ترفند های وبمستری متاورس چیست؟ شیرجه‌ای به عمق رؤیا! - سایت سنگان

تلفیق دنیای واقعی و مجازی! این ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان از متاورس ارائه کرد. دنیاهای گوناگونی که در آن می‌توان هرکاری انجام داد.متاورس

 فرض کنید در حالی که داخل ایران هستید، همراه با دوست‌تان که در آمریکا زندگی می‌کند، برای دیدن ماتریکس ۴ راهی سینما می‌شوید. شاید چند سال قبل، حتی با مطرح کردن این ایده هم انگ دیوانگی به شما می‌زدند؛ اما متاورس‌ها انجام کارهایی از این دست را ممکن کرده‌اند. 

مشکلی که وجود دارد، این است که با یک مفهوم خام طرف هستیم که در مراحل ابتدایی اجرا قرار دارد! به همین خاطر، رسیدن به یک تعریف واحد از چیستی آن و کارهایی که می‌توان با آن انجام داد کار راحتی نیست.

در این مقاله سعی داریم با گردآوری اطلاعاتی که همین الان موجود هستند و البته متاورس‌هایی که تا کنون عرضه شده‌اند، تعریف قابل‌درکی از این دنیاهای مجازی جدید برای شما آماده کنیم.

ابتدا اجازه دهید یک موضوع خیلی مهم را مطرح کنیم!

یک متاورس نداریم!

خیلی‌ها با شنیدن نام متاورس فکر می‌کنند قرار است با یک مجموعه خاص طرف شوند. مثلاً درصد زیادی از مردم، فکر می‌کنند چون فیسبوک نامش را به Meta تغییر داده است، پس متاورس هم برای زکربرگ و شرکا خواهد بود؛ اما حقیقت این است که آن‌ها فقط تلاش می‌کند تا بیشتر از تکنولوژی عقب نماند!

همین حالا هم کمپانی‌های مختلفی شروع به خلق دنیاهای مجازی خودشان کرده‌اند و به اصطلاح، متاورس‌های گوناگونی را ساخته‌اند.

پس  منظور از متاورس، یک سایت یا کمپانی مشخص نیست! درواقع، متاورس شاخه‌ای جدید از تکنولوژی است که کمپانی‌های مختلف سعی دارند با بهره‌گیری از آن، دنیاهای مجازی جدیدی بسازند. فیسبوک هم تنها یکی از این کمپانی‌ها خواهد بود. 

حالا بیایید کمی در مفهوم این عبارت دقیق‌تر شویم.

متاورس چیست؟

اولین بار در سال ۱۹۹۲ بود که عبارت متاورس، در یک رمان مطرح شد. نزدیک به ۲۰ سال قبل! بهره‌وری از تکنولوژی بلاک چین و به‌وجود آمدن رمزازرها و صد البته NFTها، پیش‌زمینه‌هایی بودند که بعد از دو دهه مجدداً این مفهوم را سر زبان‌ها انداختتند. حالا بشر بیشتر از همیشه به خلق دنیایی رویایی نزدیک است!

اما چرا نزدیک شدن به این رویا این همه طول کشید؟! پاسخ این است که تکنولوژی به‌اندازه کافی پیشرفت نکرده بود! جالب است بدانید در سال ۱۳۸۰، دکتر جلالی در برنامه‌ای در شبکه چهار تلویزیون ملی، خیلی دقیق به توصیف متاورس پرداخت. در بخشی از صحبت‌های‌شان، ایشان فرمودند  فرض کنید در خانه‌تان در تهران نشسته‌اید و بدون اینکه از جای‌تان تکان بخورید، به فروشگاهی در پاریس می‌روید و خریدتان را انجام می‌دهید. بعد از اینکه کارتان تمام شد، به خانه‌تان برمی‌گردید. همه این‌ها در حالی اتفاق می‎‌افتند که حتی از مبل نشیمن منزل‌تان بلند هم نشده‌اید!  چه تعریف زیبایی از متاورس، آن هم ۲۰ سال قبل!

