ترفند های وبمستری ساب دامین چیست؟ چه تاثیری روی SEO دارد؟ - سایت سنگان

همه ما به عنوان کاربر اینترنت روزانه سراغ سایت‌های زیادی می‌رویم. برای خیلی از کاربران محتوای سایت مهم است و توجهی به آدرس دامنه آن ندارند. صرفا سایت را باز کرده و بعد از مطالعه محتوای مورد نظر سایت را می‌بندند.

اما دامنه دنیایی دارد پر از نکات ریز که دانستن هرکدام از آنها به شما کمک می‌کند تا در روند موفقیت کسب و کار خود راحت‌تر قدم بردارید.

دامنه‌ها از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. ساب دامین (یا ساب دامنه، یا زیر دامنه)، ساب فولدر، ادان دامین و… . در این مقاله می‌خواهیم در مورد ساب دامین یا زیر دامنه صحبت کنیم.

اگر دنبال اطلاعات بیشتری در مورد دامنه‌ها هستید، پیشنهاد می‌کنم مقاله «دامنه چیست؟» را هم مطالعه کنید.

اگر موافقید از تعریف ساب دامین شروع کنیم.

ساب دامین (SubDomain) چیست؟

با دامنه که آشنایی دارید؟

دامنه همان آدرس سایت است که برای ورود به سایت باید یا روی آن کلیک کنید یا آن را در مرورگرتان وارد کنید. مثلاً iranserver.com یک دامنه است. خود این دامنه هم به ۲ بخش تقسیم می‌شود:

نام دامنه: iranserver و پسوند دامنه: .com

حالا ساب دامین چیست و چه فرقی با دامین دارد؟

ساب دامین یا زیر دامنه، بخشی از دامنه اصلی سایت است و قبل از نام دامنه می‌آید. ما هر وقت که بخواهیم بخش دیگری را به سایت‌مان اضافه کنیم یا سایت دیگری شامل نام دامنه اصلی داشته باشیم، از SubDomain استفاده می‌کنیم.

مثلاً، ما یک زیردامنه با آدرس blog.iranserver.com داریم.

یادتان باشد که در هر صورت شما برای داشتن ساب دامین، باید اول دامنه اصلی را تهیه کنید. هر دامنه اصلی می‌تواند تا ۵۰۰ زیر دامنه داشته باشد. جالب‌تر اینجاست که هر زیر دامنه هم می‌تواند زیر دامنه‌های دیگری داشته باشد.

چه زمانی از ساب دامین استفاده کنیم؟

از ساب دامین به دلایل مختلفی استفاده می‌شود. در ادامه چندتا از متدوال‌ترین استفاده‌های ساب دامین را با هم می‌خوانیم. اگر مورد دیگری به فکرتان رسید حتماً به ما بگویید.

۱) ایجاد بخش پشتیبانی و مستندات

اگر کسب‌وکارتان طوری است که نیاز دارید توضیحات زیادی درباره پشتیبانی بنویسید و همینطور، لازم است برخی مستندات و آموزش‌های فنی را در سایت‌تان قرار دهید، بهتر است به فکر ایجاد زیردامنه باشید. مثلاً در تصویر زیر، ساب دامین گوگل را می‌بینید که به بخش پشتیبانی و پاسخ سوالات کاربران اختصاص دارد.

بخش پشتیبانی ساب دامین

۲) ایجاد یک بخش مستقل برای وبلاگ

بعضی شرکت‌ها ترجیح می‌دهند بخش مستقلی از سایت‌شان را به وبلاگ و انتشار مقاله‌های مختلف اختصاص دهند. این اتفاق معمولاً زمانی می‌افتد که وبلاگ از نظر ساختاری فرق زیادی با سایت اصلی دارد؛ یا اینکه برای مدیریت وبلاگ نیاز به ابزارها و پلاگین‌های خاصی است. اینجور مواقع با یک طراحی مستقل، یک وبلاگ در ساب دامنه ایجاد می‌شود.

مثلاً فرض کنید که سایت شما طراحی اختصاصی دارد، ولی برای سئوی بهتر می‌خواهد وبلاگ را روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس بالا بیاورید. در چنین حالتی، به‌جای اینکه کل سایت را از اول ببرید روی وردپرس، می‌توانید یک زیردامنه با وردپرس ایجاد کنید.

