ترفند های وبمستری ۵ تکنیک دانلود از یوتیوب؛ تست شده و کاربردی! - سایت سنگان

به طور کلی سیاست‌ وب‌سایت یوتیوب این است که کاربرانش را تا حد امکان در سایتش نگه دارد؛ به همین دلیل اجازه دانلود فیلم‌ها را به مخاطبان نمی‌دهد.

اما خب نگران نباشید! همیشه یک راهی وجود دارد!

در این مقاله بهترین راهکارها که در سال ۲۰۲۱ تست شده‌اند را به شما معرفی کرده و به شکل تصویری آموزش می‌دیم که چطور از یوتوب ویدئو دانلود کنید.

روش‌های دانلود از یوتیوب

راهکارهایی که در ادامه به شما توضیح می‌دهم، به ترتیب این‌ها هستند:

  • دانلود از یوتیوب برای گوشی و رایانه به کمک سایت QDownloader
  • دانلود از یوتیوب با موبایل و رایانه به کمک ربات تلگرامی  utubebot
  • دانلود از یوتیوب با رایانه به کمک نرم افزار ویندوزی  MP4 Downloader Pro
  • دانلود از یوتیوب برای اندروید با اپلیکیشن  Play Tube & Video Tube Player

علاوه بر این‌ها، در آخر مقاله در مورد ۲ راهکار منقضی‌شده دانلود از یوتیوب هم صحبت می‌کنم که سراغشان نروید.

نکته: با توجه به اینکه یوتیوب در ایران فیلتر است، باید برای دانلود از آن حتی به کمک ابزارهایی که در ادامه معرفی می‌کنم، VPN رایانه یا تلفن همراه‌تان را روشن کنید.

دانلود از یوتیوب با QDownloader

سایت دانلود از یوتیوب QDownloader یکی از قدیمی‌ترین وب سایت‌هایی است که در سطح وب به کاربران اجازه دانلود ویدیو از سایت‌های مختلف را می‌دهد. برای استفاده از آن، ابتدا VPN را روشن کرده و وارد سایت بشوید:

دانلود از یوتوب

همانطور که در تصویر مشخص است، یک کادر برای وارد کردن لینک ویدیو یوتیوب در وسط صفحه قرار دارد. بنابراین به سراغ فیلم مورد نظرتان رفته و لینک صفحه‌اش را کپی کنید. منظور از لینک، چیزی است که در تصویر پایین مشخص شده است.

دانلود ویدئو با QDownloader

مثل تصویر پایین، لینک ویدیو را داخل کادر قرار داده و دکمه دانلود کنار صفحه را بزنید.

دانلود ویدیو با QDownloader

حالا مشخصات ویدیو در یک صفحه دیگر به شما نمایش داده می‌شود:

دانلود ویدئو با QDownloader

الان سایت صرفا اجازه دانلود ویدیو با کیفیت ۳۶۰p را به من می‌دهد. اما ممکن است این صفحه با توجه به کیفیت خود ویدیو داخل یوتیوب، کیفیت‌های دیگری را هم در اختیارتان بگذارد. در هر حال دکمه دانلود را بزنید تا به صفحه پخش ویدیو هدایت شوید.

دانلود ویدئو با QDownloader

در این صفحه با کلیک روی ۳ نقطه و سپس گزینه Download، مرورگر تلفن همراه یا رایانه‌تان شروع به دانلود می‌کند.  این روش، هم برای دانلود از یوتیوب با موبایل است و هم با تلفن همراه.

روش جایگزین: وب سایت QDownloader چندین سال است که به کاربران برای دانلود از یوتیوب کمک می‌کند. اما اگر در تاریخی که شما این مقاله را مطالعه می‌کنید این سایت از دسترس خارج شده بود، از این دو سایت که از جمله سایت های مخصوص دانلود از یوتیوب هستند، به عنوان راهکار جایگزین استفاده کنید:

دانلود از یوتیوب با ربات تلگرام  utubebot

در سطح تلگرام ربات‌های کاربردی زیادی وجود دارد و یکی از آنها هم ربات دانلود از یوتیوب utubebot  است. برای شروع، آیدی ربات را در تلگرام جستجو یا روی این لینک کلیک کنید.

دانلود از یوتوب با تلگرام

بعد از انتخاب دکمه start، پیغامی به زبان انگلیسی ظاهر می‌شود که از شما می‌خواهد لینک مورد نظرتان از یوتیوب را وارد کنید. دقیقا همانطور که در روش قبلی لینک ویدیو را کپی کردید، لینک فیلم مورد نظرتان را از یوتیوب کپی کنید:

کپی کردن آدرس ویدئو

حالا آن را در چت برای ربات بفرستید.