متاورس ترکیبی از تکنولوژی‌های واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، ویدیوهای سه‌بعدی و … است. برای اینکه مقاله خیلی تخصصی نشود، زیاد وارد موضوع چیستی این تکنولوژی‌ها نمی‌شویم. همین قدر بدانید که تقریباً هرکاری در این دنیاها ممکن است!

بسته به متاورسی که از آن استفاده می‌کنید، می‌توانید هرچیزی که می‌خواهید باشید. می‌توانید با دوستان‌‌تان در اقصی‌نقاط دنیا دور هم جمع شوید و گپ بزنید. دیگر مهم نیست که یکی یا چند نفر از آن‌ها چندسال قبل مهاجرت کرده‌اند.

می‌توانید جلسات کاری‌تان را در یک فضای کاملاً واقعی، اما داخل خانه‌تان برگذار کنید. می‌توانید به کنسرت خواننده محبوب‌تان در آن سر دنیا بروید، بدون اینکه از اتاق خواب‌تان خارج شوید.

موضوع بسیار جذابی که راجع‌به متاورس وجود دارد، دست باز سازنده‌ها در ارائه طرح‌های خلاقانه است. خلاقیتی که حتی توصیف آن با کلمات هم سخت است. یک سال قبل بود که Travis Scott در بازی Fortnite یک کنسرت مجازی را اجرا کرد. دیدن این اجرای ۱۰ دقیقه‌ای کمک‌تان می‌کند بفهمید که خلاقیت انتها ندارد.

کارتون درمورد قابلیت‌های متاورس

بازی‌ها بخش بسیار مهمی در دنیای متاورس‌ها هستند. در واقع می‌توان گفت اولین متاورس‌های موفقی که اجرا شدند هم بازی بودند. مثلاً همین فورتنایت که میزبان اولین کنسرت مجازی تاریخ بشریت بود.

اینکه چطور می‌توان وارد یک متاورس شد هم موضوعی است که باید به آن بپردازیم.  در حال حاضر، بیشتر متاورس‌های موجود به‌صورت سنتی و از طریق مانیتور در دسترس هستند؛ اما خب دور نیست آینده‌ای که استفاده از عینک‌ها واقعیت مجازی بیشتر از حالا فراگیر شده باشند و حضور در متاورس‌ها از طریق آن‌ها صورت بگیرد. شاید هم تکنولوژی دیگری بیاید که حالا اصلاً وجود خارجی ندارد. 

نکته بسیار مهم دیگر در مورد متاورس‌ها، ماهیت غیرمتمرکز آن‌ها است! به بیان ساده، مالکیت این دنیا در اختیار یک شخص یا مجموعه نیست. همه کاربران عضوی از مجموعه مالکین هستند.

برای اینکه خیال‌مان راحت باشد که توانسته‌ایم مفهوم متاورس را به‌خوبی منتقل کنیم، اجازه دهید این بخش را در چند جمله خلاصه کنیم.

متاورس‌ها دنیاهای غیرمتمرکز مختلفی هستند که دنیای مجازی و واقعی انسان‌ها را تلفیق می‌کنند. هرکاری که تا قبل از آن‌ها محدود به دنیای فیزیکی بود، از این به بعد در متاورس قابل انجام هستند. فعالیت‌هایی مثل کار کردن، وقت گذراندن با دوستان، دیدن آخرین فیلم‌های روز دنیا، شرکت در ایونت‌های مختلف و کلاً هرکاری که تصورش را بکنید!

خب نمی‌شود از متاورس بگوییم و اشاره‌ای به نسل سوم اینترنت نکنیم!

منظور از Web 3.0 چیست؟!

در حال حاضر که این مقاله را تهیه می‌کنیم، افراد تأثیرگذار حوزه تکنولوژی، مثل ایلان ماسک و جک دورسی، عملیاتی شدن نسل سوم اینترنت یا همان Web 3.0 را غیرممکن می‌دانند! مخصوصاً ماسک که مثل همیشه با حالت تمسخر راجع‌به این موضوع توئیت می‌زند! اما اصلاً این نسل سوم اینترنت چیست؟!

