ترفند های وبمستری ۶ تکنیک برای ساختن پسوردهای قوی و فراموش‌نشدنی! - سایت سنگان

قبلاً در مقالۀ رمز عبور چیست، راجع‌به اهمیت زیاد یک پسورد قوی و ویژگی‌های آن صحبت کردیم. حالا، در این مقاله می‌خواهیم ۶ روش عالی برای ساختن رمز عبور قدرتمند و جلوگیری از هک شدن آن را به شما یاد بدهیم!

ببینید، امنیت در دنیای اینترنت شوخی‌بردار نیست و گاهی یک غفلت کوچک می‌تواند خسارت روانی و مالی زیادی را به شما وارد کند! پس هم مقاله قبلی را بخوانید و هم ۷-۸ دقیقه وقت بگذارید و تا پایان این مقاله با من همراه باشید. در مقاله امروز می‌خواهیم با ۶ تکنیک ساختن پسورد و همینطور نحوۀ مدیریت پسوردها آشنا شویم.

چرا باید در انتخاب پسورد سخت‌گیر باشید؟

گذرواژه یا پسورد، اولین و مهم‌ترین قدم برای محافظت از اطلاعات شما در برابر هجوم هکرهاست.

ساختار سادۀ بسیاری از پسوردها که شامل نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد خود یا یکی از اعضاء خانواده و اطلاعات این چنینی است، کار هکرها را برای دستیابی به اطلاعات بانکی و کارت‌های اعتباری، راحت کرده است!

بهترین راه حل چیست؟

ساخت یک پسورد قوی که یک سد دفاعی ابتدایی برای محافظت از اطلاعات شما در مقابله با هوش هکرها، ایجاد می‌کند. پسوردی که حدس آن دشوار، ولی به‌یادماندنی باشد!

هیچوقت از نامتان برای پسورد استفاده نکنید

۵ ویژگی اصلی یک پسورد قوی چست؟

  1. غیر قابل دسترس است
  2. در عین پیچیدگی‌های خاص، فراموش نمی‌شود
  3. طولانی و شامل ۱۲ تا ۱۴ کاراکتر و حتی بیشتر است (هر چه تعداد کاراکترها زیادتر باشد، حدس زدن آن دشوارتر است)
  4. برای ساخت پسورد قوی، از نمادهای خاص و منحصربه‌فرد شامل اعداد و حروف کوچک و بزرگ استفاده می‌شود (گنجاندن نمادها و اعداد خاص، حدس زدن رمز عبور شما را سخت‌تر می‌کند)
  5. برای ساخت یک پسورد قوی، نباید از اطلاعات شناسایی شخصی استفاده شود؛ چرا که این اطلاعات به‌راحتی قابل دسترسی خواهد بود؛ مخصوصاً برای کسانی که شما را به‌خوبی می‌شناسند

آموزش ساختن رمز قوی

حالا برویم سراغ اصل ماجرا، یعنی شیوۀ ساختن پسوردهای غیرقابل شکستن!

۶ روش ساختن رمز عبور قوی و به‌یادماندنی

ایجاد یک هاله محافظ به نام پسورد آن هم از نوع قوی آن، هیچ سخت نیست. با من همراه باشید تا ابتدا شما را با ۶ روش ساده ساخت یک رمز عبور بی‌نقص و منحصربه‌فرد آشنا کنم که در عین سادگی، ‌با پیچیدگی‌های جذابی که دارند دو عامل فراموشی پسورد و قابل دسترس بودن را کمرنگ کرده و حتی از بین می‌برند.

روش اول: ساخت پسورد به سبک بروسِ آمریکایی

روش ابداعیِ بروس اشنایر (Bruce Schneier)، رمزنگار، متخصص امنیت کامپیوتر و حریم خصوصی برای ساخت پسورد، انتخاب یک جمله و تبدیل کردن آن به رمز است.

در قدم اول، یک جمله که به‌راحتی فراموش نمی‌کنید را انتخاب و در قدم دوم، یک سری کاراکتر سّری به آن اضافه کنید.

مثلاً: من عاشق قیمه سیب زمینی با بادمجان هستم من@عاشق؟/قیمه$&سیب زمینی% با * بادمجان>هستم#

پسورد انتخابی شما، هر چه عجیب‌تر باشد، بهتراست، چون به‌جای حفظ کردن رشته حروف و اعداد، فقط یک جمله را به خاطر می‌سپارید.

