ترفند های وبمستری گزارش سایت سنگان از امکانات توسعه داده شده در زمستان 1400 - سایت سنگان

در این گزارش، می‌خواهیم از توسعههای انجام شده در آخرین زمستان قرن در ایران سرور و ابر ایران سرور صحبت کنیم. زمستانی که در طول تمام روزهای آن، تیم های مختلف تمام تلاش خود را انجام دادند تا بتوانند علاوه بر افزودن امکانات جدید، کیفیت ارائه خدمات را هم بالا ببرند. اول از ابر سایت سنگان شروع می کنیم و در ادامه سراغ سایت سنگان و توسعه‌هایی که داشته خواهیم رفت.

ابر ایران سرور

توسعه‌های صورت گرفته در ابر سایت سنگان به لحاظ ارائه خدمات ابری، تنوع زیادی داشتند:

زیرساخت ابری

تیم زیرساخت، همان‌طور که از نامش مشخص است، امور مربوط به زیرساخت را پیش می برد. راه اندازی KMS، ارائه بلاک استوریج و تغییر زیرساخت کارت گرافیک‌های دیتاسنتر تبریز، از جمله اقدامات مهم این تیم در زمستان ۱۴۰۰ بود.

راه اندازی KMS

یکی از کارهایی که در زمستان از طرف تیم زیرساخت انجام شد، راه اندازی KMS بود. KMS چیست؟

این عبارت مخفف Key Management Service است که توسط مایکروسافت راه‌اندازی شده و به کاربران کمک می‌کند تا محصول خود را راه‌اندازی کنند. سیستم‌عامل‌های ویندوز و نرم‌افزار Office از جمله مهم‌ترین این محصولات هستند. در یک کلام، این سرویس به شما اجازه اکتیو بودن نرم‌افزار را می دهد. ساده بگوییم، این کار باعث شد تا لایسنس ویندوزها اکتیو باشند؛ یعنی اگر کاربر یکی از ماشین‌های ویندوزی ما بودید، می‌توانید اکتیو بودن ویندوز را از طریق کنترل پنل سیستم‌عامل خود بررسی کنید.

اضافه شدن کارت‌های گرافیک به زیرساخت تبریز

یکی دیگر از کارهایی که در زمستان انجام شد، تغییر زیرساخت سرورهایی بود که از کارت‌های گرافیک پشتیبانی می‌کردند.

با این کار، زیرساخت این سرورها به OpenStack تغییر پیدا کرد (OpenStack یک پلتفرم نرم‌افزاری متن‌باز ویژه سرویس‌های رایانش ابری است. در واقع، می‌توان گفت یک سیستم عامل ابری است که قدرت زیادی در مدیریت سرورها دارد). در نتیجه این اقدام، تعداد محصولات پردازش گرافیکی که روی پنل ایران سرور وجود داشت، افزایش پیدا کرد و حالا کاربران بیشتری می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. کارت‌های گرافیک GeForce RTX 2080Ti که روی سرورهای گرافیکی قرار دارند، قدرت فوق‌العاده‌ای در پردازش اطلاعات گرافیکی دارند. کاربران می‌توانند به‌راحتی و با خرید یک فلکس گرافیکی یا محصولات پردازش گرافیکی از مزایای این محصول استفاده کنند.

امکان مانیتورینگ منابع با استفاده از سرویس‌های مختلف متریکس

سرویس های متریکس مانیتورینگ، اطلاعات دقیقی از میزان منابع استفاده شده را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. این سرویس‌ها دسته‌بندی‌های مختلفی هم دارند؛ مثل زبیکس، سیلومتر و پرومتئوس. تا پیش از این میزان منابع استفاده شده از طریق Zabbix سنجیده می‌شد؛ اما اکنون با توسعه‌های صورت گرفته، سرویس prometheus هم در دسترس پشتیبان سرورها قرار گرفته تا از این طریق بتوانند پایش دقیقی از اطلاعات و منابع مصرف شده در سرویس‌ها داشته باشند.

