ترفند های وبمستری بلک فرایدی نزدیک است… چطور بیشتر بفروشیم؟ - سایت سنگان

اگر با مفهوم بلک فرایدی آشنا هم نباشید، احتمالا تا الان چند بار شنیده‌اید که دوستان‌تان دارند برای خرید در یک اخر هفته برنامه‌ریزی می‌کنند یا حتی ممکن است تبلیغاتی هم در سطح شهر به چشم‌تان خورده باشد. اگر خریدار باشید، شاید فکر کنید که اصلاً بلک فرایدی چیست؟ اما اگر فروشنده باشید، پس با این مفهوم آشنا هستید و دنبال راهی برای افزایش فروش‌تان در این فرصت عالی هستید!

در این مقاله هم به جواب خریدارها پاسخ می‌دهیم و هم راهکارهایی برای افزایش فروش در بلک فرایدی (جمعه سیاه یا حراج جمعه) ارائه می‌کنیم. راستی چند پیشنهاد فوق‌العاده هم داریم که فقط مخصوص این ایام است؛ پیشنهاد می‌کنم که آن‌ها را از دست ندهید!

خب، بلک فرایدی چیست؟

معنی عبارت بلک فرایدی که در انگلیسی به شکل Black Friday نوشته می‌شود، «جمعه سیاه» است. در کشور خودمان هم از عبارت جمعه سیاه و هم از «حراج جمعه» سبد خریدیا حتی «حراجمعه» برای اشاره به این روز استفاده می‌کنیم.

در روز بلک فرایدی دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؟ خیلی ساده بخواهم بگویم، داستان از این قرار است که در آمریکا (و اکثر کشورهای مسیحی) یک روز مذهبی به اسم «روز شکرگزاری» یا همان Thanksgiving Day وجود دارد که معمولا آخرین پنجشنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود.

یک روز بعد از شکرگزاری (که آخرین جمعه ماه نوامبر می‌شود) را جمعه سیاه نام گذاشته‌اند؛  در این روز، تمام فروشگاه‌ها (چه آنلاین و چه آفلاین) تخفیف‌های خیلی زیادی روی اجناسشان می‌گذارند  و مردم کل روز را مشغول خرید می‌شوند.

شاید این هم برایتان سوال باشد که چرا سیاه؟ دلیلش برمی‌گردد به زمانی که سهام بورس و طلا در وال‌استریت آمریکا سقوط کرد و تقریبا همه سرمایه‌داران ورشکست شدند؛ از همان زمان به بعد، از رنگ سیاه برای اشاره به Black Friday استفاده می‌شود.

دربارۀ دوشنبه سایبری چه می‌دانید؟

شاید قبلاً در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید که روزهای بلک فرایدی در کشورهای خارجی چه آشوبی می‌شود! مردم چند ساعت قبل از شروع کار فروشگاه‌ها، جلوی آن‌ها صف می‌کشیدند و به محض باز شدن در، همگی با هم هجوم می‌آوردند؛ اینطوری خیلی‌ها به جنس‌هایی که می‌خواستند نمی‌رسیدند؛ چون یا تمام می‌شد یا کس دیگری آن جنس را از چنگشان در می‌آورد!

همچنین آسیب‌های فیزیکی زیادی به مشتریان، محیط و کارکنان مغازه و حتی اجناس می‌رسید و بعد از تمام شدن روز اگر به مغازه‌ها نگاه می‌کردید، انگار که پایان یک جنگ تمام عیار را می‌دیدید.

به همین خاطر چند فروشنده آنلاین و آفلاین بزرگ خارجی (از جمله آمازون) تصمیم گرفتند که به جای یک روز، بلک فرایدی را تا اولین دوشنبه بعد از آن جمعه (یعنی طی چهار روز) طول بدهند تا هم وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین ظرفیت کافی برای این همه مشتری داشته باشند و هم فروشگاه‌های فیزیکی دیگر چنین آشوبی را تجربه نکنند.

پس جمعه‌ سیاه روز شروع و دوشنبه سایبری (Cyber Monday)، روز پایان تخفیف‌های جمعه سیاه است.

بلک فرایدی سال ۱۳۹۹ (Black Friday 2020) چه روزی است؟

امسال آخرین جمعه ماه نوامبر، روز جمعه تاریخ هفتم آذر ماه ۱۳۹۹ است که به عبارت دیگر، ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ می‌شود.

امسال بلک فرایدی چه تفاوتی با سال‌های گذشته خواهد داشت؟

دیگر نیازی به گفتن ندارد و خودتان هم دیده‌اید که شیوع ویروس کرونا مدتی است که سبک زندگی، خرید و فروش، رفت و آمد و خیلی چیزها را تغییر داده است. بلک فرایدیِ سال ۱۳۹۹ هم از این قاعده مستثنی نیست؛ منظورمان این است که امسال خیلی از مردم تصمیم می‌گیرند که به جای بیرون رفتن و نزدیک شدن به جاهایی که شلوغ است، در خانه مانده و خریدهایشان را به صورت آنلاین انجام دهند.

