ترفند های وبمستری چطور بهتر دورکاری کنیم؟ - سایت سنگان

بعضی از افراد، وقتی برای اولین بار می‌شنوند که می‌شود در خانه حضور داشت، ولی همزمان کار کرد و درآمدی هم به‌دست آورد، اصلاً جدی نمی‌گیرند؛ یا به این شکل رفتار می‌کنند: «واه! مگر می‌شود چنین چیزی؟!»

هنوز هم افرادی هستند که وقتی در خانه کار می‌کنند، یا همان به اصطلاح دورکاری انجام می‌دهند، با چنین صحبت‌هایی روبه‌رو می‌شوند: «پسر تو که صبح تا شب در خانه‌ای! برو به دنبال یک کار آبرومند!» در موارد خیلی وخیم هم شاهد ارسال آگهی‌های شغلی (ترجیحاً هم کارمندی) فراوان از سمت خانواده، دوستان و هرکدام از آشنایانی که کار به‌صورت دورکاری را به رسمیت نمی‌شناسند، هستیم.

کمیک دورکاری

تصور برخی از افراد از دورکاری فقط بخور و بخواب (!) است. فکر می‌کنند شخصی که دورکاری می‌کند در آسایش تمام است و کاری انجام نمی‌دهد. البته ما هم منکر آسایش و راحتی در دورکاری نیستیم. براساس آماری که بافر در سال ۲۰۱۹ در سایت خودش منتشر کرده‌است، ۹۹% از حدود ۲۵۰۰ نفر از افرادی که دورکاری را تجربه می‌کنند، با ادامۀ این روند موافق هستند؛ این یعنی دورکاری برای خیلی از افراد ایده‌آل و کارآمد است.

اما چرا دورکاری این همه طرفدار دارد؟ چه چیزی آن را از کار حضوری متمایز می‌کند؟ آیا همیشه دورکاری به همان شکلی که به‌نظر می‌رسد، بی‌مشکل و خوب است؟ آیا با شما هم با مشکلات دورکاری دست‌وپنجه نرم کرده‌اید؟ در ادامه به تمام این سوال‌ها پاسخ می‌دهیم.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که می‌خواهید دورکار شوید یا دورکار هستید و به‌دنبال یک روش بهتر برای دورکاری هستید تا بازدهی بیشتری در کارهایتان داشته باشید، این مطلب برای شما نوشته می‌شود؛ تا انتها آن را بخوانید.

چرا تمایل افراد شاغل، بیشتر به سمت دورکاری است؟

مزیت‌هایی که دورکاری نسبت به کار حضوری دارد را می‌توان به‌راحتی حدس زد و آن‌ها را نام برد.

  • وقتی دورکار باشید، دیگر دیرتان نمی‌شود

احتمالاً با بلند شدن از روی تخت‌خوابتان دیگر فاصلۀ چندانی تا کامپیوتر یا هرچیزی که با آن کارهایتان را انجام می‌دهید، حس نمی‌کنید. قطعاً این فاصلۀ کم تا محیط کاری، یک مزیت دورکاری به حساب می‌آید.

کمیک دوکاری

مثلاً یک کارمند احتمالاً روزانه حداقل نیم‌ساعت را در مسیر رسیدن به محیط کارش طی می‌کند. این دقایق در ترافیک و سروصدا سپری می‌شود. این در حالی است که در دورکاری، ذهن کارمند دورکار، درگیر ترافیک و دیر رسیدن به محل کار نیست.

علاوه‌بر این، وقتی از خانه کارهایتان را انجام دهید، در هزینه‌هایتان هم صرفه‌جویی می‌شود. می‌توانید پولی که صرف اسنپ، تپسی، تاکسی دربست و غیره می‌کردید را صرف مواردی کنید که دوستشان دارید. در آخر هم خوشحال‌تر، سالم‌تر و پرانگیزه‌تر خواهیدبود.

