ترفند های وبمستری دامنه پرمیوم: آدرسی سرراست برای وب‌سایت‌تان - سایت سنگان

آدرس‌های سرراست راحت‌تر پیدا می‌شوند! غیر از این است؟! مثلاً مغازه‌ای که دور میدان ولیعصر باشد، بسیار قابل‌دسترس‌تر از رقیبش است که در یکی از کوچه‌پس‌کوچه‌های کنار دانشگاه تهران قرار دارد.  دامنه پرمیوم برای سایت‌ها نقش همان آدرس سرراست را دارد. 

برای اینکه بدانید دامنه پرمیوم چیست، باید معنای دامنه یا Domain را بدانید. به این منظور، از شما دعوت می‌کنیم تا مقاله دامنه و انواع دامنه‌ها را بخوانید.

در این مقاله می‌خواهیم معنای دامنه پرمیوم را زیر ذره‌بین ببریم. اینکه چه چیزی باعث می‌شود دامنه‌ای به این مقام والا دست پیدا کند. برویم سراغ اصل مطلب.

دامنه پرمیوم چیست؟

آیکون پرمیومپرمیوم پسوندی است که وقتی دنبال عبارتی بیاید، ارزش بالای آن را نشان می‌دهد. مثلاً اکانت پرمیوم اسپاتیفای را در نظر بگیرید. (اسپاتیفای یک سیستم استریم موزیک است. می‌توانید مقاله استریم چیست را بخوانید تا بیشتر با این مفهوم آشنا شوید)

کسی که اکانت پرمیوم Spotify را تهیه کند، می‌تواند بدون هیچگونه محدودیت از این پلتفرم کارآمد استفاده کند. این مقاله راجع به اسپاتیفای نیست. فقط می‌خواستیم مفهوم Premium را بهتر متوجه شوید.

برخی به دامنه پرمیوم، دامنه ویژه هم می‌گویند.  همان‌طور که می‌دانید، دامنه هم بازار مخصوص خودش را دارد. بعضی‌ها که به آن‌ها Domain Broker می‌گویند، از همان ابتدا دامنه را به‌منظور فروش مجدد و کسب سود خریداری می‌کنند. دامنه‌های پرمیوم هم قیمت بالایی دارند و توجه این افراد را به خود جلب می‌کنند.

به‌ساده‌ترین تعریف، دامنه‌هایی پرمیوم هستند که به‌یادماندنی باشند! دامنه‌ها آدرس آیپی را به زبان آدمیزاد ترجمه می‌کنند تا پیدا کردن یک سایت راحت‌تر باشد؛ پس قاعدتاً آن‌هایی که راحت‌تر به‌خاطر مخاطب سپرده می‌شوند، عملکرد بهتری نسبت به بقیه دارند. همان پرمیوم‌های خودمان که موضوع این مقاله هستند!

مسئله بعدی که تاثیر زیادی در پرمیوم شناخته شدن یک دامنه دارد، موضوع سئو است! اینکه بتواند نظر گوگل را برای تسخیر رتبه‌های بالای جست‌و‌جو جلب کند. توصیه می‌کنیم مقاله سئو چیست را بخوانید تا معنای آن را بهتر درک کنید.

برخی از دامنه‌ها به‌خاطر پسوندشان پرمیوم هستند، در حالی که برخی دیگر کل نام‌شان پتانسیل پرمیوم بودن را دارد. برای هرکدام مثال می‌زنیم.

مثلا ski.com را درنظر بگیرید. پسوند که همان com است؛ اما چون یک دامنه به‌یادماندنی برای مخاطبان علاقه‌مند به اسکی است، قطعاً قیمت بسیار بالایی هم خواهد داشت و در دسته پرمیوم‌ها قرار می‌گیرد.

اسکی

از طرفی دیگر، امروزه بیش از ۱۵۰۰ پسوند وجود دارند که می‌توان از هرکدام برای فعالیت مشخصی استفاده کرد. (در سال ۲۰۰۹ تنها ۲۵۰ پسوند دامنه وجود داشت) مثلاً پیست اسکی دیزین می‌تواند دامنه dizin.ski را برای خود ثبت کند. همین‌قدر حرفه‌ای و زیبا! این دامنه هم پرمیوم خواهد بود؛ چراکه پسوند تخصصی دارد. همچنین از نظر سئو عملکرد خوبی خواهد داشت و به‌خوبی در خاطر مخاطبان می‌ماند.

برخی پارامترها هستند که باعث می‌شوند یک دامنه پرمیوم شناخته شود. در بخش بعدی راجع‌به این پارامترها صحبت خواهیم کرد.

چه چیزی باعث می‌شود که یک دامنه پرمیوم شناخته شود؟

همان موضوع همیشگی عرضه و تقاضا! هرچقدر طالب یک دامنه بیشتر باشد، شانس اینکه جزو دامنه‌های پرمیوم قرار بگیرد هم بیشتر می‌شود. حالا چه چیزی باعث می‌شود یک دامنه پرتقاضا باشد؟ اصلی‌ترین دلایل همان‌هایی هستند که در بالا هم گفتیم.  یادآوری‌شان برای مخاطب ساده باشد و از نظر سئو بهینه باشند! 

اما پارامترهای بیشتری در ارزش یک دامنه دخیل هستند. ارزشی که در نهایت منجر به پرمیوم شدن می‌شوند:

پسوند دامنه

بالاتر هم گفتیم که خیلی مواقع، پسوند دامنه منجر به پرمیوم شدن آن می‌شود. مثلاً اغلب (نه همه) دامنه‌های com قابلیت پرمیوم شدن را دارند؛ com نه‌تنها شناخته‌شده‌ترین پسوند دامنه، بلکه یکی از اصلی‌ترین نمادهای دنیای وب است! مثلاً دامنه carinsurance.com چندی پیش به قیمت ۵۰ میلیون دلار فروخته شد! اجازه دهید به تومان تبدیلش نکنیم که خیلی عدد بزرگی می‌شود.