خرید بلک فرایدی

البته این را هم باید مد نظر داشته باشیم که شاید از طرف دولت قانون جدیدی وضع شده و باز بودن هر نوع مغازه و کسب و کار را در این بازه ممنوع کند.

پس امسال قرار است یک بلک فرایدی کاملا آنلاین داشته باشیم. حالا سوال اینجاست! آیا وب‌سایت و فروشگاه شما زیرساختِ لازم برای این بازه را دارد؟

اگر زیرساخت‌های ضروری را نداشته باشید، نه تنها از فروش‌های میلیونی و حتی میلیاردی بلک فرایدی سهمی نخواهید داشت؛ بلکه میزان فروش روزانه و عادی‌تان را هم از دست خواهید داد! چرا؟

چون اگر وب‌سایت و فروشگاه شما آمادگی نداشته باشد، بعد از اینکه تعداد مشخصی کاربر وارد وب‌سایت‌تان شده و مشغول بررسی، مقایسه، خرید و… باشند، دیگر وب‌سایتتان پاسخگوی همه آن‌ها نخواهد بود و در نهایت از دسترس خارج خواهد شد.

شاید همین وب‌سایت یا فروشگاهی که دارید در ایام عادی همیشه به خوبی کار می‌کند و اصطلاحاً، کارتان را راه می‌اندازد، اما دقت داشته باشید که بلک فرایدی از آن روزهای عادی نیست و تعداد کاربران، درخواست‌ها، خرید‌ها، سبدهای خرید و… خیلی زود سر به فلک می‌کشد.

یک نمونه ایرانی و یک پیشنهاد…

تبلیغ بلک فرایدی

شاید برایتان عجیب باشد ولی بیشتر از پنج سال است که بلک فرایدی در ایران هم برگذار می‌شود و خیلی از کسب‌وکارهای آنلاین و آفلاین در این ایام سود کرده‌اند. الان می‌خواهیم به یک تجربه تلخ اما آموزنده از یکی از بزرگ‌ترین فروشنده‌های آنلاین ایران، یعنی دیجی‌کالا، نگاه کنیم.

دیجی‌کالا هم چند سالی است که در روز بلک فرایدی، تخفیف‌های بزرگ و وسوسه‌کننده‌ای ارائه می‌دهد؛ اما در سال‌های اخیر به دلیل نداشتن زیرساخت‌های مناسب، وب‌سایتش از دسترس خارج می‌شد و از یک جایی به بعد خرید و فروش در این سایت به شدت سقوط می‌کرد.

راهکاری که دیجی‌کالا برای حل این مشکل در پیش گرفت دو بخش دارد: یکی اینکه به جای یک روز، بلک فرایدی را در چند روز تقسیم کرد که نه تنها حجم کاری وب‌سایت را پایین آورد، بلکه باعث افزایش فروش هم شد (البته در مورد تکنیک‌های فروش بیشتر در بلک فرایدی بیشتر توضیح می‌دهیم).

موضوع دومی که دیجی‌کالا (و چند وب‌سایت دیگر) به آن پرداختند، موضوع زیرساخت بود. این وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌ها با ایجاد زیرساخت‌های قوی، توانستند ظرفیت بسیار بالایی در فروشگاه‌هایشان ایجاد کنند تا دیگر با مشکل خارج شدن وب‌سایت از دسترس روبرو نشوند.

آیا از کمپین جمعه سیاه تا دوشنبه آبی چیزی شنیده‌اید؟

هاست ابری

امسال سایت سنگان هم مثل قبل تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه‌ای برای صاحبان فروشگاه‌های آنلاین دارد که می‌تواند فروش‌تان در بلک فرایدی را به سقف بچسباند.

پیشنهادی که سایت سنگان در کمپین «جمعه سیاه تا دوشنبه آبی» به شما می‌دهد، هاست و سرورهای پرقدرت و پرسرعتی است که شامل همه مدل‌ها می‌شود (ابری، اختصاصی و…).

ویژگی منحصربه‌فرد این سرورها در این است که آپتایم و سرعت بسیار زیادی دارند و کار کردن با آن‌ها، آن هم در چنین ایامی که بلک فرایدی عموما به شکل آنلاین برگزار می‌شود، تجربه شیرینی است.

همچنین به کمک زیرساخت قوی و قابل اطمینان این سرورها و پشتیبانی مطمئنی که به همراه آن‌ها عرضه می‌شود، دیگر جای هیچ نگرانی برای از دسترس خارج شدن وب‌سایت و فروشگاه‌تان وجود ندارد.