Prometheus یک سرویس متریک مانیتورینگ اپن سورس و دارای دیتابیس سری زمانی یا TSDB است. در این سرویس‌ها از یک سری Key Value استفاده می‌شود که مربوط به سیستم است. حالا این Key Valueها می‌توانند مربوط به سیستم‌عامل باشند یا MySQL، یا حتی وب‌سرورها و موارد دیگر که برای هرکدام از یک Exporter استفاده می‌شود. این Exporterها اطلاعات را از سرور مقصد گرفته و در سرویس prometheus نگهداری می‌کنند. Prometheus در دل خود یک کسری کتابخانه Client دارد که از حدود ۱۱ زبان پشتیبانی می‌کنند. GO ،Python، جاوا و Ruby زبان‌های اصلی در این لیست هستند. با تغییر کدها برای اندازه گیری موارد مختلف، اطلاعات گوناگونی نمایش داده خواهد شد. این اطلاعات در حافظه نگهداری می‌شود و هر از گاهی Prometheus یک تصویر از آن را برمی‌دارد. یک نمونه مشهور از آن node exporter است که اطلاعات cpu ,hard و ram را بر می‌گرداند.

اضافه شدن سیستم عامل‌های جدید

در فصل زمستان سیستم عامل‌های Alpine Linux و AlmaLinux به لیست سیستم‌عامل های قابل انتخاب برای سرورهای ابری اضافه شد. Alpine Linux سیستم‌عاملی امن و سبک است؛ هدف آن امنیت بوده و بسیار شبیه به OpenBSD در خانواده BSDها است.

همان‌طور که می‌دانیم، CentOS یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس، خصوصاً در حوزه هاستینگ، قرار نیست دیگر عرضه شود و به پایان عمر خود رسیده است! به‌طور کلی، باید گفت که ما دیگر CentOS پایدار نخواهیم داشت. این تصمیم مالک جدید CentOS، یعنی شرکت RedHat است. بنا بر این تصمیم، یکی از شرکت‌های تجاری که محصولات متکی به CentOS بود، یعنی CloudLinux، یک توزیع از لینوکس دقیقاً به مانند CentOS منتشر کرده به نام AlmaLinux OS که دقیقاً مثل همان CentOS بر پایهٔ RedHat عمل می‌کند.

ریپازیتوری لینوکس ابر سایت سنگان

سایت سنگان مدت زیادی است که مخزن لینوکس (Linux Repository) اختصاصی خود را دارد و از اکثر توزیع‌های محبوب لینوکس پشتیبانی می کند. بنابراین، کاربران Linux داخل کشور از حداکثر سرعت ممکن برخوردار خواهند بود و ترافیک آن‌ها نیز داخلی محاسبه شود.
پیش از این، توزیع‌های Debian ,Ubuntu و Centos به مخزن لینوکس سایت سنگان اضافه شده بود و در فصل زمستان، توزیع محبوب Alpine نیز به لیست مخازن لینوکس اضافه شد.

اگر می‌خواهید به این مخزن دسترسی داشته باشید، از صفحه مخزن لینوکس سایت سنگان بازدید کنید.

رجیستری داکر ابر سایت سنگان

استفاده از داکر توسط توسعه‌دهندگان و SysAdminها روزبه‌روز در حال افزایش است.

اما مشکلی که وجود دارد، این است که داکر ایران را تحریم کرده و با آی پی ایران به‌صورت پیش‌فرض امکان دریافت Imageهای Docker وجود ندارد. به همین علت، رجیستری داکر ایران سرور در فصل زمستان ۱۴۰۰ راه اندازی شد تا علاوه بر دور زدن تحریم، سرعت فوق العاده بالایی جهت دریافت Imageها از داکر را برای کاربران ایرانی به ارمغان بیاورد.

برای دسترسی به این بخش، وارد صفحه رجیستری داکر سایت سنگان شوید.

شبکه توزیع محتوا (CDN)

برنامه اصلی واحد CDN (شبکه توزیع محتوا) در زمستان ۱۴۰۰، توسعه و بهینه‌سازی محصول بود. این تیم بیشترین تمرکز خود را روی ارائه سرویس WAF که مخفف Web Application Firewall است گذاشت. در کنار آن هم سرویس‌های کنونی که روی پورتال ابری ارائه شده را بهینه سازی کرد.

بهینه‌سازی سرورهای لبه (Edge Servers) متناسب با هاست‌های کاربران CDN

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ، سرویس‌های مختلفی را  در اختیار کاربران قرار می‌دهند. هرکدام از این سرویس‌ها و وب‌سرورها، مانند Nginx ،Apache ،IIS و litespeed دارای ساختار مشخص و اختصاصی هستند.