به بیان خیلی ساده، دیگر ابرکمپانی‌هایی مثل گوگل، فیسبوک، اپل، آمازون و …، همه‌چیز را در اختیار نخواهند داشت! قرار است همه‌چیز غیرمتمرکز شود. قبلاً در مقاله بلاک چین چیست، کامل راجع‌به این تکنولوژی و معنای غیرمتمرکز بودن صحبت کردیم. اگر اطلاعات‌تان راجع‌به آن ناقص است، حتماً و حتماً این مقاله را بخوانید!

اکنون و در نسل دوم اینترنت یا Web 2.0، ما می‌توانیم به‌صورت رایگان از خدمات سایت‌های بزرگی مثل گوگل و فیسبوک و آمازون و … استفاده کنیم؛ البته آن‌ها ادعا می‌کنند خدمات‌شان رایگان است، اما واقعیت چیز دیگری است. ما ارزشمندترین دارایی‌ها را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. داده‌ها! سپس آن‌ها این داده‌ها را در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی می‌گذارند (بخوانید می‌فروشند) و به این ترتیب، تبلیغات هدفمند شکل می‌گیرند!

با اینکه هنوز هیچکس نمی‌داند نسل سوم اینترنت دقیقاً قرار است چگونه باشد، اما همه متفق‌القول می‌گویند که دیگر  سوءاستفاده از داده‌ها به‌شکلی که حالا ممکن است، امکان‌پذیر نخواهد بود. 

نسل سوم اینترنت

خب تا اینجا متوجه شدید که پیشرفت تکنولوژی باعث تحقق رویای دنیاهای مجازی یا متاورس شده‌اند. اولین مسئله‌ در رابطه با چنین دنیاهایی، بحث پول و پرداخت هزینه‌ها بود که رمزارزها این مشکل را برطرف کردند. اگر اطلاعات‌تان ۰ است، یا به قول معلم‌های مدرسه می‌خواهید پایه‌تان را تقویت کنید، توصیه می‌کنیم مقاله راهنمای کریپتو برای تازه‌کارها را بخوانید.

همچنین گسترش بلاک چین و به‌کارگیری آن هم کمک بسیار زیادی به این موضوع کرده است! چراکه بلاک چین غیرمتمرکز بودن را ممکن می‌کند؛ یعنی مالکیت و تصمیمات متعلق به یک فرد یا مجموعه نخواهد بود و تمام اعضاء در تصمیم‌گیری‌های مهم دخیل هستند.

بیشتر بدانید: عموم متاورس‌های ساخته‌شده یا در حال ساخت، دو نوع ارز دارند. یکی ارز رایج داخل محیط متاورس و دیگری ارز حاکمیتی یا اصطلاحاً DAO! از نوع اول که برای استفاده درون بازی استفاده می‌شود. نوع دوم مثل سهام شرکت است. با تهیه ارزهای DAO، هم در تصمیم‌گیری‌ها حق رأی دارید و هم می‌توانید از رشد احتمالی بازی و متعاقباً رشد قیمت ارز حاکمیتی‌ای که در اختیار دارید سود کنید.

مورد دیگری که تحقق رؤیای متاورس را نزدیک می‌کند، NFTها هستند!

NFT حق مالکیت‌تان را تضمین می‌کند!

وقتی قرار باشد بخشی از زندگی‌‌تان در یک دنیای مجازی سپری شود، بحث مالکیت اهمیت بالایی پیدا می‌کند! اول از همه یک آواتار به‌خصوص دارید، در مراحل بعدی برای آوارتان لباس تهیه می‌کنید، بسته به نوع متاورس برای آن ادوات مختلف از وسایل ورزشی تا آلات موسیقی و وسایل حمل‌ونقل و حتی خانه تهیه می‌کنید در واقع هرچیزی که در دنیای واقعی دارید را می‌توانید در دنیای مجازی هم داشته باشید؛ اما وقتی در دنیای واقعی قطعه‌ای زمین خریداری می‌کنید، سندی به شما تعلق می‌گیرد که مالکیت شما را تضمین می‌کند! در متاورس‌ها، این تضمین مالکیت توسط NFTها انجام می‌شود.

