ترفند های وبمستری ۹ روش افزایش سرعت دانلود (حتی برای اینترنت کند داخلی) - سایت سنگان

یادتان هست برای دانلود یک موزیک باید ۱ ساعت منتظر می‌ماندیم؟! دوران Dial-up با آن قیژقیژهای خاص و منحصربه‌فردش. شاید اگر آن موقع کسی می‌گفت به‌زودی می‌توان یک فیلم کامل رااینترنت دایال آپ در کم‌تر از یک ساعت دانلود کرد، نه تنها باورمان نمی‌شد، بلکه خیال می‌کردیم طرف مقابل دیوانه باشد؛ اما خیلی زود اینترنت‌های پرسرعت از راه رسیدند و دیدیم که بله، دانلود پرسرعت هم امکان‌پذیر است.

البته سرعتی که ما تجربه می‌کنیم در قیاس با استانداردهای جهانی همچنان کند است، اما نسبت‌به دایال آپ، مثل لامبورگینی در برابر پراید است.

 اگرچه حالا سرعت دانلود بسیار بالاتر است، اما توقع و نیاز ما هم تغییر کرده و همین سرعت هم خیلی به مذاق‌مان خوش نمی‌آید. به‌همین خاطر، در این مقاله می‌خواهیم روش‌هایی را بررسی کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توان سرعت دانلود را بهتر کرد. 

۹ راهکار برای افزایش سرعت دانلود

با وجود کندی اینترنت و مسائل این چنینی، راه‌های مختلفی برای بهبود سرعت دانلود وجود دارند. در ادامه مقاله، راجع‌به این روش‌ها صحب خواهیم کرد.

۱- از دانلود منیجرها استفاده کنید

حتی کاربران کشورهای خارجی که عموماً اینترنتی بسیار سریع‌تر از ما دارند هم با استفاده از دانلود منیجرهای مختلف مثل IDM، فایل‌های مدنظرشان را دانلود می‌کنند.  این نرم‌افزارها، علاوه‌بر مرتب کردن فایل‌های دانلودی، تأثیر به‌سزایی در افزایش سرعت فرایند دانلود کردن دارند. 

چرایی این موضوع به ساختار این نرم‌افزارها و بخش کردن فایل برای دانلود برمی‌گردد که در این مقاله قصد نداریم به آن ورود کنیم. فقط همینقدر بدانید که این نرم‌افزارها، در بهبود سرعت دانلودتان بسیار مؤثر هستند. امتحانش ضرری ندارد!

استفاده از دانلود منیجر

۲- تعداد دانلودها را کاهش دهید

مسلماً هرچقدر تعداد فایل‌های دانلودی کم‌تر باشد، سرعت بهتری را هم تجربه خواهید کرد. اگر دستگاه‌های زیادی به یک شبکه اینترنت متصل باشند و هرکدام در حال دانلود فایلی باشند، سرعت کاهش قابل‌توجهی خواهد داشت.

مثلاً اگر با لپ‌تاپ‌تان در حال دانلود کردن فیلم هستید و موبایل‌تان در حال دانلود یک بازی پرحجم باشد، هر دو فایل با سرعت پایین‌تری دانلود خواهند شد. کار منطقی این است که اجازه دهید یکی از دانلودها تمام شود، سپس شروع به دانلود فایل بعدی کنید.

۳- با کابل به مودم متصل شوید

این روزها، استفاده از اتصال بی‌سیم یا وایرلس بسیار فراگیر شده است. قبل‌ترها، زمانی که کامپیوترها عموماً با کابل شبکه به مودم و اینترنت وصل می‌شدند، کاربران سرعت بالاتری را هنگام دانلود تجربه می‌کردند.

اگر به هر دلیلی امکان اتصال مستقیم با کابل به مودم را ندارید، مثلاً اگر می‌خواهید با تلفن همراه‌تان یک فایل را دانلود کنید، نزدیک شدن به مودم هم تأثیر به‌سزایی در افزایش سرعت دانلود خواهد داشت؛ چراکه به این ترتیب، اتصال‌تان به شبکه اینترنت پایدارتر خواهد بود.

کابل های اتصال به اینترنت

۴- از یک مرورگر دیگر استفاده کنید

گاهی ممکن است کندی دانلود به‌خاطر مرورگری پیش‌فرض سیستم‌تان باشد. دانلود را با یک مرورگر دیگر امتحان کنید. البته در صورت استفاده از برنامه‌های مدیریت دانلود یا همان Download Managerها، قاعدتاً این مسئله نباید مشکلی ایجاد کند؛ اما خب کار که از محکم‌کاری عیب نمی‌کند. از یک مرورگر دیگر استفاده کنید و شاید سرعت دانلودتان بهتر شد!

