ترفند های وبمستری چگونه جوملا و افزونه‌های مهم آن را نصب کنیم؟ - سایت سنگان

می‌خواهید سایت فروشگاهی تاسیس کنید؟ جوملا سیستم مدیریت محتوایی است که برای سایت‌های با ترافیک بالا مثل سایت‌های فروشگاهی، گزینه مناسبی به حساب می‌آید.

اگر می‌خواهید با این CMS بیشتر آشنا شوید، مقاله جوملا چیست وبلاگ ما را بخوانید. در مقاله امروز به شما یاد می‌دهیم که Joomla را روی سایت خود نصب کنید. همچنین ۴ افزونه پرکاربرد جوملا و چگونگی نصب آن‌ها را نیز به شما آموزش خواهیم داد.

نصب جوملا در ۱۷ مرحله

این آموزش به نصب جوملا در کنترل‌پنل cPanel اختصاص دارد. این شما و این ۱۷ مرحله تا نصب موفق Joomla:

  • اول از همه باید فایل نصبی جوملا را دانلود کنید. برای این کار، به بخش دانلودهای سایت سنگان بروید و روی دانلود جوملا کلیک کنید.
  • سپس وارد کنترل پنل cPanel خود شده و به قسمت File Manager بروید. (در صورت نیاز آموزش ورود به cPanel را بخوانید)
  • بعد از آن وارد پوشه (دایرکتوری) public_html شوید. (تصویر زیر)

چگونگی نصب جوملا مرحله سوم

  • حالا تمام فایل های موجود در این پوشه (public_html) را حذف کنید.
  • سپس با استفاده از گزینهupload که در بالای صفحه قرار دارد، فایل نصبی جوملا را برروی هاست آپلود کنید. (در تصویر زیر مشخص داده شده است)

چگونگی نصب جوملا مرحله 5

  • پس از آپلود فایل نصبی جوملا در مسیرpublic_html هاست موردنظر، باید این فایل را استخراج کنید. (مطابق تصویر زیر?)

چگونگی نصب جوملا مرحله 6

  • در این قسمت اگر مراحل گفته‌شده را درست انجام داده باشید، پس از جست‌وجوی نام دامنه، با چنین صفحه‌ای مواجه خواهید شد:

چگونگی نصب جوملا مرحله 7

  • اکنون با انتخاب گزینه گام بعدی، وارد صفحه ای به شکل زیر می‌شوید:

چگونگی نصب جوملا مرحله 8

  • در این صفحه باید مشخصات مربوط به سایت و همچنین مدیر اصلی سایت را وارد کنید.
  • حالا برای ادامه فرایند نصب جوملا، باید یک دیتابیس درست کنید. برای انجام این کار وارد صفحه اول cPanel خود شوید و سپس روی گزینه MySQL® Databases کلیک کنید.

چگونگی نصب جوملا مرحله 10

  • سپس در صفحه جدید، در قسمت New Database نام دیتابیس را وارد نموده و گزینه Create Database را بزنید.
  • حالا باید برای دیتابیس خود یک کابر (user) ایجاد نمایید. این کار با وارد نمودن username و password آن و زدن دکمه Create User انجام می‌شود.

چگونگی نصب جوملا مرحله 12

  • در مرحله بعد باید (user) را که برای دیتابیس ساخته‌اید به دیتابیس متصل کنید. برای انجام این کار، مطابق تصویر زیر، user و Database موردنظر را انتخاب کرده و گزینه Add را بزنید.

آموزش نصب جوملا روی سی پنل

  • با زدن گزینه Add وارد صفحه‌ای می‌شوید که به شکل زیر است. تیک گزینه ALL PRIVILEGES را بزنید تا تمام گزینه‌ها خودکار تیک بخورند.

چگونگی نصب جوملا مرحله 14

  • حال دوباره به صفحه جوملا برگردید و با کلیک روی گزینه ادامه، مشخصات دیتابیس ایجاد شده را در این صفحه وارد کنید:

چگونگی نصب جوملا مرحله 15

  • پس از وارد نمودن اطلاعات دیتابیس با زدن گزینه ادامه، چکیده‌ای از تنظیمات و مشخصات سایت را مشاهده می‌کنید.چگونگی نصب جوملا مرحله 16
  • در این مرحله با کلیک روی دکمه نصب، کار تمام می‌شود و می‌توانید از جوملا استفاده کنید!

چگونگی نصب جوملا مرحله آخر

تبریک! نصب جوملا به پایان رسید، حالا باید پوشه Installation را حذف کنید تا سایت از نظر امنیتی با مشکل مواجه نگردد.

خب؛ حالا برویم سراغ چگونگی نصب افزونه روی جوملا.

نحوه نصب افزونه در جوملا

در این قسمت با فرض اینکه می‌دانید افزونه یا پلاگین چیست، می‌خواهیم چگونگی نصب آن‌ها در سیستم مدیریت محتوای جوملا را بررسی کنیم.

