک می‌شوند و شما می‌توانید تغییرات جدیدی را اعمال کنید.

آخرین گزینه «Turn multi-user whiteboard» است. اگر دو مدرس به صورت همزمان بخواهند از امکان تخته وایتبرد بیگ‌بلوباتن استفاده کنند، می‌توان این گزینه را فعال کرد تا این امکان برای هردو مدرس فعال شود.

جمع بندی

در این مطلب آموزشی دیدید که چطور می‌توان به راحتی از ابزارها و امکانات مختلف نرم‌افزار بیگ‌بلوباتن استفاده کرد. حالا شما به راحتی می‌توانید با ایجاد یک اتاق و دعوت از کاربران برای آنها کلاس‌های آنلاین برگزار کنید و خطرات ناشی از ویروس کرونا را به راحتی از سر راه خود بردارید.

اگر سوالی برای شما باقی مانده می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. سعی می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان سوالات شما را پاسخ دهیم تا ابهامات احتمالی برطرف شود.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 258 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 22 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.