ترفند های وبمستری گزارش کمپین نوروزی ایران سرور؛ ۵۰ درصد نرخ مشارکت - سایت سنگان

تاریخ کمپین: ۱۹ اسفند الی ۱۱ فروردین

قبل از کرونا، برای طراحی کمپین عید چندین جلسه طوفان فکری برگزار کردیم. تصمیم‌ گرفتیم که این کمپین، منحصر به کانال‌های آنلاین نباشد و از کانالهای آفلاین هم بنا بود کمک بگیریم. قرارمان این بود که بسته‌ای فیزیکی به آدرس مشتریانمان ارسال کنیم. بسته‌ای که محتوای آن بسیار خلاقانه طراحی شده بود؛ میخواستیم مبتنی بر رویکرد Omni-channel در مارکتینگ، تجربه‌ای یکپارچه برای مشتریانمان رقم بزنیم. اما کرونا خیلی زودتر از آنچه انتظارش را داشتیم، سر و کله‌اش پیدا شد. ویروسی که دنیا را خانه نشین کرد. نزدیک‌های کمپین با هرجلسه‌ آنلاین تیم مارکتینگ،‌ یک بخش از کمپین حذف می‌شد، شده بود شبیه همان مثل معروف شیر خالکوبی. اما نتیجه‌ کار برخلاف تمام نگرانی‌هایمان خوب از کار درآمد. در این نوشته، مروری خواهیم داشت به ابعاد این کمپین و بررسی عملکرد آن. لطفا تا آخر این نوشته همراهمان بمانید.

? Omni-channel دقیقا چیست؟

قبلا که اینقدر تنوع رسانه نداشتیم، مارکترها وقتی دستشان به یک رسانه‌ا می‌رسید، دم را غنیمت می‌شمردند و پیام خود را تا جایی که بودجه‌شان اجازه می‌داد، تمام و کمال در آن منتشر می‌کردند. هرچه رفتیم جلوتر، تعدد رسانه‌ها بیشتر شد و حجم محتوا هم سیری صعودی به خود گرفت. دیگر جلب توجه آدمها به آسانی گذشته نبود، چه برسد به درگیر کردن آنها و ایجاد تعامل. در چنین شرایطی خیلی از برندها تصمیم گرفتند که محتوای خودشان را در تمام کانال‌ها منتشر کنند تا مبادا مخاطبی از قلم بیافتد. محتوایی که نسبتاً یکسان بود و صرفاً با توجه به نوع رسانه، فرمت آن متفاوت می‌شد. این روش به بازاریابی Multi Channel شناخته می‌شود.

The Future of retailing - Omni-channel experience

اما در مقابل، آنهایی که رویکرد مشتری محوری داشتند، هر کانال را بخشی از یک پازل در نظر گرفتند که متناسب با نوع مخاطب و مرحله‌ سفر مشتری، محتوایی متفاوت اما یکپارچه با سایر محتواها، در آن منتشر می‌شد. این روش Omni-channel نام گرفت که هدف آن استفاده حداکثری از کانال‌ها برای رساندن پیام نیست، بلکه ایجاد تجربه‌ای یکپارچه و لذتبخش برای مشتریان است.

? اهداف مارکتینگ کمپین عید ایران‌سرور

بازار دم عید ویژگی‌هایی دارد که آن را نسبت به دیگر ایام سال متمایز می‌کند. نقدینگی مردم بیش از همیشه است، اکثر آدمها قصدشان خرید است و پروموشن‌های تخفیفی از هر زمانی موثرتر است. با این توصیفات، مهمترین هدفی که در کمپین عید باید دنبال کرد افزایش فروش است. ما هم همینکار را کردیم. اما جایش بود که یک شاخص دیگر را هم در کنار آن دنبال کنیم، افزایش نرخ تعامل با برند. این کار با استفاده از مسابقه تلگرامی «پیکت رو پر کن» انجام شد.

  • افزایش فروش بوسیله پروموشن
  • افزایش نرخ تعامل با برند با استفاده از گیمیفیکیشن و مبتنی بر نگاه Omni-channel

? پیشنهاد کمپین عید سایت سنگان

عید امسال ۲ مدل پیشنهاد داشتیم، پیشنهادهای صورتی و آبی. صورتی‌ها همان کد تخفیف‌هایی بودند که روی صفحه فرود کمپین در دسترس بود، اما آبی‌ها در قالب مسابقه‌ تلگرامی بین مشتریان قرعه کشی می‌شد. مسابقات تلگرامی هر روز در ساعتی نا معلوم در کانال سایت سنگان برگزار می‌شد و جوایز آن به تعداد معلومی از شرکت‌کنندگان به صورت قرعه‌کشی در اینستاگرام اعطا می‌شد. جوایز به طور خلاصه اینها بودند:

تخفیف‌های صورتی کمپین عید

تخفیف‌های صورتی کمپین عید

و در ادامه تخفیف های آبی سایت سنگان:

تخفیف های آبی سایت سنگان

تخفیف های آبی شامل چه چیز هایی میشد؟

✅ هاست وردپرس ۵۰٪ ۷۵تا
✅ دامنه com ۹تومن ۳۶تا
✅ سایت ساز و فروشگاه ساز ۳۰ تا ۹۰%
✅ ۵۰ تا دامنه .ir یکساله ۱۰۰۰ تومن 
✅ ۱۰ تا سرور مجازی ۵۰٪ 
✅ تمامی سرورهای هاست ۵۰٪ 
✅ ۵۰تا دامنه ir پنج ساله ۵ تومن 
✅ ۵تا هاست وردپرس ۹۰٪ 
✅ ۵تا سرور اختصاصی ۲۵٪ 
✅ ۵ تا سرور مجازی ۹۰٪ 

? پیکت رو پر کن!

فرض کنید ایران‌سرور یک آدم است، این آدم چه ویژگیهایی دارد؟ این سوالی بود که ما هم از خودمان پرسیده‌ایم و هم از مشتریانمان. جوابهایی که شنیدیم اینها بودند: کول، بروز، منظم، سختکوش، رازدار، فنی، باهوش، پیشرو، باصداقت و مهربان. کمپین عید امسال فرصتی بود که با تکیه بر این ویژگی‌ها، ارتباطی از نوع انسان-انسان (H2H) با مخاطبانمان برقرار کنیم، نه کسب و کار – مشتری (B2C) و نه کسب و کار-کسب و کار (B2B).

نمایی از صفحه فرود کمپین عید

 

یکی از ویژگیهای مختص ما آدمها این است که شوخی می‌کنیم و منظور دیگران را از شوخی‌هایشان می‌فهمیم. مسابقه تلگرامی ما هم توأم با یک جور شوخی و طنز بود؛ از آن شوخی‌هایی که پشتش منظور است و بعضاً اعتراض؛ اعتراض به همه آن چیزهایی که سال ۹۸ را به کاممان تلخ کرده بود.

فضای کمپین، نوستالژیک دهه شصتی طراحی شده بود. توپ رنگی، پاک کن نارجی و آبی، ساعت خوش، برگه امتحانی، کوکب خانم، می تی کومان و خیلی نوستالژیهای دیگری که احساسات مخاطب را قلقلک می داد. پیامی که سعی داشتیم به مخاطبان مخابره کنیم این بود: بیایید به گذشته برگردیم و با دقت نگاه کنیم که کدام راه را اشتباه رفته‌یم؟ کدام خشت را کج گذاشته‌ایم که دیوارمان اینقدر کج دارد می‌رود بالا.

یکی از سوالهای مسابقه «پیکت‌ رو پر کن»

یکی از سوالهای مسابقه «پیکت‌ رو پر کن»

 

در قالب مسابقه تلگرامی «پیکت‌ رو پر کن»، ۲۲ محتوای ویدئویی نیز با موضوعات مدیریتی، مارکتینگ و انگیزشی، تولید شد و در کانال تلگرام ایران‌سرور قرار گرفت. آمار بازدید و اشتراک‌گذاری این ویدئوها یکی از نقاط قوت این کمپین بود.

? عملکرد کمپین:

با توجه به اهداف کمپین، شاخص‌هایی نیز تعیین شده بود که توسط ابزارهای آنالیز مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. در ادامه عمکرد کمپین در بعضی از این شاخص‌ها نوشته شده است.

  1. ترافیک ورودی جدید و قدیم در سایت سایت سنگان
ترافیک ورودی جدید و قدیم در سایت سایت سنگان

ترافیک ورودی جدید و قدیم در سایت سایت سنگان

کانال‌های تبلیغاتی مورد استفاده در کمپین

این کانالها عبارت بودند از: تبلیغات کلیکی، تبلیغات ایفلوئنسری در تلگرام و اینستاگرام و توئیتر، تبلیغات پیامکی و ایمیلی.

کانال‌های تبلیغاتی مورد استفاده در کمپین

مقایسه انواع تبلیغات CPC در کمپین عید سایت سنگان

مقایسه انواع تبلیغات CPC در کمپین عید سایت سنگان

میزان شرکت در مسابقات به تفکیک روزهای کمپین

میزان شرکت در مسابقات به تفکیک روزهای کمپین

جمع بندی

کمپین عید امسال، با اینکه بخش‌هایی از آن بدلیل کرونا به اجبار حذف شد، اما در مجموع نتایجی رضایتبخش به همراه داشت. شاید بتوان این نتایج را مدیون مکانیزم گیمیفیکیشنی دانست که در طراحی مسابقه تلگرامی به کار گرفته شده بود. اگر شما هم در کمپین‌های مارکتینگ سایت سنگان، تعاملی داشته‌اید، لطفا نقد و تجربیات خودتان را در زیر همین نوشته بازگو کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 281 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 24 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.