ترفند های وبمستری در کمپین ۱۸ سالگی ایران‌سرور چه گذشت؟ - سایت سنگان

۱۸ سالگی خاص است؛ درست مثل ۴۰ سالگی که در مورد آن چیزهای زیادی گفته می‌شود! آدمها وقتی ۱۸ ساله می‌شوند، حس می‌کنند بزرگ شده‌اند و می‌توانند روی پای خودشان بایستند. هرچه پیش آید مهم نیست، ۱۸ ساله‌ها فکر می‌کنند آنقدر قوی شده‌اند که هیچ چیزی نمی‌تواند به آن‌ها آسیب بزند.

اما برای یک کسب‌وکار، ۱۸ سالگی کمی متفاوت است. کسب‌وکارهایی که ۱۸ سال دوام آورده‌اند،‌ گنجینه‌ای از تجربه‌ها و خاطره‌های جورواجور هستند. همه جور آدم را دیده‌اند و با همه نوع کسب‌وکاری، چه کوچک و چه بزرگ، دم‌خور شده‌اند.

خدا می‌داند که چه راه‌هایی را اشتباه رفته‌اند و برگشته‌اند؛ چقدر زمین خورده‌اند و دوباره ایستاده‌اند؛ چقدر دویده‌اند، چقدر سینه خیز رفته اند و چندبار ناامید شده‌اند. وقتی کسب و کاری ۱۸ سالش می‌شود، معنی‌اش این است که دیگر از آب و گل درآمده.

به بهانۀ جشن ۱۸ سالگی سایت سنگان

ما امسال در سالروز ۱۸ سالگی‌مان، یک ایده متفاوت را دنبال کردیم. تصمیم گرفتیم به جای تخفیف و جوایز معمولی، شیرین‌ترین حس ممکن را به کسب‌وکارها هدیه بدهیم: «موفقیت».

هرکدام از ما در ناخودآگاه خود، تعبیر متفاوتی از موفقیت داریم. اما وقتی قرار باشد آن را به زبان بیاوریم، تحت تاثیر کلیشه‌ها و هنجارهای بیرونی، از واقعیت درونی‌مان دور می‌شویم.

برای همین، در کمپین ۱۸ سالگی ایران‌سرور،‌ به جای «آرزو»، کلمه «فانتزی» را انتخاب کردیم. فانتزی قاعده و اصول نمی‌شناسد و همان چیزی است که در پس ذهن ما می‌گذرد. #فانتزی_استارتاپی همان دلیل واقعی است که استارتاپ‌ها برای آن تلاش می‌کنند. اهداف و برنامه‌ها و آرزوها که در ترلو و فایل‌های اکسل ثبت می‌شوند، نمی‌توانند دلیل اصلی فعالیت‌ ما باشند.

کمپین «فانتزی استارتاپی» با محوریت «محتوای تولید شده توسط کاربر» یا همان UGC طراحی شده بود. گزارشی که در دست دارید، خلاصه‌ای از اقدامات انجام شده در این کمپین و میزان بازخوردی است که از مخاطبانمان گرفتیم.

در ادامه به توضیح مختصری از این نوع کمپین‌ها می‌پردازیم و بعد آمار ایران‌سرور در کمپین #فانتزی_استارتاپی را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

UGC یعنی چه؟

UGC مخفف User Generated Content است و به محتوایی گفته می‌شود که توسط کاربران یک کسب‌وکار تولید شود. البته ناگفته نماند که هر محتوایی که توسط کاربران تولید شود، UGC نیست؛ محتوای UGC باید ۳ فاکتور زیر را داشته باشد:

  • در اینترنت منتشر شده و در دسترس عموم باشد
  • خلاقانه باشد (یعنی حداقلی از تلاش برای خلق آن به کار رفته باشد؛ مثلاً جملاتی مانند «عالی بود» و مانند آن حساب نیست)
  • سفارشی نباشد (یعنی محتوا به دلخواه شخص تولید شده و او برای این کار دستمزدی دریافت نکرده باشد)

چگونه یک کمپین UGC موفق طراحی کنیم؟

منطق اصلی پشت کمپین‌های UGC این است که «به‌جای تمرکز بر فروش به مشتری‌ها، آن‌ها را تشویق کنیم تا درباره ما صحبت کنند؛ این امر باعث می‌شود که علاوه بر فروش چندبرابری، اعتماد و اعتبار بیشتری برای برند کسب کنیم.»

برای اینکه یک کمپین UGC موفق طراحی کنیم، لازم است که ابتدا هدف‌مان را از این کار بدانیم.