دانلود از یوتیوب با تلگرام

در تصویر بالا می‌بینید که لینک را در تلگرام برای ربات ارسال کردم. در ادامه از طرف این ربات تلگرام دانلود فیلم از یوتیوب، یک پیغام برای‌تان ارسال می‌شود.

انتخاب روش دانلود

الان ربات دکمه‌هایی را به شما نمایش داده که می‌توانید انتخاب کنید دقیقا چطور باید ویدیو را از یوتیوب دانلود کرد. اگر می‌خواهید فایل فیلم در خود تلگرام در اختیارتان قرار گرفته و از تلگرام دانلودش کنید، گزینه اول سمت چپ را بزنید و اگر می‌خواهید ربات لینک دانلودی به شما بدهد که از طریق مرورگر فیلم را دانلود کنید، گزینه اول سمت راست را انتخاب کنید. مابقی لینک‌ها هم برای دانلود صوت فیلم و… هستند که کاربرد خاصی ندارند. من فایل ویدیو در تلگرام را می‌خواهم پس روی دکمه آن کلیک می‌کنم.

دانلود ویدئوی یوتوب با تلگرام

همانطور که مشاهده می‌کنید، می‌توانم ویدیو مورد نظرم را در قالب یک فایل دانلود و سپس در گالری ذخیره کنم. علاوه بر این، اگر روی دکمه سمت راستی در تصویر قبلی کلیک کنم، ربات این پیام را برایم ارسال می‌کند:

دریافت آدرس دانلود ویدئو

لینکی که در تصویر بالا مشخص شده، دقیقا لینکی است که می‌توانید به کمکش ویدیو را در مرورگر رایانه یا گوشی دانلود کنید.

راه حل جایگزین: ربات تلگرام دانلود از یوتیوب هم مدت زیادی است که به کاربران برای دانلود ویدیو کمک می‌کند. اما اگر به هر دلیلی نتوانستید از آن استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنم از ربات تلگرامی @YTDownloaderJE_bot کمک بگیرید.

دانلود از یوتیوب با نرم افزار MP4 Downloader Pro

MP4 Downloader Pro یک برنامه دانلود از یوتیوب و دیگر سایت‌های ویدیویی است. خود من همیشه برای دانلود از یوتیوب، از این نرم افزار استفاده می‌کنم چون کار با آن مخصوصا برای دانلود با سرعت و تعداد بالا، راحت است.

ابتدا این نرم افزار را دانلود کنید. برای دانلود آن می‌توانید از سایت‌های دانلودی فارسی کمک بگیرید. بعد از اینکه برنامه را دانلود و نصب کردید، وارد سایت یوتیوب شوید. به سراغ ویدیو مورد نظر رفته و لینکش را کپی کنید.

کپی کردن آدرس ویدئو

بعد از این، برنامه را باز کنید تا این صفحه را ببینید:

دانلود از یوتیوب با نرم افزار MP4 Downloader Pro

در این صفحه، زمانی که گزینه Paste URL را بزنید، لینکی که کپی کرده بودید به برنامه وارد می‌شود.

کلیک روی start

حالا کافی است گزینه START که به صفحه اضافه شده را بزنید تا برنامه شروع به دانلود ویدیو از یوتیوب کند! اگر نمی‌دانید ویدیو شما کجا ذخیره می‌شود، دکمه Open Folder که در تصویر پایین مشخص است را بزنید.

کلیک روی open folder

روش جایگزین: اگر به هر دلیلی این نرم افزار نتوانست ویدیو شما را از یوتیوب دانلود کند، به سراغ نرم افزار WinX YouTube Downloader بروید.

دانلود از یوتیوب با اپلیکیشن اندروید Play Tube & Video Tube Player

در گوگل پلی چندین اپلیکیشن اندروید برای دانلود از یوتیوب وجود دارند که متاسفانه تعداد زیادی از آنها به درستی کار نمی‌کنند. بعد از مدتی گشت و گذار میان این برنامه‌ها، در نهایت به برنامه Play Tube & Video Tube Player رسیدم که نظرات مثبت زیادی داشت.

جهت دانلود از یوتیوب برای اندروید، ابتدا از این صفحه اپلیکیشن را دانلود کنید. بعد از دانلود و نصب برنامه، وارد آن شوید.