بلاگ سایت سنگان

۳) ایجاد یک بخش مجزا در پرتال برای کاربران

اگر در سایت‌تان یک ابزار خاص ارائه می‌کنید که کاربران برای استفاده از آن باید ثبت‌نام کرده و با پرداخت هزینه دسترسی دریافت کنند، بهتر است یک ساب دامین برای پنل کاربران داشته باشید. این ساب دامین، همان ابزار شما است و میتواند طراحی مستقلی از سایت‌تان داشته باشد.

برای مثل سایت گرامرلی -که اپلیکیشن اصلاح‌کننده گرامر است – در دامنه اصلی، سایتی است که اطلاعات مورد نیاز درباره اپ را در اختیار شما قرار می‌دهد و در ساب دامین، ابزاری است که برای استفاده از آن باید لاگین کنید. دو تصویر زیر را ببینید تا بهتر متوجه منظورم شوید.

دامنه اصلی سایت گرامرلی

ابزار بخش بلاگ گرامرلی

۴) طراحی دوباره سایت

وقتی که می‌خواهید تغییراتی در سایت ایجاد کنید (اصطلاحاً سایت‌تان را ریدیزاین کنید)، با ایجاد یک ساب دامین می‌توانید تغییرات را به‌صورت زنده مشاهده کنید. اینطوری دیگر نیازی به خرید هاست جدید و بالا آوردن سایت روی آن ندارید. بعد از اینکه طراحی تمام شد و تست‌های لازم را انجام دادید، می‌توانید سایت را از روی زیردامنه، به دامنه اصلی انتقال دهید.

طراحی دوباره سایت

۵) اضافه کردن فروشگاه اینترنتی به سایت

بعضی وقت‌ها هم هست که ما یک سایت داریم و می‌خواهیم یک فروشگاه اینترنتی را به آن اضافه کنیم. قالب این فروشگاه اینترنتی زمین تا آسمان با قالب سایت فرق می‌کند و از طرفی، مقررات سختگیرانه‌تری برای امنیت نیاز دارد؛ در این شرایط هم بهتر است که از یک ساب دامنه برای ارتقاء سایت و افزودن بخش فروشگاه اینترنتی استفاده کنیم.

خب؛ احتمالاً آدرس شما آدرس وبلاگ یا فروشگاه‌های اینترنتی را به شکل دیگری هم دیده‌اید و ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که چه فرقی با ساب دامین دارند. در بخش بعدی این نکته را بررسی می‌کنیم.

تفاوت ساب دامین با ساب فولدر چیست؟

ساب فولدر یا زیر شاخه، بخشی از سایت است که به صورت یک پوشه در زیر شاخه اصلی دامنه ایجاد می‌شود. ساب فولدر جزو دامنه اصلی محسوب می‌شود و بعد از پسوند دامنه می‌آید. مثلاً در آدرس https://www.Sample.com/Blog/ وبلاگ در یک ساب فولدر قرار گرفته، نه ساب دامین.

توجه کنید که شما می‌توانید ساب دامین را روی یک سرور یا هاست جدا ایجاد کنید، اما ساب فولدر فقط روی همان هاستی که دامنه اصلی قرار دارد اجرا می‌شود.

یک مرور کوتاه

اصطلاحات مشابه دیگری که ممکن است با آن برخورد داشته باشید، ادان دامین (Addon Domain) و پارک دامین است.

ادان دامین یعنی چه؟ وقتی داخل یک کنترل پنل هاست، چند سایت با دامنه جدید و مستقل اضافه می‌کنید، به آن دامنه‌ها، ادان دامین می‌گویند. برای مدیریت ادان دامین دقیقاً از همان ابزارها و امکانات دامین اصلی استفاده می‌شود؛ ولی منابع هر کدام جداست. اینکه چندتا ادان دامین می‌توانید اضافه کنید بستگی به هاستی دارد که تهیه می‌کنید.

برای درک بهتر به این مثالی که می‌زنم توجه کنید؛ فرض کنید شما یک سایت شخصی (با دامنه you.com) دارید و یک سایت شرکتی کاملاً مستقل از سایت شخصی‌تان هم (با دامنه bussiness.com) بعداً به همان هاست اضافه می‌کنید. اینجا سایت دوم شما (bussiness.com) یک ادآن دامین حساب می‌شود.

پارک دامین یعنی چه؟ وقتی که برای یک سایت (با یک محتوای یکسان) دو یا چند دامنه اعمال می‌کنیم، از پارک دامنه یا پارک دامین (Parked Domain) استفاده کرده‌ایم. مثلاً abc.com و abc.ir

ساب دامین یا ساب فولدر؟ کدام یک تاثیر مثبتی روی سئو دارد؟

ساب‌دامین‌ها شسته رفته‌اند. اگر از من بپرسید blog.iranserver.com جذابتر است یا  iranserver.com/blog، من ساب دامین را بیشتر می‌پسندم. اما اگر صحبت از بهترین استراتژی تصمیم‌گیری است، باید از منظر سئو این موضوع را بررسی کنیم و ببینیم الگوریتم‌های سئو در این مورد چه می‌گویند؟

به گفته خود گوگل‌، ساب دامین‌ها و ساب فولدرها از نظر Google Bot برابر هستند. دامنه iranserver.com را در نظر بگیرید. ساب فولدر iranserver.com/blog و ساب دامین blog.iranserver.com را به خاطر داشته باشید. هردو شانس برابری در رتبه‌بندی نتایج جستجوی گوگل دارند. فکر می‌کنید چرا؟

دامنه اصلی iranserver.com/blog و ساب دامین blog.iranserver.com مجموعه کلمات کلیدی خاص خود را ایجاد می‌کنند. کلمات کلیدی مرتبط به مخاطبان شما کمک می‌کند سایت شما را در یک جستجو پیدا کنند. یک نکته مهم در خصوص ساب دامین وجود دارد:

ساب دامین با دامنه اصلی متفاوت است. یعنی اینکه کلمات کلیدی یک ساب دامین جدا از دامنه اصلی است و کاملا به صورت جدا دسته بندی می‌شود.

فکر می‌کنید این چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟

شما اگر به دامنه اصلی سایت سایت سنگان سر بزنید می‌بینید که سایت فروش هاست و دامین است. حالا اگر کاربران به دنبال خرید هاست و دامین باشند، در موتور جستجوی خود کلماتی مانند خرید هاست و خرید دامین را جستجو می‌کنند. در حالی که در بلاگ سایت سنگان مطالب آموزشی مختلفی قرار داده شده که مطمئنا با کلمات کلیدی متفاوتی سرچ می‌شود.

پس می‌شود اینطور برداشت کرد که جستجویی که برای دامنه اصلی سایت سنگان رتبه‌بندی می‌شود برای وبلاگ سایت سنگان رتبه‌بندی نمی‌شود و تاثیری روی آن ندارد. چون دامنه و ساب دامین کلمات کلیدی متفاوت خود را دارند.

موضوع صحبت ما این است که کلمات کلیدی را در ساب دامین‌ها تنظیم کنیم. هر ساب دامین برای خود می‌تواند یک استراتژی خاص داشته باشد. یک ساب دامین با رتبه بالا به معنای این نیست که حتما دامنه اصلی شما هم رتبه بالایی داشته باشد.

زمانی که شما از ساب دامین استفاده می‌کنید، کمکی به دامنه اصلی شما نمی‌شود، چون ساب دامین از دامنه اصلی کاملا جدا است. اگر به جای ساب دامین از ساب فولدر استفاده شود، تمام بک لینک‌ها، بار سئو و هرآنچه روی ساب فولدر تاثیر گذار است روی دامنه اصلی شما هم تاثیر می‌گذارد.

اگرچه در حال حاضر موتورهای جستجو در شناسایی ساب دامین‌ها و نسبت دادن کلمات کلیدی به دامنه اصلی پیشرفت کرده‌اند، اما هنوز یک راه طولانی پیشروی آنها قرار دارد. البته شما به عنوان یک وبمستر باید اینطور برنامه‌ریزی کنید که موتورهای جستجو همیشه بد عمل می‌کنند، اینطور می‌توانید از خطرات پیش رو جلوگیری کنید.

نتیجه گیری

فکر می‌کنم الان دیگر ایده‌های مختلفی درباره استفاده از ساب دامین و ساب فولدر به ذهنتان رسیده است. حالا که با ساب دامین و ساب فولدر آشنا شدید، می‌توانید بنا به شرایط کسب‌وکارتان تصمیم بگیرید که کدام‌یک از آن‌ها برای SEO سایت شما بهتر است. اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی داشتید، روی ما حساب کنید؛ سعی می‌کنیم خیلی زود جواب سوال‌های شما را بدهیم.

در آخر پیشنهاد می‌کنم اگر به مباحث بهینه‌سازی سایت علاقه دارید، سری به مقالۀ پینگ و تاثیر آن روی سئو بزنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 520 views بار دسته بندی : خدمات میزبانی وب تاريخ : 22 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.