ترفند های وبمستری افزونه وردپرس چیست؟ چه کارهایی می‌توان با کمک افزونه‌ها انجام داد؟ - سایت سنگان

جدایی‌ناپذیر مثل تام از جری! وردپرس را نمی‌توان بدون افزونه‌هایش تصور کرد. افزونه‌های بی‌شماری که هرکدام برای رفع نیازی مشخص عرضه می‌شوند.

سیستم مدیریت محتوا، به‌تنهایی بسیار ساده است و کارایی خاصی ندارد؛ اما وقتی افزونه‌ها به هسته اصلیهرکاری با افزونه ها ممکن است CMS متصل می‌شوند، تقریباً انجام هرکاری با آن ممکن می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم ببینیم افزونه وردپرس چیست، چرا باید از آن استفاده کنیم، چگونه و از کجا افزونه‌های مناسب را انتخاب کنیم و ….

اگر با خودِ وردپرس کاملاً آشنایی دارید که هیچ! در غیر این‌ صورت، توصیه می‌کنیم مقاله وردپرس چیست را بخوانید. برای شروع این مقاله، با ماهیت افزونه‌های وردپرس شروع خواهیم کرد.

افزونه وردپرس چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم مدیریت محتوای وردپرس در سال ۲۰۰۳ معرفی و عرضه شد! در ابتدا این CMS بسیار ساده بود، اما با ارائه افزونه‌های مختلف در طی سالیان گذشته، حالا به یک CMS همه‌فن‌حریف بدل شده است! اکنون با قاطعیت می‌توان گفت که یکی از مزایای برجسته وردپرس، افزونه‌های پرشماری هستند که برای آن وجود دارد. 

در پاسخ به پرسش افزونه وردپرس چیست، به‌سادگی می‌توانیم بگوییم:

افزونه وردپرس در قالب یک لگوافزونه‌ها تکه کدهایی هستند که در قالب یک نرم‌‌افزار روی سایت وردپرسی نصب می‌شوند! وظیفه آن‌ها بهبود یکی از قابلیت‌های این سیستم مدیریت محتوا یا اضافه کردن قابلیتی جدید به آن است.

وردپرس به‌صورت متن‌باز یا Open-source طراحی شده است. به همین خاطر هرکسی که دستی در دنیای کدها داشته باشد، می‌تواند افزونه‌ای با قابلیت‌های مشخص برای این سیستم مدیریت محتوا بسازد و آن را به هسته اصلی وردپرس پیوند دهد.

همه افزونه‌های وردپرس با استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP نوشته می‌شوند و کاملاً با هسته اصلی وردپرس سازگاری دارند. اجازه دهید این‌طور بگوییم:

✅ افزونه‌ها هیچ‌گونه تغییری در هسته اصلی وردپرس ایجاد نخواهند کرد! بلکه به‌عنوان مکملی به آن اضافه می‌شوند. آن‌ها یا می‌خواهند یکی از قابلیت‌های سایت وردپرسی را توسعه دهند یا می‌خواهند قابلیت جدیدی به این سایت اضافه کنند.

اما اصلاً چه لزومی دارد که از افزونه‌ها استفاده کنیم؟

چرا باید از افزونه استفاده کنیم؟

سیستم مدیریت محتوای وردپرس بدون افزونه، کارایی بسیار کمی دارد. حتی می‌توانیم بگوییم میزان کارایی آن به صفر میل می‌کند! بیایید با یک مثال این ادعا را بررسی کنیم:

فرض کنید یک تلفن همراه هوشمند خریده‌اید. در ابتدا که همه‌چیز در حالت تنظیمات کارخانه قرار دارد، نمی‌توانید انتظار خاصی از موبایل‌تان داشته باشید، مگر همان قابلیت‌هایی که به‌صورت پیش‌فرض روی آن تعریف شده‌اند. به همین خاطر وارد اَپ استورِ سیستم‌عامل‌تان می‌شوید و شروع می‌کنید به دانلود اپلیکیشن‌های مختلف!

هر اپلیکیشن، یکی از نیازهای شما را برطرف می‌کند و به این شکل می‌توانید نهایت استفاده را از موبایل جدیدتان داشته باشید. سایت وردپرسی همان تلفن همراه هوشمند است و افزونه یا پلاگین همان اپلیکیشن‌هایی که به‌منظورهای مختلف روی آن نصب می‌شوند!

