ترفند های وبمستری دامنه (دامین) چیست؟ به همراه آموزش ثبت دامنه - سایت سنگان

دامنه آدرس وب‌سایت شما است. قطعاً هیچ تعریف ساده‌تری درمورد دامنه، دامین (حتی دیده می‌شود که برخی به آن دومین هم می‌گویند) نمی‌توان ارائه داد.

کلیشه‌ای‌ترین توصیفی که راجع‌به نام دامنه وجود دارد جمله زیر است:

 اگر وب‌سایت حکم خانه شما را داشته باشد، نام دامنه یا Domain Name آدرس این خانه است. این عبارت می‌تواند از نظر کلیشه‌ای بودن با جمله دیر نرسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است رقابت تنگانگی داشته باشد! 

البته که هر دوی این عبارات کاملاً درست هستند، فقط شاید به‌خاطر زیاد تکرار شدن به‌ شکل‌های مختلف آزاردهنده به‌نظر برسند.

از بحث دور نشویم. این مقاله دررابطه با تعریف نام دامنه و ثبت و خرید دامین است که در آن به موارد مرتبط دیگری مانند انواع دامنه، اجزای تشکیل‌دهنده دامنه، تفاوت هاست و دامنه و … هم اشاراتی خواهیم داشت.

دامنه چیست؟ یک توضیح کاملاً ساده

شاید باورتان نشود، اما دنیای اینترنت بدون دامنه ممکن بود خیلی زود نابود شود!

شما برای دسترسی به یک وب‌سایت باید نام آن را در مرورگرتان وارد کنید تا بتوانید وارد آن شوید. نام هر وب‌سایتی دامین آن محسوب می‌شود.

بیایید کمی تخصصی‌تر به موضوع نگاه کنیم. البته نه خیلی تخصصی!

اینترنت شبکه‌ای بی‌پایان از کامپیوترها است که به یکدیگر متصل شده‌اند. هر کامپیوتر در این شبکه بزرگ، IP مخصوص به خود را دارد که به‌وسیله آن، توسط دیگر کامپیوترها آی پی هاشناسایی می‌شود.

هر IP متشکل از چند عدد است؛ اما وقتی صحبت از استفاده انسان‌ها درمیان باشد، حفظ کردن اعداد کار راحتی نیست. مخصوصاً برای بشر قرن ۲۱ که تمرکز حواس کم‌تری نسبت‌به اجدادش دارد. به‌همین‌خاطر هر سایتی می‌تواند یک دامین اختصاصی داشته باشد تا بازدیدکنندگانش با وارد کردن آن، مستقیماً وارد سایت شوند. مثلاً Iranserver.com

یک آدرس IP به‌طور کلی به شکل زیر است:

۶۶.۲۴۹.۶۶.۱

مطمئناً شما هم قبول دارید که حفظ کردن اعداد، به‌جای یک کلمه ساده مانند Google کار سختی است! دشواری زمانی چند برابر می‌شود که می‌دانید قرار نیست Google تنها سایتی باشد که اعدادش را لازم دارید.

اگر فرض را بر این بگیریم که یک کاربر حداقل از ۶ سایت به‌شکل منظم استفاده می‌کند، یعنی حفظ کردن ۶ آدرس IP که همگی متشکل از اعداد هستند. حالا اوضاع خیلی پیچیده به‌نظر می‌رسد، این‌طور نیست؟

برای اینکه پیچیدگی اینترنت بدون دامین را بهتر تصور کنید، به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید خیابان‌‌های شهرتان اسم ندارند. در این صورت مجبوریم از مختصات جغرافیایی آن‌ها استفاده کنیم. مثلاً به‌جای بزرگراه همت، اتوبان ۱۳۲۴۳۵ را داریم و به‌جای صدر و بابایی باید بگوییم ۱۴۲۵۳۶ و به‌همین ترتیب برای تک‌تک کوچه‌ها و خیابان‌ها هم به‌جای اسامی از اعدادچند رقمی استفاده می‌شود. تمام تابلو‌های راهنما (همان تابلو‌های سبز رنگ در شهر و آبی رنگ در آزادراه‌های بین‌شهری) به‌جای اینکه اسم داشته باشند، عدد دارند و مردم باید با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت مسیر درست خود را براساس اعداد شش رقمی تشخیص بدهند!

آدرس دادن در این شرایط می‌تواند یک فاجعه به‌تمام عیار باشد. ۸۳۰۴۹۶ را تا انتها برو و در نهایت سر سه‌راه ۹۲۰۴۷۶ و ۰۹۲۷۴۵ به‌سمت راست بپیچ!

