ترفند های وبمستری راهنمای انتخاب نام دامنه؛ بایدها و نبایدها! - سایت سنگان

شما هم شب و روزتان شده فکر کردن به نام دامنه سایت‌تان؟! اهمیت اسم دامنه آنقدر زیاد است که ارزش مقداری وقت گذاشتن را دارد؛ چون کاری نیست که اثر موقتی داشته باشد؛ الان یک نام برای سایت‌تان انتخاب می‌کنید و کسی چه می‌داند، شاید فرداروزی بچه‌ها و نوه‌هایتان هم مجبور به استفاده از همان نام شدند!

البته نیازی نیست خیلی دستپاچه شوید و از این کار بترسید! بعد از خواندن این مقاله، انتخاب نام مناسب، به‌راحتی آب خوردن می‌شود.

در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا در روند انتخاب اسم دامنه سایت‌تان، روش درستی را در پیش بگیرید. اینجا در مورد معنی دامنه صحبت نمی‌کنیم. اگر هنوز نمی‌دانید دامنه چیست یا مثلاً نام دامنه را با URL برابر می‌دانید، بهتر است ابتدا مقالۀ دامنه (دامین) چیست را بخوانید و بعد از آن، به این صفحه بیایید.

خب، آماده‌اید؟

قلم و کاغذتان را بردارید …

در تمام مدتی که برای راه‌اندازی کسب‌و‌کارتان برنامه‌ریزی می‌کردید، شاید بارها اسمی برای دامنه سایت هم به‌فکرتان خطور کرده باشد. اگر هنوز هم در برخی موارد نام‌هایی به ذهن‌تان می‌آید، حتی اگر مسخره به‌نظر ‌می‌آیند، به خودتان فرصت دهید و آن را در جایی یادداشت کنید. باور کنید بعدها از خودتان تشکر می‌کنید!

اگر هم لیستی از اسم‌های خلاقانه و مرتبط با کارتان ندارید، اصلاً اشکالی ندارد. چند نکته در انتخاب اسم دامنه هست که باید بدانید و در ادامۀ مطلب در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم. شاید بهتر باشد با توجه به این نکته‌ها لیستی تهیه کنید و اگر هم لیستی از قبل داشتید، در آن تجدیدنظر کنید.

در هر صورت می‌رویم سر اصل مطلب.

۱۴ نکته مهم، درباره انتخاب نام دامنه

احتمالاً تا الان درباره انتخاب نام دامنه، نکات مختلفی را شنیده‌اید؛ ما همه این نکات را در ۱۴ بند برای‌تان جمع‌بندی کرده‌ایم؛ بعد از خواندن آن‌ها می‌توانید یک نام عالی و استاندارد برای دامنه سایت‌تان پیدا کنید.

۱) نام دامنه کوتاه‌تر = به‌خاطر سپردن آسان‌تر

اسمی که مختصر و کوتاه باشد، هم راحت‌تر در ذهن ما می‌ماند و هم بهتر آن را تایپ می‌کنیم. یادتان باشد که اصلاً اهمیتی ندارد این نام برای خودِ شما چقدر آسان است! امکان دارد یک جمله ۶ کلمه‌ای هم برای شما آسان باشد!! آنچه که اهمیت دارد، راحتی و آسانی این نام برای مخاطبین سایت شماست.

باور کنید هیچ‌کدام از مخاطب‌های سایت شما دوست ندارند چندین کلمه پشتِ سر هم را، آن هم فینگلیش تایپ کنند تا به خواسته‌شان برسند. اصلاً این تعداد کلمه به یاد کسی نمی‌ماند!

? نام دامنه نباید بیشتر از ۱۲ کاراکتر یا ۲ الی ۳ کلمه باشد. مثلاً Microsoft.com، Google.com

۲) زیبایی در سادگی است؛ حتی اگر صحبت از نام دامنه باشد!

علاوه بر این‌که نام دامنه‌تان باید کوتاه باشد، سادگی آن هم نقش مهمی در ماندگاری آن در ذهن افراد دارد.

سعی کنید آنقدر ساده و راحت بنویسید که تلفظ و تایپ کردن نام دامنه سایت‌تان برای مشتری‌ها مثل وقتی باشد که به‌دنبال کنترل تلوزیون‌شان می‌گردند و ناگهان آن را کنار مبلی که رویش نشسته‌اند می‌بنند! بی هیچ زحمتی ؛)

برای اینکه از انتخابتان مطمئن شوید، اسمی که برای دامنه انتخاب کردید را به فینگلیش بنویسید و جلوی ۱۰ نفر بگذارید تا بخوانند. اگر حتی ۱ نفر آن‌ها هم در خواندن آن مشکل داشت، بهتر است تجدیدنظر کنید!

۳) از نام برندتان غافل نشوید

اگر برند معتبری دارید و به انتخاب اسم برندتان حسابی فکر کرده‌اید، می‌توانید از همان نام برندتان برای دامنه هم استفاده کنید!

به‌خاطر داشته باشید بازدیدکنندگان سایت شما از طریق نام دامنه‌تان شما را پیدا می‌کنند و آن را به‌خاطر می‌سپارند و حتی در برخی موارد، با دیگر افراد در مورد شما صحبت می‌کنند.