حالا فهمیدید که چرا باید از افزونه‌ها استفاده کنید؟

همیشه گفته می‌شود:  برای هر نیازی، افزونه‌ای وجود دارد و واقعاً هم همین‌طور است. همین تنوع افزونه‌ها باعث می‌شود تا صاحب سایت بدون داشتن علم برنامه‌نویسی، به‌خوبی از پس امور بربیاید.

به بیان دیگر، افزونه‌ها کمک می‌کنند تا وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای منعطف باشد و به‌همین‌خاطر استفاده از آن هم راحت‌تر می‌شود.

پلاگین ها

حالا واقعاً افزونه‌ها برای رفع چه نیازهایی به کار می‌آیند؟

چه نیازهایی با استفاده از افزونه‌ها برطرف می‌شوند؟

در بخش قبل گفتیم برای هر نیازی، افزونه‌ای وجود دارد! این موضوع عین حقیقت است.

افزونه‌ها می‌توانند تغییرات کوچک و بزرگ بسیاری در سایت‌ها ایجاد کنند. از بک‌آپ گرفتن خودکار گرفته تا بهبود سئوی سایت؛ یعنی با استفاده از افزونه‌های سیستم مدیریت محتوای وردپرس، می‌توان هرگونه سایتی را ساخت. از یک وبلاگ گرفته تا فروشگاه‌های اینترنتی!

? حتی برخی از افزونه‌ها برای نصب روی افزونه دیگری طراحی شده‌اند تا قابلیت‌های آن را توسعه دهند یا قابلیت جدید به آن اضافه کنند.

اصل جذابیت در این است که می‌توانید سایت‌تان را کاملاً مطابق با نیازهای‌تان شخصی‌سازی کنید. طوری که شبیه هیچ سایت دیگری نباشد و در عین حال، مثل موم در دستان‌تان نرم باشد.

نیازهای مختلف با استفاده از افزونه ها برطرف میشوند

پس به جرئت می‌توان گفت که هر نیازی با صدها هزار افزونه رایگان و پولی موجود برای وردپرس برطرف می‌شود.

خب؛ حالا به نظر شما افزونه‌های پولی بهتر هستند یا افزونه‌های رایگان؟

افزونه پولی یا رایگان؟ از کدام استفاده کنیم؟

شاید پیش خودتان فکر کنید که مگر این هم فکر کردن می‌خواهد؟ مسلماً افزونه‌های پولی بهتر هستند! ما هم به خاطر همین پیش‌بینی‌های احتمالیِ اشتباه تصمیم گرفتیم این بخش را به مقاله اضافه کنیم. دوستان عزیز، نزدیک به ۶۰ هزار افزونه رایگان در سایت WordPress.org – به‌عنوان مخزن اصلی افزونه‌های وردپرسی – وجود دارد که تقریباً هرگونه نیازی را برطرف می‌کنند.

حالا احتمالاً فرضیه‌ای جدید در ذهن‌تان شکل می‌گیرد. اینکه پس چرا باید سراغ افزونه‌های پولی برویم؟

مهم‌ترین تفاوت افزونه‌های پولی و افزونه‌های رایگان در خدمات مربوط به پشتیبانی است. افزونه‌های رایگان معمولاً پشتیبانی مطلوبی ارائه نمی‌کنند. اگر منصفانه به موضوع نگاه کنیم، نباید انتظاری هم از توسعه‌دهندگان این افزونه‌ها داشت؛ چراکه منفعت مالی‌ای در کار نیست و شاید صرف وقت و هزینه برای پاسخگویی به مشکلات کاربران معقول نباشد.

در نقطه مقابل افزونه‌های پولی موظف به پاسخگویی دائمی هستند. هرچه که باشد، برای استفاده از این افزونه‌ها پول پرداخت کرده‌اید و انتظار پاسخگویی از جانب توسعه‌دهندگان کاملاً منطقی است.

پس  اگر احساس می‌کنید نیاز به پشتیبانی قوی و دائمی دارید، بهتر است سراغ افزونه‌های پولی بروید، در غیر این‌صورت می‌توانید به‌صورت رایگان از چندین هزار افزونه رایگان موجود استفاده کنید. 

ناگفته نماند که برخی از افزونه‌ها هم به‌صورت رایگان و هم به‌صورت پولی عرضه می‌شوند. خب مسلماً نسخه پولی امکانات بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

افزونه وردپرس پولی پشتیبانی کامل ارائه میکند

نکته: برخی از افزونه‌های رایگان که شهرت زیادی دارند، پشتیبانی نصفه‌و‌نیمه‌ای به کاربران‌شان ارائه می‌کنند که خب بهتر از هیچی است. برای دریافت این پشتیبانی می‌توانید به صفحه افزونه مدنظر بروید و در پایین صفحه با کلیک روی Support درخواست‌تان را ثبت کنید.

راستی می‌دانید افزونه‌ها را از کجا پیدا کنید؟

افزونه‌ها را از کجا دانلود کنیم؟

اصلی‌ترین مخزن افزونه‌های وردپرس، سایت wordpress.org است؛ اما یک نکته: تمام افزونه‌هایی که در این سایت وجود دارند رایگان هستند! اگر قصد پیدا کردن یک افزونه پولی به‌همراه پشتیبانی کامل و حرفه‌ای را دارید، باید سراغ منابع دیگر بروید.

چه تعداد افزونه در این سایت وجود دارند؟ در هنگام نوشتن این مقاله، رقم شگفت‌انگیز ۵۸ هزار پاسخ این سوال است. جالب است که سرعت رشد تعداد افزونه‌ها بسیار زیاد است و ممکن است در مدت‌زمان کوتاهی ۶۰ هزار را هم رد کند.

در مورد افزونه‌های غیررایگان، سایت codecanyon مرجع خوبی محسوب می‌شود. این سایت با دارا بودن نزدیک به ۳۵ هزار افزونه پولی، می‌تواند برایاستفاده از افزونه هر نیاز، بهترین افزونه را معرفی کند.

در ضمن از آنجایی که وردپرس ماهیت متن‌باز دارد،  هر توسعه‌دهنده مستقلی که دانش کافی و لازم را داشته باشد، می‌تواند افزونه‌ای طراحی کند و آن را به‌صورت پولی یا رایگان در اختیار دیگران قرار دهد.  به همین خاطر جست‌و‌جو در گوگل مثل همیشه یکی از بهترین راه‌ها برای یافتن افزونه مورد نیاز است.

راه دیگری هم برای دسترسی به افزونه‌های مختلف وجود دارد و آن هم از طریق داشبورد وردپرس سایت‌تان است. کافی است در منوی داشبورد سراغ گزینه Plugins (عبارت انگلیسی افزونه) بروید و در ادامه وارد بخش Add New شوید. در این قسمت می‌توانید نام افزونه مدنظرتان را جست‌و‌جو کنید و سپس آن را نصب کنید. اگر داشبوردتان فارسی است، باید روی گزینه افزونه‌ها بروید و سپس روی افزودن کلیک کنید.

✅ برای اینکه چگونگی نصب افزونه را یاد بگیرید، می‌توانید مقاله آموزش نصب افزونه در وردپرس را بخوانید تا به‌راحتی این کار را انجام دهید.

راستی برای نصب افزونه‌های جدید نباید بی‌گدار به آن بزنید. نگویید نگفتیم!

چرا هنگام نصب یک افزونه باید نهایت احتیاط را داشته باشیم؟

همان‌طور که در بخش‌های ابتدایی مقاله هم گفتیم، افزونه‌ها چیزی جز چند تکه کد نیستند. کدهایی که ماهیت آن‌ها کاملاً مشخص نیست. مخصوصاً اگر هیچ سررشته‌ای از برنامه‌نویسی ندارید، بهتر است نهایت احتیاط را در به‌کارگیری آن‌ها داشته باشید.

ممکن است افزونه‌ای کاملاً خلاف انتظار شما عمل کند؛ یعنی نه تنها نیازی را برطرف نکند، بلکه مشکلی بر مشکلات قبلی بیفزاید. قوز بالای قوز!! این مسئله در عملکرد کلی سایت هم اثرات مخربی دارد. مثل:

  • بروز ارور یا خطا در سایت
  • کاهش سرعت سایت
  • ایجاد یک آسیب‌پذیری غیر عمدی روی سایت
  • ایجاد بدافزار روی سایت

دقت و تمرکز

موارد بالا در ابعاد مختلف اثرات منفی‌ای روی سایت‌تان می‌گذارند که خب مسلماً دوست ندارید این اتفاق رخ دهد! پیشگیری از چنین معضلاتی با توجه به ۳ توصیه ممکن می‌شود:

  1. افزونه مدنظر را از توسعه‌دهنده یا مرجع معتبر دانلود کنید.
  2. نظرات دیگر کاربران را راجع به آن افزونه بخوانید تا بفهمید چقدر شناخته‌شده است.
  3. تاریخ آخرین به‌روزرسانی افزونه را بررسی کنید. با این کار متوجه می‌شوید که آیا تیم سازنده همچنان از افزونه نگه‌داری می‌کند یا نه!

