ترفند های وبمستری اعتبار مقالات (اعتبار کنفرانس ها و مجله ها) - سایت سنگان

اغلب دانشجويان در انتخاب نوع اعتبار مقالات (اعتبار کنفرانس ها و مجله ها) دچار مشكل مي شوند. آيا كنفرانسي اعتبار دارد يا مجلات علمي پژوهشي؟ مقالات كنفرانسي باتوجه به نوع كنفرانس اعتبار دارند .بعضي از كنفرانس ها داراي اعتبار زيادي هستند ولي اغلب ان ها فقط براي پر كردن رزومه مناسب هستند. اگر سطح مقاله شما بالا هست حتما آن را براي ژورنال هاي خارجي اماده كنيد و اگر متوسط هست براي مجلات علمي پژوهشي مورد تاييد وزارت علوم و دانشگاه آزاد كه در مقاله اي ليست اين مجلات را قرار داديم. در مرحله اخر آن را براي كنفرانس ها ارسال كنيد. در نظر داشته باشيد ارسال مقاله براي ژورنال هاي خارجي بايد به انگليسي باشد كه هزبنه آن به كار شما اضافه مي شود. ما چندیدن نمونه مقاله داریم ؛ یک سری مقالات کنفرانسی هستند و یک سری هم ایرانی هستند که به آن ها مجله می گویند ، مجله های علمی پژوهشی از همه معتبر تر است و بعد از آن هم مجله های علمی ترویجی و بعد از آن هم علمی تخصصی!

مجلات از کنفرانس ها دارای اعتبار بالاتری برخوردار هستند ولی خود مجله ها نیز از نظر میزان اعتبار رتبه های زیادی دارند و در بین مجلات داخلی ، نشریات علمی پژوهشی دارای رتبه بالاتری نسبت به  مجلات علمی ترویجی هستند. یک سری مجلات در لیست تأیید وزارت  علوم هستند و یک سری مجلات در لیست تأیید دانشگاه آزاد اسلامی هستند. هر کدام لیست جداگانه ای را برای نشریات مورد تأیید خود اعلام کرده اند که در ادامه می توانید هر دو لیست مورد تأیید را دانلود کنید. یک سری مجلات علمی هم هستند که در هیچ کدام از این دو لیست نیستند و هنوز مجوزی از وزارت علوم و دانشگاه آزاد دریافت نکرده اند که از این مجلات می توانید برای افزایش رزومه خود استفاده کنید. بسیاری از این مجلات در بسیاری از سایت هایی مانند سیویلیکا و  بانک نشریات فارسی پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی نیز نمایه می شوند.

الف) نشريه داخلي

نشريه معتبر داخلي، نشريه‌اي است كه از وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و يا بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و یا شورای عالی حوزه‌های علمیه اعتبار علمي- پژوهشي یا علمی-ترویجی كسب نموده باشد  و در عين حال در فهرست نشريه هاي داخلي لغو اعتبار شده قرار نداشته باشد.

– فهرست نشريه هاي معتبر و لغو اعتبار شده وزارت علوم توسط دبيرخانه كميسيون نشريات علمي كشور منتشر مي‌گردد و در وبگاه Journals.msrt.ir در دسترس مي باشد. فايل pdf  اين فهرست، ماهانه توسط اين معاونت به دانشكده ها ارسال مي گردد.

– فهرست نشريه هاي معتبر علوم پزشكي توسط دبيرخانه كميسيون نشريات علوم پزشكي كشور منتشر مي گردد و در وبگاه http://journals.research.ac.ir/  در دسترس مي باشد.

ب) نشريه خارجي

نشريه معتبر خارجي، نشريه‌اي است كه  در يك  پايگاه استنادي معتبر بين‌المللي WOS-Core Collection يا Scopus و یا پايگاه تخصصي تایید شده نمايه شده باشد و  در عين حال در فهرست نشريه‌هاي نامعتبر خارجي قرار نداشته باشد.

–  دسترسي به نشريه هاي WOS-Core Collection و Scopus و فهرست نمايه هاي تخصصي تایید شده از طريق وبگاه معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه با نشاني vpr.um.ac.ir امكان پذير است.