  • دورکاری باعث می‌شود تا خلاقیت شما هم بیشتر شود

تصور کنید که صبح‌ها دیگر مجبور نباشید صبحانه‌تان را سریع بخورید و برای رفتن به محل کارتان عجله کنید. حتی دیگر نیازی نباشد برای بردن فرزندتان به مهدکودک بشتابید. همۀ کارهای خود را با آرامش کامل انجام دهید. طبیعتاً وقتی بیشتر برای خود و فرزندتان وقت بگذارید، بیشتر هم آرامش ذهنی خواهید داشت و خلاقیت و انگیزۀ شما در محل کار هم بیشتر می‌شود.

وقتی که در دورکاری مجبور نباشید در محیط بسته کارتان را انجام دهید، می‌توانید خلاق‌تر عمل کنید. مثلاً می‌توانید نزدیک پنجرۀ بزرگی در خانه‌تان یا روی تراس بنشینید و کارهای خود را انجام دهید.

  • دیگر خبری از ساعت ۹ تا ۵ نخواهد بود

اغلب شرکت‌ها به کارمندان دورکار خود، ساعات کاری شناور اختصاص می‌دهند. یعنی شما می‌توانید هر زمان از شبانه‌روز که برایتان راحت‌تر است، به انجام دادن تکالیف و وظایفتان بپردازید.

در واقع دورکاری برای افرادی که نمی‌توانند در طول روز کار کنند خیلی خوب است. مثل افرادی که بچه دارند و باید از فرزندشان هم مراقبت کنند، یا حتی کسانی که نمی‌توانند در طول روز خلاق باشند و در ساعات شب خلاقیت بیشتری خواهند داشت.

  • فشار و استرس دورکاری از کار حضوری خیلی کم‌تر است

در کار از خانه، می‌توانید بهتر غذا بخورید. احتمالاً غذای سالم و تازۀ خودتان را درست می‌کنید و آن را با آرامش میل می‌کنید. همچنین ساعت‌هایی که به ورزش و تمرین اختصاص می‌دهید خیلی بیشتر و آزادانه‌تر خواهدبود.

  • در دورکاری، تعادل بین کار و زندگی شخصی‌تان برقرار می‌شود

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های دورکاری این است که افراد وقت بیشتری را به خودشان و خانواده‌شان اختصاص می‌دهند؛ به اصطلاح زندگی‌شان را حس می‌کنند. به فرزندان خود بیشتر از قبل رسیدگی می‌کنید و بیشتر در جریان زندگی‌تان قرار می‌گیرید.

یک روی قضیه مزایای دورکاری برای کارمندان بود که گفتیم؛ اما روی دیگر قضیه مربوط به کارفرماهاست. فکر می‌کنید دورکار شدن کارمندان چه نفعی برای شرکت‌ها دارد؟

دورکاری کارمندان چه مزیتی برای کارفرما دارد؟

اگر می‌خواهید دورکار شوید، از مزیت‌های دورکاری زیر برای رئیس خودتان بگویید ?:

  •  منتظر افزایش انگیزه و خلاقیت کارمندان باشید

کارمند دورکار شما می‌تواند جایی را در خانه‌اش به انجام کارهایش اختصاص دهد و آن را دنج نگه دارد. قطعاً چنین جایی از محل کار او در شرکت، بهتر و راحت‌تر است و حتی زمان زیادی از او برای صحبت‌های بی‌نتیجه با دیگران گرفته نمی‌شود.

  • در هزینۀ خرید تجهیزات اداری‌تان صرفه‌جویی می‌شود

البته این در مورد همۀ موقعیت‌های شغلی صحیح نیست؛ ولی احتمالاً دیگر نیازی نیست تا برای کارمندان‌تان میز کار و صندلی‌اش را تهیه کنید. پس در این زمینه هم صرفه‌جویی می‌کنید.

  • انتخاب شما بر اساس شایستگی فرد خواهد بود

در انتخاب و استخدام کارمند دورکار، دیگر موقعیت جغرافیایی، جنسیت و دیگر مسائل اهمیتی ندارد. تنها مواردی که مهم است، مهارت و شایستگی فرد است که او را تبدیل به بهترین در نوع خودش می‌کند. شما می‌توانید از شهرهای مختلف، همکارانی متخصص، مسئولیت‌پذیر و باانگیزه پیدا کنید.