فقط برای اینکه کمی شما را بیشتر با این فضا آشنا کنیم، به عنوان مثال می‌گوییم که سرورهای ابری که ما ارائه می‌دهیم برای فروشگاه‌های متوسط بسیار مناسبند؛ همچنین سرورهای اختصاصی هتزنر و حامی گزینه‌های خوبی برای برگزاری کمپین‌هایی مثل بلک فرایدی هستند؛ چراکه قدرت پردازش فوق‌العاده‌ای دارند و می‌توانند تا ۱۰ هزار درخواست را به‌صورت همزمان پشتیبانی کنند.

اگر فروشگاه شما خیلی بزرگ است و فکر می‌کنید که درخواست‌هایتان ممکن است بالای ۱۰۰ هزار باشد، باز هم سایت سنگان راهکارهایی مثل لودبالانسینگ (Load Balancing) را با قیمت‌های خیلی به‌صرفه برای شما پیاده می‌کند.

اگر در این زمینه سوال یا درخواستی دارید، می‌توانید با ما تماس گرفته یا همین‌جا کامنت بگذارید.

بلک فرایدی سایت سنگان

راهکارهای افزایش فروش در بلک فرایدی

همانطور که گفتیم، اصلی‌ترین جاذبه بلک فرایدی برای مشتریان این است که فروشنده‌ها تخفیف‌های زیادی روی اجناس اعمال می‌کنند؛ اما حقیقت ماجرا این است که اگر صرفا به تخفیف‌هایتان تکیه زده و هیچ کار دیگری برای افزایش فروش در جمعه سیاه نکنید، بخش بزرگی از فروش‌تان را از دست خواهید داد.

به همین خاطر تصمیم گرفتیم که در یک مقاله مختصر و مفید، چند تکنیک برای فروش بیشتر در بلک فرایدی به شما ارائه بدهیم.

۱) منتظر شروع شدن بلک فرایدی نمانید

خرید

همانطورکه گفتیم، امسال به خاطر بیماری کرونا، شرایط خاصی حاکم است و تقریبا همه خریدها قرار است به صورت آنلاین باشد. به همین خاطر مشتری‌ها هم از همین الان مشغول تهیه لیستی از اجناس مورد نیازشان هستند؛ پس اگر شما پیشنهادهای ویژه خود را زودتر ارائه بدهید، ممکن است که قبل از شروع جمعه سیاه، فروش فوق‌العاده‌تان آغاز شود.

شما برای شروع می‌توانید به مشتریان فعلی یا سابق خود پیامک یا ایمیل داده و خیالشان را راحت کنید که کلی تخفیف در انتظارشان است. اینطوری دیگر می‌دانید که روز خرید، یکی از اولین وب‌سایت‌هایی که مشتری به آن سر می‌زند شما هستید.

سرنخ دیگری هم برای شما داریم! موسسه Yopto اخیرا یک همه‌پرسی انجام داده و مشخص شده که از زمان شروع ویروس کرونا، میزان استفاده از گوشی و لپ‌تاپ بین کاربران ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده. خب این به چه دردی می‌خورد؟ یعنی مشتری که مد نظر شماست به احتمال خیلی زیاد همین الان دارد با گوشی یا لپ‌تاپش کار می‌کند و به محض اینکه پیامی برایش بفرستید آن را می‌بیند!

۲) مشتری‌های قبلی را حتما برگردانید

افرادی که قبلا از شما خرید کرده‌اند به احتمال زیاد یک شماره تماس یا حداقل آدرس ایمیل پیش شما دارند. الان وقت آن است که با ارسال یک پیام یا ایمیل، آن‌ها را ترغیب به خرید دوباره از خودتان بکنید و حتی می‌توانید شرایطی ایجاد کنید که این افراد با ثبت‌نام بتوانند دسترسی سریع‌تری به اجناس و تخفیف‌ها در روز فروش داشته باشند.

همچنین اگر در شبکه‌های اجتماعی هم فعالیت دارید، آن جا هم با استفاده از هشتگ‌ها و کلمات کلیدی مرتبط، توجه مشتریان قبلی و مشتریان احتمالی جدید را جلب کنید.

۳) یک صفحه مخصوص (Landing Page) برای بلک فرایدی ایجاد کنید

یکی از پراسترس‌ترین جوانب بلک فرایدی، مخصوصا برای مشتریان، این است که همیشه با خودشان می‌گویند «نکند تا من برسم همه چیز تمام شود!»

اما اگر مشتری بداند که در وب‌سایت شما با چند کلیک ساده به همه محصولاتی که تخفیف بلک فرایدی خورده‌اند می‌رسد، بدون اینکه نیازی به گشتن، رد کردن تبلیغات و… داشته باشد، قطعا وسوسه می‌شود که با خرید از شما، در زمانش صرفه‌جویی کرده و از بقیه مشتریان پیشی بگیرد. همچنین اصلا بعید نیست که وب‌سایت یا فروشگاه شما را به خاطر امکاناتی که دارد، به بقیه دوستان و اعضای خانواده‌اش هم معرفی کند.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم که در صفحه اصلی وب‌سایت یا فروشگاه‌تان، جایی که به راحتی در دید مشتریان باشد، تاریخ و ساعت دقیق شروع فروش‌های بلک فرایدی را بنویسید تا دیگر خیال مشتریان راحت باشد. همه این موارد روی تجربه کاربری مشتریان از وب‌سایت شما تاثیر مثبتی دارد و حتی ممکن است بعد از جمعه سیاه هم مشتری شما باشند.

توجه: لندینگ پیج ساختن اصلاً سخت نیست. شما با استفاده ابزار لندینگ پیج ساز لندین می‌توانید با چند کلیک ساده، یک لندینگ پیج ایجاد کنید. پس با کد هدیه: iranserver اولین لندینگ پیج خود را با لندین بسازید و کلیک‌های بیشتری را به مشتری تبدیل کنید!

۴) با اجناس‎تان، خیال مشتری را راحت کنید!

نکات بلک فرایدی

اخیرا خیلی رایج شده که مشتری قبل از خریدن یک جنس، مخصوصا اجناس الکترونیکی و هوشمند مثل گوشی، لپ‌تاپ و سایر لوازم برقی، دوست دارد آن را با سایر اجناس مشابه مقایسه کرده و همچنین نظر افرادی که از این جنس استفاده کرده‌اند را بشنود.

اگر فروشگاه شما چنین قابلیت‌هایی را ندارد، متاسفانه بخش چشم‌گیری از مشتری‌هایتان را از دست خواهید داد. چرا؟ چون دیگر مشتری صرفا به حرف و تصاویر فروشنده اعتماد ندارد و می‌خواهد با شنیدن توصیه، نظر و امتیازی که بقیه کاربران داده‌اند، خیالش را راحت کند.

پیشنهاد ما این است که برای هر محصولی که ارائه می‌دهید، یک سیستم ارزیابی (مثلا ستاره) داشته باشید تا مشتری در یک نگاه بداند که با چه نوع محصولی روبرو است. همچنین از عکس‌های آماده و کلیشه‌ای گوگل استفاده نکنید؛ بلکه عکس‌های واقعی از محصول را از ابعاد مختلف بارگذاری کنید و در کامنت‌ها و گفتگو‌ها، بقیه را ترغیب کنید تا نظرشان را بگویند.

۵) مسیر خرید را خودتان یک بار طی کنید

ممکن است به خاطر تعداد بسیار زیاد درخواست‌ها در روز بلک فرایدی، وب‌سایت شما با مشکلاتی روبرو شود (البته سایت سنگان با کمپین جمعه سیاه تا دوشنبه آبی این مشکل را حل می‌کند) یا مثلا فرایند پرداخت در وب‌سایت شما ایرادی داشته باشد که تا حالا ندیده‌اید.

به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که قبل از مشتریان، خودتان مسیر و فرایند پرداخت را از اول تا آخر طی کنید (چیزی که به آن سفر مشتری یا Customer Journey می‌گوییم) و ببینید که آیا جایی ایراد دارد؟ یا اصلا هیچ‌ چیزی مشکل ندارد، ولی می‌توانید فرایند را از این ساده‌تر و کوتاه‌تر بکنید؟

این نوع بهینه‌سازی‌ها که به ظاهر کوچک و بی‌اهمیت هستند، تاثیر فوق‌العاده‌ای روی تجربه کاربری دارند و به راحتی می‌توانند مشتری گذری و جدید را به مشتری دائمی شما تبدیل کنند.

حالا برای فروش‌های جمعه سیاه آماده‌اید؟

در این راهنما سعی کردیم چند تکنیک به شما یاد بدهیم که در روز جمعه سیاه، از رقیب‌هایتان پیشی گرفته و فروش بیشتری داشته باشید. اما نکته مهم‌تری که در این مقاله اشاره کردیم این بود که اگر وب‌سایت شما زیرساخت لازم را نداشته باشد قطعا از دسترس خارج خواهد شد.

سایت سنگان با ارائه هاست و سرورهای پرقدرت و سریع، این مشکل را قبلا برای وب‌سایت‌ها حل کرده و الان هم با قیمت مقرون به‌صرفه‌ای برای شما پیشنهاد می‌کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 531 views بار دسته بندی : اخبار تاريخ : 20 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.