بهتر است مقاله NFT چیست را بخوانید تا کامل با این مفهوم و ریزه‌کاری‌هایش آشنا شوید؛ اما برای آن‌هایی که حوصله ندارند در اینجا خیلی مختصر معنای آن را مرور می‌کنیم.

NFT مخفف عبارت Non-Fungible Token است؛ یعنی توکن غیرقابل تعویض! هرچیزی می‌تواند تبدیل به NFT شود. حتی می‌توانید اجسام دنیای واقعی را هم تبدیل به NFT کنید و مالکیت آن‌ها را در دنیاهای مجازی به نام خود بزنید. در مورد متاورس‌ها،  معمولاً هرچیزی که تهیه می‌کنید یا از طریق انجام فعالیت‌هایی خاص جایزه می‌گیرید، به‌صورت NFT به کیف پول‌تان منتقل می‌شوند و مالکیت آن‌ها کاملاً در اختیار شما قرار می‌گیرند. 

در این حالت، حتی سازندگان بازی یا متاورس هم نمی‌توانند NFT شما را تصاحب کنند؛ در عین حال، امکان فروش آن در مارکت‌پلیس‌های مخصوص و البته خرید NFTهای دیگر برای‌تان فراهم خواهد بود.

پس بلاک‌چین، کریپتوکارنسی‌ها، NFTها، نسل سوم اینترنت، غیرمتمرکز بودن و …، همه مواردی هستند که در کنار هم، امکان ساخت متاورس‌ها را فراهم کرده‌اند.

متاورس چیست؟

هنوز ابتدای راه هستیم! شاید یک ایستگاه هم جلو نرفته باشیم؛ اما همین حالا هم بسیاری از پروژه‌های متاورس اجرا شده‌اند یا به‌زودی قرار است اجرا شوند. در بخش بعدی، راجع‌به برخی از معروف‌ترین این پروژه‌ها صحبت خواهیم کرد.

۵ مورد از پروژه های معروف متاورس در حال حاضر

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، این هیجانی که اکنون حول متاورس‌ها وجود دارد، بیشتر به‌خاطر ریبرندینگ فیسبوک و تغییر نام آن به متا است؛ اما خب این مجموعه هنوز هیچ پلتفرمی که در این راستا فعالیت کند ارائه نکرده و بیشتر اقدامات‌شان تا‌به‌حال تبلیغاتی بوده است.

در مقابل، برخی از کمپانی‌ها همین حالا هم متاورس‌های‌‌شان را در معرض عموم قرار دادند. در ادامه، ۵ مورد از معروف‌ترین آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

سلب مسئولیت: پروژه‌هایی که معرفی می‌شوند به‌هیچ‌عنوان توصیه مالی و سرمایه‌گذاری نیستند! بدیهی است که باید خودتان با تحقیق کامل و جمع‌آوری اطلاعات لازم، نسبت‌به سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری تصمیم مناسب را اتخاذ کنید!

۱- دیسنترالند (Decentraland)

احتمالاً قدیمی‌ترین سایت و مجموعه‌ای که در این زمینه فعالیت دارد، همین Decentraland باشد. آن‌ها از اوایل سال ۲۰۲۰ فعالیت خود را برای ساخت یک متاورس آغاز کردند و حالا کاربران بسیارلوگوی دسنترالند زیادی در این سایت عضو هستند.

 در دسنترالند می‌توانید زمین بخرید و سازه مدنظر خود را در آن بنا کنید! مثلاً می‌توانید فروشگاه مجازی خود را بسازید و مشتریان به‌صورت آنلاین محصولات خود را در آن بفروشید. 

یکی از استفاده‌های رایج از این قابلیت، مخصوص هنرمندانی است که آثار هنری خود را به‌صورت NFT در یک گالری مجازی برای بازدید قرار می‌دهند. وقتی بازدیدکننده از یک اثر خوشش بیاید، با کلیک روی آن به لینک فروش در سایت Opensea یا هر مارکت‌پلیس NFT دیگری منتقل می‌شود و می‌تواند با رمزارز تعیین‌شده مبلغ را پرداخت کند.

