ترفند های وبمستری با CDN رایگان، سرعت سایت‌تان را مجانی افزایش دهید - سایت سنگان

کاربران بی‌رحم هستند و دنیای اینترنت به یک بازار خیلی شلوغ تبدیل شده است! تمام شد آن دورانی که بازدیدکننده صبور بود و برای بالا آمدن سایت منتظر می‌ماند. حالا رقبا با سرعت‌ بالاتر منتظر هایجک کردن مشتریان یکدیگر هستند. ربوده شدن مشتریان توسط رقبا

قدیم‌ها، در روزگاری که توقعی با عنوان اینترنت پر سرعت وجود نداشت، سرعت سایت به اندازه زمان حال مهم نبود؛ اما خوب واضح است که تکنولوژی با سرعت بسیار بالایی پیشرفت می‌کند و همین پیشرفت توقعات را بالا برده است. حالا اگر سایت‌تان سرعت خوبی نداشته باشد، کاربر به پای‌تان نمی‌شیند و به سمت رقیب غش می‌کند! بدتر از آن: گوگل هم شما را دوست ندارد و در نتایج برتر نشان‌تان نمی‌دهد.

در این مقاله می‌خواهیم راجع به CDN یا شبکه تحویل محتوا به‌عنوان راه‌حلی برای افزایش سرعت صحبت کنیم. همچنین قرار است سرویس کلودفلر و سایت سنگان را به‌عنوان CDN رایگان معرفی کنیم و استفاده از آن‌ها را آموزش دهیم. پس خیال‌تان راحت باشد. مقاله‌ای که قصد خواندن آن را دارید کاملاً کاربردی است! اول بیایید ببینیم CDN چیست؟!

مقایسه گذشته و حال اینترنت از نظر پیشرفت تکنولوژی

CDN چیست و به چه دردی می‌خورد؟

به ساده‌ترین بیان، CDN مجموعه‌ای از سرورها است که در نقاط مختلف قرار دارند. هرگاه درخواستی توسط یک کاربر برای بازدید از یک سایت ارسال می‌شود، این نزدیک‌ترین سرور است که وظیفه پاسخگویی را دارد. به این شکل سرعت به میزان قابل‌ توجهی افزایش پیدا می‌کند.

CDN مخفف Content Delivery Network است و شاید باورتان نشود! اما هرروز در حال استفاده از این سرویس هستید. همه سایت‌های بزرگ و پربازدید داخلی و خارجی از CDN استفاده می‌کنند تا بهترین تجربه کاربری را برای بازدیدکنندگان خلق کنند. این تجربه با بالاترین سرعت پاسخگویی ممکن حاصل می‌شود.

اگر کسی ازتان پرسید استفاده از CDN چه فایده‌ای دارد، مزایای آن را برای او لیست کنید:

مزایای CDN چیست؟

مهم‌ترین دغدغه گوگل جلب رضایت جست‌وجوکنندگان است! خوب کاربر چگونه راضی می‌شود؟ وقتی یک سایت بتواند تجربه خوبی برای کاربران خلق کند، آن‌ها هم راضی می‌شوند و لبخندی ژکوندوار بر لب‌هایشان می‌نشیند. در واقع این کار همان سئو کردن است.

سیستم CDN مزایایی دارد که در بهبود سئوی سایت موثر هستند. مزیت‌هایی مانند افزایش سرعت، افزایش امنیت، کاهش پینگ، کاهش نرخ ازدحام شبکه و افزایش آپ‌تایم (منجر به افزایش رضایت کاربران می‌شود). همه این موارد در نهایت منجر به افزایش نرخ تبدیل می‌شوند. آیا این همان چیزی نیست که هر صاحب سایتی می‌خواهد؟!

ماهیت CDN

اگر دوست دارید با CDN بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم مقاله CDN چیست را مطالعه کنید.

اما خوب برای بهره بردن از این قابلیت باید هزینه کنید، مگر در موارد خاص!

آیا CDN رایگان هم داریم؟

با اینکه بیشتر کمپانی‌های ارائه‌دهنده خدمات دهنده خدمات CDN پولی هستند، اما برخی از آن‌ها این خدمت را یا در زمانی محدود یا با کاهش قابلیت‌ها به‌صورت رایگان عرضه می‌کنند. پس پاسخ سوالی که مطرح کردیم مثبت است.

اگر بودجه کافی ندارید یا نیازتان آن‌قدر ضروری نیست که بخواهید برای CDN هزینه کنید، می‌توانید از انواع رایگان استفاده کنید.

یکی از معروف‌ترین کمپانی‌هایی که در زمینه ارائه سرویس‌های CDN فعالیت می‌کند و این خدمت را به‌صورت رایگان هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد، ابرغول این صنعت، یعنی Cloudflare است.