دانلود از یوتیوب با اپلیکیشن اندروید

بعد از باز کردن برنامه، با صفحه بالا روبرو می‌شوید. برای دانلود فیلم، لینک آن را از خود یوتیوب کپی کرده و در کادر بالای صفحه قرار بدهید. سپس گزینه ذره‌بین را بزنید.

کلیک روی بارگیری

همانطور که در تصویر بالا مشخص است، ویدیو در اپلیکیشن نمایش داده می‌شود. حالا برای دانلود کافی است روی دکمه‌ بارگیری که در صفحه مشخص شده ضربه بزنید. به این ترتیب یک صفحه جدید نمایش داده می‌شود.

لمس قبول

در این بخش هم باید روی گزینه قبول کلیک کنید. به این ترتیب ویدیو دانلود می‌شود.

آیا دانلود از یوتیوب با اکستنشن کروم ممکن است؟

تا همین یکی دو سال پیش، راحت‌ترین راهکار برای دانلود از یوتیوب با کامپیوتر، استفاده از اکستنشن‌های کروم بود که روی مرورگر رایانه شما نصب شده و فیلم مورد نظرتان را دانلود می‌کردند. اما به تازگی مثل اینکه کروم اجازه این کار را به اکستنش‌های دانلودی نمی‌دهد.

دانلود از یوتوب یا اکستنشن کروم

همانطور که در تصویر بالا هم مشاهده می‌کنید، طبق اطلاعیه سازندگان این اکستنش‌ها، در حال حاضر گوگل کروم اجازه دانلود از یوتیوب را به برنامه‌نویسان و سازندگان اکستنشن‌ نمی‌دهد.

در واقع می‌توان دلیل این موضوع را به این مربوط دانست که به طور کلی وب سایت یوتیوب علاقه دارد کاربرانش به جای دانلود ویدیوها، در خود این سایت آنها را مشاهده کنند تا بتواند تبلیغاتش را به آنها نمایش دهد.

خب با توجه به اینکه یوتیوب و مرورگر کروم هر دو از شرکت گوگل هستند، طبیعی است که گوگل بخواهد جلوی راهکارهای دانلود از یوتیوب را بگیرد.

آیا دانلود از یوتیوب با تغییر آدرس ممکن است؟

در گذشته یک راهکار بسیار ساده برای دانلود از یوتیوب با تغییر آدرس وجود داشت. در این راهکار کافی بود به ابتدای آدرس صفحه فیلم، عبارت ss را اضافه کنید تا ویدیو روی رایانه یا تلفن همراه‌تان دانلود شود. مثلا اگر آدرس ویدیو شما این بود:

/youtube.com/watch?v=ne_vkHmke1U

باید آدرس را به این تغییر می‌دادید:

ss.youtube.com/watch?v=ne_vkHmke1U

در واقع این تکنیک را یک سایت به اسم savefrom ایجاد کرده بود. روش هم به این صورت بود که بعد از تغییر آدرس با کمک ss شما به سایت savefrom منتقل می‌شدید که دقیقا همان ویدیو مورد نظر را برای دانلود در اختیارتان قرار می‌داد.

اما نزدیک به یک سال است که این تکنیک منقضی شده! در واقع سایت savefrom به دلیل شکایت یوتیوب بر اساس قانون کپی رایت، دیگر نمی‌تواند این خدمات را به کاربران ارائه کند. بنابراین دیگر به دنبال این تکنیک نباشید.

کلام آخر

به عنوان کلام آخر؛ اغلب راهکارهایی که در این مقاله به شما معرفی کردم، سال‌هاست که توسط کاربران استفاده می‌شود. با این حال ممکن است بعضی از آنها به دلیل شکایت شرکت یوتیوب یا دیگر موارد، مثل سایت savefrom از دسترس خارج شوند. حتی قبلا می‌توانستید با استفاده از نرم‌افزار ویدئو پلیر VLC هم از یوتیوب ویدئو دانلود کنید؛ اما به مرور با رمزنگاری پروتکل‌ها، این امکان غیر قابل استفاده شده است.

بنابراین اگر هر کدام از راهکارهای بالا جواب نداد، لطفا آن را در بخش نظرات برای ما بنویسید تا سریعا یک راهکار جایگزین برایش پیدا کرده و آن را به مقاله اضافه کنیم.

اگر نظر، پیشنهادی یا راه حل جدیدی دارید، در بخش نظرات منتظر شما هستیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 403 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 20 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.