زمین‌های دیسنترالند در حال حاضر قیمت‌های بسیار بالایی دارند. چندی پیش قطعه‌ای زمین در این پلتفرم، به ارزش بیشتر از ۲ میلیون دلار معامله شد؛ اما برای گشت‌وگذار در این دنیا، لزوماً نیاز به داشتن زمین ندارید. می‌توانید به‌صورت رایگان یک کاراکتر بسازید و از مینی‌گیم‌های مختلف موجود در آن لذت ببرید. حتی برای کاربران رایگان هم امکان کسب درآمد به‌شکل‌های مختلف وجود دارد.

درضمن Decentraland روی بلاک چین اتریوم قرار دارد.

۲- سندباکس (Sandbox)

متاورس دیگری که تازگی بسیار سروصدا کرده و سر زبان‌ها افتاده، Sandbox است! یک پلتفرم بازی که حالا ارزان‌ترین زمین‌هایش بیشتر از ۱۰ هزار دلار قیمت دارند.لوگوی سندباکس

آن‌ها قبل از ورود به حوزه متاورس‌ها، دو بازی با همین نام در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ منتشر کرده بودند. حالا با داغ شدن تب متاورس‌ها، تیم سازنده این بازی با تمام قوا پا در این عرصه گذاشته‌ است. این متاورس هم مثل همه متاورس‌ها و ماهیتی که باید داشته باشند، غیرمتمرکز است. به‌همین‌خاطر، سازندگان بازی‌های مختلف می‌توانند با استفاده از پتانسیل و قابلیت‌های بالای این پلتفرم، با بهره‌گیری از خلاقیت خود بازی‌هایی را بسازند که مخاطبان بیشتری داشته باشند. یک فضای کاملاً رقابتی!

ابزارهایی که سندباکس در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد آنقدر کاربردی هستند که حتی افراد مبتدی و ناوارد به دنیای کدها، می‌توانند خیلی راحت بازی مدنظرشان را در آن بسازند.

مثل هر متاورس دیگری، مالکیت تمام چیزها در این دنیا به‌صورت NFT تعیین می‌شود. مارکت‌پلیس سندباکس هم امکان خریدو‌فروش NFTها را فراهم می‌کند.

سندباکس هم مثل دسنترالند روی بلاک‌چین اتریوم قرار دارد.

۳- OVR

وجه تمایز OVR با عموم متاورس‌های دیگر، محدود بودن دنیای آن است! مثلاً سازندگان دسنترالند می‌توانند نقشه دنیای خود را بزرگ‌تر کنند! تیم سندباکس هم می‌تواند همین کار را انجام دهد؛ امالوگوی OVR OVR امکان انجام این کار را نخواهد داشت!

 OVR یک لایه دیجیتال و فرضی است که روی کره زمین کشیده شده است. لایه‌ای متشکل از ۱.۶ تریلیون هشت ضلعی که هرکدام از آن‌ها به‌عنوان یک زمین یا Land شناخته می‌شوند. قاعدتاً دلیل محدودیت زمین‌های OVR را متوجه شده‌اید! از آنجایی که اساس این دنیا همین سیاره زیبای خودمان است، امکان گسترش آن وجود نخواهد داشت. 

یکی از اهداف سازندگان OVR، گسترش فروشگاه‌های مجازی است! مثلاً فرض کنید بعدازظهر جمعه است و در خیابان ولیعصر تهران قدم می‌زنید. به یک ساعت فروشی لوکس می‌رسید و علی‌رغم میل باطنی‌تان که ورود به فروشگاه و دیدن ساعت‌های آن است، نمی‌توانید این کار را انجام دهید؛ چراکه مغازه بسته است. اگر صاحب فروشگاه زمین مغازه‌اش را در OVR تهیه کرده باشد، مشتری می‌تواند تلفن همراهمش را از جیب خارج کند و با وارد شدن به اپیلیکیشن این متاورس، در فروشگاه گشت‌وگذار کند. حتی در صورت تمایل، امکان سفارش و خرید محصولات هم وجود خواهد داشت.

تا به این لحظه، بیشتر تمرکز تیم OVR و متاورس‌شان بر واقعیت افزوده یا AR بوده است. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که OVR هنوز ابتدای مسیر است و سازندگان هم به این موضوع واقف هستند.