  • غیبت‌های کاری کارمندان، خیلی کم‌تر می‌شود

وقتی ساعات کاری کارمند دورکار شما شناور باشد، در صورت بروز مشکلی مثل بیماری و به پزشک مراجعه کردن، دیگر لزوماً مرخصی نمی‌گیرند. با کمی بالا و پایین کردن ساعات کاری‌شان، می‌توانند به تمام کارها برسند.

  • ماندگاری کارمندان در سازمان شما راحت‌تر است

اگر به هر دلیلی کارمند شما بخواهد از شهری به شهر دیگر برود، لزوماً احتیاجی به ترک سازمان ندارد. اگر کارمند شما باردار شود، می‌تواند در دوران بارداری‌اش با کم‌کردن ساعات کاری، به کارهایش برسد و مراقبت‌های این دوران را هم انجام دهد. دهۀ هفتادی‌ها و هشتادی‌ها به ساعات انعطاف‌پذیر بیشتری در محیط کاری‌شان نیاز دارند و دورکاری این را برای افراد فراهم می‌کند.

  • فضای کاری کمتری و کوچکتری خواهد داشت

وقتی که چندین کارمند دورکار داشته باشید، دیگر فضای کاری‌تان کوچک‌تر خواهد شد و با این شرایط، در هزینه‌هایی که می‌کنید صرفه‌جویی می‌شود.

تا اینجای مقاله فقط در مورد خوبی‌ها و مزیت‌های دورکاری گفتیم. اما آیا دورکاری همیشه به این خوبی‌ای که به‌نظر می‌رسد است؟ قطعاً نه. الان می‌گویم چرا!

چه چالش‌هایی سر راه کارمندان دورکار قرار می‌گیرد؟

ظاهر دورکاری خیلی قشنگ است. مثل مواردی است که کمی بالاتر گفتیم؛ اما زشتی‌هایی هم در درون خودش دارد. مثل:

  • بیش از حد کار کردن

وقتی که دورکار هستید، احتمالاً تصور می‌کنید که امکان دارد مدیر شما فکر کند که از زیر کار در می‌روید و چون حضور فیزیکی ندارید نمی‌تواند شما را کنترل می‌کند. شما درست فکر می‌کنید. اغلب مدیران این طرز فکر را در مورد کارمندان دورکارشان دارند. اما می‌دانید در آخر چه اتفاقی می‌افتد؟ چالش اصلی اینجاست که کارمند دورکار کل روزش را به‌علت همین تصور، به کار کردن اختصاص می‌دهد!

وقتی که زندگی شخصی و کاری‌تان را با هم در یک مکان داشته باشید، دیگر به سختی می‌توانید بین این دو تمایزی قائل شوید. اگر تجربه یا راه حلی در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم به ما هم بگویید.

دورکاری و کارفرما

  • در نحوۀ اولویت‌بندی کارها به مشکل می‌خورید

مشکل عدم مدیریت زمان، در نهایت به مرحله‌ای می‌رسد که ممکن است شما در دورکاری بی‌انگیزه بشوید و نتوانید کارهایتان را به‌موقع انجام دهید. در برخی موارد اگر با کشورهای دیگر در حال کار کردن باشید، احتمالاً این اختلاف ساعت شما را اذیت می‌کند و در نهایت ساعات انعطاف‌پذیر، شما را از کار کردن بهینه محروم می‌کند.

وقتی که به‌صورت حضوری کار می‌کنید، مدیرتان مدام شما را نظارت می‌کند و به شما یادآوری می‌کند که کارهای خود را به‌موقع تحویل دهید. اما در زمان دورکاری، ممکن است میانۀ کار دلتان بخواهد فیلم مورد علاقه‌تان را ببینید و نتوانید جلوی خود را بگیرید! به همین روند در نهایت وقتتان بی‌دلیل هدر می‌رود و از انجام کارها می‌مانید.