–  نشريه معتبر خارجي كه در فهرست JCR  قرار گرفته باشد داراي امتياز پژوهشي بيشتري بوده و تأكيد مي گردد انتخاب اين نشريه ها در اولويت قرار گيرد. جهت سهولت شما لیست مجلات jcr همراه با ایمپکت فکتور آن ها جهت دانلود قرار داده شده است.

JournalCitationReports_2019 (1)2 jcr 2019 asli

پ) اعتبارسنجی ساير نشريه ها توسط “كارگروه اعتبار سنجي نشريه هاي علمي” كه در معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه مستقر مي باشد، صورت می‌گیرد.

برای نوشتن مقاله آی اس آی (isi) باید یک سری نکات مهم را رعایت کنید. هر مقاله ای قابلیت چاپ در ژورنال های معتبر isi را ندارد. اگر سطح پایان نامه شما پایین باشد نمی توانید در ژورنال معتبر isi چاپ کنید. باید با خودتان صادق باشید. اعتبار مقالات آی اس آی  در دنیا دارای بالاترین اعتبار است تا جایی که یکی از مهم ترین نکات برای تقویت رزومه دکترا و مهاجرت است. داشتن یک مقاله آی اس آی (isi) می تواند منجر به قبولی در آزمون استخدام دکترا و مهاجرت تحصیلی باشد. چرا؟ چون چاپ مقاله آی اس آی (isi) کار آسانی نیست. این مقالاتی که بسیاری از افراد قول چاپ می دهند اغلب  مقالات آی اس آی معتبری نیست. پس از نوشتن درست مقاله ، ژورنال ها و مجلات معتبر isi را برای شما قرار می دهم.

۱-خلاصه معیارهای مهم برای مجلات ISI چیست؟

معیارهای مختلفی رابرای چاپ مقاله باید در نظر بگیرید. باید با نحوه  چاپ مقاله در نشریه را باید بدانید. در چه مجله ای مقالم را چاپ کنم. باید مراجعی که استفاده می کنید دارای اعتبار بالایی باشد و باید مقالات خارجی را رفرنس بدهید (بین‌المللی بودن مراجع خود). عزیزانی که مراجع انگلیسی داده اند انتظار چاپ مقاله در ژورنال های معتبر خارجی نداشته باشند. حتی اینکه سال انتشار مقالات چگونه است در چاپ مقاله isi تأثیر بالایی دارد. مقاله شما باید به زبان انگلیسی ترجمه شود. در نظر گرفتن محدوده مجله نیز از مهم ترین نکات در چاپ مقاله isi است. شما نمی توانید هر مقاله ای را برای هر ژورنالی بفرستید، باید براساس عنوان مقاله خود ، ژورنال خود را مشخص کنید. هر مجله و ژورنالی محدوده و هدف مقالاتی که پذیرش می کند داخل سایت خود مشخص می کند.

۲- چکیده مقالات آی اس آی(isi)

چکیده مقالات آی اس آی(isi) یکی دیگر از موارد مهم در نوشتن یک مقاله آی اس آی است و یکی از مهم ترین ارکانی که داوری مجله و مقاله در نگاه اول  بررسی می کنند همین چکیده مقاله است. برخی از نشریه‌ها حتی چگونگی نوشتن چکیده را در سایت خود بیان می‌کنند تا مخاطبان آن را در نوشتن مقاله مورد توجه قرار دهند. یک نکته مهم می خواهم بهتون بگم که اگر چگونگی نوشتن چکیده را بلد نبودید می توانید از مقالات آن ژورنال استفاده کنید. ببینید مقالاتی که در این ژورنال پذیرفته شده اند ، چگونه چکیده را نوشته اند.

۳-شناسایی ژورنال های معتبر آی اس آی(isi)

برای تشخیص ژورنال های معتبر آی اس آی (isi) به سایت تامسون رویترز بروید و در آن جا با زدن کد ISSN می توانید مشخصات ژورنال را مشخص کنید. هرمجله آی اس آی دارای کد ISSN است. در انتها بر روی گزینه Search کلیک می نماییم. اگر مجله مورد نظر نمایه ISI داشت که نمایان می شود. اگر مجله ای نمایه ISI نداشت که پیغام ” No matches found for the query” نمایش داده خواهد شد.