جالب است بدانید تیم سازنده OVR ادعا می‌کند در آینده‌ای نه‌چندان دور، افرادی که در این متاورس زمین تهیه نکنند شدیداً پشیمان خواهند شد!

OVR هم مثل دو مورد قبلی روی شبکه اتریوم قرار دارد!

۴- بلاکتوپیا (Bloktopia)

تنوع متاورس‌ها باعث به‌وجود آمدن دنیاهای تخصصی شده‌اند. حالا دیگر دنیای رمزارزها یک شاخه مستقل است که فعالان منحصر‌به‌فرد خود را دارد؛ از صرافی‌ها گرفته تا انواع پروژه‌هایی که هرکداملوگوی بلاکتوپیا برای منظوری طراحی شده‌اند و ارز مخصوص خود را دارند.

 Bloktopia یک برج مجازی است که حکم راسته صنف کریپتو را دارد! مثل یک پاساژ تخصصی! تعداد طبقات این برج، به احترام ۲۱ میلیون عدد بیتکوینی که در نهایت استخراج خواهد شد، ۲۱ خواهد بود.  این متاورس هنوز به‌صورت رسمی لانچ نشده و امکان استفاده از آن وجود ندارد! اما تأثیرگذاران بزرگی مثل بایننس، کوکوین، کوین مارکت کپ، سولانا و …، همین حالا املاکی را در طبقات مختلف این برج خریداری کرده‌اند.

مثلاً فرض کنید قصد خرید یک رمزارز از صرافی معروف بایننس را دارید. می‌توانید وارد بلاکتوپیا شوید و با استفاده از فروشگاه (یا بهتر است بگوییم ملک) این صرافی، کار خود را انجام دهید. یا مثلاً اگر سولانا قصد برگزاری رویداد خاصی را داشته باشد، می‌توانید از طریق این متاورس جزو شرکت‌کنندگان آن باشید.

از آنجایی که هنوز هیچ‌گونه دسترسی‌ای به بلاکتوپیا برای عموم وجود ندارد، اطلاعات بیشتری هم در دسترس نیست! درضمن این برج کریپتویی روی بلاک‌چین پالیگان طراحی شده است.

۵- Star Atlas

قطعاً یکی از حیرت‌انگیزترین متاورس‌هایی که قرار است عرضه شود، پروژه Star Atlas است که روی بلاک‌چین سولانا طراحی شده است!لوگوی استار اطلس

هر چهار متاورسی که تا به اینجا معرفی کردیم، دنیاهایی روی کره زمین ساخته‌اند، اما این پروژه پا را فراتر گذاشته و وارد کهکشان‌ها شده است. در استار اطلس می‌توانید سفینه خود را داشته باشید و به نبرد با دیگران بپردازید. می‌توانید به سیارات مختلف بروید و با استخراج مواد مختلف ارزهای این بازی یعنی Star Atlas و Polis را جایزه بگیرید.

نکته بسیار مهم در رابطه با این متاورس یا بهتر است بگوییم بازی، گرافیک خیره‌کننده آن است که قرار است با بهره‌گیری از موتور گرافیکی Unreal Engine 5 و در سال ۲۰۲۳ عرضه شود! حتماً تریلر این متاورس را در یوتیوب ببینید تا برق از سرتان بپرد!

۳ نژاد انسان، فضایی‌ها و ربات‌ها تشکیل‌دهنده کاربران این بازی هستند.

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، Star Atlas روی بلاک‌چین سولانا طراحی شده است!

اما یکی از اصلی‌ترین دلایلی که فکر هرکس را به‌ سمت متاورس‌ها می‌برد، بحث سرمایه‌گذاری و کسب سود است!

کسب درآمد از متاورس‌ها چگونه ممکن است؟!

تقریباً هرچیزی که به کریپتوکارنسی‌ها مرتبط باشد، امکان سودآوری را هم دارد. متاورس‌ها هم از این قضیه مستثنی نیستند. از آنجایی که عموم این دنیاها و در کل ماهیت متاورس و پذیرش آن توسط عموم مردم در مراحل اولیه است، نوع درآمدی پایدار و مطمئنی از طریق آن‌ها وجود ندارد.