وقتی که از یک نام دامنه منحصربه‌فرد و برند استفاده می‌کنید، تمایز شما با رقبایتان به‌آسانی قابل تشخیص می‌شود.

قطعاً اگر از نام برندتان در انتخاب نام دامنه سایت استفاده کنید، شاهد افزایش آگاهی از برند و ترافیک سایتتان خواهید بود.

موارد زیر به شما کمک می‌کنند تا یک دامنۀ منحصربه‌فرد برای خود انتخاب کنید:

  • کلمات جدید بسازید: کاری که گوگل، یاهو و بینگ انجام دادند همین بود. کلمات جدیدی ساختند که در ذهن افراد ماندگار می‌شد. برخی از کسب‌و‌کارهای ایرانی مثل موتن‌رو هم همین روش را در پیش گرفتند.
  • از کلماتی که وجود دارند استفاده کنید: برای این کار کافی است که سری به فرهنگ لغت بزنید. هر کلمه‌ای که به برند شما بیشتر شباهت داشت را انتخاب و از آن برای نام دامنه استفاده کنید. مثل کسب‌و‌کار ایرانی آی‌بولک که کلمه‌ای ترکمنی به‌معنی تکه‌ای از ماه است.

۴) آینده‌نگر باشید!

فردای روزی که حسابی کسب‌و‌کارتان گرفت و خواستید آن را توسعه بدهید، نباید به‌خاطر نام دامنه‌ای که زمان زیادی برای انتخابش نگذاشتید، خودتان را به خرج و زحمت فراوان بیاندازید.

مثلاً همین گوشی‌شاپ که اولین بار با هدف فروش اقساطی و نقدی موبایل شروع به کار کرده بود را در نظر بگیرید. این کسب‌و‌کار خیلی خوب وارد عمل شد و بعد از مدتی دیگر در خودش توانایی توسعه را می‌دید. حالا که می‌خواهند کالاهای دیگری مثل یخچال را هم در آن بفروشند، به‌علت نام دامنه‌ای که انتخاب کردند کار برایشان سخت‌تر شد؛ سخت‌تر از این لحاظ که هزینه‌های زیادی برای تغییر آن باید بپردازند.

۵) درخواست کمک کنید!

اگر فرهنگ لغت را گشتید و از اسمی خوشتان نیامد یا اگر اصلاً نمی‌توانید درست در مورد آن تصمیم بگیرید، شاید بهتر باشد با شخص دیگری در موردش صحبت کنید و از او کمک بخواهید.

در نهایت سرویس‌هایی هم هستند که می‌توانند برای انتخاب نام دامنه مناسب به شما کمک کنند. یکی از این سرویس‌های ایرانی، اسم‌یار است.

اگر تمایل دارید از سرویس‌های خارجی کمک بگیرید، چند سرویسی که در ادامه نام می‌بریم جزو محبوب‌ترین و بهترین سرویس‌های انتخاب نام دامنه دنیا هستند.

پیشنهاد نام دامنه

۶) سبک نوشتاری اختراع نکنید!

زمانی که یاهو مسنجر بود، هر کسی که سبک نوشتاری منحصربه‌فردتری داشت، خفن‌تر به‌نظر می‌آمد. کسی که فارسی تایپ می‌کرد اصلاً باحال نبود؛ فقط فینگلیش! ?

مثلاً به جای استفاده از حرف A، عدد ۴ را می‌گذاشتیم. یا به جای استفاده از S، ۵ را به‌کار می‌بردیم. آن روزها گذشت و استفاده از این نوع نوشتن، مخصوصاً در نام دامنه، اکیداً ممنوع است! این کار نه‌تنها به کسب‌و‌کارتان چهرۀ خفنی نمی‌دهد، بلکه اصلاً مشتری‌ها را می‌پراند!

پس: از سبک نوشتازی نامتعارف استفاده نکنید.

۷) در نام دامنه از اعداد استفاده نکنید!

استفاده از اعداد در نام دامنه فقط کار را برای مخاطبین‌تان سخت‌تر می‌کند، چون نمی‌توانند آن را در ذهن‌شان ثبت کنند.

۸) از خط تیره در نام دامنه استفاده نکنید!

در انتخاب نام دامنه نباید از خط تیره یا همان (-) استفاده کنید. آخر چه کسی یادش می‌ماند آن خط تیره را باید بگذارد تا وارد سایت شود؟!

۹) از کلمات تک املایی استفاده کنید

در انتخاب اسم دامنه نباید از کلماتی استفاده کنید که املای فینگلیش یا انگلیسی‌شان چند مدل مختلف است. مثلاً نون‌تنوره به چند روش نوشته می‌شود و علما بر سر آن به اختلاف جدی‌ای خورده‌اند!جستجوی نام دامنه

  • Nuntanure
  • Noontanoore
  • Nontanore
  • Nountanoure
  • Nuntanureh

برخی از کلمات فارسی دارای تشدید هستند؛ استفاده از کلمات تشدیددار می‌تواند برای کاربران‌تان گمراه‌کننده باشد. یعنی ممکن است ندانند که باید دوبار حرف تشدیددار را تایپ کنند. به‌غیر از این کلمات، برخی دیگر از کلمات هم به “ـه” ختم می‌شوند. سعی کنید از چنین کلماتی در نام دامنه‌تان استفاده نکنید تا مخاطبین شما اشتباه نکنند.