  • عوامل حواس‌پرتی بیشتری در خانه‌تان وجود دارد

به‌عنوان یک کارمند دورکار، در خانه‌تان هم خانواده‌تان هستند که در ساعات مختلف شبانه‌روز تلوزیون تماشا می‌کنند و باعث حواس‌پرتی شما در انجام کارهایتان می‌شوند، و هم احتمالاً سگ یا گربه و هر حیوان خانگی دیگری دارید که می‌خواهد هرطور که شده توجه شما را به خودش جلب کند. مدیریت این عوامل حواس‌پرتی، یکی دیگر از چالش‌های دورکاری است.

  • احساس انزوا و تنهایی در دورکاری، شدیدتر می‌شود

اگر به‌تنهایی زندگی می‌کنید و دور از خانواده‌تان هستید، احتمالاً دچار انزوا خواهیدشد. وقتی که در محل کار خودتان، یعنی در سازمان حضور دارید، بیشترین تعامل را با همکاران‌تان خواهیدداشت و احساس تنهایی نمی‌کنید؛ ولی در شرایط دورکاری، حتی اگر اینترنت بهترین وسایل ارتباطی را برای شما فراهم کند، باز هم این امکان وجود دارد که دچار احساس تنهایی شوید.

کمیک سختی‌های دورکاری

  • عادت‌های بد غذایی‌تان بیشتر می‌شود

اینکه محل کارتان کجا قرار دارد اصلاً مهم نیست! همین که وقت بیشتری را در خانه سپری می‌کنید، احتمالاً اینکه عادت‌های بد بیشتری پیدا کنید خیلی زیاد است. شاید برخی اوقات انقدر غرق کارکردن شوید که یادتان برود باید نهار می‌خوردید. مثلاً در کار حضوری شما یک وقت استراحت برای نهار دارید، ولی در مورد دورکاری این مورد اصلاً درست نیست؛ بعضی از روزها اصلاً زمان از دستتان درمی‌رود.

همانطور که احتمالاً شما هم متوجه شدید، اکثر این چالش‌هایی که در دورکاری وجود دارد، براثر عادت‌های بد شما به‌وجود می‌آیند!

چه عادت‌های بدی را باید برای مقابله با چالش‌های دورکاری ترک کنید؟

بی‌مقدمه در مورد عادت‌های بد دورکاری صحبت می‌کنیم:

  • نباید ۲۴ ساعت از شبانه‌روز را به کار کردن اختصاص دهید! به خودتان استراحت دهید و برنامه‌ریزی درستی برای کارهایتان داشته باشید تا همه‌چیز به‌خوبی پیش برود و بیش‌کاری نکنید.
  • استراحت خیلی مهم است! همیشه استراحت را در برنامه روزانه‌تان داشته باشید.
  • ترس از تنبل به‌نظر رسیدن نداشته باشید. وقتی که چنین تصوری در مورد خودتان داشته باشید، بیش‌کاری می‌کنید.
  • کم‌خواب یا بدخواب نشوید! مراقب الگوی خوابتان باشید و با تمرین ساعت خوابتان را درست کنید.
  • قبل خواب گوشی‌تان را چک نکنید! نگویید که دیگر آخرین بار است. آرام و قرار فکری‌تان را از شما می‌گیرد. با آرامش بخوابید.
  • جلوی کامپیوترتان غذا نخورید! اشتهایتان را از دست ندهید. با لذت غذا بخورید.
  • جلوی معاشرت کردن با خانواده و دوستان خود را نگیرید! سعی کنید با دوستان و خانواده‌تان دیدار کنید و حال و هوای تازه‌ای عوض کنید.
  • قبل از خواب یا استراحت ایمیل‌تان را چک نکنید! وقتی ایمیل خود را دوباره چک می‌کنید، با حجم زیادی از کارهای جدید روبرو می‌شوید که ذهن‌تان را خسته می‌کنند. بهتر است که این کار را ترک کنید.
  • وقتی کارفرما می‌خواهد در ساعاتی که معذب هستید با شما تماس بگیرد، علی‌رغم میل باطنی‌تان این کار را انجام ندهید! اگر نمی‌توانید در آن ساعت با او ارتباط برقرار کنید، از اول این مورد را «نه» بگویید.