CDN کلودفلر (Cloudflare)

یکی از معروف‌ترین برندهایی که در زمینه ارائه سیستم CDN فعالیت می‌کند، کلودفلر (Cloudflare) نام دارد. این کمپانی آمریکایی فعالیت‌های زیادی در دنیای اینترنت دارد که ما در این مقاله فقط با خدمات CDN آن کار داریم. مقاله آشنایی با CDN کلودفلر را بخوانید تا اطلاعات کامل‌تری در رابطه با این لوگوی کلودفلرکمپانی و سرویس CDN آن به دست آورید.

کلودفلر پلن‌های مختلفی برای این سرویس ارائه می‌کند که یکی از آن‌ها پلن رایگان است؛ البته برخی از امکانات در این پلن وجود ندارند، اما همان‌هایی که عرضه می‌شوند هم موارد ارزشمندی هستند.

بیایید که می‌خواهیم نصب این CDN را به‌همراه تصویر به شما آموزش دهیم.

آموزش نصب CDN رایگان کلودفلر (Cloudflare) در ۷ مرحله

برای راه‌اندازی سیستم CDN رایگان کلودفلر فقط کافی است طبق مراحل زیر پیش بروید:

مرحله اول: ورود به سایت

مرحله از این واضح‌تر؟!! قبل از هر کاری باید وارد سایت Cloudflare شوید. در همان صفحه اول گزینه‌ای نارنجی‌رنگ با نوشته Sign Up مشاهده می‌کنید. روی آن کلیک کنید.

مرحله اول راه اندازی CDN کلودفلر

مرحله دوم: ساخت اکانت

در این مرحله باید از طریق ایمیل‌تان یک اکانت در سایت Cloudflare بسازید. مثل تصویر زیر دو باکس مشاهده می‌کنید که در باکس اول باید  ایمیل‌تان را وارد کنید و در باکس دوم باید پسورد مدنظرتان را بنویسید.

ثبت نام در کلودفلر

مرحله سوم:  اضافه کردن نام دامنه

در بخش صفحه بعدی با باکسی مواجه خواهید شد که باید نام دامنه‌تان را در آن بنویسید. (بدون WWW!) بعد از اینکه نام دامنه سایت‌تان را بدون WWW وارد کردید، روی گزینه Add Site کلیک کنید.

ثبت نام در کلودفلر 2

مرحله چهارم: انتخاب پلن Free

در این مرحله رایگان بودن پلن مدنظرتان را انتخاب می‌کنید. درست مثل تصویر زیر، از بین چهار گزینه موجود، گزینه Free را انتخاب کنید و سپس روی Continue کلیک کنید.

مرحله پنجم: فعال کردن CDN روی رکوردها

در این مرحله به صفحه‌ای مثل صفحه زیر می‌رسید. به ستون Proxy توجه کنید. آن‌هایی که ابر نارنجی دارند یعنی روی CDN قرار دارند. نکته مهم اینکه برای رکورد MX، امکان فعال کردن پراکسی وجود ندارد. حالت نرمال این رکورد DNS only است.

ثبت سایت در کلودفلر

مرحله ششم: جایگزینی‌ نیم‌سرورها

با DNS یا نیم‌سرور آشنایی دارید؟ اگر می‌خواهید اطلاعاتی در رابطه با این مفهوم داشته باشید، مقاله DNS چیست به کارتان می‌آید.

برای استفاده از سیستم CDN باید از نیم‌سرورهای جدید استفاده کنید و این مرحله زمان انجام این کار است. نیم‌سرورهای جدید که متعلق به کلودفلر هستند را جایگزین انواع قدیمی کنید.

تنظیم نیم سرورها در کلودفلر

مرحله هفتم: ذخیره کردن تغییرات

این مرحله حتی از مرحله اول هم ساده‌تر است!! فقط کافی است روی گزینه Save کلیک کنید.

پس از انجام این ۷ مرحله به صفحه اصلی بازمی‌گردید. اگر به قسمت Overveiw بروید، می‌بینید که وضعیت دامنه‌تان در حالت Pending قرار دارد. خوب است بدانید که دامنه‌های بین‌المللی در عرض چند دقیقه تائید می‌شوند، اما تائید دامنه ir 24 تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد.

البته جای نگرانی نیست. دامنه‌تان در این زمان به‌درستی کار می‌کند.

CDN سایت سنگان

سایت سنگان با داشتن سرورهای مختلف در ۱۰ نقطه ایران و جهان، به‌عنوان یک برند داخلی ارائه‌کننده سرویس CDN شناخته می‌شود. CDN ما علاوه‌بر مزایایی که دیگر CDNها دارند، از چند ویژگی منحصر‌به‌فرد هم برخوردار است.

مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • یکپارچگی کامل با ابر ایران‌سرور
  • امکان مهاجرت آسان از دیگر CDNها به CDN ایران‌سرور
  • پشتیبانی ۲۴/۷ (۷ روز هفته به‌صورت ۲۴ ساعته)
  • برخورداری از SSL رایگان سایت معتبر Let’s Encrypt

همچنین قابلیت تست رایگان هم برای این سرویس فراهم است. می‌توانید تا ۵۰ گیگ ترافیک رایگان و ۱ میلیون درخواست ماهیانه به‌مدت ۳ ماه داشته باشید. پس بیایید ببینیم چطور می‌توان از CDN رایگان ایران‌سرور استفاده کرد.

لوگوی سایت سنگان

آموزش تهیه CDN رایگان سایت سنگان در ۶ مرحله

برای استفاده از این سرویس سایت سنگان، ابتدا باید آن را تهیه کنید. کار سختی نیست. فقط باید ۶ مرحله زیر را انجام دهید.

مرحله اول: ورود به سایت

در این بخش هم با مرحله سخت ورود به سایت مواجه هستیم. سپس درست مانند تصویر زیر باید در قسمت بالا و سمت چپ صفحه روی گزینه سبزرنگ ورود به پنل کلیک کنید.

مرحله اول تهیه CDN سایت سنگان

مرحله دوم: وارد کردن نام کاربری و رمز عبور

در این صفحه دو باکس می‌بینید که مربوط به ایمیل (نام کاربری) و رمز عبوری است که هنگام ثبت‌نام در سایت از آن‌ها استفاده کرده‌اید. در قسمت پایین هم تیک reCAPTCHA را بزنید و در نهایت روی گزینه ورود به پرتال کلیک کنید.

پورتال مشتریان سایت سنگان

مرحله سوم: ورود به بخش CDN

بعد از ورود به صفحه جدید باید از تب‌های بالایی، خرید جدید را انتخاب کنید و سپس روی گزینه آخر، یعنی خرید CDN سایت سنگان کلیک کنید.

مرحله سوم تهیه CDN سایت سنگان

مرحله چهارم: انتخاب نام دامنه و مدت‌زمان

در این بخش با دو باکس رو‌به‌رو هستید که اولی مربوط به مدت‌زمان سرویس CDN است و دومی قسمتی است که باید نام دامنه‌تان را در آن وارد کنید. از آنجایی که قصد استفاده از CDN رایگان را دارید، باید باکس اول را ۳ ماهه و با هزینه ۰ ریال انتخاب کنید. در باکس دوم هم که باید آدرس سایت‌تان را بنویسید و در آخر روی گزینه ادامه کلیک کنید.

مرحله چهارم CDN سایت سنگان

مرحله پنجم: نهایی کردن فرایند

در این مرحله چه قصد خرید سرویس پولی را داشته باشید و چه بخواهید از سرویس رایگان استفاده کنید، باید روی گزینه پرداخت نهایی کلیک کنید.

مرحله پنجم CDN سایت سنگان

مرحله ششم: تائید اطلاعات

در صفحه آخر اطلاعات‌تان نمایش داده می‌شوند؛ اگر درست هستند تیک مربوط به موافقت با شرایط را بزنید و در در نهایت گزینه ثبت سفارش را بزنید. ایمیل تائیدیه به آدرس ایمیل‌تان ارسال می‌شود.

آموزش فعال سازی CDN سایت سنگان روی سایت

حالا که این سرویس را تهیه کردید، باید آن را روی سایت‌تان فعال کنید تا سرورهای گوناگون در نقاط مختلف، محتوای سایت‌تان را در حافظه خود کَش (ذخیره) کنند.

بعد از اینکه سرویس را تهیه کردید، باید صبر کنید تا تغییرات اعمال شوند (زمان زیادی نمی‌برد). پس از آن باید آدرس نیم‌سرورهای سایت‌تان را به دامنه‌های زیر تغییر دهید:

cdn1.irandns.com

cdn2.irandns.com

بعد از این کار، در پنل کاربری‌تان از قسمت تب‌های بالایی، روی گزینه سرویس‌ها بروید و روی گزینه اول، یعنی مدیریت سرویس کلیک کنید.

مرحله اول فعال سازی CDN سایت سنگان

در این صفحه تمام سرویس‌هایی که تهیه کرده‌اید را می‌بینید؛ از جمله سرویس CDN! رو‌به‌روی آن، روی گزینه مشاهده مشخصات کلیک کنید.