این کار در جوملا به ۴ روش قابل انجام است که در ادامه همه این موارد را شرح خواهیم داد:

روش اول)

با نوشتن آدرس domain.com/administrator وارد پیشخان جوملا شوید (منظور از Domain.com، نام دامنه سایت‌تان است)، سپس مطابق تصویر زیر از تَب افزونه‌ها، گزینه نصب را انتخاب می‌کنیم.

چگونگی نصب افزونه در جوملا روش اول 1

در این روش به راحتی می‌توانید افزونه‌های رایگان و غیر رایگان که در وب‌سایت رسمی جوملا موجود هستند را تنها با یک کلیک نصب کنید:

چگونگی نصب افزونه در جوملا روش اول 2

روش دوم)

برای نصب افزونه‌هایی که به‌صورت فایل ZIP هستند، باید از این روش استفاده کنید. درست مثل تصویر زیر، وارد قسمت نصب شوید و با کلیک روی دکمه آپلود و نصب، کار را تمام کنید.

چگونگی نصب افزونه روی جوملا روش دوم

روش سوم)

اگر با استفاده از روش اول و دوم موفق به نصب افزونه نشدید، باید سراغ روش سوم بروید!!

در این روش باید افزونه خود را در مسیر tmp که در root جوملا قرار دارد استخراج کرده و سپس مسیر آن را در قسمتی که با کادر قرمز مشخص شده وارد کنید. در نهایت مطابق تصویر زیر، روی دکمه کنترل و نصب کلیک کنید.

چگونگی نصب افزونه روی جوملا روش سوم

روش چهارم)

آخرین روش نصب افزونه، نصب از طریق آدرس است. با داشتن لینک مستقیم از افزونه خود می‌توانید آن را نصب کنید. ?

چگونگی نصب افزونه روی جوملا روش چهارم

شاید اول باید معروف‌ترین افزونه‌های جوملا را معرفی می‌کردیم و بعد از آن چگونگی نصب آن‌ها را آموزش می‌دادیم، اما به‌هرحال اوضاع به‌شکلی پیش رفت که اول آموزش نصب را ارائه کردیم و حالا می‌خواهیم چند افزونه پرکاربرد این سیستم مدیریت محتوا را به شما معرفی کنیم.

افزونه‌های مهم در جوملا

جوملا به اندازه رقیبش یعنی وردپرس افزونه ندارد! اما پلاگین‌هایی که می‌توانید از آن‌ها در محیط Joomla استفاده کنید هم کم نیستند. از میان افزونه‌های مهم و محبوب در این CMS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

JCE

نماد بی نهایتافزونه JCE از جمله افزونه‌های بسیار کاربردی و محبوب جوملا است.  با استفاده از این افزونه می‌توانید محتوای مورد نظر خود را به‌سادگی ایجاد و ویرایش کنید . با کمک JCE هیچ نیازی به یادگیری HTML، CSS یا XHTML نخواهید داشت. نسخه پایه این افزونه رایگان است. با این وجود در صورت تمایل می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای جداگانه از امکانات بیشتر آن بهره‌مند شوید.

Akeeba Backup

نماد بک آپAkeeba Backup یکی دیگر از افزونه‌های محبوب جوملا است. این افزونه بک‌آپ گرفتن از تمام محتویات سایت را تنها با یک کلیک ممکن می‌کند! درضمن با نصب این افزونه از پشتیبانی عالی آن نیز بهره‌مند می‌شوید. نسخه پایه این افزونه هم هیچ هزینه‌ای ندارد، اما درست مثل JCE، پرداخت هزینه برای دریافت نسخه پولی، باعث می‌شود امکانات بیشتری دریافت کنید.

Shack Forms

نماد فرمافزونه Shack Forms افزونه‌ای قدرتمند است که وظیفه افزودن فرم‌های دلخواه به وب‌سایت شما را دارد. با استفاده از این افزونه می‌توانید راحت‌تر از همیشه فرم دلخواه خود را طراحی کرده و آن را شخصی‌سازی کنید. طراحی فرم با این پلاگین بسیار انعطاف‌پذیر و ساده است. نکته مهم اینکه این افزونه رایگان نیست!

HikaShop

نماد فروشگاهمی‌توانید با استفاده از افزونه‌های مخصوص، وب‌سایت فروشگاهی‌تان را کارآمدتر کنید. یکی از محبوب‌ترین افزونه‌های فروشگاهی افزونه HikaShop است. کار با این افزونه اصلاً سخت نیست؛ اما باید بدانید این پلاگین هم مثل Shack Forms رایگان نیست و باید هزینه کنید.

سخن پایانی

جوملا از نظر سهم بازار و تعداد کاربر، اختلاف بسیار زیادی با رقیب اصلی‌اش یعنی وردپرس دارد؛ اما خب هر چیزی را برای کاری ساخته‌اند. همان‌طور که گفتیم، جوملا برای سایت‌های فروشگاهی، انتخاب خیلی بهتری نسبت به وردپرس است.

اگر از این CMS استفاده کرده‌اید، تجربیات‌تان را در قسمت کامنت‌ها با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 205 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 20 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.