به عنوان یک محقق، شما می‌خواهید یک مقاله تحقیقی ارسال کنید و بدین منظور ، باید مجله‌ای را انتخاب کنید که متناسب با حوزه تحقیقاتی شما باشد و همچنین اینکه ﺁیا در پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر مانند ISI ، SCI، SCI-E، Scopus یا ESCI منتشر شده است یا خیر. شناسایی ژورنال موردنظر و نوع فهرست‌بندی ﺁن می‌تواند به خودی خود یک مشکل باشد. در حالی که شما می‌توانید برای انجام این کار افرادی را استخدام کنید، در اینجا روش‌هایی برای انجام این کار وجود دارد که می‌توانید خودتان انجام دهید و پولتان را پس انداز کنید:

در اینجا نحوه تمایز مقاله معتبر و غیر معتبر ISI وجود دارد:

Clarivate Analytics یک سرویس مبتنی بر اشتراک است که بر تحقیقات علمی و آکادمیک ، حفاظت از نشان تجاری ، اطلاعات بیوتکنولوژی و موارد دیگر تمرکز دارد.

  • به وب سایت http://mjl.clarivate.com بروید. سپس شما را به صفحه جستجوی فهرست مجلات Clarivate Analytics Master Journal هدایت می‌کند.
  • با تایپ نام یا شماره استاندارد بین‌المللی پیاینده ، ژورنال مورد نظر خود را جستجو کنید.
  • پایگاه‌ داده‌ای که می‌خواهید در آن جستجو کنید را انتخاب کنید و اطلاعات دقیق ژورنال را در نتایج دریافت خواهید کرد

نتیجه جستجو نشان خواهد داد که آیا ژورنال مورد نظر شما در SCI-E، Scopus  , SCI ، یا ESCI فهرست گذاری شده است یا خیر . لطفا ً توجه داشته باشید که همه بررسی‌های  SCI ، SCI-E، Scopus  ، یا ESCI ، در پایگاه ‌داده‌‌ی ISI قرار دارند.

ژورنال نمایه شده اسکوپوس

اسکوپوس یکی از پایگاه‌های معتبر و استنادی مجلات بررسی‌شده با بیش از ۷۰ میلیون اثر از قبیل جلسات کنفرانس، فصل‌های کتاب، یادداشت‌های سخنرانی، کتاب‌ها و مقالات علمی است.

برای تأیید مجله مورد علاقه خود ، باید:

  • از وب سایت scopus.com/sources بازدید کنید. این شما را به صفحه جستجوی ژورنال‌ها راهنمایی می‌کند.
  • عنوان ، ناشر یا شماره استاندارد بین‌المللی پیاینده خود را انتخاب کنید و آن را جستجو کنید.
  • جزئیات مجله را در نوار جستجو وارد کنید تا به پایگاه داده آن ها دسترسی داشته باشید.

هنگامی که نتایج را بدست آوردید به چیزی به نام “ضریب اطمینان اسکوپوس” دسترسی خواهید داشت.  همچنین می‌توانید گزارش‌های استنادی مجله را در پنج سال گذشته پیدا کنید.

ژورنال نمایه شده سایمگو (SCImago)

SCImago Journal & Country Rank یک سایت عمومی برای شناسایی رتبه بندی علمی ژورنال‌ها و کشورها است.  این سیستمِ رتبه‌بندی توسط اسکوپوس طراحی شده است و از آن برای تحلیل  و شناخت کیفیت مجلات استفاده می‌شود.

برای تأیید مجله مورد علاقه خود ، باید:

  • ازSCImago Journal and Country Rank بازدید کنید و سپس شما را به صفحه جستجو هدایت می‌کند.
  • عنوان ، ناشر یا شماره استاندارد بین‌المللی پیاینده‌ی ژورنال مورد نظر خود را وارد کنید.
  • جزئیات ژورنال را در نوار جستجو وارد کنید تا به پایگاه داده آنها دسترسی داشته باشید.