اما خب همه دامنه‌هایی که به com ختم می‌شوند هم لزوماً ارزشمند و پرمیوم نیستند. در مثال بالا، دامنه نشان‌دهنده یک صنعت بزرگ بود؛ بیمه خودرو! طبیعتاً بازیگران اصلی این صنعت دوست دارند چنین دامنه‌ای را داشته باشند و تفاضای برای آن زیاد خواهد بود. قیمت نهایی معامله گویا است؛ اما هستند آدرس‌های طولانی و سخت که پسوند com هم دارند، اما به دلایل بسیاری شایسته پرمیوم بودن نیستند.

در کنار com و البته دیگر دامنه‌های معروف مثل net و org، دامنه‌های هر کشور (برای ما ir) و دامنه‌های اختصاصی قابلیت پرمیوم بود را دارند. مثال پسوند ski را که خاطرتان هست؟ چنین دامنه‌ای می‌تواند خیلی خوب قشر تخصصی اسکی‌باز را هدف بگیرد و چه چیزی بهتر از این؟ یا مثلاً پسوند coffee برای یک فروشگاه اینترنتی قهوه بی‌نظیر است و قطعاً پرمیوم محسوب می‌شود.

ارزش کلی

برخی از دامنه‌ها به‌صورت ذاتی، ارزش زیادی دارند. مثلاً همان carinsurance.com که بالاتر گفتیم با چه قیمت گزافی فروخته شد.

نام‌های این‌چنینی که در یک صنعت مشخص متقاضی زیادی دارند، جزو دامنه‌های پرمیوم قرار می‌گیرند.

نشان دهنده ارزش بالا

اختصار

 ۹۹ درصد دامنه‌های طولانی خیلی در اذهان باقی نمی‌مانند. پس احتمالاً آن‌ها نمی‌توانند در دسته پرمیوم‌ها جای بگیرند.  البته توجه داشته باشید که این کوتاهی باید معنا و مفهوم هم داشته باشد و نه اینکه صرفاً کوتاه باشد!

اگرچه فرمول دقیقی وجود ندارد، اما می‌توان گفت دامنه پرمیوم باید حداکثر دو کلمه باشد.

حاوی کلمات کلیدی و DA بالا

گوگل می‌گوید دامنه در سئو یک سایت تاثیری نخواهد داشت، اما به گواه متخصصین سئو،  دامنه‌ای که حاوی کلمات کلیدی برای یک حوزه مشخص باشد، شانس بیشتری برای گرفتن رتبه‌های خوب دارد. 

پارامتر دیگری که بر ویژه یا پرمیوم شناخته‌شدن یک دامنه اثرگذار است، Domain Authority یا DA آن است. هرچقدر دامنه قدمت بالاتری داشته باشد، مسلماً اعتبار بیشتری هم دارد.

با توجه به پارامتر آخر، دامنه پرمیوم لزوماً صفر کیلومتر نیست!

دامنه‌هایی که به پرمیوم ارتقا پیدا کرده‌اند!

بسیاری از دامنه‌های پرمیوم، از همان بدو ساخت خاص بودن را همراه خود دارند؛ اما در نقطه مقابل، برخی از آن‌ها توسط مالکان‌شان به این مرحله رسیده‌اند.

همان‌طور که چندین بار در این متن گفتیم، دامنه‌ای پرمیوم است که به‌خوبی در اذهان مخاطبین باقی بماند و بازدیدکنندگان زیادی را سمت خود بکشد. ممکن است دامنه‌ای در ابتدا چنین خصوصیاتی را نداشته باشد، اما پس از مدتی و به‌واسطه فعالیت سایت و محتوایی که در آن قرار داده می‌شود به پرمیوم ارتقا پیدا کند.

بنابراین، دامنه ممکن است توسط رجیستری و بلافاصله پس از تولید پرمیوم شناخته شود، یا توسط مالکی که قبلاً آن را تهیه کرده به این مرحله برسد. در بازار دامنه‌ها هم، پرمیوم‌ها هم توسط رجیستری‌ها و هم توسط مالکین فروخته می‌شوند.

ارتقا یک دامنه به سطح پرمیوم

جمع‌بندی

تعداد دامنه‌های پرمیوم محدود است؛ یعنی همه سایت‌ها نمی‌توانند چنین دامنه‌هایی داشته باشند. اصلاً نیازی هم نیست هر سایتی برای داشتن این نوع دامنه‌ها کلی هزینه بکند.

اگر یک کسب‌و‌کار کوچک دارید که آن را روی اینترنت آورده‌اید، به احتمال زیاد، نیازی به دامنه پرمیوم نخواهید داشت؛ پس اگر بودجه محدودی دارید و توان تهیه چنین دامنه‌ای را ندارید، اصلاً خودتان را سرزنش نکنید. یادتان باشد که نحوه فعالیت‌تان می‌تواند بازدیدکنندگان زیادی را به سایت‌تان بکشد و این همان مزیتی است که دامنه پرمیوم برای‌تان ایجاد می‌کند.

اگر می‌خواهید سایت بسازید و قصد خرید دامنه دارید، از شما دعوت می‌کنیم به صفحه ثبت دامنه در ایران‌سرور سر بزنید و با توجه به نیازتان بهترین انتخاب را داشته باشید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 553 views بار دسته بندی : اخبار تاريخ : 3 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.