هنگامی که کاربران از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند، تمامی درخواست‌ها به‌صورت مستقیم به وب‌سرور کاربر یا Origin server می‌رسد. زمانی که کاربران برای بهره‌مندی از قابلیت‌های جدید و افزایش عملکرد سایت خود از سرویس CDN استفاده می کنند، درخواست‌های کاربران ابتدا توسط سرورهای لبه CDN یا Edge Server دریافت می‌شود و  سپس به سرور Origin می‌رسد. همان‌طور که گفته شد، با توجه به تنوع وب‌سرورها، همکاران ما در تیم شبکه توزیع محتوا با بهینه سازی سرورهای لبه (Edge Server) مطابق با هر وب‌سرور، باعث افزایش عملکرد، کاهش تاخیر و در نتیجه بالا رفتن سرعت پاسخگویی به درخواسته‌های کاربران شده‌اند.

فایروال تحت وب (WAF)

یکی دیگر از قابلیت‌های پیاده سازی شده در زمستان ۱۴۰۰، قابلیت WAF یا Web application firewall است. کاربران با فعال‌سازی این قابلیت، از مزایای زیر بهره‌مند خواهند شد:

  • جلوگیری از حملات SQLi
  • جلوگیری از حملات DDOS لایه ۷
  • User Agent black list
  • IP black and white list
  • Request Rate limit
  • URL limitation

در صورتی که وب‌سایت کاربر مورد حمله قرار گیرد یا توسط ربات‌های مخرب مورد تهاجم قرار بگیرد، با فعال سازی WAF و استفاده از قابلیت DDOS و Rate limit امکان مدیریت و مسدودسازی این درخواست‌ها وجود دارد.

همچنین کاربران سایت‌های WordPress با فعال‌سازی WAF و فعال کردن Ruleهای اختصاصی، امکان محدودسازی و افزایش امنیت سایت‌های خود را خواهند داشت. قابلیت‌های یادشده، به‌زودی در پورتال ابری توسعه پیدا خواهند کرد.

بهینه‌سازی پلاگین‌های وردپرس

همان‌طور که می‌دانید وردپرس یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا در دنیا است. حالا همکاران ما با شناسایی پلاگین‌هایی که بیشترین استفاده را در بین کاربران دارند و بهینه‌سازی های لازم روی CDN، باعث شدند تا وب سایت‌ها عملکرد بهتری داشته باشند.

سعی ما بر این است تا در بازه‌های زمانی مختلف به تعداد این پلاگین‌ها اضافه کنیم و به زودی خبرهای بیشتری در این زمینه را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

پایش اطلاعات لاگ از طریق مانیتورینگ

پایش اطلاعات همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.  یکی دیگر از خبرهای خوب، پیاده سازی  امکان مانیتورینگ و تحلیل لاگ‌های وب‌سایت کابران است. از طریق پایش اطلاعات لاگ می‌توان تمام فعالیت‌ها و فرآیندهای انجام‌شده روی دامنه سایت را بررسی کرد. بخشی از این اطلاعات شامل موارد زیر هستند:

  • تعداد درخواست‌ها در بازه‌های زمانی مختلف
  • میزان داده‌های کش شده
  • تفکیک درخواست‌ها بسته به نوع پروتکل و TLS
  • تفکیک درخواست‌های بسته به نوع فایل درخواستی
  • ترافیک صرفه‌جویی شده توسط CDN

توسعه های صورت گرفته روی سایت

سایت همیشه کانال اصلی ارتباطی است و کاربر هرآنچه که بخواهد را می‌تواند از طریق آن به‌دست آورد. هر فصل بهبودها و توسعه‌های زیادی روی سایت ابر ایران سرور انجام می‌شود. در زمستان ۱۴۰۰ هم بخش‌هایی از سایت تغییر کرد و توسعه‌های مختلفی انجام شد.

بازطراحی سایت ابر سایت سنگان

خبر خوب این است که به زودی طراحی‌های جدیدی که برای سایت و پنل در نظر گرفتیم منتشر خواهد شد. طراحان ما وقت زیادی را برای طراحی صفحات سایت صرف کرده‌اند و بعد از کلی مشاوره و اعمال نظرات ، طرح نهایی در زمستان آماده شد و به‌زودی شاهد این صفحات خواهیم بود.

در مورد پنل هم می توانیم بگوییم که تغییرات اساسی روی تمام بخش‌های پنل انجام شده و کار بازطراحی صفحات که نزدیک به یک  سال برای آن وقت گذاشته شد، در زمستان به پایان رسید و این وعده را به کاربران‌مان می‌دهیم که خیلی زود صفحات جدید پنل ابری آپلود می‌شوند. احتمالاً از این همه تغییرات شگفت زده خواهید شد.