نام ژورنال را از صفحه نتایج انتخاب کنید که شما را به صفحه رتبه‌بندی هدایت می‌کند . این کار به شما کمک می‌کند تا جزئیات مورد نیاز را دریافت کنید.

چگونه فرق بین مجلات SCI ، SCIE و SCImago را بفهمیم؟

همیشه بین مجلات SCI ، SCIE و SCImago سردرگمی وجود داشته است.  نحوه تمایز آنها در زیر شرح داده شده است:

SCI به عنوان شاخص استناد علوم است و توسط موسسه اطلاعات علمی (ISI) شکل‌گرفت و توسط یوجین گارفیلد ، ایجاد شد. در حال حاضر تامسون رویترز مالک آن است.

SCIE شاخص استناد علوم توسعه یافته و یک پایگاه داده کتابشناختی است که توسط یوجین گارفیلد ساخته شده و متعلق به تامسون رویترز است.

مجله SCImago براساس شاخص رتبه‌بندی ژورنال (SJR) نامگذاری شده است. این فهرست بر اساس پایگاه داده اسکوپوس ساخته شده است.

جهت چاپ مقالات isi می بایست حتما از مشاوره کامل استاد راهنما یا یک فرد متخصص در این حوزه کمک بگیرید، به دلیل اینکه عدم استفاده از مشاور و متخصص در این حوزه می تواند زمان زیادی را از شما گرفته و در نتیجه موجب عدم نتیجه و چاپ مقاله برای شما گردد. حوزه پایان نامه و مقاله از حوزه هایی است که نیاز ضروری به مشورت فرد متخصص در این حوزه می باشد و حتما باید با پژوهش گران و متخصصان مشورت گرفته و یا از کلاس های آموزشی متخصصان مقاله نویسی استفاده نمایید تا راه را به اشتباه نروید. در ادامه به بررسی شناخت مقالات isi واقعی و دارای اعتبار می پردازیم. شاخص ایمپکت فاکتور برای یک مقاله و یا یک نویسنده تعیین نمی‌شود بلکه کل ارجاعات به یک نشریه را در محاسبات اعمال می‌کند. بااین‌وجود دانش‌جویان و محققین در مقاطع دکترا یا کارشناسی‌ارشد، همواره تلاش می‌کنند تا با بالا بردن کیفیت مقالات و تحقیق گسترده، مقاله خود را در یک مجله با شاخص ایمپکت‌فکتور بالا چاپ کنند. این امر بر اعتبار نویسنده‌ی مقاله می‌افزاید. برای دسترسی به میزان (Impact factor (IF یک ژورنال کافی است به سایت همان مجله علمی مراجعه کنید. ضریب تأثیر یا Impact Factor می‌تواند معیاری برای تخمین ارزش مقالات یک مجله باشد ولی برای تخمین ارزش تک‌تک مقالات معیار خوبی نیست ممکن است تعداد ارجاعات به یک مجله زیاد باشد و این بدان معنا نیست که تمام مقالات مورداستفاده قرارگرفته‌اند. درواقع چند مقاله بسیار قوی می‌تواند تعداد ارجاعات به مجله را بالا ببرد. به‌طور مثال در سال ۲۰۰۴، بیش از ۹۰ درصد IF ژورنال بسیار معتبر Nature به حدود یک‌چهارم مقالات منتشرشده در این نشریه بازمی‌گشت و بقیه مقالات ارجاعی نداشتند.

نحوه تشخیص ایمپکت فکتور ژورنال – روش جستجوی Impact Factor

برای جلوگیری از انتشار شاخص اشتباه یا ایمپکت فاکتورهای دست‌کاری شده، بهتر است از سایت‌های معتبر استفاده کنید. چندین سایت معتبر در این زمینه وجود دارند که برای اگاهی از اعتبارسنجی مقالات آن ژورنال می‌توانید از این سایت‌ها استفاده کنید. برخی از سایت‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن‌ها از Impact Factorژورنال‌های مختلف آگاهی پیدا کنید عبارتند از:
۱٫ www.scimagojr.com
۲٫ https://www.scimagojr.com/journalrank.php
۳٫ www.bioxbio.com
۴٫ www.citefactor.com

سایت‌های مشخص شده برخی از بهترین منابع برای به‌دست آوردن اطلاعات تخصصی در مورد مجلات آی اس آی در همه رشته های تخصصی هستند و علاوه‌بر اعلام مقدار شاخص ضریب تاثیر، قادرند اطلاعات تکمیلی نظیر کشوری که مجله در آن چاپ‌شده، نام اختصاری مجله، تیراژ شماره‌های چاپ‌شده مجله در سال، زمینه پژوهشی مجله و بسیاری از اطلاعات دیگر را در اختیار دانش‌پژوهان قرار دهند.