احتمالاً هر روز در خیابان افراد بسیاری را می‌دیدیم که گیج و منگ اطرافشان را تماشا می‌کنند، چون رقم ششم آدرس را اشتباه خوانده بودند و کلاً مسیرشان عوض شد.

دامنه در دنیای اینترنت مانند آدرس در دنیای واقعی است. همان طور که هر مکانی در خیابانی با نام مشخص قرار دارد، هر سایتی در اینترنت هم دامنه اختصاصی خود را دارد.

به لطف پروردگار به‌جای اعداد از اسامی استفاده می‌کنیم و نیازی به تحلیل ارقام در ذهنمان نداریم. خیابان باهنر را تا انتها برو و درنهایت سر سه‌راه یاسر به‌سمت راست بپیچ.

نام دامنه هم درست مانند اسامی خیابان‌ها که شهروندان را از سردرگمی نجات می‌دهد، کمک می‌کند تا کاربران اینترنت نیازی نداشته باشند با اعداد سروکله بزنند.

خوب است بدانید این راه‌حل اخیراً ارائه نشده است و تقریباً قدمتی به‌اندازه اینترنت دارد؛ یعنی در همان روزهای آغاز به‌ کار شبکه جهانی، متخصصان می‌دانستند که باید زحمت را از دوش مخاطب بردارند و نام دامنه این کار را انجام داد. اولین دامین در سال ۱۹۸۵ ثبت شد!

اگر قصد راه‌اندازی یک وب‌سایت را دارید، بد نیست حالا که تعریف دامنه را می‌دانید، با طرز کار آن هم آشنا شوید.

دامنه سایت چگونه کار می‌کند؟

وقتی تصمیم می‌گیرید وارد یک سایت شوید (مثلا Iranserver.com)، ابتدا باید آدرس آن را در قسمت مربوطه مرورگرتان وارد کنید. پس از وارد کردن نام دامنه و تائید آن، درخواستی برای DNS ارسال می‌شود.

DNS چیست؟

DNS مخفف Domain Name System است. مرکزی از سرورهای غول‌پیکر که به‌عنوان محل قرارگیری تمام دامنه‌ها و تبدیل آن‌ها به آدرس IP شناخته می‌شود. درواقع برای اینکه از طریق دامین بتوانید وارد سایت موردنظرتان شوید، DNS باید دامین را تبدیل به IP سایت کند تا دسترسی برقرار شود. مقاله‌ای با عنوان DNS چیست در وبلاگ سایت سنگان قرار دارد که می‌توانید آن را برای درک بهتر این مفهوم مطالعه کنید.

سپس DNS هاست‌های مختلف را بررسی می‌کند و پس از پیدا کردن IP مرتبط، سایت را به شما یا دیگران نمایش می‌دهد.

آیا دامنه همان URL است؟

اگر از کسی پرسیدید دامنه چیست و پاسخ داد دامنه همان URL است، به درستی تمام حرف‌هایش شک کنید! همه دامنه‌ها یک URL هستند، اما هر URL لزوماً قرار نیست یک دامنه باشد.

هر صفحه‌ای در دنیای اینترنت آدرس مخصوص به خودش را دارد؛ یعنی یک سایت ممکن است هزاران صفحه مختلف داشته باشد که هرکدام از این صفحات آدرس مخصوص به‌خود را دارند. برای مثال اگر وارد صفحه اصلی سایت سنگان شوید و در قسمت بالای سایت روی ثبت دامنه کلیک کنید، وارد صفحه‌ای با آدرس زیر می‌شوید:

Iranserver.com/domains

این آدرس URL مخصوص قسمت ثبت دامنه در سایت است. هر قسمتی URL ویژه خود را دارد، ده‌ها، صدها و شاید هزاران URL مختلف؛ اما سایت سنگان فقط یک نام دامنه دارد:

Iranserver.com

تمامی صفحات دیگر، متعلق به این دامنه محسوب می‌شوند.

اجزای تشکیل‌دهنده یک URL چیست؟

ما یک URL داریم که آدرس کلی سایت است. یعنی همان چیزی که در نوار مرورگر وارد می‌کنیم و وارد سایت می‌شویم.

حالا ما آناتومی URL را در عکس زیر برای‌تان ترسیم کرده‌ایم. هر URL از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که نام دامنه یکی از آن‌ها است.