البته که  ریسک همیشه وجود دارد، اما در برخی مواقع می‌توان آن را به حدا‌قل‌ترین حالت ممکن کاهش داد. مثلاً با عمل کردن به توصیه‌های بالا، امکان آسیب دیدن به‌خاطر استفاده از افزونه‌های مشکل‌دار تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند.

در ادامه راجع به پرسش‌هایی صحبت خواهیم کرد که باید قبل از نصب یک افزونه، پاسخ آن‌ها را پیدا کنید.

۴ سوالی که قبل از نصب یک افزونه باید از خود بپرسید

برای اینکه سایت‌تان دچار مشکل نشود، اول از همه باید توصیه‌هایی که در بخش قبل به آن‌ها اشاره کردیم را در نظر بگیرید. بعد از آن باید ۴ سوالی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت را از خودتان بپرسید و سپس تصمیم نهایی را بگیرید.

۱) از آخرین به‌روزرسانی افزونه چقدر می‌گذرد؟

هرچقدر یک افزونه بیشتر آپدیت یا به‌روزرسانی شود، اعتبار بیشتری هم خواهد داشت؛ این نکته نشان می‌دهد که تیم توسعه‌دهنده همواره تلاش می‌کنند تا ایرادات شناسایی‌شده را از بین ببرند و افزونه بهتری به کاربران ارائه کنند. اگر افزونه مدنظرتان مدت‌زمان زیادی است که به‌روزرسانی نشده، احتمال اینکه برای سایت‌تان مضر باشد هم بیشتر می‌شود.

۲) آیا افزونه با آخرین نسخه وردپرس سازگاری دارد؟

هسته وردپرس هر از چند گاهی به‌روزرسانی می‌شود. این موضوع که آیا افزونه مورد بحث با آخرین نسخه ارائه‌شده توسط تیم وردپرس سازگاری داشته باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است. سازگار بودن این دو با هم خیال‌تان را از بسیار جهات راحت می‌کند. مثلاً می‌توانید مطمئن باشید افزونه‌ای که قصد نصب آن را دارید، ضرری به سایت‌تان وارد نخواهد کرد.

۳) آیا تیم توسعه‌دهنده افزونه، حداقل پشتیبانی را به کاربران‌شان ارائه می‌کنند؟

همان‌طور که گفتیم، نباید از افزونه‌های رایگان توقع پشتیبانی تمام‌و‌کمال داشت؛ اما اگر خاطرتان باشد، به این نکته هم اشاره کردیم که افزونه‌های معتبر، حتی اگر رایگان هم باشند، حداقل خدمات پشتیبانی را به کاربران‌شان ارائه می‌کنند. پس پشتیبانی خوب می‌تواند تائید‌کننده اعتبار یک افزونه باشد.

درمورد افزونه‌های پولی هم که تکلیف مشخص است. آن‌ها وظیفه دارند تا بهترین خدمات ممکن را در زمینه پشتیبانی از افزونه‌شان به شما (کاربر) ارائه کنند. از کاربران دیگری که از افزونه استفاده می‌کنند سوال کنید. بپرسید که چطور به مشکلات و پرسش‌های‌شان پاسخ داده می‌شود.

۴) افزونه چه امتیازی دارد؟

همه افزونه‌ها در تمام منابع دارای امتیاز هستند! مسلماً هرچقدر امتیاز بیشتر باشد، یعنی با آسودگی خاطر بیشتری می‌توانید از آن استفاده کنید. پس افزونه‌ای را انتخاب کنید که امتیاز بالایی داشته باشد. به این ترتیب مطمئن می‌شوید که افزونه جدید خطری برای سایت‌تان ندارد.

امتیاز افزونه وردپرس

نکته طلایی: معمولاً افزونه‌هایی که توسط توسعه‌دهندگان رسمی ارائه می‌شوند، استانداردها را هم رعایت می‌کنند و می‌توانید بدون نگرانی از آن‌ها استفاده کنید؛ اما اگر قرار است از افزونه یک دولوپر مستقل استفاده کنید، بهتر است که حساسیت بیشتری به خرج دهید.

با تمام این تفاسیر، انتخاب افزونه کارآمد و مناسب نباید کار خیلی سختی باشد.