۵- محدودیت‌ دانلود را لغو کنید

 اگر برای موبایل یا کامپیوترتان محدودیت مصرف دیتا تعیین کرده‌اید، آن را لغو کنید تا سرعت دانلودتان افزایش پیدا کند. 

مثلاً ممکن است برای تلفن همراه‌تان محدودیت ۲ گیگابایتی برای استفاده از دیتا در یک بازه زمانی مشخص تعیین کرده باشید. در این حالت، حتی اگر فایل‌تان حجم کم‌تری از محدودیت تعیین‌شده داشته باشد، باز هم سرعت دانلودتان کاهش پیدا خواهد کرد.

محدودیت مصرف دیتا

۶- برنامه‌های بک‌گراند را ببندید

برخی از برنامه‌ها هستند که در پس‌زمینه کار فعالیت دارند و بخش قابل‌توجهی از سرعت اینترنت را به خود اختصاص می‌دهند. به این برنامه‌ها اصطلاحاً Background Applications می‌گویند. قبلاً در مقاله راهنمای Windows Task Manager راجع‌به آن‌ها صحبت کرده‌ایم.

با بستن این برنامه‌ها، افزایش چشم‌گیری را در سرعت دانلود شاهد خواهید بود.

۷- DNSتان را تغییر دهید

اگر با این مفهوم آشنا نیستید، مقاله DNS چیست را بخوانید. معمولاً شرکتی که از آن اینترنت‌تان را تهیه کرده‌اید، DNS شما را انتخاب می‌کند. هیچ تضمینی وجود ندارد که آن‌ها مناسب‌ترین گزینه از نظر سرعت را انتخاب کنند؛ پس می‌توانید با تغییر DNS، شانس خود را برای افزایش سرعت دانلودتان امتحان کنید.

در بیشتر مواقع، انجام این کار سرعت را افزایش خواهد داد.

سیستم نام دامنه

۸- آپدیت خودکار ویندوز را متوقف کنید

تنظیمات پیش‌فرض ویندوز به‌گونه‌ای است که هربار آپدیت جدیدی می‌آید، دانلود آن به‌صورت خودکار شروع می‌شود. خب این موضوع مغایر با توصیه دوم این مقاله است؛ یعنی جلوگیری از دانلود هم‌زمان چند فایل.

برای اینکه مطمئن باشید دانلود با نهایت سرعت انجام می‌شود، به قسمت تنظیمات ویندوایز بروید و آپدیت خودکار آن را خاموش کنید.

۹- مودم یا روتر را تعویض کنید

گاهی اوقات ممکن است کندی سرعت دانلود به‌خاطر ضعف مودم یا روتری باشد که از آن استفاده می‌کنید. شاید مودم توان کافی را نداشته باشد، شاید هم با مرور زمان از عملکرد ایدئال خود فاصله گرفته باشد. به‌هرحال هرچیزی عمری دارد.

بنابراین، گاهی ممکن است تعویض مودم یا روتر هم در افزایش سرعت دانلود مؤثر باشد. یادمان باشد که این دستگاه‌ها ما را به اینترنت وصل می‌کنند و بدون شک درستی عملکردشان در سرعت دانلود هم تأثیرگذار خواهد بود.

مودم یا روتر

جمع‌بندی

همان‌طور که در ابتدا هم گفتیم، متأسفانه ما نمی‌توانیم سرعت دانلودهای حیرت‌انگیزی که در فیلم‌ها می‌بینیم را داخل کشورمان تجربه کنیم؛ چراکه کلاً اینترنت خیلی پرسرعتی نداریم؛ اما با این وجود، روش‌هایی هستند که می‌توان با کمک گرفتن از آن‌ها کمی اوضاع را بهتر کرد.

با کمک مقاله‌ای از سایت Lifewire، توصیه‌هایی را برای‌تان گرد آوردیم که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توانید سرعت دانلودتان را بهبود ببخشید.  بسته به شرایط اینترنت‌تان، تغییر سرعت می‌تواند جزئی یا قابل‌توجه باشد. 

اگر شما هم راهکاری بلد هستید که ما در این مقاله به آن اشاره نکردیم، حتماً در قسمت کامنت‌ها آن را بنویسید تا هم ما از شما یاد بگیریم و هم دیگر خوانندگان.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 402 views بار دسته بندی : اخبار تاريخ : 26 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.