آناتومی آدرس سایت و دامنه

نام دامنه

پس از www و قبل از اولین نقطه، نام سایت شما قرار می‌گیرد که اصطلاحاً به نام دامنه (Domain Name) شهرت دارد. در انتخاب این نام نمی‌توانید از فاصله میان حروف استفاده کنید، اما استفاده از (-) مجاز است. همچنین هر نامی فقط برای یک نفر قابل استفاده است و امکان استفاده از نام تکراری وجود ندارد.

پسوند دامنه

پس از نام دامنه پسوند می‌آید. Com، Net، Org در سطح جهان و Ir در ایران، جزو معروف‌ترین پسوندها هستند. پرداختن به موضوع پسوند دامنه هم مانند نام آن، مسئله پرنکته‌ای است که جای آن در این مقاله نیست.؛ اما قول می‌دهیم در مقاله دیگری به‌صورت کامل درباره پسوندهای دامنه صحبت کنیم.

ساب دامین

ساب دامین یا زیردامنه، چیزی است که قبل از نام دامنه می‌آید و گاهی از دامنه اصلی مستقل است. در این تصویر www به‌معنی World Wide Web و یک زیردامنه است. کلمه Blog در blog.iransever.com هم یک زیردامنه است.

پیشنهاد می‌کنم برای آشنایی بیشتر با ساب دامنه و تاثیر آن روی سئوی سایت، مقاله زیر دامنه چیست را بخوانید.

پروتکل Https

پروتکل https مثل یک تونل بزرگ است که اطلاعات از طریق آن بین کامپیوترها جابه‌جا می‌شود. برای همین وقتی آدرس سایت‌ها را وارد می‌کنید، اول اسم بزرگراه اطلاعاتی یعنی همین https می‌آید و بعد به اینترنت می‌گویید: «اطلاعات را از این بزرگراه رد کن بعد برو به آدرس iranserver»

این ساده‌ترین تعریفی بود که می‌شد درباره پروتکل ارائه داد؛ اما اگر ذهن کنجکاوی دارید و دوست دارید بیشتر بدانید، ۲ مقاله زیر را بخوانید:

خیلی‌ها دامنه را با مفهوم دیگری با نام هاست اشتباه می‌گیرند؛ اما خب هاست و دامنه زمین تا آسمان تفاوت دارند 🙂

هاست و دامین چه فرقی با یکدیگر دارند؟

بیایید برگردیم سراغ کلیشه اصلی این موضوع، یعنی دامین آدرس خانه شماست. هاست هم زمین خانه شما در آن آدرس است.

برای اینکه بتوانید آپارتمان، ویلا، برج، خانه باغ و هرنوع منزل مسکونی دیگری بسازید، باید زمینی در اختیار داشته باشید. همان‌طور که خانه‌تان نمی‌تواند آدرس نداشته باشد، ساخت یک سرپناه بدون داشتن زمین خالی هم ممکن نیست.

تفاوت هاست و دامنه

سرویس‌های ارائه دهنده هاست یا اصطلاحاً هاستینگ، مانند مشاورین املاک دنیای اینترنت هستند. برای تهیه زمین جهت ساخت خانه (سایت)، باید از خدمات آن‌ها استفاده کنید. خدماتی که بسته به نیاز هر نفر می‌توانند بسیار متفاوت باشند.

موضوع هاست آنقدر مفصل است که باید به‌طور جداگانه بررسی شود. فقط در همین حد بگوییم که هاست و دامین دو مقوله کاملاً متفاوت و صدالبته کاملاً مرتبط به‌هم هستند. دراصل می‌توان گفت این دو مکمل هم‌دیگر هستند و وجود هر یک بدون دیگری فایده‌ای ندارد.

توصیه می‌کنیم مقاله هاست چیست سایت سنگان را بخوانید تا با انواع و اقسام هاست‌ها بیشتر آشنا شوید.

انواع دامنه در DNS

اگر می‌خواهید انواع دامنه را با انواع پسوند دامنه اشتباه بگیرید، لطفاً این کار را نکنید! اگر قرار باشد درمورد انواع پسوند دامنه صحبت کنیم، باید درمورد یکایک آن‌ها به‌صورت جداگانه توضیحاتی ارائه کنیم؛ اما در این قسمت از مقاله‌ می‌خواهیم به دسته‌بندی‌های بزرگ‌تری که پسوند‌های مختلف دامنه را درون خود جای می‌دهند، بپردازیم.

Top-Level Domains یا TLD

اولین دسته TLDs‌ ها هستند. اولین دامین‌های اینترنت Com، Net، Org، Edu، Mil و Gov هستند که در سلسله مراتب DNS در راس هرم قرار دارند. جایگاه خدایان!