مزایا و معایب شاخص Impact Factor

هرچند که شاخص Impact Factor می‌تواند به‌عنوان معیاری برای سنجش کیفیت مجلات شناخته شود ولی بهتر است بدانید که به دلیل وجود برخی از محدودیت‌ها نمی‌تواند به‌تنهایی برای سنجش کیفیت ژورنال‌های علمی و ارزش‌یابی مناسب نیست و برای این منظور بهتر است مؤلفه‌های گوناگونی را در نظر گرفت. ولی این شاخص تا حدود زیادی برای دانش‌پژوهانی که به دنبال مقالات ISI هستند می‌تواند مؤلفه خوبی باشد. با تمام این کاستی‌ها، چاپ مقالات ISI که دارای ایمپکت فکتورهای مختلفی هستند، یکی از دشوارترین امور تحقیقاتی است که هر دانش‌پژوهی به دنبال آن است و انتشار مقاله علمی معتبر در ژورنال‌هایی حتی با ایمپکت‌فکتور پایین، یک موفقیت علمی و تحقیقاتی محسوب خواهد شد. چاپ مقالات در بسیاری از مقالات isi واقعی با ایمپکت فکتور پایین کار آسانی نیست و چاپ مقاله در تمامی مجلات isi معتبر و واقعی کار بسیار دشواری است. بسیاری از مجلاتی که با گرفتن هزینه مقاله را چاپ می کنند به طور حتم از مقالات isi محسوب نمی شوند یا در آینده نزدیک اسم آن ها در لیست سیاه قرار خواهد گرفت.

کاربرد ایمپکت فاکتور
از ایمپکت فاکتور برای مقایسه مجلات مختلف در یک زمینه خاص استفاده میشود و این پارامتر عملا پر استفاده ترین روش طبقه بندی ارزش مجلات علمی و آکادمیک، می باشد. به گونه ای که مجلات با ایمپکت فاکتور بالاتر به عنوان مجلات بهتر طبقه بندی می شوند و بسیاری از دانشگاه ها برای دخالت دادن مقاله در رتبه بندی اساتید یا دانشجویان مقادیر حداقل مورد نیاز برای ایمپکت فاکتور در نظر می گیرند. البته چون محاسبه ایمپکت فاکتور با در نظر گرفتن کل مقالات انجام می گیرد، به تنهایی برای رتبه بندی تک تک مقالات کافی نیست. پایگاه وب آو ساینس بیش از ۱۱هزار مجله علمی و علوم اجتماعی را نمایه کرده و برای آن ها پارامتر ایمپکت فاکتور را محاسبه و منتشر کرده است.

از ایمپکت فاکتور برای مقایسه مجلات مختلف در یک زمینه خاص استفاده میشود.

انتقادات وارد بر ایمپکت فاکتور
انتقادات زیادی به نحوه استفاده از ضرایب تأثیر وارده شده است. به عنوان یک نمونه، ممکن است مقادیر ایمپکت فاکتور، در بررسی مستقل، به شکل ثابت و بدون تغییر بازتولید نشوند و مقادیر آن‌ها نوسان کند. همچنین مباحث کلی‌تری در رابطه با اعتبار ایمپکت فاکتور به عنوان یک معیار نشان‌دهنده اهمیت مجلات و تأثیر سیاست های اتخاذ شده توسط ویراستاران بر افزایش ایمپکت فاکتور مجله خود، وجود دارد. سایر انتقادات بر تأثیر ایمپکت فاکتور بر رفتار محققان، ویراستاران، و سایر افراد ذینفع در این حوزه مربوط می شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 197 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 24 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.