اضافه شدن دیسک ابری به محصولات

یکی دیگر از محصولاتی که در ابتدای زمستان به پنل ابر اضافه شد، بلاک استوریج یا دیسک ابری بود. توسعه این محصول در پاییز  انجام شده بود، اما با پایان فصل و اضافه شدن محصول پنل ابر ایران سرور، اجرای آن به زمستان منتقل شد. همکاران ما در واحد توسعه نرم‌افزار، در دی ماه توانستند کار اضافه کردن این محصول به پنل را به پایان برسانند.

دیسک ابری فضایی است که می‌توانید به‌عنوان یک فضای جانبی آن را به ماشین خود اضافه کنید. به این صورت، از فضای بیشتری برای ذخیره سازی اطلاعات برخوردار می‌شوید. این محصول در پلن‌های مختلف ارائه می‌شود و برحسب گنجایشی که دارند قیمت‌گذاری شده است. در ضمن، می‌توانید از این دیسک برای جابه‌جایی اطلاعات بین ماشین‌های خود استفاده کنید. به این صورت که بعد از خرید دیسک ابری آن را به ماشین شماره ۱ خود بچسبانید. اطلاعات خود را روی آن ذخیره کرده و سپس دیسک را از ماشین خود جدا کنید و آن را به ماشین شماره ۲ وصل کنید. حالا وقت انتقال اطلاعات از دیسک ابری به ماشین است. به همین راحتی، تمام اطلاعات شما از یک ماشین به ماشین دیگر انتقال پیدا کرد.

ایجاد ماشین با یک اپلیکیشن

توسعه اپلیکیشن‌ها از آن دست اقداماتی بود که در زمستان آغاز شد. اگر با این محصول آشنایی دارید، حتماً از نرم‌افزارهای ارائه‌شده در بخش محصولات زیرساخت ابری دیدن کنید. اما اگر آشنایی کامل با این موضوع را ندارید، باید خدمت‌تان عرض کنیم که می‌توانید ماشینی را خریداری کرده و روی آن یک نرم‌افزار نصب‌شده تحویل بگیرید. در واقع، وقتی به ماشینی که دارید، دسترسی پیدا می‌کنید، نرم‌افزار به‌صورت کامل برای شما نصب شده و در اختیارتان قرار می‌گیرد. در اولین قدم، با سه نرم افزار داکر، وردپرس و aaPanel کار را شروع کردیم.

وردپرس باتوجه به کاربران زیادی که دارد، به درد آن دسته از طراحان سایت می خورد که می‌خواهند کار طراحی را بدون مشکلات نصب وردپرس پیش ببرند و با سرعت به سراغ کار اصلی بروند. aapanel هم مثل دایرکت ادمین یا cpanel یک کنترل‌پنل مدیریت هاست است که امکانات زیادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.  کاربرد داکر هم برای کاربران لینوکس است؛ به طوری که می‌تواند فرآیند ایجاد، پیاده‌سازی و اجرای برنامه‌ها را با استفاده از Containerها ساده کند.

در قدم بعدی و برای ارائه خدمات بیشتر، به سمت نرم‌افزارهای گرافیکی رفتیم و برنامه‌هایی مثل پریمیر، سینما ۴D، افتر افکت، ۳DMax و لومیون را در نسخه‌های مختلف به پنل اضافه کردیم. در حال حاضر، کاربر می‌تواند با ورود به پنل و خرید این نرم‌افزارها، پروژه‌های گرافیکی خود را به‌راحتی اجرا کند.

اصلاح دسترسی‌ها و تغییر گروه‌بندی‌ها

ایجاد سطوح مختلف دسترسی، از جمله اقداماتی است که قبلاً انجام شده بود. به این صورت که کاربر می‌تواند برای سایر افراد، دوستان، کارمندان و … دسترسی ایجاد کند.

مثلاً حسابدار شرکت شما تنها می‌تواند به بخش حساب‌ها و پرداختی‌ها دسترسی داشته باشد. برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده تنها به بخش سرویس‌ها دسترسی خواهد داشت. همچنین می‌توانید در یک حساب به تمام بخش‌ها و در حسابی دیگر تنها به چند بخش دسترسی داشته باشید. در فصول گذشته، بخشی از این دسترسی‌ها اصلاحاتی نیاز داشتند که این اصلاحات انجام شد. همچنین تغییراتی در جهت بهبود روی گروه‌بندی‌ها اعمال شد.

حذف محدودیت خرید یک سرویس GPU برای هر کاربر

در گذشته به دلیل محدودیت منابع و برای اینکه بتوانیم به مشتریان بیشتری خدمات بدهیم، محدودیتی برای خرید سرویس پردازش گرافیکی (GPU) در نظر گرفته بودیم. با گذشت زمان و افزایش منابع در دیتاسنترهای مختلف تصمیم گرفتیم این محدودیت را برداریم. از این به بعد، هر کاربر می‌تواند هر تعداد پردازشگر گرافیکی که می‌خواهد تهیه کند.

اضافه شدن محصول Flex-GPU

یکی دیگر از محصولات اضافه شده به پورتال ابری، Flex-GPU است. این محصول ترکیبی از محصول فلکس و پردازش گرافیکی است که در پورتال اضافه شده است. کاربران می‌توانند با انتخاب تب این بخش، Flex-GPU را خریداری کنند.

فلکس گرافیکی محصولی است که با استفاده از کارت‌های گرافیکی قدرتمند روی بستر زیرساخت ابری آماده شده و کاربر می‌تواند این محصول را به همراه سیستم‌عامل انتخابی به صورت آماده تحویل بگیرد. ضمن اینکه اگر تخصص شما کارهای گرافیکی است، می‌توانید با خرید یک فلکس گرافیکی و نصب نرم افزارهایی مثل پریمیر، سینما ۴D، افترافکت،  ۳D Max و لومیون از یک سیستم قدرتمند با توان پردازشی بالا بهره ببرید و پروژه های گرافیکی خودتان را به‌راحتی آب خوردن پیش ببرید.

برای خرید این محصول، از منوی زیرساخت ابری، باید وارد بخش خرید زیرساخت ابری شده و از بالای صفحه تب پلن با پردازش بالاتر را انتخاب کنید. اضافه شدن این تب جدید برای ارائه محصول فلکس گرافیکی هم در راستای اضافه شدن این محصول بود که در زمستان توسط تیم توسعه انجام شد.

تغییر سیستم‌عامل با اپلیکیشن

از دیگر امکانات اضافه شده به پنل پورتال ابری، امکان تغییر سیستم‌عامل با اپلیکیشن است. هر سرور خریداری شده توسط کاربر دارای یک سیستم‌عامل است. این سیستم‌عامل می‌تواند ویندوز یا لینوکس باشد. در هنگام تغییر سیستم‌عامل، کاربر فقط می‌توانست سیستم‌عامل‌کنونی ماشین خود را با یک سیستم‌عامل دیگر عوض کند؛ اما در حال حاضر، می‌تواند با استفاده از منوی تغییر سیستم‌عامل و انتخاب تب اپلیکیشن‌ها، یکی از اپلیکیشن‌های موجود را جایگزین سیستم‌عامل نصب‌شده روی سرور خود کند.

ایران سرور

در ادامه، می‌خواهیم در مورد سایت سنگان صحبت کنیم و به توسعه‌های انجام شده برای آن در فصل زمستان بپردازیم. بخش‌های متفاوتی از خدمات سایت سنگان در این فصل دستخوش تغییرات و بهبود شده.

بهبود فرآیندهای ثبت، انتقال و تمدید دامنه

یکی از مهم‌ترین خدماتی که  سایت سنگان ارائه می‌دهد، خدمات مربوط ثبت، انتقال و تمدید دامنه‌ است.  امروزه کمتر کسی هست که هنوز به اهمیت دامنه برای کسب‌وکارهای اینترنتی پی نبرده باشد. به همین دلیل بود که تیم محصول سایت سنگان، در کنار تیم‌های توسعه، بر روی بهبود فرآیندهای مربوط به دامنه متمرکز شد. این تمرکز و همکاریِ درون‌سازمانی، نتایج پررنگی در جهت کاهش مشکلات کاربران به همراه داشت.

بهبود در محدودیت‌های ثبت دامنه

ما در سایت سنگان حفاظت از کلیه کاربران اینترنت را وظیفه خود می‌دانیم. به همین دلیل، تلاش می‌کنیم با اعمال قوانین مشخص، از ثبت دامنه با عناوینی که ریسک تحریم دارند جلوگیری کنیم. از این طریق، مانع وارد شدن ضررهای سنگین به مشتریان‌مان می‌شویم.

ساخت سایت انرژی و هزینه قابل‌توجهی نیاز دارد. حالا فرض کنید یک روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، ببینید سایت‌تان دیگر در دسترس نیست. با  استرس فراوان موضوع را پیگیری می‌کنید و بعد از چند ساعت متوجه می‌شوید که مرکز ثبت دامنه‌های بین‌المللی، به خاطر رعایت نکردن یک سری مقررات یا مسائل مربوط به تحریم‌ها، دامنه شما رو مسدود کرده و دیگر کاری از دست هیچ‌کس ساخته نیست. برای اینکه از شما در مقابل چنین اتفاقاتی محافظت کنیم، در فصل زمستان امکاناتی توسعه دادیم تا از طریق آن‌ها بتوانیم روی تعدادی از کلمات یا جزئیات حساسیت‌زا در مشخصات دامنه، محدودیت اعمال کنیم و از ثبت دامنه‌های با ریسک بالا با بعضی از پسوندها جلوگیری کنیم. جالب است بدانید که این سخت‌گیری‌ها برای بعضی دامنه‌ها به این شدت وجود ندارد، برای همین آن دامنه‌ها را از محدودیت‌هایی که گفته شد مستثنی کردیم.

بهبود شرایط ثبت دامنه با پسوندهای بین‌المللی با زبان فارسی

اخیراً برخی از صاحبین مشاغل دوست دارند که دامنه خود را با کلمات فارسی ثبت کنند. این قابلیت در بعضی از پسوندهای بین‌المللی پشتیبانی می‌شود. به عنوان مثال، دامنه: توسعه-شرق.com قابل ثبت است.

در فصل زمستان، توسعه‌های لازم در جهت به‌روزرسانی لیست پسوندهایی که از این امکان پشتیبانی می‌کنند، انجام گرفته است. فقط لیست مشخصی از پسوندها این قابلیت را دارند  پس اگر زمانی قصد داشتید که با حروف فارسی و پسوند مشخصی از سایت سنگان خرید کنید و با خطا مواجه شدید، ناراحت نشوید! چون اگر درخواست‌تان ثبت می‌شد، بعد از چند روز هدر رفتن زمان، موردتأیید مرکز بین‌المللی نبود.

اضافه کردن مرحله احراز هویت در انتقال دامنه‌های ir

امنیت دارایی‌های شما یکی از مهم‌ترین الویت‌های ما است. به همین دلیل، همواره برای ارتقاء امنیت دارایی‌های آنلاین‌تان تلاش می‌کنیم. با توسعه انجام شده در این فصل، هر درخواست انتقالی که برای دامنه‌های ir ثبت شود، اول باید موردتأیید صاحب دامنه قرار گیرد. به این صورت که لینکی برای او ارسال می‌شود و از طریق این لینک باید انتقال را تأیید کند. بدین ترتیب، هیچکس بدون رضایت صاحب دامنه، امکان انتقال دامنه به پنل فرد دیگری را ندارد. با اینکه سایت سنگان هیچوقت اجازه نداده که دارایی فردی به خطر بیفتد، اما با انجام این توسعه از بروز مواردی که نیاز به صرف زمان و پیگیری دارد، جلوگیری می‌شود.

بهبود خطاها و مشکلات مربوط به درخواست‌های دامنه

در زمستان ۱۴۰۰، توسعه‌های دیگری هم در جهت بهبود خدمات ارائه‌شده مربوط به دامنه‌ انجام شده که تشریح جزئیات آن‌ها از حوصله این مطلب خارج است؛ اما به‌طور کلی، معدود مشکلاتی که برای درصد کمی از مشتریان بنا به دلایل بیرونی (مثل مشکلات مرکز ثبت) ممکن بود اتفاق بیفتد، بهبود پیدا کرده است؛ یعنی  فرآیند رسیدگی به این مشکلات خودکار شده و در نتیجه، رسیدگی بسیار سریع‌تر از قبل انجام می‌شود.

بهبود نرم‌افزاری در فرآیندهای رسیدگی به ایمیل‌های دریافتی

یکی از اقدامات مهم تیم محصول و توسعه در فصل زمستان، بهبود امکانات نرم‌افزاری در راستای رسیدگی بهتر به ایمیل‌های دریافتی بود. حتماً برای شما جالب است بدانید که روزانه چند صد ایمیل در سایت سنگان با موضوعات مختلف دریافت می‌شود که بررسی تک تک این ایمیل‌ها  و انجام اقدامات متناسب، از مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت برای ارائه خدمات بدون مشکل و قطعی است.