۱۰) تقلب نکنید!

در انتخاب نام دامنه، به‌کارگیری حتی بخشی از اسم یک برند تجاری دیگر هم اشتباه است! این کار می‌تواند در نهایت برای شما دردسرهای حقوقی هم داشته باشد!

۱۱) نیم نگاهی به جغرافیا داشته باشید

اگر محصولات یا خدمات سایت‌تان به یک شهر یا استان یا حتی منطقه مربوط می‌شود، می‌توانید اسم آن را در دامنه‌تان به‌کار ببرید. مثلاً Hyperbabol

در این‌صورت خیلی بهتر در ذهن افراد آن منطقه ماندگار می‌شوید.

۱۲) پسوند مناسب انتخاب کنید

در مورد پیشنهاد اسم دامنه چیزی برای گفتن نداریم، چون کاملاً سلیقه‌ای است. عوضش چندین نکتۀ خوب یادتان دادیم!

اما در مورد پسوند می‌توانیم به‌خوبی راهنمایی‌تان کنیم.

معمولاً استفاده از .com بسیار متداول‌تر است. چون مردم بیشتر سایت‌ها را با .com می‌شناسند و به‌خاطر سپردن آن برایشان راحت‌تر است.انتخاب پسوند دامنه

البته تنوع پسوندها آنقدر زیاد است که می‌توانید حسابی خلاقیت به‌خرج دهید. مثلاً پسوند .coffee یا .photography که اگر به‌ترتیب کسب‌و‌کارتان در مورد قهوه و عکاسی است، می‌توانید روی این‌ها حساب بلندمدتی باز کنید!

هر پسوندی که انتخاب می‌کنید، حتماً .ir آن را هم خریداری کنید تا کسی از نام تجاری شما سوءاستفاده نکند.

البته بهتر است این نکته را هم بدانید که گوگل ادز، پسوند .ir را تحریم کرده است. پس اگر می‌خواهید از این سرویس استفاده کنید، حتماً پسوندهای دیگر را خریداری کنید.

درباره پسوند، در مقالۀ آشنایی با انواع پسوند دامنه، توضیحات مفصلی آورده‌ایم. پیشنهاد می‌کنم حتماً این مقاله را بخوانید.

۱۳) زیادی وسواس نشوید!

به‌دنبال یک نام دامنۀ عالی نباشید. همین که یک اسم دامنه مناسب و خوب انتخاب کنید که هم به نام برندتان نزدیک باشد و هم کوتاه و ساده، خیلی عالی است. تمرکز اصلی‌تان را روی شروع کسب‌و‌کارتان بگذارید؛ این از همه مهم‌تر است.

۱۴) تحقیق کنید!

برای این‌کار نیازی نیست راه دوری بروید. در مقالۀ دامنه چیست، نحوۀ ثبت دامنه را به شما آموزش دادیم. در همان صفحه می‌توانید ببینید که قبلاً کسی از اسم سایت انتخابی‌تان استفاده کرده یا خیر.

شاید خیلی از نام‌های لیست‌تان به همین شکل خط بخورد ☹ در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که هر نام دامین که به ذهن‌تان می‌آید را ابتدا در صفحۀ ثبت دامنه جستجو کنید.

در آخر …

انتخاب دامنه سایت خیلی مهم است و ما سعی کردیم که یک راهنمای انتخاب نام دامنه کاملی برای شما بنویسیم، اما هیچ‌کدام این‌ها به‌اندازۀ شروع کسب‌و‌کارتان اهمیتی ندارد. سعی کنید یک مقدار از وقتتان را صرف این کار کنید، ولی تمرکز اصلی‌تان بر روی کسب‌و‌کارتان باشد.

در نهایت هم به‌خاطر داشته باشید که هر اسمی که به ذهن‌تان رسید را هرچه سریع‌تر خریداری کنید؛ هرروز هزاران دامنه در دنیا ثبت و خریداری می‌شود. همین حالا که این مقاله را می‌خوانید، احتمالاً چک کرده‌اید و متوجه شدید که دامنه‌های مورد نظرتان قبلاً خریداری شدند؛ پس زیاد وقت خود را هدر ندهید.

اگر می‌خواهید دامنه .ir بخرید، آموزش ثبت دامنه .ir در ایرنیک را بخوانید. آموزش ثبت دامنه در ایران‌سرور نیز، در مقاله دامین چیست، توصیح داده شده است.

سعی کنید هر دامنه‌ای که انتخاب می‌کنید را برای بلند مدت (مثلاً ۵ سال) ثبت کنید. در این صورت دیگر دغدغۀ تمدید آن را نخواهید داشت.

اگر هم سوالی داشتید می‌توانید در بخش نظرات از ما بپرسید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 226 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 20 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.