مرحله دوم راه اندازی CDN سایت سنگان

حالا وارد صفحه‌ای می‌شوید که باید رکوردهای جدیدی را در آن تعریف کنید. رکوردهای A، www، @، smtp، Pop، mail، MX و رکورد txt مربوط به spf و DKIM.

اضافه کردن رکوردها جهت فعال‌سازی CDN سایت سنگان

برای این که CDN روی سایت‌تان فعال شود، باید رکوردهایی را در این صفحه تعریف کنید. این بخش به ۳ قسمت برای رکوردهای A، MX و txt تقسیم می‌شود.

آموزش اضافه کردن رکوردهای A

برای اضافه کردن رکوردهای A لازم برای CDN فقط کافی است کارهای زیر را انجام دهید:

  • در بخش Type رکورد A را انتخاب کنید.
  • در بخش بعدی که نام است، باید اسم A رکورد مدنظرتان را وارد کنید. مثلاً WWW!
  • بخش بعدی Content نام دارد که باید در این قسمت IP سرور را بنویسید.
  • در بخش بعدی یعنی TTL گزینه Auto را انتخاب کنید.
  • بخش آخر Status نام دارد که آیکون یک ابر را درون خود دارد. برای فعال بودن CDN باید این قابلیت فعال باشد. (ابر باید نارنجی باشد.)

مرحله چهارم فعال سازی CDN سایت سنگان

برای رکوردهای A دیگر مانند WWW، ftp، smtp، Pop، Pop3، webmail و mail هم باید همین مراحل را طی کنید. فقط در بخش نام باید اسم رکورد مدنظر را بنویسید.

آموزش اضافه کردن رکورد MX

درست مانند رکورد A، قبل از هرچیزی باید نوع رکورد را انتخاب کنید.

  • در بخش Type گزینه MX را انتخاب کنید.
  • در بخش نام، نام دامین‌تان را وارد کنید.
  • قسمت بعدی یعنی Contetn دو بخش دارد. در بخش اول عدد ۱۰ را بنویسید و در بخش دوم domain.com را بنوسید. (به‌جای domain.com، نام دامنه‌تان را بنویسید.)

تنظیمات CDN سایت سنگان در مرحله پنجم

نکته: رکورد MX همیشه باید در قسمت Status غیرفعال باشد؛ یعنی به‌جای اینکه ابر نارنجی باشد، باید عبارت DNS only نمایش داده شود.

کامل شدن تنظیمات در مرحله پنجم فعال سازی CDN سایت سنگان

آموزش اضافه کردن رکورد txt
  • در بخش Type گزینه txt را انتخاب کنید.
  • در صفحه جدید که نمایان می‌شود، باید مقدار رکورد را بین دو “ بنویسید. به تصویر زیر توجه کنید.

تنظیمات فعال سازی CDN سایت سنگان در مرحله ششم

  • در بخش نام، نام دامنه‌تان را بنویسید.
  • در بخش TTL حالت Auto را انتخاب کنید.
  • روی دکمه اضافه کردن کلیک کنید.

کامل شدن تنظیمات راه اندازی CDN سایت سنگان در مرحله ششم

البته خوب است بدانید که تمامی این رکوردها، در هر زمانی قابل تغییر هستند. در نهایت پس از تعریف تمام رکوردها، صفحه زیر را مشاهده خواهید کرد:

در کل با داشتن CDN ضرر نمی‌کنید!

فاصله کاربر با سرور سایت، می‌تواند در سرعت بالا آمدن سایت هم تاثیر داشته باشد؛ به همین خاطر بود که سیستم CDN اختراع شد تا سایت‌هایی که کاربرانی از تمام نقاط جهان دارند، بتوانند خیلی سریع پاسخ آن‌ها را بدهند و گوگل را هم خوشحال کنند!

اگر سایت‌تان کاربر زیادی ندارد یا اگر کاربران آن محدود به جغرافیای خاصی در نزدیکی سرور هستند، شاید خیلی نیازی به این سرویس پیدا نکنید؛ اما خوب داشتن CDN چیزی نیست که ضرری به شما وارد کند. مگر مسائل مالی که با سرویس‌های رایگان CDN این مشکل هم از بین می‌رود. در ضمن از آنجایی که بهره‌مندی از این سرویس، تاثیر مثبتی در سئوی سایت‌تان دارد، شاید استفاده از آن کار خوبی هم باشد.

نظر شما چیست؟ آیا تمام سایت‌ها باید از CDN استفاده کنند یا فقط سایت‌های بزرگی که کاربران زیادی دارند باید سراغ این تکنولوژی بروند؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 193 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 20 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.