چک‌لیست شناسایی و انتخاب یک افزونه مناسب

اگر دو بخش قبلی را به دقت خوانده باشید، بیشتر نکات لازم برای شناسایی و انتخاب پلاگین‌ها و افزونه‌های مناسب را یاد گرفته‌اید؛ اما برای اینکه مطمئن شویم تصمیم درستی خواهید گرفت، تصمیم گرفتیم چک‌لیست شناسایی و انتخاب افزونه مناسب را به شما معرفی کنیم. یک چک لیست کوتاه که تنها ۳ مرحله دارد:

لیستی از نیازمندی‌های‌تان تهیه کنید

فقط و فقط باید از افزونه‌هایی استفاده کنید که به آن‌ها نیاز دارید! در ادامه بیشتر راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد. پس نیازهایی که دارید را لیست کنید. به این ترتیب فیلتری برای جست‌و‌جو تعیین می‌کنید که انتخاب را برای‌تان راحت‌تر خواهد کرد.

به نسخه پولی نیاز دارید یا نسخه رایگان کفایت می‌کند؟

حساب‌کتاب کنید! آیا واقعاً لازم است که برای رفع یکی از نیاز‌های‌تان هزینه کنید؟ آیا بهتر نیست از یک افزونه رایگان استفاده کنید که اتفاقاً قابلیت‌‌های زیادی هم دارد؟

بالاتر هم گفتیم، استفاده از افزونه‌های پولی، فقط زمانی توجیه‌پذیر است که نیاز به پشتیبانی کامل و تمام وقت داشته باشید. در غیر این صورت، عقل سلیم حکم می‌کند بدون هزینه کردن نیازتان را برطرف کنید.

بسته به اینکه کدام نوع از افزونه‌ها را انتخاب می‌کنید، باز هم حلقه گزینه‌های‌تان تنگ‌تر خواهد شد؛ یعنی به انتخاب نهایی نزدیک‌تر می‌شوید.

به امتیازات و نظرات دیگر کاربران توجه کنید

مرحله آخر از چک لیست شناسایی و انتخاب افزونه، به بررسی نظرات دیگران و امتیاز هر افزونه (در بخش قبلی هم به آن اشاره کردیم) اختصاص دارد. فرض کنید برای بهینه‌سازی وب‌سایت‌تان دنبال افزونه می‌گردید و در نهایت بین انتخاب ۲ گزینه نهایی مردد هستید. در این مرحله باید امتیاز این دو گزینه و همچنین نظرات کاربران راجع به آن‌ها را بررسی کنید. خروجی این فرایند، افزونه‌ای است که به بهترین شکل نیازتان را برطرف خواهد کرد.

چک لیست پیدا کردن افزونه وردپرس مناسب

از آنجایی که شوق دانستن در چشمان‌تان برق می‌زند، بیایید راجع به برخی از دسته‌بندی‌های معروف افزونه‌ها صحبت کنیم.

۹ دسته‌بندی پرکاربرد افزونه‌های وردپرس

دنیای وردپرس پر است از افزونه‌های گوناگون و تا به این‌جای مقاله این موضوع را کاملاً متوجه شدید. این  افزونه‌ها، بسته به قابلیت‌های‌شان در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند . در ادامه ۹ دسته‌بندی که بیشتر از همه شناخته‌شده‌اند را معرفی خواهیم کرد:

۱) افزونه‌های تامین امنیت سایت

برای ایمن بودن یک سایت، هم هاست و هم سایت باید کاملاً امن باشند! افزونه‌های تامین امنیت، وظیفه دارند تا سایت شما را در برابر هرگونه خطری ایمن نگه‌ دارند! ناامنی می‌تواند در قالب سرقت اطلاعات مهم و محرمانه، نفوذ بدافزارها و حتی ضررهای مادی ظاهر شود.

یکی از افزونه‌های تامین امنیت وردپرس با نام های تامین امنیت وردپرس با نام wordefence در گزارشی اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۰، ۴.۳ میلیارد حمله به سایت‌های وردپرسی را دفع کرده است!

به همین خاطر است که افزونه‌های امنیتی اهمیت بالایی دارند. بسیاری از این پلاگین‌ها قابلیت‌هایی مثل مانیتور کردن تمام فعالیت‌های سایت، ساخت فایروال و حتی بلک‌لیست برای IPهای مخرب دارند.

۲) بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت

سایت Pingdom در گزارشی اعلام کرده است که ۳۴ درصد از بازدیدکنندگان، بیشتر از ۳ ثانیه برای لود شدن وب‌سایت صبر نمی‌کنند. احتمالاً این زمان برای کاربران ایرانی که مجبورند صبورتر باشند، کمی بیشتر است. به‌هرحال این آمار اهمیت بالای بهینه‌سازی وب‌سایت را نشان می‌دهد.