روش دوم: ساخت پسورد با رمزگذار آنلاین

اگر طول پسورد برای‌تان اهمیت دارد، گزینه خوبی پیش روی شماست. روی Password Maker کلیک کنید. حالا، با هر بارکلیک روی شکل تمساح، یک رمز جدید با طول رمز دلخواه دریافت می‌کنید.

اگر گزینه Alphanumeric Only را فعال کنید، پسوردی با کاراکترهای ویژه‌تر نیز خواهید داشت.

روش سوم: ورود دو مرحله‌ای (FA2)

برنامه App Authenticator به شما کمک می‌کند پسوردی بسازید که در دو مرحله از شما تائیدیه ورود بخواهد. این روش، در واقع یک لایه امنیتی اضافی به‌وجود میاورد که دسترسی به پسورد شما، سخت‌تر شود.

  • مرحله اول: استفاده از رمز عبوری که خودتان ساخته‌اید.
  • مرحله دوم: استفاده از یک کد اختصاصی است که از طریق پیامک برای تلفن همراه شما ارسال می‌شود

نرم افزاری که قرار است برای استفاده از این روش نصب کنید، نقطه ضعف‌هایی هم دارد؛ مثلاً اگر از کدهای وارد شده پشتیبانی یا بکاپ نداشته باشید، عملاً استفاده از اطلاعات شما غیرممکن می‌شود یا اگر به هر دلیلی تلفن همراه‌ شما نیاز به ریست فکتوری داشت، کلیه کدها، غیرفعال شده و دسترسی به حساب‌های شما نیز از بین خواهد رفت.

بنابراین پیشنهاد می‌کنم قبل از نصب برنامه، نظرات بقیه کاربران را مطالعه کنید. یکی از بهترین برنامه‌ها برای ورود دو مرحله‌ای Google Authenticator است که هم روی گوشی نصب می‌شود و هم برای مرورگر افزونه دارد.

روش چهارم: پسورد تصادفی

برای انتخاب یک پسورد تصادفی، می‌توانید از ابزار Passphrase Tool استفاده کنید تا با وارد کردن مقادیر دلخواه، تعداد ۱۰ رمز عبور برای شما نشان داده شود

روش پنجم: تکنیک بی‌نظمی

با استفاده از روش PAO (مخفف Person-Action-Object)، قرار است اعداد بلند را به خاطر بسپاریم. به این صورت که یک جمله برای خودتان بسازید و بعد برای هر کلمه، یک عدد اختصاص بدهید. جمله شما شاید برای دیگران بی‌معنی به‌نظر بیاید؛ اما در واقع یک پسورد عالی است.

مثال: من عدد ۱۶۲۱۱۸۱۲۹ برای رمز انتخاب کردم. چطور آن را به خاطر بسپارم؟

صدا و سیما با شماره تماس‌ها باعث حفظ آرامش می‌شود   >   ۱۶۲۱۱۸۱۲۹

عدد شخص (Person) عمل (Action) هدف (Object)
۱۲۹ قوه قضائیه اعمال قانون حفظ آرامش
۱۶۲ صدا و سیما ساخت برنامه سرگرمی
۱۱۸ اطلاعات تلفن شماره تماس‌ها ارتباط درست

روش ششم: اختصاری کردن عبارت

می‌توانید رمز مرا حدس بزنید؟ (hr2hdFoNmAN)

جواب: هر دو هدفون من

با این روش بسیار ساده و راحت، شما در ذهن خود یک جمله را کوتاه یا به عبارتی اختصاری و رمزی می‌کنید.

آموزش مدیریت پسوردها در مرورگر کروم

گاهی مشغله فکری و ذهنی ما آدمها آنقدر زیاد است که دیگر مجالی برای به یاد سپردن رمزهای عبور متعدد نداریم. از طرفی، بسته به نیاز، معمولاً با سایت‌های پرتکرار سروکار داریم.آیکون کروم اینجاست که گوگل، مثل همیشه، نقش ناجی را برعهده گرفته و با راهکاری که پیش روی ما می‌گذارد، خدمتی ارزنده ارائه می‌دهد.

مدیریت پسوردها یکی از بهترین امکانات گوگل و مرورگر کروم است. با مدیریت پسورد، می‌توانید رمزهای خود را ذخیره کنید تا برای ورود سریع به سایت‌های پرتکرار، نیازی به وارد کردن دوبارۀ رمز عبور نداشته باشید.

پسوردهای ذخیره شده در مرورگر را کجا می‌توانیم مشاهده کنیم؟

مرورگر کروم، این قابلیت را دارد که هر Username و Password را به آدرس سایتی که وارد آن شده‌اید، لینک کند. به این صورت که، بعد از وارد کردن رمز عبور در سایت، گوگل از شما سوال می‌کند آیا می‌خواهید این رمز ذخیره شود یا نه؟

اگر جواب شما مثبت بود، از این به بعد با خیال آسوده همه چیز را به گوگل واگذار کنید.