مدیریت این تعداد ایمیل در دپارتمان‌های مختلف، کار بسیار پیچیده‌ای است که با توسعه‌های انجام شده در فصل زمستان، این موضوع هم بهبود داده شد. هدف اصلی تیم محصول و کل مجموعه سایت سنگان، ارائه بهترین خدمات به مشتریان و کاربران است. به همین‌ دلیل، این قبیل توسعه‌های زیرساختی در شرکت به یک روال همیشگی تبدیل شده.

بهبود سرعت و افزایش دقت اطلاع‌رسانی به مشتریان در مواقع ضروری

حادثه خبر نمی‌کند. اگرچه این ضرب‌ا‌‌لمثل قدمت بالایی دارد، اما هنوز هم در پیشرفته‌ترین مرزهای تکنولوژی بشر، همچنان کاربرد دارد. با وجود پیشرفت‌های چشم‌گیری که بشر در تکنولوژی داشته، اما همچنان هر از گاهی اخبار حوادثی مثل از کار افتادن سرویس‌های فیس بوک، آتش سوزی در بزرگترین مراکز داده جهان و موارد این‌چنینی به گوش می‌رسد.

البته که این اتفاقات اجتناب‌ناپذیر هستند، اما می‌توان کاری کرد که در این مواقع کمترین خسارت به کسب‌وکارها وارد شود. همه تلاش ما در تیم محصول سایت سنگان از برنامه‌ریزی برای بهبود فرآیند اطلاع‌رسانی به مشتریان، این بود که حوادث احتمالی را پیش‌بینی کنیم!

با توسعه‌هایی که در زمستان ۱۴۰۰ انجام دادیم، تلاش کردیم تا اگر مشکلی برای هرکدام از خدمات و سرویس‌های ما پیش آمد، بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با دقت بالا، مشتریانی که تحت تاثیر هستند را شناسایی و گزارش بروز حادثه را به ایشان ارائه کنیم.

بهبود روش رسیدگی به مشکلات کاربران

با وجود اینکه ما در سایت سنگان همه تلاش‌مان را می‌کنیم که در کوتاه‌ترین زمان و با بهترین کیفیت ممکن، مشکلات کاربران‌مان را حل کنیم، اما گاهی ممکن است مشتریان باز هم بخواهند مشکلات را بخش‌های بالاتر سایت سنگان ارجاع بدهند و انتظار پیگیری بیشتری دارند. از آنجایی که رضایت شما مشتریان عزیز دغدغه اصلی تیم محصول سایت سنگان است، در فصل زمستان قابلیتی را فراهم کردیم که با استفاده از آن، می‌توانید اگر به هر دلیلی پاسخ کافی از پشتیبانی تیکت‌ها دریافت نکردید، مشکل‌تان را به بخش کنترل کیفیت سایت سنگان ارجاع دهید تا هم مشکل حل شود و هم از بروز مجدد خطا در تیم پشتیبانی جلوگیری به عمل بیاید.

احراز هویت کاربران

کلاه‌برداری‌های اینترنتی خیلی زیاد شده‌اند. استفاده از کارت‌های سرقتی برای خرید، لینک‌های حاوی بد افزار، هک کردن گوشی از طریق لینک و …، بخشی از روش‌های مرسوم کلاهبرداری در فضای آنلاین است. یکی از دلایل افزایش این سبک کلاهبرداری‌ها، سادگی مخفی کردن هویت افراد کلاهبردار در فضای اینترنت است.

کاربران اینترنت که خدماتی تهیه یا ارائه می‌کنند، اگر احراز هویت شوند، دیگر به‌سادگی نمی‌توانند کلاهبرداری کنند. فرض کنید کلاهبردار با استفاده از شماره شخص دیگری، اکانتی در سایت سنگان باز کرده و تعدادی سرور مجازی هم با استفاده از یک عابر بانک که متعلق به خودش نیست خریده. این فرد هویت مخفی دارد و بدون هیچ‌گونه ترس می‌تواند هر سوءاستفاده‌ای که بخواهد انجام دهد.  یکی از اقدامات مهم زمستان ۱۴۰۰، بهبود و تکمیل فرآیند احراز هویت افراد است. با استفاده از این الگوریتم‌ها کسی نمی‌تواند از هویت دیگران سوءاستفاده کند و در نتیجه هر کس مسئول رفتار خود خواهد بود.

بهبود و خودکارسازی فرآیند تحویل لایسنس لایت اسپید

سرعت و امنیت بالای لایت اسپید، آن را تبدیل به وب‌سرور محبوب این روزهای دنیای وب کرده است. در رابطه با سرعت آن، همین بس که طبق آمار، ۶ برابر سریع‌تر از آپاچی تخمین زده شده. به همین دلیل، فروش این سرویس همراه با سرور، مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است.

از این رو، تیم محصول و توسعه سایت سنگان تصمیم گرفتند که فرآیند‌ تحویل این لایسنس‌ها را بهبود ببخشند. برای بهبود این فرآیند، ابتد وضعیت فعلی ارزیابی و چالش‌ها شناسایی شدند. در گام بعدی، امکانات پایه لایت اسپید برای بهبود تحویل لایسنس‌ها به مشتریان مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت، خروجی این توسعه ما را به جایی رساند که از یک فرآیند دستی و زمان‌بر، به فرایندی رسیدیم که لایسنس‌ها بعد از خرید مشتری بلافاصله به‌صورت خودکار و با سرعت بالا در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.

نصب این لایسنس‌ها در صورتی که مشتری بخواهد، توسط تیم پشتیبانی ما انجام خواهد شد.

ورود سریع و راحت به پنل کاربری

بهبود صفحه لاگین سایت سنگان از دیگر اقدامات‌مان در زمستان ۱۴۰۰ بود تا این فرایند را تسهیل و تسریع کنیم. به همین منظور، امکانی فراهم کردیم که مشتری بتواند در صفحه لاگین، با وارد کردن ایمیل خود، لینک ورود به پنل کاربری را از طریق ایمیل دریافت کند و با کلیک بر روی لینک داخل ایمیل، مستقیما وارد پنل کاربری شود.

در کنار فرآیند بازیابی رمز عبور، این قابلیت جدید باعث می‌شود مشتریانی که رمز عبور اکانت‌شان را فراموش کرده‌اند، با دریافت لینک ورود، بدون نیاز به پسورد و فقط با دسترسی به ایمیل، وارد پنل کاربری سایت سنگان شوند.

طی این توسعه، نسبت‌به حفاظت از اطلاعات مشتری دقت داشتیم. بر اساس قوانین GDPR، اگر ایمیلی برای دریافت لینک ورود در صفحه ورود از طریق ایمیلی ثبت شود که قبلا در سایت سنگان ثبت‌نام نکرده، پیغامی مبنی بر نداشتن اکانت با این آدرس ایمیل نمایش داده نمی‌شود؛ یعنی اطلاعاتی از ثبت‌نام یا عدم ثبت‌نام ایمیل‌های مشتریان در اختیار عموم قرار نخواهد گرفت.

اقدامات دیگر برای بهبود سایر بخش‌ها

از فصل بهار، یک سورپرایز ویژه داریم. درصورت تهیه هاست لینوکس ۱۰، به‌صورت رایگان و خودکار سرویس CDN را هم دریافت خواهید کرد! یعنی با خرید یک سرویس، به‌صورت هم‌زمان از دو سرویس حرفه‌ای بهره‌مند خواهید شد. در کنار این خبر خوش، توسعه‌های دیگری برای بهبود امنیت کاربران و حریم خصوصی آن‌ها هم صورت گرفته.

به‌علاوه، توسعه‌های زیرساختی زیادی در این فصل در بخش‌هایی مثل مالی و به‌خصوص صدور فاکتورهای رسمی، زیر ساخت ثبت تیکتینگ در جهت بهبود دسته بندی تیکت‌ها، ارائه کدهای تخفیف، بهبود صفحات ریسپانسیو و … انجام شده است.

باز هم تکرار می‌کنیم که هدف اصلی تمام تیم‌های سایت سنگان از تمام این توسعه‌ها، بهبود خدمات مجموعه به شما عزیزان هست؛ پس اگر خدمتی نیاز دارید و یا فکر می‌کنید که قسمتی از خدمات ما باید بهبود پیدا کند، حتما نظرات‌تان را با ما به اشتراک بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 547 views بار دسته بندی : اخبار تاريخ : 2 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.