یک کمپین UGC چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

معمولاً هدف مارکترها از اجرای کمیپن‌ UGC یکی از موارد زیر است:

  • افزایش تعامل با برند
  • افزایش فروش
  • ایجاد اعتماد نسبت به برند
  • آموزش کاربران
  • صرفه‌جویی در زمان تولید محتوا

اما چیزی که مخاطبان را به  شرکت در کمپین ترغیب می‌کند چیست؟ یک انگیزۀ درست و حسابی!

چگونه به مخاطبان انگیزه بدهیم؟

مخاطبان برای تولید محتوا به انگیزه نیاز دارند. مادامی که این انگیزه و بهانه را برای آنها فراهم نکنید، خبری از محتوا نیست. اما این انگیزه‌ها لزوما آن چیزی نیست که شما تصور می‌کنید، چرا که روان آدم‌ها خیلی پیچیده‌تر از این حرف هاست.

در حالت کلی این انگیزه‌ها را می‌توانیم به ۲ بخش اصلی دسته‌بندی کنیم: انگیزه‌های ملموس و انگیزه‌های ناملموس.

انگیزه‌های ملموس

مشوق‌هایی مانند پاداش‌های نقدی، کد تخفیف و جوایز از این جنس هستند که کاربران را به مشارکت دعوت می‌کنند.

انگیزه‌های ناملموس

این نوع انگیزه‌، موتور محرکه تولید محتوای با کیفیت است. هرچقدر این انگیزه‌ها را بهتر بشناسید، به محتوای بهتری دست خواهید یافت. خود این دسته‌بندی را می‌شود به دو شاخه دیگر تقسیم کرد:

  • متأثر از انگیزه‌های درونی= دیده شدن

آدم‌ها تلاش می‌کنند که حضورشان توسط دیگران به رسمیت شناخته شود و به اصطلاح دیده شوند و نوازش کسب کنند.

  • متأثر از هنجارهای بیرونی= ملحق شدن

خیلی از رفتارهای ما به این دلیل است که نمی‌خواهیم تنها بمانیم و اصطلاحاً می‌خواهیم همرنگ جماعت باشیم.

با شناخت انگیزه‌های مخاطبانمان است که می‌توانیم در بهترین زمان و بستر، آن‌ها را تشویق به تولید محتوا و تعامل با برندمان بکنیم.

خب، حالا دیگر برویم سراغ کمپین ۱۸ سالگی ایران‌سرور و ببینیم که در این کمپین چه گذشت.

فانتزی‌های مخاطبان ایران‌سرور در کمپین تولد ۱۸ سالگی چه بود؟

کمپین فانتزی استارتاپی فرصتی بود برای مخاطبان ما که به آرزوهایشان بیشتر فکر کنند. بعضی‌ها به فکر آنلاین شدن کسب‌وکارشان افتادند؛ بعضی‌ها به جهانی شدن فکر کردند و خیلی‌های دیگر هم به‌دنبال بستری برای آموزش مهارت‌ها و دانش خود بودند.

در ادامه چند نمونه از این فانتزی‌ها را می‌بینیم.

کمپین تولد ۱۸ سالگی سایت سنگان به روایت آمار

یکی از اهداف این کمپین، جذب کاربران جدید بود. بررسی دیتاها به ما نشان داد که یک چهارم بازدیدکنندگان از لندینگ پیج کمپین، کاربران جدید بودند؛ این یعنی کمپین در جذب مخاطبان جدید هم موفق بوده‌ است.

از هر ۱۰۰ کاربری که از لندینگ پیج کمپین بازدید کرده‌اند، ۶ نفر به سرنخ تبدیل شده و در تولید محتوای UGC مشارکت داشته‌اند. این یعنی ۶% از کل کاربران، حضور فعالی در کمپین فانتزی‌های استارتاپی داشته‌اند و برای تعامل بیشتر نیز آماده‌اند.

نکته: دقت کنید که منظور از کل کاربران تعداد user ها است نه تعداد session ها.

سخن آخر

امیدواریم که با خواندن این گزارش کوتاه، جرقه‌های بزرگی در ذهن شما ایجاد شده باشد؛ جرقه‌هایی که نه تنها به رشد شما، بلکه به رشد هرچه بیشتر این اکوسیستم کمک می‌کنند.

در صورتی که سوالی درباره کمپین‌های UGC دارید، در بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم. در ضمن، مثل همیشه، مشتاق خواندن تجربه‌های شما نیز هستیم.

 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

                       

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 552 views بار دسته بندی : اخبار تاريخ : 22 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.