یکی از کارهای افزونه‌های این دسته‌بندی، مرتب کردن کدهای سایت است که کمک زیادی به بهبود عملکرد سایت می‌کند.

۳) افزونه‌های مربوط به فرم‌های تماس

اگر بازدیدکنندگان سایت‌تان بتوانند به‌راحتی با شما ارتباط برقرار کنند، در خلق یک تجربه کاربری عالی تا حد زیادی موفق عمل کرده‌اید! بسیاری از قالب‌ها به‌صورت پیش‌فرض چنین قابلیتی را ارائه می‌کنند، اما اگر قالب سایت شما این‌چنین نبود، جای نگرانی نیست. افزونه‌های زیادی وجود دارند که به این منظور طراحی شده‌اند.

۴) افزونه‌های کش گرفتن

منظور از کش گرفتن، ساخت کپی‌های ثابت از صفحات مختلف سایت است که در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرند. به این ترتیب مقدار دیتایی که بین مرورگر و دیتابیس وردپرس انتقال پیدا می‌کند، تا میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

بیایید لقمه را دو سرمان نچرخانیم!  کش گرفتن منجر به افزایش سرعت سایت می‌شود.  بسیاری از افزونه‌های بهینه‌سازی وب‌سایت، عملیات کش گرفتن را هم انجام می‌دهند، اما افزونه‌هایی هم وجود دارند که مختص این کار ساخته و طراحی شده‌اند.

۵) افزونه‌های رزرواسیون (نوبت‌دهی)

این افزونه‌ها برای سایت‌های رستوران‌ها، هتل‌ها، خدمات اجاره‌ای، سایت‌های شخصی متخصصان و … کاربرد دارند.

خیلی ساده بگوییم: چنین افزونه‌هایی امکاناتی را ارائه می‌کنند که کاربر با استفاده از آن‌ها به راحتی می‌تواند، از شما وقت ملاقات بگیرد یا خدمتی که ارائه می‌کنید را رزرو کند!

۶) افزونه‌های گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یک ابزار تحلیلی بی‌نظیر است. همان‌طور که از نامش مشخص است، این ابزار متعلق به شرکت گوگل است. برای اینکه بتوانید نهایت استفاده را از گوگل آنالیتیکس ببرید، باید قابلیت‌های آن را با وردپرس ادغام کنید. افزونه‌های این دسته‌بندی، انجام این کار را برای‌تان ممکن می‌کنند.

۷) بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO)

فرض را بر این می‌گیریم که با مفهوم سئو آشنایی دارید. اگر این‌طور نیست، خواندن مقاله سئو چیست کارتان را راه می‌اندازد. مسلماً تبدیل شدن به یک متخصص سئو همه‌چیز بلد، کار یک شب و دو شب نیست! به همین خاطر افزونه‌های سئو وارد عمل می‌شوند.  این افزونه‌ها کمک می‌کنند تا صاحب سایت، بدون داشتن دانش کافی هم بتواند سایتش را برای موتورهای جست‌و‌جو به‌خوبی بهینه‌سازی کند. 

توصیه می‌کنیم مقاله ۱۵ افزونه سئو برتر وردپرس را بخوانید تا با مهم‌ترین افزونه‌های این دسته بیشتر آشنا شوید.

۸) افزونه‌های پاپ آپ

هرگونه پنجره‌ای که روی صفحه سایت برای بازدیدکننده ظاهر شود، پاپ آپ نام دارد. اگر خبرنامه ایمیلی دارید و می‌خواهید بازدیدکنندگان را به عضویت در آن ترغیب کنید، استفاده از افزونه‌های پاپ آپ یک راه‌حل بسیار مناسب است.

به این ترتیب وقتی کاربر در سایت شما حضور دارد، پنجره‌ای برای او باز می‌شود که پیام مدنظر را به او منتقل می‌کند. بازدیدکننده در تصمیم‌گیری کاملاً مختار است. می‌تواند دعوت سایت را لبیک بگوید یا با بی‌توجهی آن را ببندد.

۹) افزونه‌های بهینه‌سازی تصاویر

اگر عکس‌هایی که در سایت‌تان قرار می‌دهید به‌خوبی بهینه‌سازی نشده باشند، سرعت بارگذاری کاهش پیدا می‌کند، حافظه پر می‌شود و بر سئو هم تاثیر منفی می‌گذارد.

در نقطه مقابل، اگر تصویر به‌خوبی بهینه‌سازی شود، محتوا را هم جذاب‌تر خواهد کرد. افزونه‌های این دسته، حجم تصاویر را بدون تغییر کیفیت کاهش می‌دهند.

این ۹ دسته‌بندی، فقط بخشی از اقیانوس افزونه‌های وردپرس بودند و دسته‌بندی‌های بسیاری در این رابطه وجود دارند.

پیشنهاد می‌کنم به مقالۀ «افزونه‌های کاهش حجم عکس در وردپرس» سر بزنید و با ۵ ابزار کاربردی آشنا شوید.

سوالی پیش می‌آید، آن هم اینکه چند افزونه می‌توانیم داشته باشیم؟

از چه تعداد افزونه می‌توان استفاده کرد؟

به میزان لازم! محدودیتی در تعداد افزونه‌های مورداستفاده وجود ندارد؛ اما این موضوع نباید باعث شود سایت‌تان را پر از افزونه‌هایی کنید که شاید هیچ فایده‌ای برای‌تان نداشته باشند.

بسیاری از کارشناسان می‌گویند که استفاده از افزونه‌های زیاد، سرعت سایت را کاهش می‌دهد. این تئوری تا حدودی درست است! افزونه‌ها یک بار اضافی برای هاست به‌حساب می‌آیند؛ و با توجه به سرعت اینترنت ایران، ممکن است تاثیری – هرچند اندک – در کندی سایت داشته باشند. اما …  مهم‌تر از تعداد افزونه‌ها، کیفیت آن‌ها و رعایت استانداردهای هسته وردپرس است که بر سرعت سایت اثرگذار است. 

افزونه‌های باکیفیت طوری طراحی شده‌اند که فقط به اندازه نیازشان از منابع استفاده کنند، اما آن‌هایی که کیفیت بالایی ندارند، بیش از حد لازم منابع را درگیر می‌کنند و همین موضوع منجر به کاهش سرعت سایت می‌شود. به همین خاطر ممکن است ده‌ها افزونه با کیفیت هیچ مشکلی برای سایت‌تان ایجاد نکنند، اما تنها دو افزونه بی‌کیفیت سرعت را نابود کنند.

 افزونه های وردپرس

سایت‌های کسب‌و‌کارها، به‌طور میانگین، از ۲۰ تا ۳۰ افزونه استفاده می‌کنند. اگر قرار باشد از تمام پتانسیل این سیستم مدیریت محتوا استفاده شود، این عدد به بیش از ۵۰ هم می‌رسد.

یادتان باشد که همیشه می‌توانید افزونه‌های اضافی را غیرفعال و حتی حذف نمایید. اگر افزونه‌ای دارید که به کارتان نمی‌آید، آن را حذف کنید. اگر افزونه‌ای دارید که مدت‌ها است آپدیت نشده، آن را حذف کنید. البته مشکلات عملکردی سایت همیشه قرار نیست مربوط به افزونه‌ها باشند.

توصیه می‌شود بعد از اضافه کردن هر افزونه جدید، سرعت سایت‌تان را زیر تست ببرید تا خیال‌تان راحت شود.

موافقید چند افزونه شناخته‌شده را معرفی کنیم؟

با معروف‌ترین افزونه‌های وردپرس آشنا شوید

قبل از اینکه سراغ معرفی این افزونه‌ها برویم، باید بگوییم که قبلاً در مقاله‌ای با عنوان ۶ افزونه کاربردی وردپرس به معرفی برخی از مهم‌ترین افزونه‌ها پرداخته‌ایم. در اینجا هم تصمیم گرفتیم ۸ افزونه‌ای که بیشترین سرچ را در چند وقت اخیر داشته‌اند، به‌صورت جداگانه بررسی کنیم.

ووکامرس چیست؟

اگر می‌خواهید سایت وردپرسی‌تان را به یک فروشگاه تبدیل کنید، افزونه ووکامرس این کار را برای‌تان انجام می‌دهد. در ضمن مقاله‌ای با همین عنوان ووکامرس چیست در وبلاگ‌مان وجود دارد. می‌توانید با مطالعه آن کاملا با این افزونه آشنا شوید. ووکامرس کاملاً رایگان است!

المنتور چیست؟

این افزونه وظیفه ساخت صفحات و طراحی وب‌سایت را برعهده دارد. با استفاده از المنتور می‌توانید ظاهر سایت‌تان را مطابق سلیقه‌تان شخصی‌سازی کنید. کار با این افزونه بسیار راحت است. فقط باید بکشید و رها کنید! این افزونه رایگان عرضه می‌شود.

می‌توانید مقاله آموزش طراحی سایت با المنتور را بخوانید. به این ترتیب کار با این افزونه را یاد خواهید گرفت.

ویژوال کامپوزر چیست؟

این افزونه هم دقیقاً مشابه المنتور است؛ یعنی کاربرد آن در ساخت و طراحی صفحات وب‌سایت است. در ضمن کار کردن با ویژوال کامپوزر هم درست مانند المنتور با کشیدن و رها کردن انجام می‌شود. مقاله آموزش صفحه‌ساز Visual Composer ‌را بخوانید تا چگونگی کار با این افزونه را بیاموزید. ویژوال کامپوزر هم مثل المنتور رایگان است.

افزونه YOAST SEO چیست؟

بالاتر راجع به افزونه‌های بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو صحبت کردیم. افزونه yoast seo یکی از معروف‌ترین افزونه‌های این دسته‌بندی است. این افزونه رایگان، قابلیت‌های زیادی دارد که برای سئو کردن سایت بسیار کاربردی هستند.

دو مقاله آموزش Yoast SEO و مقایسه Yoast SEO و All In One SEO، دو مقاله‌ای هستند که در رابطه با این افزونه در وبلاگ ما یافت می‌شوند.

افزونه Duplicator چیست؟

 این افزونه از تمام قالب‌ها، محتواها و دیتابیس‌های سایت وردپرسی، پکیجی در قالب یک فایل فشرده (ZIP) تهیه می‌کند . به این ترتیب اگر قصد انتقال سایت‌تان را داشته باشید، این کار راحت‌تر از همیشه انجام می‌شود.

در مقاله انتقال سایت وردپرسی به دو روش دستی و با کمک افزونه مفصلاً راجع به این افزونه و چگونگی استفاده از آن صحبت کرده‌ایم.

انتقال سایت وردپرسی با افزونه duplicator

افزونه Mailchimp چیست؟

اگر سایت‌تان خبرنامه دارد، این افزونه به دردتان می‌خورد. از mailchimp برای ارسال ایمیل به لیست مخاطبین و به‌طور کلی ایمیل مارکتینگ استفاده می‌شود. این افزونه هم به شکل رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

افزونه WPML چیست؟

اگر می‌خواهید یک سایت چندزبانه داشته باشید، استفاده از افزونه WPML را به شما توصیه می‌کنیم.  این افزونه به‌صورت خودکار محتوای سایت‌تان را به زبان‌های دیگر ترجمه می‌کند. 

wpml بر خلاف افزونه‌های قبلی این بخش، رایگان نیست و برای استفاده از آن باید هزینه کنید.

در ضمن دو افزونه Hello Dolly و Akismet به‌صورت پیش‌فرض در وردپرس وجود دارند. اولی تقریباً به درد هیچ کاری نمی‌خورد، اما دومی برای جلوگیری از انتشار اسپم در کامنت‌ها مفید است.

چند نکته به‌عنوان سخن پایانی

فهمیدید این افزونه‌ها هستند که وردپرس را تا این حد کارآمد کرده‌اند. در واقع  اگر افزونه‌ای در کار نبود، وردپرس هم محدود به وبلاگ‌نویسی باقی می‌ماند و هیچ‌گاه عظمت حالا را پیدا نمی‌کرد. 

چند نکته تکمیلی راجع به افزونه‌ها:

  • همیشه حواس‌تان به آپدیت‌های احتمالی افزونه‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید باشد. در صورت ارائه نسخه جدید، بلافاصله افزونه خود را آپدیت کنید.
  • اگر افزونه‌ای دارید که از آخرین آپدیتش مدت‌زمان زیادی می‌گذرد، بهتر است آن را به‌طور کامل حذف کنید؛ چراکه ممکن است امنیت سایت‌تان در خطر باشد.
  • برخی افزونه‌ها با خودکارسازی بسیاری از فرایندها، به صاحب سایت در مدیریت کمک می‌کنند.

برای نوشتن این مقاله، از منابع انگلیسی زبان بسیاری کمک گرفته‌ایم که مهم‌ترین آن‌ها سایت‌های زیر هستند:

اگر فکر می‌کنید این مقاله از آن مقاله‌های مفید و کارراه‌انداز بود، لطفاً آن را دوستان‌تان به اشتراک بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 344 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 20 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.