Country Code Top-Level Domains یا ccTLDs

دسته بعدی دامین‌های اختصاصی کشورهای مختلف هستند. مثلاً پسوند اختصاصی ایران ir. است و دامین‌های اختصاصی آمریکا و انگلستان به‌ترتیب Us و Uk هستند.

Generic Top-Level Domains یا gTLDs

دسته سوم یعنی gTLD ها را می‌توان زیرشاخه‌ای از دسته اول دانست. پسوندهای این دسته‌بندی برای مصارف مخصوص به خود دسته‌بندی شده‌اند. مثلاً شما می‌توانید از Com برای موضوعات عمومی یا هر موضوعی که دوست داشتید استفاده کنید؛ اما پسوند Travel فقط در صنعت گردشگری قابل استفاده است.

راهنمای ثبت و خرید دامنه

حالا که می‌دانید Domain یعنی چه و اطلاعات کافی را در این زمینه کسب کرد‌ه‌اید، وقت آن رسیده است که چگونگی ثبت دامنه و خرید دامین را یاد بگیرید. نگران نباشید، اصلاً کار پیچیده‌ای نیست.

قبل از هرچیز باید یک موضوع را بدانید. آن هم این که هر نام دامنه فقط یک‌بار قابل استفاده است؛ یعنی کسی نمی‌تواند سایتی با آدرسی Iranserver.com داشته باشد، چون ما قبلاً این دامنه را برای خود ثبت کرده‌ایم.

توجه داشته باشید که نام باید همراه پسوند خریداری شود؛ یعنی اگر کسی بخواهد می‌تواند Iranserver.net را برای خود ثبت کند، اما خوب ما این دامین را هم برای خودمان برداشته‌ایم ?

پس با این اوصاف، ابتدا باید از در دسترس بودن نامی که انتخاب کرده‌اید مطمئن شوید. ساده است. با من مرحله به مرحله پیش بروید.

ابتدا وارد صفحۀ ثبت دامنه در ایران‌سرور شوید. کمی اسکرول کنید تا به جستجوی ثبت دامنه برید.

جستجوی دامنه

در این کادر، نام دامنه مدنظر خود را وارد کنید و روی دکمه سبز رنگ ذره‌بین کلیک کنید.

در این قسمت اگر نام مدنظرتان موجود نباشد مطلع خواهید شد و پسوندهای موجود برایتان به نمایش گذاشته می‌شوند.

پس از آن اگر با قیمت پسوند (روبه‌روی هر پسوند نشان داده شده است) مشکلی نداشتید، روی گزینه ثبت دامنه کلیک کنید.

خرید دامنه

در مرحله بعد وارد صفحه‌ای می‌شوید که در آن باید درخواست خریدتان را با افزودن دامنه به سبد خرید تائید کنید. پس از انجام این کار به انتهای صفحه بروید و روی گزینه ادامه خرید کلیک کنید.

خرید دامنه

سپس با تنظیم DNSها (اگر مایل هستید) و کلیک روی دکمه ادامه، وارد صفحه نهایی می‌شوید که باید از دکمه پرداخت نهایی برای ورود به درگاه پرداخت استفاده کنید.

خرید دامنه

توجه: اگر می‌خواهید دامنه خود را مستقیماً از ایرنیک تهیه کنید، مقاله آموزش ثبت دامنه در ایرنیک را بخوانید.

و در آخر …

دامنه متشکل از نام و پسوند است. هر سایت دامنه اختصاصی خود را دارد که به‌عنوان آدرس آن سایت برای معرفی به دیگران شناخته می‌شود. درواقع دامنه‌ها برای این اختراع شدند که حفظ کردن آدرس‌های IP کار راحتی نبودند.

دامنه با هاست تفاوت دارد، اگر دامنه آدرس سایت باشد، هاست فضایی است که سایت در آن بنا شده است. همچنین دامنه و URL هم لزوماً یک معنی را نمی‌رسانند. هر سایت فقط یک دامنه دارد، اما بسته‌به تعداد صفحاتش می‌تواند چندین URL مختلف داشته باشد.

ثبت دامنه در سایت سنگان کار راحتی است. ابتدا باید از در دسترس بودن انتخاب خود مطمئن شوید و سپس با چند کلیک به درگاه بانکی برای پرداخت هزینه می‌رسید. به‌همین راحتی.

اگر قصد خرید دامنه را دارید، کافی است روی این لینک کلیک کنید. اگر هم سوالی داشتید، در خدمتیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 335 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 20 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.