حالا برای دسترسی به این رمزها، چه باید کرد؟ پسوردهای ذخیره‌شده را کجا پیدا کنیم؟

برای اطلاع از مکان ذخیره پسوردها و مشاهده آن‌ها، مراحل زیر را دنبال کنید.

عدد مرورگر کروم را در موبایل‌تان باز کنید. (برای مرورگر وب هم مراحل مشابه گوشی است)

مدیریت پسوردها در کروم 1

عدد

روی More کلیک کنید.

مدیریت پسوردها در کروم 2

عدد

وارد بخش تنظیمات یا Setting شوید.

مدیریت پسوردها در کروم 3

به قسمت Passwords بروید.

مدیریت پسوردها در کروم 4

عدد

حالا کنار هر پسوردی، روی علامت چشم که کلیک کنید (یا آن را لمس کنید) می‌توانید رمز عبور را ببینید. فقط دقت کنید که مجدداً باید رمز عبور سیستم یا گوشی خود را وارد کنید تا رمز نشان داده شود.

مدیریت پسوردها در کروم 5

توجه: برای حذف پسورد، مراحل ۱ تا ۵ را انجام و در انتها، از صفحه پسورد، سایت مورد نظر را انتخاب کرده و آیکون سطل زباله را لمس کنید.

۲ نکته مهم در مورد مدیریت پسوردها در گوگل کروم

قبل از اینکه پرونده گوگل کروم را ببندیم، ۲ نکته مهم مانده که بهتر است بدانید.

نکته اول: دسترسی به رمزها از سیستم‌های دیگر

اگر با اکانت خود وارد کوگل کروم شوید و آدرس سایت مورد نظر را وارد کنید، گوگل کروم رمز شما را ذخیره کرده و به شما اجازه می‌دهد که از هر جای دنیا، با هر سیستمی و حتی گوشی موبایل، بتوانید به‌راحتی وارد سایت موردنظر شوید. در غیر اینصورت، فقط با سیستمی که در حال حاضر در اختیار دارید، امکان بازیابی رمزها وجود خواهد داشت.

نکته دوم: بکاپ گرفتن از رمزها برای

اگر با اکانت خود وارد نشدید، می‌توانید در گوگل کروم، از رمزها بکاپ بگیرید و آن را در جایی مثل فلش یا دسکتاپ نگه دارید؛ اما این روش، تا زمانی که می‌توانید به‌راحتی در فضای ابری گوگل کروم رمزها را ذخیره کنید، توصیه نمی‌شود، چون از امنیت بالایی برخودار نیست.

اگر خواستید اکانت گوگل خود را به هر دلیلی حذف کنید، می‌توانید از رمزها خروجی بگیرید، تا از رمزهای عبور خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و در هر محلی که می‌خواهید، ذخیره یا برای خودتان، ایمیل کنید.

کافی‌ست از همان بخش Passwords روی Export Passwords کلیک کنید (آن را لمس کنید).

خروجی گرفتن از رمزهای کروم

جمع‌بندی

دنیای دیجیتال روز به روز پیشرفت می‌کند و نیاز به امنیت،‌ گسترده‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. در این بین، امنیت اطلاعات خصوصی شما نیز ممکن است دستخوش همین پیچیدگی‌ها شده و توسط هکرها، دزدیده شود. اما خبر خوب اینکه، هکرها،‌ همیشه هم موفق نیستند. وقتی که با روش‌های گوناگون، سد دفاعی محکم و غیرقابل نفوذی در برابر هجوم آنها ایجاد کنیم.پسورد قوی بسازید

در این مقاله، در مجموع ۶ با روش ساده و البته کارآمد برای ساخت پسوردهای غیرقابل نفوذ و روش مدیریت پسوردها در مرورگر کروم آشنا شدید. پس، برای حفظ امنیت اطلاعات‌تان، هر چه زودتر دست به کار شوید و یکی از این روش‌ها را به کار ببرید. در ضمن، در مقاله رمز عبور چیست، می‌توانید با نرم‌افزارهای نگهداری از پسورد نیز آشنا شوید.

لطفاً مقاله را با دوستان‌تان نیز به اشتراک بگذارید؛ موضوع این مقاله به درد همۀ کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند می‌خورد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 467 views بار دسته بندی : اخبار تاريخ : 15 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها