ترفند های وبمستری معرفی ۶ افزونه مهم و کاربردی وردپرس - سایت سنگان

اضافه کردن افزونه به سایت وردپرسی، درست مثل اضافه کردن وسایل جانبی به خانه است. مثلاً فرض کنید که یک واحد آپارتمان کلیدنخورده خریده‌اید و برای اولین بار می‌خواهید زندگی‌تان را آنجا شروع کنید. درست است که این آپارتمان بزرگ، جادار و نوساز است؛ اما آیا بدون اضافه کردن یک سری وسایل جانبی می‌توانید از آن استفاده کنید؟

مثلاً اگر بخواهید یک خانه خنک داشته باشید، یک کولر به آن اضافه می‌کنید. یا اگر بخواهید امنیت خانه بالا برود، باید یک دزدگیر یا دوربین مداربسته تهیه کنید. درباره سایت هم همینطور است. شما با اضافه کردن افزونه یا پلاگین به سایت، می‌تواند سرعت سایت را بهتر کنید، صفحات جدید بسازید، فرم قرار دهید، محتوایافزونه چندرسانه‌ای استفاده کنید و کلی کار دیگر!

در مقاله امروز ایران‌سرور، می‌خواهیم ۶ تا از افزونه‌های کاربردی وردپرس که کار بلاگرها و کسب‌وکارهای اینترنتی را حسابی راحت می‌کنند، به شما معرفی کنیم.

با ما همراه باشید.

افزونه (پلاگین) وردپرس چیست؟

در اصل، افزونه وردپرس تکه کدی است که به کدهای فعلی سایت‌تان اضافه شده و در ۲ حالت ظاهر می‌شود:

  1. قابلیت جدیدی به سایت‌تان اضافه می‌کند (مثل اضافه کردن قابلیت لایک به مطالب)
  2. قابلیت‌های فعلی را گسترش می‌دهد (مثل بهتر کردن سرعت سایت)

با ۶ افزونه پرطرفدار وردپرس آشنا شوید

افزونه‌هایی که در این بخش معرفی می‌کنیم، به درد همه کسانی می‌خورند که وبلاگ شخصی یا فروشگاه اینترنتی دارند. بعد از آشنایی با این افزونه‌ها، اگر تجربه‌ای دارید با ما در میان بگذارید یا اگر افزونه بهتری می‌شناسید، حتماً به ما معرفی کنید.

افزونه Advanced Custom Fields

افزونه Advanced Custom Fields وردپرسدر حالت پیشفرض، شما می‌توانید به مطالب سایت عنوان، متن، لینک، برچسب، تصویر شاخص و غیره را در فیلدهای مرتبط، مشخص کنید. حالا اگر بخواهید فیلدهای جدید داشته باشید باید چه کار کنید؟

مثلاً وبلاگ شما درباره فیلم است و می‌خواهید برای هر فیلمی که معرفی می‌کنید، نام کارگردان، نام بازیگران و امتیاز فیلم مشخص باشد. در این مواقع می‌توانید از افزونه ACF استفاده کنید و برای صفحه مدنظرتان فیلدهای اختصاصی بسازید.

در افزونه Advanced Custom Fields بیشتر از ۲۵ تا فیلد مختلف، با امکانات متنوعی مثل اضافه کردن دکمه، عدد، متن، برگه، ایمیل و … وجود دارد. علاوه‌براین، ACF با المنتور و ووکامرس نیز سازگاری دارد. یعنی شما می‌توانید فیلدهایی را که با ACF ساخته‌اید، با المنتور یا ووکامرس نیز استفاده کنید.

✅ این افزونه هم به‌صورت رایگان و هم به‌صورت پریمیوم قابل تهیه است.

افزونه WP Rocket

افزونه WP Rocket وردپرس اگر می‌خواهید سرعت سایت خود را بالا ببرید، از افزونه WP Rocket استفاده کنید. این پلاگین با ذخیره کردن محتوای سایت در کش (cache)، کمک می‌کند تا سایت سریع‌تر بارگذاری شود. به این ترتیب تجربه کاربری را بهبود بخشیده و روی SEO تاثیر مثبتی دارد.

غیر از این، افزونه WP Rocket قایل‌های استاتیک سایت شما (شامل HTML، CSS و جاوا اسکریپت) را فشرده و حجم آن‌ها را کم می‌کند. همانطور که می‌دانید، هرچقدر حجم فایل‌ها کمتر باشد، سایت سریع‌تر بارگذاری می‌شود.

✅ این افزونه هم به‌صورت رایگان و هم به‌صورت پریمیوم ارائه می‌شود؛ این ۲ نسخه در برخی امکانات باهم متفاوتند.

افزونه Gravity Forms

افزونه Gravity Forms وردپرس اگر می‌خواهید به سایت‌تان فرم اضافه کنید، پیشنهاد ما استفاده از پلاگین گرویتی فرم است.

این افزونه بهترین و حرفه‌ای‌ترین فرم‌ساز وردپرس است. چرا؟

چون جدا از اینکه می‌توانید با آن انواع فرم (مثل فرم ثبت نام، فرم مشاوره، فرم استخدام و …) را طراحی کنید، قادرید که خیلی راحت آن را با CRM، سامانه ایمیل، سامانه ارسال نوتیفیکشن و … ادغام کنید. مثلاً می‌توانید شرطی تعیین کنید که هرکس فرم A را پر کرد، ایمیل برایش ارسال شود.

افزونه Gravity Forms ویژگی‌های زیادی مثل تنوع فرم‌ها، سفارشی کردن فرم، قابلیت ایجاد فرم‌های شرطی و قابلیت اطلاع‌رسانی درباره سفارشات را دارد. البته این تنها گوشه‌ای از ویژگی‌های این افزونه است. وقتی که با گرویتی فرم کار کنید، کم‌کم امکانات دیگر آن را هم کشف می‌کنید.

⚠ این افزونه رایگان نیست.

افزونه Better Search Replace

افزونه Better Search Replaceاگر قصد مهاجرت، یا انتقال دامنه، از یک سرور/هاست به سرور/هاست دیگر را دارید، این افزونه حسابی به کارتان می‌آید.

با استفاده از افزونه Better Search Replace می‌توانید دیتابیس خود را انتقال دهید، لینک‌ها را جایگزین کنید یا اینکه کلمات و جملاتی را که در پایگاه داده نیاز به تغییر دارند، با کلمات جدید جایگزین کنید.

از جمله ویژگی‌های افزونه Better Search Replace می‌توان به انتخاب و ویرایش جدول‌ها در پایگاه داده، قابلیت پیش‌نمایش قبل از ذخیره و ارائه گزارش برای جداول به‌روز شده اشاره کرد.

افزونه Imagify

افزونه Imagify تصاویر یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش سرعت سایت هستند؛ اما می‌شود با بهینه‌سازی و کم کردن حجم آن‎ها، کاری کرد که سرعت سایت با وجود تعداد زیادی تصویر کند نشود.

یکی از بهترین ابزارها، برای کاهش حجم تصاویر، افزونه Imagify وردپرس است. با استفاده از این افزونه، تمام تصویر، به‌صورت خودکار و بدون آنکه کیفیت‌شان کم شود، کم‌حجم و بهینه می‌شوند.

شما می‌توانید در پلاگین imagify سه حالت را برای فشرده‌سازی انتخاب کنید که عبارتند از: Normal، Aggressive و Ultra. علاوه‌براین شما می‌توانید تنظیماتی را اعمال کنید که تمام عکس‌ها با فرمت WebP ذخیره شوند.

افزونه Redirection

حتی اگر نخواهید به دامنه جدیدی مهاجرت کنید، احتمال اینکه بخواهید آدرسی را به آدرس دیگر منتقل کنید، هست. مثلاً وقتی که صفحه‌ای از بین می‌رود، یا محتوای جدیدی منتشر می‌کنید و می‌خواهید محتوای قدیمی به صفحه جدید منتقل شود. در این مواقع، استفاده از افزونه Redirection به شما کمک می‌کند تا آدرس قدیمی را با چند کلیک، به آدرس جدید منتقل کنید.

با استفاده از این افزونه، هم می‌توانید ریدایرکت ۳۰۱ انجام دهید و هم ریدایرکت‌های شرطی.

محیط افزونه Redirection در وردپرس

پلاگین یواست سئو (Yoast SEO)

پلاگین یواست (Yoast SEO) وردپرس یکی از محبوب‌ترین افزونه‌های سئو وردپرس Yoast است و تا به امروز بیش از پنج میلیون نصب فعال داشته. قابلیت‌های این افزونه مانند کنترل نقشه XML سایت، تایید سایت در Yandex، Baidu، Bing و Webmaster Tools، ایندکس محتوا توسط موتور جستجو و بهینه‌سازی صفحات AMP باعث محبوبیت و دانلود زیاد آن شده است.

اما امکانات Yoast فقط همین نیست.

افزونه یواست جعبه اسنیپت سئو را به همه پست‌ها و صفحات اضافه می‌کند. در این صفحه (مانند شکل زیر) شما می‌توانید عنوان سئو (عنوانی که در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود)، توضیحات متا، آدرس و … را اضافه کنید.

محیط پلاگین یواست (Yoast SEO) در وردپرس

همچنین یک ویژگی وجود دارد که نشان می‌دهد کلمات کلیدی به‌خوبی در صفحه توزیع شده‌اند یا نه! یواست به مواردی مانند قرار دادن کلمات کلیدی در عناوین، پاراگراف اول محتوا و بدنه محتوا توجه می‌کند. با این حال، ما توصیه نمی‌کنیم که فقط به یواست اکتفا کنید.

? با اعمال تغییرات در هر کدام از این بخش‌ها و رفع خطاهایی که Yoast تذکر داده، امتیاز بهتری از این افزونه می‌گیرید.

افزونه یواست وردپرس

پلاگین All in One SEO Pack

پلاگین All in One SEO Pack

All in One SEO Pack دارای ویژگی‌های مشابه عملکرد Yoast SEO است. فقط کمی قابل تنظیم‌تر است و چند ویژگی اضافی نیز دارد. به عنوان مثال، برخی از امکانات این افزونه شامل موارد زیر می‌شود:

  • رابط کاربری خوبی برای ویرایش اطلاعات دارد
  • پرونده htaccess را بدون FTP ویرایش می‌کند
  • نشانه‌گذاری فیلد جستجو در سایت‌ها را اضافه می‌کند
  • تولید خودکار توضیحات متا را انجام می‌دهد

پلاگین Rank Math

پلاگین Rank Math Rank Math رقیب سرسخت Yoast SEO و یکی از ابزارهای قدرتمند برای SEO است. برخی وبمسترها به این افزونه لقب قاتل Yoast را هم داده‌اند.

از جمله ویژگی‌های Rank Math Seo می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب آسان و رابط کاربری ساده و حرفه‌ای
  • ادغام با گوگل وبمستر تولز و نقشه سایت xml، نقشه سایت خبری، برای ثبت سایت در گوگل نیوز
  • پشتیبانی از Rich Snippet
  • کیفیت عالی کدنویسی
  • تجزیه و تحلیل سئو براساس ۴۰ فاکتور و بهینه‌سازی سئو محلی وب‌سایت
  • سیستم حرفه‌ای مدیریت ریدایرکت‌ها
  • Breadcrumbs یا ریز آدرس‌های با قابلیت سفارشی‌سازی بالا
  • امکان درون‌ریزی تنظیمات و اطلاعات از دیگر افزونه‌های سئو
  • ابزار تایید مدیریت گوگل، یاندکس، بینگ و الکسا
  • امکان مشخص کردن چندین کلمه کلیدی و تجزیه و تحلیل محتوا برای هر کدام

این افزونه دنبال بازدیدکننده‌هایی که به صفحات ۴۰۴ برخورد کرده‌اند می‌رود و سپس به شما URL ها و تعداد دفعات بازدید از آنها را می‌گوید. مانند شکل زیر:

محیط پلاگین Rank Math در وردپرس

شما می‌توانید با تغییر مسیر صفحۀ از دست رفته، یا حتی حذف لینک‌های داخلی به ۴۰۴، این موارد را از بین ببرید. اگر به دنبال تغییر پلاگین به RankMath هستید، می‌توانید تنظیمات موجود خود را از Yoast یا All in One به Rank Math انتقال دهید.

پلاگین The SEO Framework

The SEO Framework یکی دیگر از گزینه‌های جایگزین قدرتمند Yoast و All in One SEO Pack است. این افزونه رایگان است و بسیاری از عملیات را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

پلاگین The SEO Framework از نظر عملکردی، ویژگی‌های خاصی را در دل خود جای داده است که برخی از آنها عبارتند از:

  • برای کاربران مبتدی کاربرپسند است
  • پشتیبانی از پست‌های سفارشی bbPress و  WooCommerce
  • جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری و پشتیبانی کامل از دامین‌ها و پروتکل‌های Https
  • جلوگیری از ایندکس شدن صفحات ۴۰۴
  • اطلاع از بروزرسانی‌های سایت به موتورهای جستجو
  • تنظیم تصاویر برای کاربران به صورت اتوماتیک

توجه: اگر دوست دارید درباره افزونه‌های سئوی وردپرس بیشتر بدانید، حتما مقاله ۱۵ پلاگین برتر سئو را بخوانید. در این مقاله، افزونه‌های معروف سئو، مزایا و مشکلات آن‎ها را بررسی کرده‌ایم.

یک نکته مهم درباره استفاده از افزونه

شما باید با توجه به نوع کاربری سایت‌تان و قابلیت‌هایی که نیاز دارید، افزونه مورد نظر را انتخاب و نصب کنید. توجه کنید که نصب بیش‌ازحد افزونه‌ها، بدون آنکه برای سایت شما کار خاصی انجام دهند، فقط باعث  پیچیدگی ،  سردرگمی  و  کند شدن سایت  می‌شود. همچنین، نصب تعداد زیادی افزونه برای افراد مبتدی فاجعه‌بار است و باعث می‌شود که عملکرد سایت دچار مشکل شود.

پس، قبل از نصب افزونه، توضیحات آن را بخوانید، نظرات سایر کاربران را جویا شوید و در صورت لزوم، آن را نصب کنید.

کلام آخر

خب، همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، تا الان بیشتر از ۵۰,۰۰۰ افزونه برای وردپرس طراحی شده است که خیلی از آن‌ها رایگان و خیلی‌ها نیازمند پرداخت پول هستند. غیر از این، توسعه‌دهندگان می‌توانند افزونه‌های جدیدی طراحی کنند یا اینکه افزونه‌های فعلی را توسعه دهند و شخصی‌سازی کنند.

امیدواریم از بین این پنجاه هزار افزونه، ۶ تایی که معرفی کردیم، به دردتان بخورد. اگر افزونه مهم دیگری می‌شناسید یا تجربه کار با این افزونه‌ها را دارید، نظرتان را به ما بگویید.

منبع کمکی ما برای این مقاله، SearchEngineJournal است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 218 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 20 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.