در مجموع، شما برای اینکه در زندگی کاری و شخصی‌تان تعادل برقرار کنید و به همۀ کارها از جمله: کار شرکت، تغذیه مناسب، ورزشی و توسعه فردی خودتان برسید، نیاز به یک برنامه‌ریزی خوب و منظم دارید؛ وگرنه صحنه‌ای که در کمیک زیر می‌بینید دیر یا زود برایتان اتفاق می‌افتد.

کمیک مشکلات دورکاری و فریلنسری

چطور بهتر دورکاری کنیم؟

دورکاری، مخصوصاً وقتی که تازه‌کارید، ممکن است هم برای شما و هم برای کارفرما، سخت و طافت‌فرسا شود. در این بخش، ما با گفتن چند نکته مهم دربارۀ محیط کار، برنامه‌ریزی، تمرکز و افزایش بهره‌وری، کمک‌تان می‌کنیم تا جای ممکن درگیر این شرایط نشوید و بازده کارتان را بالا ببرید.

شبیه‌سازی محیط

وقتی که می‌خواهید به محل کارتان در شرکت بروید (کار حضوری)، در بین راه وقتی که داخل اسنپ یا تاکسی می‌نشینید، خواب از سرتان می‌پرد. با این روش شما خودبه‌خود برای حضور در محل کارتان آماده می‌شوید. اما در کار از خانه، فاصلۀ بالشت شما تا میز کارتان زیاد نیست.

کمیک محیط کاری در دورکاری

این موضوع در شروع دورکاری بیشتر از هر زمان دیگری برای شما مشکل ایجاد می‌کند. حتی اگر کارتان پاسخگویی تلفنی باشد، ممکن است با خمیازه‌ای کشدار جواب تلفن‌های سر صبح بدهید و مشتری‌ها را بپردانید! برای اینکه این وضعیت برای شما تبدیل به یک عادت نشود باید چه کار کنید؟

کاری که شما باید انجام دهید، این است که هرچه زودتر کارهایتان را شروع کنید. به‌محض اینکه از خواب بیدار شدید، به لیست کارهایی که باید انجام دهید نگاه کنید و سریعاً شروع کنید. در غیراینصورت احتمالاً با طولانی شدن صبحانه مواجه خواهید شد. حتی بهتر است از شب قبل لیست کارها را برای خودتان مشخص کرده باشید. عکس زیر لیست کارهای یکی از بچه‌های سایت سنگان است. ?

لیست کارها

دومین کاری که باید حتماً انجام دهید این است که طوری رفتار کنید که انگار واقعاً می‌خواهید به محل کارتان بروید. وقتی می‌خواهید دورکاری کنید، دقیقاً همان کارهایی را انجام دهید که در کار حضوری آن‌ها را انجام می‌دادید.

یعنی کارهایی مثل کوک کردن ساعت، درست کردن قهوه و لباس مناسب پوشیدن. حتی برای خودتان یک محل کار مخصوص تدارک ببینید. میز کار بگذارید. به فرزندان و همسرتان بگویید که در ساعات کاری وارد اتاق شما نشوند تا حواس‌تان پرت نشود.

برنامه‌ریزی

احتمالاً تا الان ۱۰۰۱ نسخۀ مختلف که درباره برنامه‌ریزی پیچیده شده دیده‌اید! خب؛ قدم اول یک برنامه‌ریزی خوب و درست این است که تمام این نسخه‌ها را از ذهن، کامپیوتر و موبایلتان دور بریزید!

مطمئنم الان اگر گوشی موبایل‌تان را چک کنید چندین اپلیکیشن برنامه‌ریزی می‌بینید که ۲-۳ بار بیشتر از آن‌ها استفاده نکرده‌اید. لطفاً همین الان تمام آن‌ها را پاک کنید. چنین ابزارها و برنامه‌ریزی‌هایی شاید ۲ روز یا نهایتاً یک هفته شما را منظم کنند؛ اما به مرور ذهن شما را بیش از اندازه درگیر کرده و باعث سردرگمی و دلسردی می‌شوند.

پس چه کنیم؟

  1. یک دفتر یا یک اپلیکیشن مناسب برای خودتان انتخاب کنید. دقت کنید که اگر اپ انتخاب می‌کنید مناسب برنامه‌ریزی شخصی باشد، قابلیت‌های اضافی نداشته باشد و پیچیده نباشند.
  2. در این دفتر یا اپ، بخشی را به اهداف ماهانه و بخشی را به اهداف هفتگی خود اختصاص دهید. این کار برای این است که با یک نگاه متوجه شوید مقصد کجاست، چقدر با آن فاصله دارید و برای رسیدن به آن باید چه کار کنید. توجه کنید که این اهداف هم می‌تواند کاری باشد و هم غیر کاری. مثلاً هدف من این است که این ماه ۲ کتاب بخوانم (غیر کاری) و سایت شرکت ایکس را طراحی کنم (کاری).
  3. غیر از اهداف، بخشی را برای برنامه‌ریزی و کارهایی که برای این اهداف باید انجام دهید، در نظر بگیرید. مثلاً اگر قرار است در این هفته ۳ مقاله جدید بنویسید و نیاز به تحلیل رقبا هم دارید، ساعتی را برای تحلیل رقبا و نوشتن مشخص کنید.
  4. بخشی از دفتر یا اپ باید برای وارد کردن لیست‌وار کارهای روزانه باشد (مثل عکسی که کمی بالاتر دیدید). اگر خیلی سروکارتان با لپ‌تاپ است، می‌توانید از نرم‌افزار Microsoft To Do استفاده کنید.
  5. در بخش روزانه می‌توانید قسمتی را برای یادداشت کردن ایده‌هایی که به ذهن‌تان می‌رسد یا کارهایی که باید فردا انجام دهید بگذارید.

یک نکته مهم: برنامه شما باید منعطف باشد. یعنی چه؟ ببینید، دورکاری پر از اتفاقات و رویدادهای غیرقابل‌پیش‌بینی است؛ پس خودتان را برای آن آماده کنید و طوری برنامه بریزید که امکان جابجایی کارها یا اختصاص وقت اضافه در آن راحت باشد.

تمرکز

یکی از چالش‌های مهم دورکاری یا کارهای فریلنسری تمرکز و مدیریت زمان است. ممکن است برای چک کردن یک نوتیفیکیشن ساده گوشی را دست‌تان بگیرید و بعد، بدون آنکه متوجه شوید زمان با چه شتابی در حال سپری شدن است، یکی دو ساعتی سرتان گرم گوشی شود.

برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی تا جای امکان عوامل حواس‌پرتی را از خودتان دور کنید؛ حتی اگر امکانش هست نوتیفکیشن‌های اضافی گوشی و دسکتاپ‌تان را ببندید. سعی کنید زمان خود را با شبکه‌های اجتماعی تلف نکنید. به‌محض اینکه وارد یک شبکۀ اجتماعی بشوید، دیگر خارج شدن از آن کار سختی است. پس قبل از شروع کار گوشی را دور از خود قرار دهید یا به آن توجهی نکنید.

شبکه های اجتماعی و کاهش تمرکز

اگر کارتان نیازمند تعامل با دیگر اعضای تیم است و نیاز دارید که به سرعت با هم تعامل کنید، بهتر است از یک نرم‌افزار مخصوص این کار استفاده کنید نه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان شخصی‌تان!

برای مثال، خیلی از شرکت‌ها نرم‌افزاری اختصاصی برای چت و ارسال فایل بین کارمندان تهیه کرده‌اند. اینطوری دیگر لازم نیست که مدام تلگرام را چک کنید و حواستان پرت پیام‌های دوست‌تان که تازه شکست عشقی خورده شود.

اگر شرکت شما هم از این نرم‌افزارها استفاده می‌کند، آن را به ما هم معرفی کنید.

توجه: نیازی نیست که حتما در خانه کارهای‌تان را انجام دهید. شما می‌توانید گاهی اوقات به کتابخانه، کافی‌شاپ و هرجای دیگری که راحت هستید برای انجام برخی از کارهایتان بروید.

افزایش بهره‌وری

افزایش بهره‌وری، به این معنی نیست که ساعت کارتان را از ۸ ساعت به ۱۲ ساعت در روز افزایش دهید و مدام پای لپ‌تاپ‌تان بنشینید. بهره‌وری یعنی انجام کارهای مشخص در زمان معین، به‌صورت کامل و دقیق. اجازه دهید با یک مثال مساله را برایتان واضح‌تر کنم.

فرض کنید ساعت کاری شما ۹ صبح شروع می‌شود.

حالت اول: ساعت ۹ بیدار می‌شوید، نگاهی به گوشی می‌اندازید و یک ساعتی در اینستاگرام و تلگرام مشغول تماشا و خواندن هستید. ساعت ۱۰ یک لیوان چای و کیک برمی‌دارید و تا ۱۰.۵ آمادۀ کار می‌شوید. از ۱۰.۵ تا ۱۲ ظهر چند تا سایت مختلف می‌روید و شروع به نوشتن مقاله می‌کنید. در این بین، چندتا از همکاران و دوستان هم پیام می‌دهند و نوشته شما خیلی پیش نمی‌رود.

کم‌کم سراغ آماده کردن ناهار می‌روید و تا به خودتان می‌آیید ساعت ۴ شده! کم‌کم عذاب وجدان به سراغتان می‌آید و برای اینکه کارتان را پیش ببرید، ۲ ساعت اضافه‌تر پای مقاله می‌نشینید. البته هنوز هم تمرکز لازم را ندارید. ولی چون ۲ ساعت بیشتر کار کردید، وجدان‌تان راحت شده و بقیه کار را به فردا موکول می‌کنید.

حالت دوم: ساعت ۸ از خواب بیدار شده، کمی نرمش می‌کنید، صبحانه می‌خورید و آماده شروع کارتان می‌شوید. به شبکه‌های اجتماعی سر نمی‌زنید؛ چون می‌دانید که اوایل روز، بهترین حالت ذهنی شماست و بهتر است از انرژی اول صبح‌تان برای کارهای مفیدتر استفاده کنید.

لیست اول روز را چک می‌کنید و بعد با تمرکز شروع به نوشتن مقاله می‌کنید. بعد از ۱.۵ ساعت کمی استراحت به خودتان می‌دهید و اگر پیام کاری و مهمی وجود داشته باشد، جواب آن را می‌دهید. بعد از کمی استراحت به کارتان برمی‌گردید. تسک اول را در موعد معین تمام کرده و بعد تسک بعدی را شروع می‌کنید. همین تیک زدن تسک‌ها و انجام کارهای مورد علاقه‌تان، انگیزه شما را برای ادامۀ روز بیشتر می‌کند.

به این ترتیب، در پایان روز می‌بینید که هم به کارها رسیده‌اید، هم به اندازه کافی استراحت کرده‌اید و هم اینکه وقت لازم برای انجام کارهای شخصی، خانواده و تفریح را دارید.

با این مثال متوجه تفاوت زندگی با بهره‌وری بالا و زندگیِ صرفاً شلوغ شدید؟ شما جزو کدام دسته‌اید؟ (صادقانه ?)

جمع‌بندی

بعضی‌ها با دورکاری راحت‌ترند، بعضی‌ها هم با کار حضوری؛ اما بعضی اوقات شرایطی – مثل همین بیماری منحوس کرونا – پیش می‌آید که حق انتخاب تا حدودی از ما گرفته می‌شود و مجبوریم دورکاری را تجربه کنیم. برای اینکه کارایی‌مان در ایام دورکاری افت نکند، بهتر است آماده شویم و آن را مثل یک مهارت یاد بگیریم. امیدوارم که مقاله امروز سایت سنگان، شما را با جوانب مختلف دورکاری و راه غلبه بر چالش‌های آن آشنا کرده باشد.

اگر دوست و آشنای دورکار دارید، حتماً این مقاله را برایش بفرستید تا از رنج‌های دورکاری که شاید به‌خاطر تجربۀ کم با آن‌ها درگیر است، رها شود. ?

خب؛ حالا نوبت شماست! از تجربه‌ها، قصه‌ها و راهکارهای خودتان برای ما و سایر خوانندگان این مطلب بگویید. خیلی خوشحال می‌شویم از شما هم یاد بگیریم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 288 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 22 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.