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در متاورس‌ها، خرید زمین یا اصطلاحاً Land است. بالاتر گفتیم که زمین‌های دسنترالند و سندباکس تا چه حد ارزشمند شدند و سود بسیاری به جیب خریداران واریز کردند.

البته لزوماً نباید زمین بخرید تا سود کنید. اگر قصد بهره‌برداری از زمین‌تان را ندارید و صدالبته، بودجه لازم برای تهیه Land را هم ندارید، می‌توانید رمزارزهای متعلق به این بازی‌ها را تهیه کنید. همین چندوقت پیش بود که ارز مانا متعلق به دسنترالند، یک جهش خیره‌کننده را تجربه کرد. حتی ارز SAND متعلق به سندباکس هم هم‌زمان با عرضه نسخه آلفا رشد قابل‌توجهی داشت.

تهیه NFTهایی که در متاورس‌ها ارائه می‌شوند هم معمولاً روش خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند. مثلاً با تهیه یک سفینه در استار اطلس، در واقع NFT آن را خریداری کرده‌اید. همین چندوقت پیش، سازندگان این بازی اعلام کردند که افراد دارای سفینه، می‌توانند در مینی‌گیمی که قرار است عرضه شود شرکت کنند و ارز Star Atlas را پاداش بگیرند.

 راه‌هایی هم وجود دارند که می‌توانید بدون هیچ‌گونه هزینه از متاورس‌ها درآمد داشته باشید؛ اما خب قاعدتاً مبلغ آن به اندازه زمانی که سرمایه‌گذاری می‌کنید چشم‌گیر نخواهد بود. 

کسب درآمد از متاورس

خب این هم از تمام اطلاعات موجود راجع‌به متاورس‌ها!

جمع‌بندی

برای قضاوت متاورس‌ها و میزان موفقیت‌شان خیلی زود است؛ اما از طرفی برخی می‌گویند زمانی که بیت‌کوین‌ آمد، بیشتر مردم به توانایی‌های آن ایمان نداشتند و حالا کسانی که به آن باور داشتند پاداش اعتمادشان را گرفته‌اند. احتمال دارد که راجع‌به متاورس‌ها هم دقیقاً همین مسئله رخ دهد.

اگر بخواهیم روند پیش رفتن تکنولوژی را ملاک قرار دهیم، باید بگوییم زودتر از چیزی که تصور می‌کنیم، تمام مایحتاج زندگی‌مان را در متاورس‌های مختلف برطرف خواهیم کرد. از خرید مواد غذایی گرفته تا تفریح و خوشگذرانی؛ اما خب آینده قابل پیش‌بینی نیست و هیچکس نمی‌تواند با قطعیت بگوید فردا چه خواهد شد!

برای اینکه مطمئن باشیم گفته‌های‌مان صحت دارند، از سایت‌های معتبری مثل USA TODAY و Forbes کمک گرفتیم.

درضمن، یادتان باشد که به‌خاطر تحریم‌ها و محدودیت‌های مشابهی که ما ایرانی‌ها درگیرش هستیم، استفاده از آیپی ایران برای استفاده از این دنیاهای مجازی عاقلانه نیست. بهتر است از سرورهای مجازی استفاده کنید تا خیال‌تان راحت‌تر باشد.

با خرید سرور مجازی، پشت یک سیستم پرسرعت و قدرتمند بنشینید و فرمان بدهید!

خرید VPS        پشتیبانی : ۳۱۷۷۶-۰۵۱

اگر اطلاعات بیشتری راجع‌به متاورس‌ها دارید، در قسمت کامنت‌ها ما و دیگر خوانندگان را هم مطلع کنید. همچنین اگر سؤالی در این زمینه دارید، باز هم می‌توانید آن را با ما مطرح کنید تا پاسخ‌تان را بدهیم.

در آخر هم از شما ممنونیم که تا انتهای این مقاله همراه‌مان بودید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 505 views بار دسته بندی : اخبار تاريخ : 26 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.